Kære autobranche, hvad gør vi nu?

| Af Michael Stig Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Hele værkstedsprocessen skal gentænkes, før branchen kan gøres sig håb om, at kunne tiltrække og fastholde de unge.

DEBAT Gennem de sidste to år har jeg deltaget i flere forskellige forums og branchemøder, hvor fokus har været, hvorledes bilbranchen kan rekruttere og fastholde kvalificeret arbejdskraft til bl.a. auto- og pladeværkstederne - og bekymringerne vokser fortsat.

Den seneste udmelding fra Dansk Metal i oktober 2017 er, at ledigheden blandt deres medlemmer (mekanikere og pladesmede) fortsat er faldende og er nu på blot to procent eller derunder. Umiddelbart skulle dette være en positiv nyhed, men tallet fortæller samtidig, at branchen nærmer sig en alvorlig mangel på kvalificeret arbejdskraft.

Fagskolerne melder samtidig om faldende ansøgninger og de har meget svært ved at fylde klasserne op.

Og for det ikke skal være løgn, så forsvinder en stor del af mekanikerne over i andre erhverv som vindmølleindustrien, hårde hvidvareservice m.fl. Brancher som tilbyder andre arbejdsvilkår og muligheder end det bilbranchen til tilbyder.

9.000 mekanikere vil mangle
Denne mangel på mekanikere, smede og selv værkfører skaber naturligvis et fortsat øget lønpres, som smitter af på værkstedspriserne, samtidig med at værkstederne bruger unødigt mange ressourcer på at finde og eller stjæle nye mekanikere blandt kollegaerne.

Og kan forhandlerne ikke skaffe nok kvalificerede værkstedsansatte, så ryger indtjeningsmuligheden for værkstedet.

For selv de fleste nybilsforhandlere er denne indtjening afgørende for at kunne eksistere.

Med en stigende vognpark efter flere års rekordsalg af fabriksnye biler, vil manglende mekanikere og pladesmede allerede fra 2019 betyde en enten dyrere og mere forringet service over for kunderne eller flere værksteds- og forhandlerlukninger. Og i 2025 vil der ifølge Dansk Arbejdsgiverforening mangle godt 9000 mekanikere. Kunderne kommer enten til at vente længere eller køre længere for at få deres bil repareret, hvilket igen vil få betydning for købsadfærd og valg af transportløsninger.

Hvorfor sker denne udvikling?
Der er flere faktorer som spiller ind i denne udvikling. Det kan være sig:

Ny teknologi kræver skærpede matematiske og sproglige færdigheder, som har ændret den tidligere "ideelle" mekanikerprofil, til en mere boglig gruppe.

Forhandlernes egen skyld ved i flere år at have tøvet med at tage nye lærlinge ind.
Læs også: Hvor mange lærlinge kører her?


Forhandlerne/skolerne ikke er lykkedes med at gøre sig attraktive i de mange uddannelsesvalg.

Ingen prestige i at være mekaniker eller pladesmede blandt de unge.

Branchen har, efter mit udsagn, et meget uberettiget dårligt ry. Men ikke desto mindre ligger bilforhandlere - inkl. Autoværksteder næstnederst på troværdighedsskalaen hos forbrugerne - med kun politikerne som mindre troværdige!

Uændret forhold i mere end 30 år
Bilen og dens teknologi har ændret sig radikalt i de 30 år jeg har været i branchen, men det har måden at drive autoværksted på ikke. Dette er, efter min mening, en af de væsentligste årsager til, at branchen har meget svært ved at tiltrække de unge ind til faget.

"En fortsat stiv og forældet hierarkisk proces- og ledelsesform, der er præget en hård tone, lange og til tider mangelfulde kommunikationsveje, utilfredsstillende daglig organisering, og hvor man bliver mere belønnet af rutineserviceopgaver end tekniske kompetence opgaver" er blot nogle af de udsagn som kommer fra mekanikere der har søgt væk fra branchen.
Læs også: Værksteder kan blive snydt for lærlinge-bonus


Disse måske lidt karakteriseret scenarie er dog en kendsgerning rigtig mange steder, og de unge hører det fra familie og venner inden de skal vælge en uddannelsesvej. Absolut ikke appellerende.

Nyt og tillokkende
Så selvom vi her befinder os i en yderst spændende branche, hvor bilens og de teknologiske udviklinger bør kunne vække de unges interesse, så skal der også ske en væsentlig ændring i måden værkstederne drives på i dag.

De unges forventninger til deres kommende arbejdsplads er:

  Fede lokaler og fryns.
  En god chef og kollegaer som forstår at rose og anerkende.
  Et job man kan være stolt af - og gerne en titel.
  Tildelt ansvar og gerne i hele processen eller med projektopgaver.
  Fleksible arbejdstider (gerne aften og weekend) for at kunne pleje andre fritidsinteresser.
  Synlige karrieremuligheder med personlig og skræddersyet udviklingsplan.
  Fair og retfærdig løn evt. med bonus muligheder
  Digital hjælp

I forhold til kundernes digitale rejse på salgssiden, er der fortsat store uudnyttede muligheder på værkstedssiden. Dette både over for kunden via de digitale kanaler, men også på tværs af faggrupperne hos forhandleren/værkstedet.

Muligheder som kunne medvirke til at ændre værkstedsprocesserne til mere tidssvarende som med bilens teknologiske udvikling. Digital booking direkte til den enkelte mekaniker, online chat-funktion med mekanikeren, digital selvbetjeningsmodtagelse- og afleveingsterminal (TjeKvik) samt meget mere. Dette vil ikke kun gavne kundefastholdelsen, men også øge tiltrækning og fastholdelse af kompetent arbejdskraft.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Fremtidens Mekaniker
Hvor mange lærlinge kører her?

Der er jo et helt naturligt link mellem motorsport og mekanikerfaget - og dermed de manglende lærlinge. Derfor står et nyt projekt under ledelse af DASU på listen over initiativer, der kan være med til at løse lærlingeproblemet.

Tandstænger fra Spanien

Plus

Snakker kunder om værksteder eller bilannoncer?

De ældre snakker om værksteder, de yngre om bilreklamer, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Fremtidens Mekaniker
Værksteder kan blive snydt for lærlinge-bonus

Mindre virksomheder har flere lærlinge, end nye regler belønner dem for.

Indretning vigtig for aircon-effektivitet

Nyhedsbrev

Ajour med alverdens autobranche

Online Avis Arkiv
Plus 1

Debat: Sådan rettes der i Autotaks

Ny grossist i Rødovre

Landets nye autogrossist AD Danmark har samlet aktiviteterne og vil åbne fire til fem nye afdelinger.

Plus 1

Debat: Autotaks halter

Plus

Konflikt mod grossist udskudt

Fremtidens Mekaniker
Metal kårer årets bedste

Dansk Metal tog til Bornholm for at overraske ung mekanikerlærling.

Plus

Rullende indretning åbner i Aalborg

Sådan skærmes varebilen mod vinteren

For at opfylde Arbejdstilsynets indretningskrav kan det være en god idé at investere i kvalitetsbelysning, ligesom gode isoleringsløsninger beskytter både materialer mod fugt og kulde.

Plus

Fremtidens Mekaniker
Fremtidsmekaniker: "Det er virkelig fedt at kunne inspirere"

Michelle Mikkelsen er rollemodel og tager ud til folkeskoler i fuld mekanikeruniform for at dele sin passion for faget.

Plus

Fremtidens Mekaniker
Rollemodeller skal nedtone teenager-tvivl

Jomaa Chaaban er startet på fire uddannelser, men blev alligevel tiltrukket af autobranchen til sidst.

Plus

Et frit autoværksted der tør

PF Biler introducerer nyt servicekoncept og en omfattende markedsføringsstrategi på alle digitale kundeplatforme.

Automatgearet overhaler de manuelle

Organisation dropper Folkemøde på Bornholm

L’EASY-milliardær køber halvdelen af Dinex

Udstødningsspecialisten Dinex A/S har indgået partnerskab med 3C GROUPS A/S. Målet er, at Dinex skal fordoble omsætningen til to milliarder kroner i 2020.

Plus

Fremtidens Mekaniker
Værkstedsejere har brug for rollemodeller

Flere indehavere af værksteder er indstillet på at bidrage til kampagne, der kan få flere mekaniker-lærlinge eller yngre svende ud på folkeskolerne.

Plus

Applus fortsætter stime af opkøb i Vestjylland

Værksted med trykflasker nedbrænder

Værkstedet Esbjerg PitStop brændte fredag aften. Værkstedsbranden knuste en livsdrøm for syriske Gangin Hussein.

Salg i servicekontrakter til eftermarkedet

Ny aftale om håndtering af serviceaftaler mellem Bosch Car Service og Omnicar.

Plus

Dansk autoværksted med amerikansk twist

Vallensbæk Auto, Sjællands eneste autoriserede Chrysler og Dodge værksted, er en del af et nyt bilhus, som også skal rumme bilsyn, bilsalg, klargøring, leasing, catering og spillehal.

Plus

FTZ henter ny strategisk chef

Plus

Christiansborg freder bilforsikringerne

Plus

Kritik: Bødestraf ved lærlinge-mangel for lille

Plus 1

Konkurser i januar

Indkøb for sig og skader for sig

Plus

Rattet Rundt med motorsporten

Plus

Sådan er diesel- teknikken ændret

Kevin Magnussen dropper Danmark for at optimere karriere

Plus

Tillykke med nye reparationstider, Mazda

Lim baseret på hybridteknologi

Plus

Tvister om reklamationer

Tilfældet der førte til et 25-års jubilæum

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fire nye sortimentskasser i programmet

Har du set vores 2018 katalog?

Sådan har vi altid gjort

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Digitalisering udfordrer gamle vaner

Ny medarbejder hos Rally Centeret.

DENIOS Systemcontainer

50.000 samtykker indsamlet

Volvo XC40 – Ikea på hjul

Varmekapper fra DENIOS

Bilbasen hyrer erfaren redaktør til journalistisk satsning

Honda Civic diesel – økologisk køreglæde

Hans Schourup A/S åbner salgsafdeling på Sjælland

Smartrep.info: Montageanvisninger og anvendelse af specialværktøj ved Gates Stretch Fit remme

Bilvask med FoamSensation

Mundstykker Volvo - mundstykke for intregreret udstødningsrør

DENIOS reoler velegnet til smådunke.

Er bilbranchen ved at grave sin egen grav ?

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Løwener søger dygtig entreprenørmekaniker til Glostrup

AUTOproff har rekordstort udbud af attraktive brugte biler på auktion

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserø...

Elektroniske pumper til alle medier

Volkswagen Up GTI – GTI for begyndere

Skab tillid med klima ikon og hjælp andre og miljøet

Send til en kollega

0.261