23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dingenoter i forruden skifter ikke sig selv

GR Biler i Skive er god til at få alt med på taksatorrapporten ved rudeskift ved brug af Forsi på iPad, viden fra Forsikring & Pension samt hjælp fra nye Qars.

REPORTAGE Den snevåde Ford Mondeo årgang 2009 bliver kørt ind på skadescentret hos GR Biler i Skive klokken 08.30 med en flænge i forruden til et rudeskift. Tiden vender vi tilbage til. Gennem glasset øjner karrosserismed og værkfører Dennis Meilstrup et udstillingsvindue af "dingenoter" klæbet til glasset - en elektronisk p-skive, DAB-antenne, en Saphe fartkontrol-sladrehank, en brobizz og en mobiltelefonholder.

- Årh, det er lidt træls med sne på taget, for det tør og løber ned - gad vide hvordan de mobile rudeoperatører gør?, siger Dennis Meilstrup og griber luftpistolen for at puste sne og sjap væk. Efter nogle minutter skifter han pistolen ud med en iPad til skadesopgørelse via Autotaks/Forsi.

- Ja, sådan en omgang afrensning får vi ikke noget for af forsikringsselskabet. Men ellers har jeg optimeret og læst op på, hvad vi kan gøre krav på at få betaling for. Blandt andet alle de elektroniske dimser, som denne bils ejer har monteret på glasset. De fleste taksatorer ved, at det tager os ekstra tid og ynder ikke, at vi fortæller bilejeren, at forsikringsselskabet ikke vil betale for genmontering, siger Dennis Meilstrup. Han har brugt iPad et års tid, da det gør opgørelse meget nemmere med fotos direkte ind på rapporten, der sendes til øjeblikkelig godkendelse hos forsikringsselskabet.

- Dermed glemmer vi ikke noget - også hvad angår 1000 numre til lakopgørelse, hvor mange mindre landmekanikere lader stå til og tager, hvad de kan få. Jeg er beredt, hvis forsikringsselskaberne prøver at sno sig udenom, siger Dennis Meilstrup.

Pioner-virksomhed i opgørelse

GR Biler, der er mærkeforhandler af Ford og Hyundai, har været test-virksomhed for Lakexpertens nye Forsi specialist-enhed Qars siden november 2017 og oplever, at der har været 700-1000 kroner mere i indtægt pr. skadesopgørelse.

- At der er plads til sådan et mellemled i skadesproceduren mellem værksteder og forsikringsselskaber fortæller blot, hvor mange penge der er i skadesopgørelser, mener Dennis Meilstrup.

Ford giver 1,5 time til et rudeskift som dette, som GR Biler mere anser for at være kundeservice end indtægtsgivende. Det bliver til omkring to rudeskift ugentligt her på værkstedet. De fleste rudeskift ender i 1,9 time, når man husker at få alle småting med. I de nye Mondeoer skal man blandt andet huske at bestille en ny regnsensor til 270 kroner, da den gamle ikke vil gen-klæbe på en ny rude.

- Vi får eksempelvis ikke til at montere elvarme i Ford-forruderne - det vil forsikringsselskaberne generelt ikke godtage - det kan være svært at forstå, når der ikke er forskel i betaling i forhold til modeller uden elvarme i ruden, anfører Dennis Meilstrup.

Det aktuelle rudeskift bliver godkendt til 2,7 time hos det aktuelle forsikringsselskab, der dog, af uvisse årsager, fjerner 55 kroner i rapporten til personlige værnemidler såsom handsker og dragt- som ikke tjenes hjem via en diverse-post som på karrosseriskader, der er 3,5 procent af arbejdslønnen. Den forholdsvis høje betaling skyldes iPad-opgørelsen med bilejerens mange dingenoter, der typisk får 0,2 time per styk - samt også til ind- og udkørsel af bilen på værkstedet. Nyere Ford-biler, der kræver kalibrering af sensorer, får 0,4 time til en køretur med tester monteret.

- Det er mange bække små, når vi opgør rudeskift og skader, desværre er der ikke meget på skrift om rudeskift i Forsikring & Pensions vejledning på nettet - så er AT lak systembeskrivelsen bedre, siger Dennis Meilstrup.

Uoriginale ruder buler

Fordi det er en ældre bil, har forsikringsselskabet forlangt brug af en uoriginal rude, leveret af den lokale glas-grossist Lundberg Autoglas. Det viser sig at være en Pilkington OEM rude, der passer perfekt formmæssigt - men som kræver forberedelse med blandt andet affedtning modsat originale Ford-ruder. De 10-15 minutter er ren tilsætning for værkstedet - ingen betaling.

- Vi oplever ofte, at uoriginale ruder fra især Nordglas gaber på midten og må holdes nede under hærdningen - vi kører altid bilen gennem vaskehal efter et rudeskift for at sikre, at ruden holder tæt, fortæller Dennis Meilstrup. Han undrer sig lidt, for prisen for originale contra uoriginale ruder er ikke stor mere.

- Men det er jo forsikringsselskabet, der bestemmer - og kunden får det ikke at vide, siger værkføreren.

Og med hensyn til tiden: Det har næsten på minuttet taget de bevilgede 2,7 timer at skifte rude og dingenoter med nye klæbepads - heldigvis uden at komme til at skære DAB-antennens ledning over, som det var tæt på. For så var tiden løbet fra Forsi-opgørelsen. 
 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.096