Kære autobranche, hvad gør vi nu?

| Af Michael Stig Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Hele værkstedsprocessen skal gentænkes, før branchen kan gøres sig håb om, at kunne tiltrække og fastholde de unge.

DEBAT Gennem de sidste to år har jeg deltaget i flere forskellige forums og branchemøder, hvor fokus har været, hvorledes bilbranchen kan rekruttere og fastholde kvalificeret arbejdskraft til bl.a. auto- og pladeværkstederne - og bekymringerne vokser fortsat.

Den seneste udmelding fra Dansk Metal i oktober 2017 er, at ledigheden blandt deres medlemmer (mekanikere og pladesmede) fortsat er faldende og er nu på blot to procent eller derunder. Umiddelbart skulle dette være en positiv nyhed, men tallet fortæller samtidig, at branchen nærmer sig en alvorlig mangel på kvalificeret arbejdskraft.



Fagskolerne melder samtidig om faldende ansøgninger og de har meget svært ved at fylde klasserne op.

Og for det ikke skal være løgn, så forsvinder en stor del af mekanikerne over i andre erhverv som vindmølleindustrien, hårde hvidvareservice m.fl. Brancher som tilbyder andre arbejdsvilkår og muligheder end det bilbranchen til tilbyder.

9.000 mekanikere vil mangle
Denne mangel på mekanikere, smede og selv værkfører skaber naturligvis et fortsat øget lønpres, som smitter af på værkstedspriserne, samtidig med at værkstederne bruger unødigt mange ressourcer på at finde og eller stjæle nye mekanikere blandt kollegaerne.

Og kan forhandlerne ikke skaffe nok kvalificerede værkstedsansatte, så ryger indtjeningsmuligheden for værkstedet.

Læs også: En lakverden under pres

For selv de fleste nybilsforhandlere er denne indtjening afgørende for at kunne eksistere.

Med en stigende vognpark efter flere års rekordsalg af fabriksnye biler, vil manglende mekanikere og pladesmede allerede fra 2019 betyde en enten dyrere og mere forringet service over for kunderne eller flere værksteds- og forhandlerlukninger. Og i 2025 vil der ifølge Dansk Arbejdsgiverforening mangle godt 9000 mekanikere. Kunderne kommer enten til at vente længere eller køre længere for at få deres bil repareret, hvilket igen vil få betydning for købsadfærd og valg af transportløsninger.

Hvorfor sker denne udvikling?
Der er flere faktorer som spiller ind i denne udvikling. Det kan være sig:

Ny teknologi kræver skærpede matematiske og sproglige færdigheder, som har ændret den tidligere "ideelle" mekanikerprofil, til en mere boglig gruppe.

Læs også: Minister har hjælp til lærlinge på vej

Forhandlernes egen skyld ved i flere år at have tøvet med at tage nye lærlinge ind.

Forhandlerne/skolerne ikke er lykkedes med at gøre sig attraktive i de mange uddannelsesvalg.

Ingen prestige i at være mekaniker eller pladesmede blandt de unge.

Branchen har, efter mit udsagn, et meget uberettiget dårligt ry. Men ikke desto mindre ligger bilforhandlere - inkl. Autoværksteder næstnederst på troværdighedsskalaen hos forbrugerne - med kun politikerne som mindre troværdige!

Læs også: Sådan får man flere til at vælge erhvervsskoler

Uændret forhold i mere end 30 år
Bilen og dens teknologi har ændret sig radikalt i de 30 år jeg har været i branchen, men det har måden at drive autoværksted på ikke. Dette er, efter min mening, en af de væsentligste årsager til, at branchen har meget svært ved at tiltrække de unge ind til faget.

"En fortsat stiv og forældet hierarkisk proces- og ledelsesform, der er præget en hård tone, lange og til tider mangelfulde kommunikationsveje, utilfredsstillende daglig organisering, og hvor man bliver mere belønnet af rutineserviceopgaver end tekniske kompetence opgaver" er blot nogle af de udsagn som kommer fra mekanikere der har søgt væk fra branchen.

Disse måske lidt karakteriseret scenarie er dog en kendsgerning rigtig mange steder, og de unge hører det fra familie og venner inden de skal vælge en uddannelsesvej. Absolut ikke appellerende.

Nyt og tillokkende
Så selvom vi her befinder os i en yderst spændende branche, hvor bilens og de teknologiske udviklinger bør kunne vække de unges interesse, så skal der også ske en væsentlig ændring i måden værkstederne drives på i dag.

Læs også: Teknologer forbereder sig på el-indtoget

De unges forventninger til deres kommende arbejdsplads er:

  Fede lokaler og fryns.


Læs også: God jobsikkerhed for autoteknologer  En god chef og kollegaer som forstår at rose og anerkende.
  Et job man kan være stolt af - og gerne en titel.
  Tildelt ansvar og gerne i hele processen eller med projektopgaver.
  Fleksible arbejdstider (gerne aften og weekend) for at kunne pleje andre fritidsinteresser.
  Synlige karrieremuligheder med personlig og skræddersyet udviklingsplan.
  Fair og retfærdig løn evt. med bonus muligheder
  Digital hjælp

I forhold til kundernes digitale rejse på salgssiden, er der fortsat store uudnyttede muligheder på værkstedssiden. Dette både over for kunden via de digitale kanaler, men også på tværs af faggrupperne hos forhandleren/værkstedet.

Muligheder som kunne medvirke til at ændre værkstedsprocesserne til mere tidssvarende som med bilens teknologiske udvikling. Digital booking direkte til den enkelte mekaniker, online chat-funktion med mekanikeren, digital selvbetjeningsmodtagelse- og afleveingsterminal (TjeKvik) samt meget mere. Dette vil ikke kun gavne kundefastholdelsen, men også øge tiltrækning og fastholdelse af kompetent arbejdskraft.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

3300 danske BMW’er skal retur

Jubilar hyldet med 150 aircontjek

Plus

Partner-koncept skal være et lokalt våben

Onlinehandel kan være hård mod mindre værksteder, men det vil BMW-eksperter forsøge at gøre op med.

Plus

Deadline udsat for at indstille til Auto Awards

På opfordringer har Auto Awards valgt at udsætte fristen for Indstillinger af værdige virksomheder og tiltag til fredag den 31. august.

Konkurser i juli

Nyhedsbrev

Plus

Hella fortsætter frasalg

Online Avis Arkiv

Ny målemetode skruer op for CO2-aftrykket

CO2-udledningen for den gennemsnitlige nye personbil stiger på grund af ny måde at opgøre brændstofforbrug på.

Plus

Nimalift vil erobre Sverige

Dansk maskinleverandør har fået en vild start på det svenske marked.

Finsk dækproduktion skal 30 procent op

Fernando Alonso stopper i Formel 1 efter sæsonen

Den dobbelte verdensmester Fernando Alonso dropper Formel 1 i næste sæson. Han har kørt Formel 1 siden 2001.

Danskerne vil have hybridbiler

Hybrid vinder frem på bekostning af diesel. Men der er store forskelle fra landsdel til landsdel.

Plus

Rustcentre skal på skolebænken

Pava vil i den kommende tid opdatere sine ansatte med kurser i de nyeste processer. Mersalg venter forude, vurderer firmaet.

De korte og vigtige fra udlandet

Plus

Spørgsmål om gigant-opkøb

Plus

Dinitrol trak det længste strå

Sydsjællandsk værkstedsmand har prøvet flere udbydere, men er startet på ny.

Plus

FTZ og Inter-Team opkøbt for tre milliarder kroner

Spektakulær grossist-overtagelse blev en realitet lige før ferien.

Plus

"FTZ bliver stærkere"

Sven Kristensen, adm. direktør for FTZ Autodele & Værktøj A/S glæder sig over, at opkøbet giver adgang til større sortiment og flere kompetencer.

Plus

DTC-teknik under karrossen

De kalder dem Ford Mustang og Chevrolet Camaro; de hurtige biler i Danmarks kongeklasse. Men det er helt forkert. En DTC-racerbil er i realiteten udtænkt og bygget til amerikansk oval-racing.

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE: Alfa Stelvio

Hvad skal mekanikeren vide? Og hvad skal bilsælgeren viden om den italienske SUV? Motor-magasinet giver nogle af svarene.

1

LEDER: billige reservedele

Ugens leder i Motor-magasinet.

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE: VW Polo GTI

Hvad skal mekanikeren vide? Og hvad skal bilsælgeren viden om den hurtige Polo. Motor-magasinet giver nogle af svarene.

Plus

App skal lokke bilforhandlere til at vaske løs

Firmaet Washtec har bygget en ny platform, der på forhånd kan vise kø, give adgang til abonnementer og mobilt salg.

Hurtige noter om Motorsporten

Vi kører lige en hurtig runde med sømmet i bund.

Viborg og biler med hjertet

Biler og byen Viborg er både en levevej og en passion for Martin Pedersen, direktør og indehaver af JP Group koncernen i Viborg, som fylder 60 år den 5. august.

Plus

NDI ansætter ny finansdirektør

Ny ejer af autoværksted

Ekspansiv værkstedskæde åbnet i Egå

Vettel tager skylden for Ferrari-nedtur på Hockenheim

Plus

Sommermagasinet
En lakverden under pres

Haas-chef: Vi skal stoppe med at skade os selv

Plus 6

DEBAT: Dansen om den varme grød

Plus

Hurtigere saksedonkrafte rammer markedet

Ny lærlingeforening for værkstedernes små alfer

Auto-G grossist køber op og udvider

Kør gokart-ræs og vind den lokale håneret

Lift-mærke bliver komplet i Danmark

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sådan undgår du stress bag rattet

Ny Salgs og marketingschef i WashTec A/S

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

Flg. værksteder er nu på forkant med den teknologiske udvikling i bilbranchen.

Hvad har en fejlkode på tænding i cylinder 2 med ABS-systemet at gøre?

Univar Lubesnake – Den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Eftertragtet byttebils-funktion gratis for bilforhandlere

Tak for besøget på CHGP

Ny Faymonville multimax.

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Nyhedsbrev fra SINDBY

Vinderen – Volkswagen Amarok V6

Hvorfor skal værkstedet bruge Digital-Servicebook ?

Ekstra vandpumper – ny produktserie i vandpumpeprogrammet

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Skovens helt – Toyota Hilux

Japansk fremskridt – Nissan Navara

Fine fornemmelser – Mercedes X-Klasse

Derfor er SMVdanmark imod revisionspligt

Triscan kabelprogram: Vi øger, forbedrer og tester

Et værktøj for professionelle – Isuzu D-Max

Italiensk for begyndere – Fiat Fullback

Flere højtuddannede melder sig ind i a-kasser

Undgå svindel når du køber brugt firmabil

Trailer-kongen – Ford Ranger Wildtrak

Send til en kollega

0.235