Kære autobranche, hvad gør vi nu?

| Af Michael Stig Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Hele værkstedsprocessen skal gentænkes, før branchen kan gøres sig håb om, at kunne tiltrække og fastholde de unge.

DEBAT Gennem de sidste to år har jeg deltaget i flere forskellige forums og branchemøder, hvor fokus har været, hvorledes bilbranchen kan rekruttere og fastholde kvalificeret arbejdskraft til bl.a. auto- og pladeværkstederne - og bekymringerne vokser fortsat.

Den seneste udmelding fra Dansk Metal i oktober 2017 er, at ledigheden blandt deres medlemmer (mekanikere og pladesmede) fortsat er faldende og er nu på blot to procent eller derunder. Umiddelbart skulle dette være en positiv nyhed, men tallet fortæller samtidig, at branchen nærmer sig en alvorlig mangel på kvalificeret arbejdskraft.



Fagskolerne melder samtidig om faldende ansøgninger og de har meget svært ved at fylde klasserne op.

Og for det ikke skal være løgn, så forsvinder en stor del af mekanikerne over i andre erhverv som vindmølleindustrien, hårde hvidvareservice m.fl. Brancher som tilbyder andre arbejdsvilkår og muligheder end det bilbranchen til tilbyder.

9.000 mekanikere vil mangle
Denne mangel på mekanikere, smede og selv værkfører skaber naturligvis et fortsat øget lønpres, som smitter af på værkstedspriserne, samtidig med at værkstederne bruger unødigt mange ressourcer på at finde og eller stjæle nye mekanikere blandt kollegaerne.

Og kan forhandlerne ikke skaffe nok kvalificerede værkstedsansatte, så ryger indtjeningsmuligheden for værkstedet.

Læs også: Andersen Biler: "Vi har jo kun ét forspring"

For selv de fleste nybilsforhandlere er denne indtjening afgørende for at kunne eksistere.

Med en stigende vognpark efter flere års rekordsalg af fabriksnye biler, vil manglende mekanikere og pladesmede allerede fra 2019 betyde en enten dyrere og mere forringet service over for kunderne eller flere værksteds- og forhandlerlukninger. Og i 2025 vil der ifølge Dansk Arbejdsgiverforening mangle godt 9000 mekanikere. Kunderne kommer enten til at vente længere eller køre længere for at få deres bil repareret, hvilket igen vil få betydning for købsadfærd og valg af transportløsninger.

Hvorfor sker denne udvikling?
Der er flere faktorer som spiller ind i denne udvikling. Det kan være sig:

Ny teknologi kræver skærpede matematiske og sproglige færdigheder, som har ændret den tidligere "ideelle" mekanikerprofil, til en mere boglig gruppe.

Læs også: Dansk Metal: Nyudlærtes lønninger er i bund

Forhandlernes egen skyld ved i flere år at have tøvet med at tage nye lærlinge ind.

Forhandlerne/skolerne ikke er lykkedes med at gøre sig attraktive i de mange uddannelsesvalg.

Ingen prestige i at være mekaniker eller pladesmede blandt de unge.

Branchen har, efter mit udsagn, et meget uberettiget dårligt ry. Men ikke desto mindre ligger bilforhandlere - inkl. Autoværksteder næstnederst på troværdighedsskalaen hos forbrugerne - med kun politikerne som mindre troværdige!

Læs også: Hvor mange lærlinge kører her?

Uændret forhold i mere end 30 år
Bilen og dens teknologi har ændret sig radikalt i de 30 år jeg har været i branchen, men det har måden at drive autoværksted på ikke. Dette er, efter min mening, en af de væsentligste årsager til, at branchen har meget svært ved at tiltrække de unge ind til faget.

"En fortsat stiv og forældet hierarkisk proces- og ledelsesform, der er præget en hård tone, lange og til tider mangelfulde kommunikationsveje, utilfredsstillende daglig organisering, og hvor man bliver mere belønnet af rutineserviceopgaver end tekniske kompetence opgaver" er blot nogle af de udsagn som kommer fra mekanikere der har søgt væk fra branchen.

Disse måske lidt karakteriseret scenarie er dog en kendsgerning rigtig mange steder, og de unge hører det fra familie og venner inden de skal vælge en uddannelsesvej. Absolut ikke appellerende.

Nyt og tillokkende
Så selvom vi her befinder os i en yderst spændende branche, hvor bilens og de teknologiske udviklinger bør kunne vække de unges interesse, så skal der også ske en væsentlig ændring i måden værkstederne drives på i dag.

Læs også: Værksteder kan blive snydt for lærlinge-bonus

De unges forventninger til deres kommende arbejdsplads er:

  Fede lokaler og fryns.


Læs også: Fremtidsmekaniker: "Det er virkelig fedt at kunne inspirere"  En god chef og kollegaer som forstår at rose og anerkende.
  Et job man kan være stolt af - og gerne en titel.
  Tildelt ansvar og gerne i hele processen eller med projektopgaver.
  Fleksible arbejdstider (gerne aften og weekend) for at kunne pleje andre fritidsinteresser.
  Synlige karrieremuligheder med personlig og skræddersyet udviklingsplan.
  Fair og retfærdig løn evt. med bonus muligheder
  Digital hjælp

I forhold til kundernes digitale rejse på salgssiden, er der fortsat store uudnyttede muligheder på værkstedssiden. Dette både over for kunden via de digitale kanaler, men også på tværs af faggrupperne hos forhandleren/værkstedet.

Muligheder som kunne medvirke til at ændre værkstedsprocesserne til mere tidssvarende som med bilens teknologiske udvikling. Digital booking direkte til den enkelte mekaniker, online chat-funktion med mekanikeren, digital selvbetjeningsmodtagelse- og afleveingsterminal (TjeKvik) samt meget mere. Dette vil ikke kun gavne kundefastholdelsen, men også øge tiltrækning og fastholdelse af kompetent arbejdskraft.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Synsbranchen i oprør: Nye regler sejler og kan ikke indføres

It-systemerne sejler, og regelsættet fra Færdselsstyrelsen er ganske enkelt ikke gennemarbejdet, mener samlet synsvirksomheder i Danmark.

Plus

Nordic Forum til salg

Plus

Danmarks største grossist sat til salg

Flere potentielle købere af FTZ og Nordic Forum, bekræfter ejeren. Svenske Mekonomen og amerikanske LKQ er blandt de mulige købere. Men endnu er intet afgjort.

Plus

Tæt på teknikken: Sådan skiftes gearolie korrekt

Når automatgear skal have ny olie, er der behov for grundig vejledning og onlinedata til at understøtte mekanikeren. Kom med Motor-magasinet til olieskifte i Hvidovre.

Plus

Stifter kalder frasalg fornuftigt

Nyhedsbrev

Ny indehaver af Pava Center Nørresundby

33-årige Rasmus Nikolajsen tager over efter Jørn O. Kjær Sørensen, der giver undervogns-stafetten videre efter 40 år.

Online Avis Arkiv
Plus

Automechanika for 25. gang

Verdens største autotekniske messe - denne gang inklusiv dæk-messe - fejrer jubilæum til september i Frankfurt.

Plus

30 år med KTS-testere fra Bosch

I 1988 blev den legendariske "Bosch-hammer" en del af dagligdagen med diagnosticering af styreenheder på værksteder.

De vigtigste nyheder fra udlandet

Ford-veteran stopper

Emissioner i centrum

Plus

RYGTE: FTZ sælges til Mekonomen

Nu mestrer de deres Automester-virksomhed

Plus

FTZ og Digitalservicebog indgår samarbejde

Plus

Udbredt ventil giver voldsom hovedpine

Det løber nok koldt ned ad ryggen på mange mekanikere, når snakken falder på EGR-ventiler hos Volkswagen-familien.

Nyt samarbejde om digital kvalitetskontrol

Rattet Rundt med motorsporten

Klassisk veteran-racerbane genopstår

Fremtidens Mekaniker
Sådan vil grossist tiltrække lærlinge

FTZ Akademi vil sammen med erhvervsakademi tiltrække unge til autobranchen

Autoværksted fortryder valg af kæde

Give Dækcenter er flygtet fra AD Danmarks værkstedskæde Carspot til Hella Service Partner-kæden under FTZ.

Ny autogrossist fordobler omsætningen

AD Danmark udvider samhandel og åbner lager i Rødovre i næste uge.

VW og Seat-værksteder får travlt efter selefejl

Ballade om grossist-artikel

Plus

Ankenævn nægter at tage erhvervs-klagesager

En advokat med speciale i bilsager mener, autobranchen spekulerer i, at erhvervsdrivende ikke kan få tvister om reparationer og bilkøb prøvet i Ankenævn for Biler.

Plus

Danske Opel-forhandlere slipper for nedskæringer

Gigant skruer op for A/C

Nordjysk bilpleje opkøb

Plus 1

Erfaren kædechef hos CarPeople

Plus

Hjulskifte giver flere lakopgaver

Rattet Rundt med motorsporten

Plus

Guide: Undgå udbredte mekaniker-fejl ved servo

Magnussen: Hele bilens side var revet op

Plus

En lakforsegling beskytter investeringen

S: Nu vil vi forbyde dieselbiler

Plus

Bosal sælger produktion af anhængertræk

Plus

Stor autogrossist vil sælge MC-dele

Se alle Medlemmernes egne nyheder

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & 7500 CER (keramiske korn)

Oliespecifikationer – læg puslespillet rigtigt!

HØJGLANSPOLERING af metaller. PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl.

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Stor fynsk it-virksomhed tilbage i topform

BS 18 LTX BL I (602350660) Akku-bore-/skruemaskine 2x18V/5.5Ah LiHD

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX skrubskive.

Helt bimmelims over bimmer

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX skrubskive.

PENTOSIN – unikke produkter er nu en del af FUCHS’ sortiment

Sidste frist for tilmelding til Biltorvets Årsdag

Guide: Hvordan vælger du den rigtige automatgearolie?

Husk at melde dig til Biltorvets Årsdag

Allround Sealing Spray

HPA C400 fra B.A. Maskinservice

FUCHS Smøreolieguide - Find den rigtige olie med vores olieguide

NYHED: Ny kølig produktgruppe hos FLEX1ONE

Fang kunder bedre: Biltorvet inviterer til Årsdag

FTZ indgår salgs- & samarbejdsaftale med Digital-servicebook.com

Har din virksomhed styr på miljøkravene?

[GDPR] Sådan sikrer du jeres fysiske dokumenter

Nu har FUCHS udvidet personbilssortimentet med TITAN SYN SN SAE 0W-20.

Køb brugt og kør gratis i to år

Send til en kollega

0.238