Pres på priser på brugte biler

Bilbasen har analyseret prisudviklingen for nye og brugte biler og det står klart, at de brugte biler ikke er fulgt med de nye ned i pris gennem de seneste tre år.

BILSALG De seneste tre år er de gennemsnitlige priser på nye biler faldet med 14,8 procent, primært på grund de tre afgiftsomlægninger, der har fundet sted. Det viser en analyse, Bilbasen har lavet. I samme tidsrum er de brugte biler kun faldet 4,5 procent, viser samme analyse.

- Det interessante er, at vi kan se, at brugtbilpriserne dropper i nogen udstrækning i tidsrummet efter afgiftsomlægningerne, men efter tre-fire måneder er de så begyndt at stige igen - hvert år, siger Jan Lang, markedsanalytiker for Bilbasen.

Han forventer dog, at konsekvenserne af afgiftsomlægningen denne gang vil være anderledes. Det skyldes, at denne gang er der indført regler i forbindelse med L4, som betyder, at importørerne, leasing- og finansieringsselskaber og forhandlere har en interesse i, at prisdannelsen på brugtbilmarkedet vil være faldende og ikke stigende som tidligere.

- Vi kan simpelthen konstatere, at prisdannelsen på brugtbilmarkedet et par måneder efter L4 er anderledes end tidligere. Både når vi kigger på auktionspriserne og de efterfølgende priser på Bilbasen. Det er min forventning, at vi denne gang ikke vil se stigende priser på et senere tidspunkt på brugtbilmarkedet, som vi ellers har set tidligere, siger Jan Lang.

Analysens konklusioner

Nybilpriserne er faldet markant mere end brugtbilpriserne 

• Mikro- og minisegmenterne er mere prisstabile end de større klasser 

• Mellemklassen er faldet mest i forhold til de nye priser, omvendt har priserne til tider været svagt stigende til tider på brugtbilmarkedet 

• Det ser ikke ud til, at priserne vil stige igen på kort og mellemlang sigt efter L4 i november 


Jo større bil, jo større prisfald
Bilbasen har også analyseret prisudviklingen i de enkelte segmenter, og konklusionen er, at jo større bil, desto mere har prisforskellene udviklet sig gennem de seneste tre år. I mikro- og minibilklassen har der været de laveste prisudsving, mens mellem-, firma- og MPV/SUV-klassen har haft de mest markante udviklinger. Det er tydeligt at se, at mellemklassen er det bilsegment, der er faldet mest i pris.

- Det er historisk billigt at købe ny bil i Danmark. Ikke kun i forhold til prisen, men også de afledte omkostninger såsom finansiering og forsikring. Men det tilsvarende er ikke tilfældet på brugtbilmarkedet. Priserne har ganske enkelt været for høje, og dermed har brugtbilmarkedets konkurrenceevne været under pres, forklarer Jan Lang.

Han forventer, at L4 vil medvirke til, at prisudviklingen på brugtbilmarkedet igen vil udvikle sig normalt. Tidligere har det været en udfordring for brugtbilforhandlerne, at de har betalt alt for høje priser for deres brugte biler, når der samtidig har været massive tilbud på nyere demobiler.
Læs også: Bilforhandlerne tredobbelt ramt


- De umiddelbare meldinger fra forhandlerne går på, at nu er der igen et større udbud på auktionerne, og at priserne samtidig er mere fornuftige end tidligere. Det vil medføre, at priserne ud mod forbrugerne også vil falde, og derved vil brugtbilmarkedets konkurrenceevne igen få moment, siger han.

Hård konkurrence
Jan Lang vurderer dog, at de nye biler på kort og mellemlang sigt vil være meget attraktive. Dels fordi de er faldet forholdsmæssigt meget i pris, dels fordi konkurrence blandt bilimportørerne har vist sig at være meget hård i starten af 2018.
Læs også: 360-graders salgsvideo skal sælge flere biler


- Vi har talt antallet af nytårstilbud, og det er meget højt i år. Det drejer sig ikke kun om pris- og udstyrstilbud, men også i forhold til privatleasing tilbud. Og det er klart, at de meget attraktive nybilstilbud vil presse brugtbilmarkedet et stykke tid endnu, siger Jan Lang.

Bilbasen udgiver sammen med Bilbranchen den såkaldte Udbudsindikator, der er en model for markedsudviklingen på brugtbilmarkedet. Den viser, at udbuddet på brugtbilmarkedet vil stige i de første to kvartaler af 2018.

- Den primære årsag til det stigende udbud er et højt nybilsalg, der sender en stor mængde byttebiler ud på markedet. Samtidig er der fortsat nogle store årgange af firmabiler, som skal sælges til såvel ind- som udland, og det øger udbuddet. Vi kan se, at antallet af forhandlerbiler på Bilbasen er steget med over fire procent den seneste måned, siger Jan Lang. Han vurderer, at bilforhandlerne på brugtbilmarkedet vil følge prisudviklingen meget tæt i den kommende tid, og justere priserne i vidt muligt omfang, så de vil være konkurrencedygtige i forhold til nybilsmarkedet.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Hver anden kvinde uden tillid til bilforhandleren

It-firmaet CDK Glo bal har identificeret forskellen mellem mænds og kvinders kundeoplevelser i en stor undersøgelse.

Plus

Forhandlerne kender ikke deres kunder

Hvert år bruger bilforhandlerne tusindvis af kroner på at kommunikere til kunderne. Faktum er dog, at de rammer forkert i op til 25 procent af tilfældene, Det koster - både på marketingbudgettet og i kampen for at opbygge en loyal kundebase.

Bilforhandler Bjarne Nielsen lukker to Ford-forretninger

1

Brintbiler: Første dansker prøvekører ny Hyundai Nexo

Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, har, som den første dansker, prøvekørt Hyundais nye brintbil, Nexo. Bilen er opkaldt efter Nexø på Bornholm, og blev præsenteret for et internationalt publikum i weekenden i forbindelse med Vinter-OL i Sydkorea.

Plus

3 skarpe om salget af Dacia Duster

Nyhedsbrev

Plus

SUV og plugin - på vej til det nye sort

Hos BMW er 3-serien den mest kendte. Men i realiteten ligger den kommende indtjening måske i en anden type bil, nemlig SUV’erne. Og tilsvarende er det med andre bilmærker og typer - indtjeningen er ved at flytte.

Online Avis Arkiv
Plus

Nu skal der Daciaer ud over disken

Plus

Er bilbyen et 70’er-levn?

Der var store planer om en bilby i Randers - overdækket som var den lufthavnen i München og med indendørs offroad-bane. Nu er ideen imidlertid aflivet; der er en vingård på vej. Hvor efterlader sagen Randers-bilby i dag?

Mange bilfolk fik nyt om afgifter og persondata

Vækst i leasing af premiumbiler

For fjerde år i træk kan Nellemann Leasing præstere vækst på 20 procent.

Plus

Renault/Nissan er størst - eller er det Volkswagen?

Plus

Bilsalg: Få salgsfif af englænderne

Plus

Westfalia rykker til Danmark

Plus

Alfa Romeo udvider forhandler- netværk efter markant fremgang

Med titlen som det mest voksende bilmærke i 2017 og en ny forhandler i Jylland tager det fart for Alfa Romeo, der med de nye Giulia og Stelvio modeller atter har indtaget det danske bilmarked.

Ajour med det nyeste på fire hjul

Nyt om det fineste engelske mærke plus om hybridsalget. Plus meget mere.

Plus

Fleksible bilabonnementer hitter

Forbrugerne fravælger i stigende grad egen bil til fordel for abonnementsbaserede lejeløsninger, der bliver stadigt mere fleksible. Seneste skud på stammen er Movon fra Europcar.

Slut med F1-pigerne

Plus

Bosch øger omsætning og indtjening markant

Omsætningen når op på 78 milliarder euro, og indtjeningen før renter og skat stiger til 5,3 milliarder euro hos Bosch, som melder, at området Mobility Solutions stiger hurtigere end bilproduktionen.

Plus

Undgå svindel ved bilsalg

Nets kommer med en række forslag, der kan begrænse risikoen for svindel.

Plus

De hårdeste GTI’er er en niche, ja - men en afgørende niche

En række fabrikker, blandt dem i den grad Renault, ser feltet af GTI’er som voksende - især feltet af hardcore-GTI’er. Dér lander den nye Megane R.S. i den grad.

Rattet rundt - uge 7

LEDER: Jeg kipper med flaget for bilbranchen

Motor-magasinets chefredaktør, Flemming Haslund, sender anerkendende hilsner til danske firmaer i autobranchen, der angriber udlandet.

Plus

Snakker kunder om værksteder eller bilannoncer?

De ældre snakker om værksteder, de yngre om bilreklamer, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Overraskende koreaner: På kanten af et gennembrud for plugin-hybrid

Med lanceringen af Kia Optima Plug-in Hybrid er der gået yderligere hul på salget af denne type bil. I januar i år solgte Kia 132 Optima Plug-in’er - hele sidste års salg var 614.

STS Biler køber op

Plus

Nyt blad med brugte biler til salg

Plus

Kunsten at vurdere en bil

Mc’er udstillet i lokomotivværksted

Kevin Magnussen dropper Danmark for at optimere karriere

To fængslet for momssvindel

Plus

Januar-bilsalget i tidlig spurt

Ajour med alverdens autobranche

Lær bilen at parkere selv

Plus

Billigere at være bilejer

Video: Dansk firma vil lette indskrivningen

Plus

Bilinfo klar med prisberegner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

TOTAL Denmark støtter dansk motorsport

Slanger fra Galli Erio hos JO Hydraulics A/S

Polar Tools kampagne fra AD Danmark

Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til

Testkuffert Jaeger til 7 og 13 pol elsæt på personbiler

Lær at tage gode bilfotos - det sælger bedre

Fabrikskampagner fra 38 bilmærker

Renault Master, Opel Movano, Nissan NV400. Trin til biler med baksensor

Bilindretning til kampagnepriser 64414418

Alle biler skal til service!!!

Canbus finder uden at skade kabler Canfinder

Fire nye sortimentskasser i programmet

Har du set vores 2018 katalog?

Sådan har vi altid gjort

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Digitalisering udfordrer gamle vaner

Ny medarbejder hos Rally Centeret.

DENIOS Systemcontainer

50.000 samtykker indsamlet

Volvo XC40 – Ikea på hjul

Varmekapper fra DENIOS

Bilbasen hyrer erfaren redaktør til journalistisk satsning

Honda Civic diesel – økologisk køreglæde

Hans Schourup A/S åbner salgsafdeling på Sjælland

Send til en kollega

0.374