23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hyundais sælgere bliver digitale

Samtlige sælgere af de koreanske biler benytter ny app, der styrer alle elementer i salgsprocessen.

MOBIL Hyundai har lanceret en helt ny salgs-app, der skal løfte kundeoplevelsen og gøre sælgernes arbejde mere effektivt. App’en giver sælgerne mulighed for at håndtere leads - altså kundeemner - på en smart og effektiv måde, der gør hverdagen sjovere, mere effektiv og gerne skal resultere i flere solgte biler.

Appen er udviklet i samarbejde med den danske softwarehus Carbudii, som har specialiseret sig i software og app-løsninger til autobranchen. Kenneth Vestergaard, der er Head of Commercial Development hos Hyundai Danmark forklarer:

- Appen er et salgsværktøj, der gør det nemmere både for kunden og sælgeren. Når en kunde skal ud på en prøvetur scanner appen kørekortet, hvorefter alle brugerinformationer automatisk indlæses og gemmes. Når kunden har underskrevet den elektroniske køreseddel, modtager vedkommende den på sin mobil og bliver samtidig tjekket ind til en prøvetur, fortæller.

Ved indscanning angiver sælgeren forskellige oplysninger om bilmodel og prøveplader. Når kunden returnerer bilen, har sælgeren mulighed for at tjekke kunden ud igen og angive kundens købsvillighed. Oplysninger som, sammen med kundens accept af at modtage finansiering og forsikringstilbud på den netop valgte bil, gør det muligt at målrette salg langt mere effektivt.

- Fordi det hele lagres elektronisk har sælgeren også mulighed for hurtig opfølgning. Sælgeren sparer både tid og ressourcer. Desuden får bilhuset adgang til data omkring kundeadfærd. Ved hjælp af de indsamlede data kan der indhentes informationer om, hvilke modeller der klarer sig bedst, siger Kenneth Vestergaard.

Forhandlernet kobles sammen
En anden væsentlig fordel er, at potentielle kunder ikke "glemmes" eller ejes af bestemt sælgere.

- Alle har adgang til at se, hvilke leads, der er i gang, og hvornår der bliver fulgt op. En sælger kan udmærket reservere en kunde, men er vedkommende ikke hurtig nok på aftrækkeren, kan kunden overtages af en anden. Det samme sker, når en sælger stopper i firmaet, siger han.

Kenneth Vestergaard ser dog selve opfølgningsdelen som appens allerbedste bonus.

- Det er nemt og overskueligt for den enkelte sælger at holde styr på hvilke kunder der skal følges op på og hvornår, siger Vestergaard.

Han fremhæver desuden muligheden for at koble forhandlernettene sammen i såkaldte regioner.

- Hvis den forretning, som en kunde har henvendt sig til inden for et aftalte tidsrum - f.eks. i forbindelse med bestilt prøvetur via hyundai.dk - så vil andre forhandlere i samme region også få vist kundehenvendelsen i deres salgs-app. Dette betyder, at vi stort set aldrig har kundehenvendelser som ikke bliver besvaret. I en tid, hvor kunderejsen i stigende grad starter i digitale kanaler, er det en funktion, som vi er rigtig glade for.

Vestergaard understreger, at alt håndtering af data opfylder bestemmelserne i den nye persondatalov - herunder samtykke i henhold til persondataloven.

I alt omkring 150 Hyundai-sælgere er blevet udstyret med den nye app, der fungerer både på iPhone og Android.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.158