Bilsælgere ruster sig til fremtiden

Kick-off for Bilbranchens akademiuddannelse i salg og rådgivning. Ny uddannelse sparket i gang.

UDDANNELSE 13 unge bilsælgere fra hele landet begynder 1. februar på en ny akademiuddannelse i salg og rådgivning, skabt af Bilbranchen DI og Erhvervsakademi Aarhus.

Torsdag den 18. januar var der kick-off workshop for den nye akademiuddannelse med en håndfuld interessante faglige indlæg samt mulighed for at netværke.

Den nye uddannelse er skræddersyet til sælgere i fremtidens bilbranche. Forløbet er en kompetencegivende salgsrådgiveruddannelse, som giver salgskompetencer, forretningsforståelse og økonomisk indsigt.

Uddannelsen klæder medarbejderne på til at se og gribe nye muligheder i et marked under stadig forandring, og deltagerne lærer at agere i forhold til ny kundeadfærd og nye salgsroller, og de får konkrete værktøjer, som de kan bruge i virksomheden med det samme, oplyser akademiet.

Uddannelsen kan også bruges som et led i indsatsen for at tiltrække, udvikle og fastholde dygtige salgsprofiler. Forløbet er kompetencegivende, giver 60 ECTS point og løber over tre år.

Uddannelsen tages sideløbende med jobbet, og forløbet består af fem akademifag, et afgangsprojekt og brancherettede temadage. For hvert akademifag vil der være syv undervisningsdage, en temadag samt eksamen.

Undervisningen foregår på Erhvervsakademi Aarhus i Viby J.

Der var på dagen intro til uddannelsen ved uddannelseskoordinator Finn Rolighed Andersen, Erhvervsakademi Aarhus.

- Uddannelsen skal udvikle sig undervejs, forklarede han blandt andet.
Læs også: Bilforhandler Bjarne Nielsen lukker to Ford-forretninger


Han stod også for opsamlingen på dagens gruppearbejde om forventningerne til sælgerens rolle i fremtiden.

Stadig en chance

Selv om den nye akademi-
uddannelse begynder 1. februar, kan man fortsat nå at tilmelde sig det nye hold, som foreløbig tæller 13 fagfolk.
Det fortæller senior-konsulent Anker Nørlund Christensen fra Erhvervsakademi Aarhus.
Han har brugt de sidste mange måneder på at kontakte bil-virksomheder, som har potentiale for at benytte den nye uddannelse.
Man kan tilmelde sig på Erhvervsakademi Aarhus på www.eaaa.dk/salgsrådgiver



Hvordan agerer kunderne nu

- Det er fint nok med langsigtede perspektiver som CASE (connected, autonomous, shared, electric), men hvad gør vi nu? Der er fokus på at lave uddannelser med det lange perspektiv, men hvordan agerer kunderne lige nu, og hvilke digitale værktøjer kan bruges, spurgte branchedirektør Thomas Møller Sørensen, Bilbranchen, som talte om bilbranchen under forandring og behovet for nye kompetencer.

- Vi savnede en kompetencegivende uddannelse i branchen, tilføjede han og pegede på den traditionelle værdikæde i branchen, som fra bilfabrik over importør til forhandler og kunde har været stort set den samme i 100 år.

- De sidste 5-10 år er der sket noget. Enorme it-selskaber, som vil lave software til bilerne, i den ene ende og små it-selskaber, som vil have fat i kunden i den anden ende, presser i begge ender. Forhandlere og importører bliver presset mere sammen, og modsvaret findes i øget samarbejde, sagde Thomas Møller Sørensen og bemærkede:
Læs også: Nu skal der Daciaer ud over disken


- Købmandskabet er stadig i centrum. Indsamling og brug at data er ikke et mål i sig selv.

Ny persondatalov

De øvrige indlæg var ved chefkonsulent Karoline H. Thomsen, Bilbranchen, som talte om branchelovgivning i forandring, primært om den nye persondatalov, som træder i kraft 25. maj i år.

Cand.comm. Thomas Ladegaard, Ladegaard Partner, som er underviser på den nye uddannelse, talte om kravene til fremtidens sælger, mens national brand manager Jacob Skjærris fra Santander Consumer, der også er underviser på uddannelsen, som ind på tendenser inden for finansiering og leasing.

Akademiet og Bilbranchen forventer at kunne starte ét hold om året. Det optimale antal på et hold er 16 studerende.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Hver anden kvinde uden tillid til bilforhandleren

It-firmaet CDK Glo bal har identificeret forskellen mellem mænds og kvinders kundeoplevelser i en stor undersøgelse.

Plus

Forhandlerne kender ikke deres kunder

Hvert år bruger bilforhandlerne tusindvis af kroner på at kommunikere til kunderne. Faktum er dog, at de rammer forkert i op til 25 procent af tilfældene, Det koster - både på marketingbudgettet og i kampen for at opbygge en loyal kundebase.

Bilforhandler Bjarne Nielsen lukker to Ford-forretninger

1

Brintbiler: Første dansker prøvekører ny Hyundai Nexo

Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, har, som den første dansker, prøvekørt Hyundais nye brintbil, Nexo. Bilen er opkaldt efter Nexø på Bornholm, og blev præsenteret for et internationalt publikum i weekenden i forbindelse med Vinter-OL i Sydkorea.

Plus

3 skarpe om salget af Dacia Duster

Nyhedsbrev

Plus

SUV og plugin - på vej til det nye sort

Hos BMW er 3-serien den mest kendte. Men i realiteten ligger den kommende indtjening måske i en anden type bil, nemlig SUV’erne. Og tilsvarende er det med andre bilmærker og typer - indtjeningen er ved at flytte.

Online Avis Arkiv
Plus

Nu skal der Daciaer ud over disken

Plus

Er bilbyen et 70’er-levn?

Der var store planer om en bilby i Randers - overdækket som var den lufthavnen i München og med indendørs offroad-bane. Nu er ideen imidlertid aflivet; der er en vingård på vej. Hvor efterlader sagen Randers-bilby i dag?

Mange bilfolk fik nyt om afgifter og persondata

Vækst i leasing af premiumbiler

For fjerde år i træk kan Nellemann Leasing præstere vækst på 20 procent.

Plus

Renault/Nissan er størst - eller er det Volkswagen?

Plus

Bilsalg: Få salgsfif af englænderne

Plus

Westfalia rykker til Danmark

Plus

Alfa Romeo udvider forhandler- netværk efter markant fremgang

Med titlen som det mest voksende bilmærke i 2017 og en ny forhandler i Jylland tager det fart for Alfa Romeo, der med de nye Giulia og Stelvio modeller atter har indtaget det danske bilmarked.

Ajour med det nyeste på fire hjul

Nyt om det fineste engelske mærke plus om hybridsalget. Plus meget mere.

Plus

Fleksible bilabonnementer hitter

Forbrugerne fravælger i stigende grad egen bil til fordel for abonnementsbaserede lejeløsninger, der bliver stadigt mere fleksible. Seneste skud på stammen er Movon fra Europcar.

Slut med F1-pigerne

Plus

Bosch øger omsætning og indtjening markant

Omsætningen når op på 78 milliarder euro, og indtjeningen før renter og skat stiger til 5,3 milliarder euro hos Bosch, som melder, at området Mobility Solutions stiger hurtigere end bilproduktionen.

Plus

Undgå svindel ved bilsalg

Nets kommer med en række forslag, der kan begrænse risikoen for svindel.

Plus

De hårdeste GTI’er er en niche, ja - men en afgørende niche

En række fabrikker, blandt dem i den grad Renault, ser feltet af GTI’er som voksende - især feltet af hardcore-GTI’er. Dér lander den nye Megane R.S. i den grad.

Rattet rundt - uge 7

LEDER: Jeg kipper med flaget for bilbranchen

Motor-magasinets chefredaktør, Flemming Haslund, sender anerkendende hilsner til danske firmaer i autobranchen, der angriber udlandet.

Plus

Snakker kunder om værksteder eller bilannoncer?

De ældre snakker om værksteder, de yngre om bilreklamer, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Overraskende koreaner: På kanten af et gennembrud for plugin-hybrid

Med lanceringen af Kia Optima Plug-in Hybrid er der gået yderligere hul på salget af denne type bil. I januar i år solgte Kia 132 Optima Plug-in’er - hele sidste års salg var 614.

STS Biler køber op

Plus

Nyt blad med brugte biler til salg

Plus

Kunsten at vurdere en bil

Mc’er udstillet i lokomotivværksted

Kevin Magnussen dropper Danmark for at optimere karriere

To fængslet for momssvindel

Plus

Januar-bilsalget i tidlig spurt

Ajour med alverdens autobranche

Lær bilen at parkere selv

Plus

Billigere at være bilejer

Video: Dansk firma vil lette indskrivningen

Plus

Bilinfo klar med prisberegner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

TOTAL Denmark støtter dansk motorsport

Slanger fra Galli Erio hos JO Hydraulics A/S

Polar Tools kampagne fra AD Danmark

Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til

Testkuffert Jaeger til 7 og 13 pol elsæt på personbiler

Lær at tage gode bilfotos - det sælger bedre

Fabrikskampagner fra 38 bilmærker

Renault Master, Opel Movano, Nissan NV400. Trin til biler med baksensor

Bilindretning til kampagnepriser 64414418

Alle biler skal til service!!!

Canbus finder uden at skade kabler Canfinder

Fire nye sortimentskasser i programmet

Har du set vores 2018 katalog?

Sådan har vi altid gjort

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Digitalisering udfordrer gamle vaner

Ny medarbejder hos Rally Centeret.

DENIOS Systemcontainer

50.000 samtykker indsamlet

Volvo XC40 – Ikea på hjul

Varmekapper fra DENIOS

Bilbasen hyrer erfaren redaktør til journalistisk satsning

Honda Civic diesel – økologisk køreglæde

Hans Schourup A/S åbner salgsafdeling på Sjælland

Send til en kollega

0.262