23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nissan: Alt for mange rudeskift ender galt

Hver femte reparation af ruder ender med fejl og mangler, mener producent. Det skyldes bl.a. de nye førerassistenter.

SIKKERHED Der er risiko for en stor stigning i antallet af dårlige forrudereparationer på grund af det stigende antal avancerede førerassistentsystemer (ADAS) bag forruden.

Det er opfattelsen hos Nissans eftermarkedseksperter, der mener, at mindst en ud af fem forrudereparationer, de ser i dag, kræver efterfølgende arbejde med henblik på udbedring af fejl.

Årsagen er dårligt udførte reparationer eller upræcis kalibrering af de sikkerhedssystemer, der er monteret på ruden. De fleste mobile værksteder kan ikke kalibrere forruden i vejkanten efter reparation eller udskiftning af en forrude.

Nissan tror, at et stigende antal forrudemonterede førerassistentsystemer vil få det tal til at stige yderligere - og det kommer til at ramme forsikringsselskaberne og ejerne økonomisk.

Vigtig del af designet
Med de mange intelligente førerassistentsystemer, der fungerer ved hjælp af kameraer og sensorer integreret i forrudeområdet, er moderne forruder blevet stadigt mere vigtige for bilernes design og sikkerhed. I Nissans biler omfatter disse førerassistentsystemer eksempelvis nødopbremsning, skiltegenkendelse og intelligent fartpilot samt termostyring, akustiksystemer og regn- og lysfunktioner.

ProPILOT er Nissans nyeste innovation inden for førerassistentteknologier og lanceres i den nye Nissan Leaf og crossover-bestselleren Qashqai i løbet af foråret 2018. ProPILOT fungerer ved hjælp af kameraer og sensorer monteret på forruden.

Mange forsikringssager
Over 40 procent af forrudeudskiftninger eller -reparationer kræver teknisk ekspertise med hensyn til kalibrering af kameraer og sensorer. Ni ud af 10 forrudeudskiftninger foretages som forsikringssager, og det er derfor afgørende både for kundernes sikkerhed og for bilens funktion, at reparationen og kalibreringen udføres præcist første gang.

Rudeområderne på biler er endnu større nu end tidligere, og det samlede rudeområde på en gennemsnitlig bil er steget med over 15 procent siden år 2000. Men samtidig er der mindre glas, fordi rudernes tykkelse er faldet helt ned til under 4 mm visse steder for at reducere den samlede vægt og dermed reducere CO2-emissionerne.

Jean-Christophe Mercier, som er Vice President of Aftersales hos Nissan Europe,

- Ruderne i nutidens biler spiller en vigtig rolle. De er afgørende for, at de intelligente førerassistentsystemer kan fungere korrekt på avancerede biler som den helt nye Nissan LEAF og crossoveren Nissan Qashqai. Men det betyder også, at reparationerne er blevet mere komplekse, udtaler Jean-Christophe Mercier og fortsætter:

- Det er vigtigt for kunderne og forsikringsselskaberne, at bilens funktion og sikkerhed opretholdes med reparationer af høj kvalitet. Reparation foretrækkes frem for udskiftning, når det er muligt. Den bedste måde at opnå reparationer af høj kvalitet på er, at arbejdet udføres på Nissans netværk af værksteder, hvor medarbejderne er udstyret og uddannet til at reparere eller udskifte og efterfølgende kalibrere alle Nissans teknologier.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.101