REGNSKABER - Vi kan allerede nu afsløre, at 2016 har været et rekordår for forhandlerne, hvis vi måler på bundlinjen - eller toplinjen. I skrivende stund har de 437 bilforhandlere tjent 1,177 milliarder kroner, hvilket er første gang vi nogensinde ser forhandlerne tjene over én milliard, udtaler Ole Egholm fra Dansk Brancheanalyse ApS i Søborg, som for 11. gang er klar med bilbrancheanalysen. Det sker den 31. januar 2018. Analysen udkom for første første gang i oktober 2007.
- Væksten i omsætningen for bilforhandlerne ser - igen i skrivende stund - ud til at have været omkring 7,1 procent, hvilket også er langt over den generelle økonomiske udvikling i Danmark, men dog mindre end sidste års vækst, som landede på 9,8 procent. Vi viser alle de data, vi har indtil videre også for 2017. Indsamlingen af regnskaber til datamaterialet er afsluttet den 31. december 2017, og en del af regnskaberne strækker sig dermed også ind i 2017, oplyser Ole Egholm.
- Hvis vi ser på importørerne, har de 19 bilimportører tilsammen tjent 967 millioner kroner, hvilket er det bedste, vi nogensinde har set for importørerne. Bilimportørernes økonomi er fundamentalt anderledes og bedre i forhold til bilforhandlernes, hvilket analysen også dokumenterer. Importørernes omsætning voksede med 15,2 procent, siger han.
Hvad indeholder analysen?
Analysen tager udgangspunkt i de sidst offentliggjorte regnskaber - det vil sige 2016 eller senere.
- Endvidere kobler vi disse informationer med, hvilke bilmærker der forhandles. Vi medtager alle bilforhandlere med en bruttofortjeneste på mindst fire millioner kroner eller personaleomkostninger på mindst tre millioner. I skrivende stund er det præcis 437 forhandlere, herunder også 92 rendyrkede brugtbilforhandlere, samt forhandlere af vare- og lastbiler, oplyser Ole Egholm.
- Vi ser naturligvis også separat på Danmarks 19 største bilimportører og deres (fantastiske) økonomi. De oplysninger, der ikke fremgår af regnskaberne hos visse forhandlere, som for eksempel omsætning, dækningsbidrag eller antal ansatte, laver vi kvalificerede estimater på, tilføjer han.
Udover de generelle regnskabsoplysninger og nøgletal for hver enkelt af bilbranchens virksomheder, laver forfatterne også en lang række snit på, hvordan det går bilforhandlerne alt efter ejerform, geografisk beliggenhed, antal forretninger, hvilket bilmærke der bliver forhandlet, eller hvor mange bilmærker der forhandles, og hvor stor bilforhandleren er.
500 auto-millionærer
- Vi følger alle pengene til dørs, så vi får styr på millionærerne i bilbranchen. Dem er der godt 500 af, og vi ser endda alene på de personer, der har formuer for over 2 millioner kroner i deres holdingselskaber. Der er listen over de rigeste bilforhandlere, og hvem der ejer de forskellige bilforhandlerforretninger i Danmark. Vi ser også på branchens virksomhedshandler og prøver at skabe overblik over, hvad en bilforhandlervirksomhed er værd ud fra de handler, vi har kunnet afdække prisen på, forklarer Ole Egholm.
Analysen har en lang række top-20-lister over de selskaber med største overskud, højeste vækst, højeste overskudsgrad og største gennemsnitslønninger med videre, ligesom der også kigges på de værste præstationer i form af tilsvarende største underskud, største salgsnedture, laveste lønniveauer, "syge" virksomheder.
Analysen ser ikke kun på bilbranchens resultater, men også på bilbranchens aktiver og passiver.
- Vi ser på, hvem der har de største varelagre, hvem der har den største rentebærende gæld, hvem der måske har svært ved at servicere denne, og hvem der har en solid, og hvem der har svag egenkapital, også sammenholdt med regnskabernes øvrige poster. Vi tillader os at lave en liste over de virksomheder, der er mest konkurstruede. På trods af branchens rekordår har vi alligevel set hele seks konkurser blandt de 418 forhandlere, der indgik i sidste års analyse.
200 sider
Dansk Brancheanalyse ApS er stiftet og ejes af Ole Egholm, der er cand. merc. og MBA, og tidligere har været rejsebureaudirektør (1992-2006). Ole Egholm udgav sin første brancheanalyse om rejsebureaubranchen i år 2000. I 2005 stiftede han Dansk Brancheanalyse og har siden 2006 haft udgivelse af brancheanalyser som sin hovedbeskæftigelse.
Analysen af Danmarks 437 største bilforhandlere og 19 importører fylder godt 200 sider og koster 3800 kroner.
Disse branchefolk har grund til at juble
Dansk Brancheanalyse klar med ny analyse af 437 bilforhandlere og 19 bilimportører. Og det ser godt ud.