KALIBRERING Firmaet Dansk Bilglas skyder året 2018 i gang med indkøbet af 30 nye servicebiler. De skal være med til at sikre, at rudefirmaets ansatte har et rullende kontor med på vejen, når de skal skifte forruder og efterfølgende kalibrere bilernes sikkerhedssystemer. En opgave, der stiller stadig større krav til det udstyr, som montører tager med sig på farten. Det fortæller Steen Nordstrøm Pedersen, der er projektleder hos Dansk Bilglas.
- Vi har det seneste års tid oplevet et stigende behov for udskiftninger af ruder og reparation af stenslag ude hos kunden. Da flere og flere biler kommer med kamera og lignende teknologier i forruden, betyder det også, at vi skal kunne kalibrere ude hos kunden. Det kræver ikke kun diagnosetestere og tavler, men også en tokomponent lim, der gennemhærder på en times tid, forklarer Steen Nordstrøm Pedersen.
De 30 nye servicebiler bliver ifølge ham fyldt med det nyeste udstyr fra blandt andre Texa Adas Solution, Hella Gutmann og Sika.
Uddannelse skal følge med
Servicebilerne skal ikke kun imødekomme udstyret og de større ruder, de skal også sikre Dansk Bilglas den nødvendige mobilitet og komfort en hel arbejdsdag, forskellige arbejdssteder, og det danske vejrlig byder rudemontørerne på. Udfordringer med den nyeste teknologi er der ifølge Steen Nordstrøm Pedersen nok af, og det er det, der gør det både sjovt og spændende at arbejde med biler. Det peger ikke kun på investeringer i udstyr, men også på medarbejderne og deres uddannelse.
- De sidste par år har vi gennemført både intern og ekstern uddannelse i komfortteknologi og kalibrering. Og det fortsætter vi med i 2018. Det gælder ikke mindst for vores nye ude-montører, der i 2018 skal have kvalifikationer og kompetencer i orden, og da vi søger ude-montører, bliver det en opgave, der løber gennem hele 2018, forklarer projektlederen fra Dansk Bilglas.
Tørretid kraftig nedbragt
Motor-magasinet besøgte tilbage i sommers Dansk Bilglas ved virksomhedens afdeling i Ishøj lidt uden for København. Her mødte avisen rudemontør Kenneth Kirk Andersen, der demonstrerede, hvordan nulstillingen og kalibreringen foregår, når rudemontører som ham kommer ud til kunderne på eksempelvis en p-plads.
Sammen med de fysiske dele, som skal stilles op foran bilen, følger også en it-platform, hvor montørerne kan dobbelttjekke de data, som de skal gå efter pr. bil.
- Alt i alt bruger vi omkring 30 minutter fra, at tavler og så videre er sat op, og så til at kalibreringen er gennemført. Det passer godt sammen med, at vores nye to-komponent rudelim er hærdet, forklarede Kenneth Kirk Andersen dengang til Motor-magasinet.
I det tilfælde var der tale om et system leveret af producenten Texa.
- De montører, som skal køre med Texa-systemet fast har selvfølgelig fået den nødvendige optræning og gennemgang af systemet. Men grundlæggende set er de to systemer fra Texa og Hella Gutmann meget ens. Det eneste, der adskiller sig, er de tavler, som skal bruges, fortæller Steen Nordstrøm Pedersen.
Rudefirma køber stribe af varebiler til mobilopgaver
Dansk Bilglas ruster sig til flere rudekalibreringer på farten.