LÆRLINGE - Ja, vi har tre lærlinge, men to havde egentligt været nok. 
 
På mange måder koster det jo at have lærlinge på værkstedet; lærlinge er jo "føl," der sætter svendenes fart ned - så lærlinge koster penge. Og alligevel har du tre og ikke to på dit værksted. Hvorfor? 
 
Bjørn Mogensen, indehaver af Citroën og Opel i Helsingør under navnet Autonova, svarer prompte: 
 
- Det er jo en del af Husets ånd. Det er vores linje, det er min linje. Men denne holdning til lærlinge er jo ikke bare min, den er jo også de ledende medarbejderes holdning. Jeg mener, at vi som virksomhed skal tage ansvar - også når det gælder om at få lærlinge i gang, fortæller Bjørn Mogensen. 
 
- Vores værkfører Henrik Petersen står i spidsen for vores glimrende samarbejde med Teknisk Skole i Hillerød. I samarbejde med skolen finder vi de bedste; dem der vil, og dem der kan. Det er sådan vi gør. 
 
- Og vi har de bedste erfaringer, fortæller Mogensen videre, de svende, vi har her på værkstedet, er tidligere lærlinge, og alle de lærlinge, der har været her, er blevet i autobranchen. 
 
- Men det kræver jo noget, at være mekaniker i dag; vi har jo af og til brug for en "lille ingeniør." Mekanikerfaget er jo ikke bare for bulderbassen bagest i klassen. Uddannelsen som automontør tager jo to år; og den egentlige uddannelse tager fire. Dé er fremtidens folk; folk, der har computeren som det vigtigste værktøj. 
 
- Mekanikerfaget har jo udviklet sig meget; de moderne biler er optimeret til det yderste; så der er nu meget mere "behandling" af bilerne end reparation af bilerne. 
 
Ja, det kan koste på akkorden 
 
Bjørn, jeg har jo hørt dig mange gange sige "vi må tage ansvar". Hvorfor tænker du sådan? 
 
- Ha, ha; lille tænkepause her. 
 
- Jeg er jo et grundtvigiansk menneske; det er sådan, jeg er opdraget. Jeg er også et foreningsmenneske. 
 
- Og min holdning er, at det jo ikke bare handler om, at man skal rage til sig - man skal også yde. 
 
Også selv om det koster på bundlinjen? 
 
- Ja. Sådan er det. Jeg ved, at mange steder er der så hårde akkorder, at svendene melder fra - de vil ikke have lærlinge, for så går det ud over akkorden, vurderer Bjørn Mogensen. Men sådan bør det ikke være. 
 
Bjørn, kan alle gøre som dig? 
 
- Ja, det kan de jo! Man bliver nødt til at finde de bløde værdier. Vel tilhører vi en meget konkurrencepræget branche. Men jeg vil da opfordre mine kære kolleger til at kigge op fra skrivebordet og vurdere, hvordan verden bør se ud. Mine kolleger må komme ind i kampen og kigge ud over egen navle. Og ja, det koster jo lidt i kroner og ører at have sådan en lærling. Men det gør det så. 
 
Kom der et problem der? 
 
- Så ja, vi skal være med til at løse lærlinge-problemet ved at finde de rigtige og give dem en chance. Det kan også være godt for integrationen og alt det der. Vi har tidligere haft en kristen iraker som lærling. Og jeg må da indrømme, da jeg ved ansættelsen, spurgte mig selv, om der kom et problem der. 
 
- Men det gjorde der ikke. Han var en superdygtig fyr. Og jeg kunne være med til at give ham to gode år. Men nogle gange må man være parat til at tage en chance. Lige som man må tage ansvar. 
 
 
 
 
Lærlinge må godt koste på bundlinjen
Egentlig lægger Bjørn Mogensens værksted op til to lærlinge - men der er tre. Hvorfor? "Jeg har et ansvar for at hjælpe de unge i gang. Det har alle da."