23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Afløser for Autograf kan give bedre data

Qapter-program kan være det gamle Autograf overlegen, men kun hvis programmet fodres med korrekt data.

OMSTILLING Autograf, programmet til beregning af karrosseri- og lakskader, udgår i 2018. Det bliver afløst af Qapter som ny grafisk platform. Årsagen er først og fremmest, at Autograf bruger Java som styreprogram, og Java bliver ikke længere vedligeholdt.

Konsulent Finn Larsen, AutoBranchens VidenCenter, understreger, at reparatørerne fortsat skal være opmærksomme på, at programmet ikke er bedre end de data, der kommer fra bilproducenterne og programmet giver derfor ikke pr. automatik bedre reparationstider.

- Datamængden er meget forskellig fra producent til producent. Særligt reparatører, der arbejder med biler fra Asien, skal være opmærksomme på, at datamængden er begrænset, siger Finn Larsen og fortsætter:

- Når der beregnes skader på asiatiske bilmærker, vil det ofte være nødvendigt, manuelt at opjustere arbejdsenhederne, da tiderne fra de asiatiske bilfabrikker i nogle tilfælde er så lave, at der er umuligt at udføre skadesreparationen med bilproducentens data som stammer fra deres reklamationsværker.

Han opfordrer til, at reparatørerne er opmærksomme på, at alle tider i systemet er vejledende. Det fremgår i øvrigt med tekst på den enkelte beregningsrapport.

Ifølge Finn Larsen ses forskellen på datamængden mellem de forskellige bilproducenter tydeligt, hvis man sammenligner rapporter mellem en tysk og koreansk beregning. Ved beregning af et tysk bilmærke, vil det være muligt at vælge langt flere data på reservedele og forbrugsmaterialer. Det skal alle, som beregner, være opmærksomme på.

Tydelige dataforskelle
I boksen øverst i højre hjørne kan man se et eksempel ved beregning af tagplade på VW Golf 2016. Reparatøren skal bruge nedenstående dele iht. ELSA som er VW-manual. Nogle reservedele udløses pr. automatik, andre skal vælges ved at aktivere ikon i Autograf / Qapter.

Beregnes priserne ligeledes på et tag på en Hyundai, skal de samme reservedele og forbrugsmaterialer tastes manuelt i 1000 numre. Alle, der beregner skader ved, at taksatoren stiller spørgsmål til opgaver og materialer som tastes som tusindenumre. Værkstederne skal kende disse forskelle på data. Arbejdet er det samme, mulighederne er "bare" forskellige, ligesom antallet af AE er forskelligt for stort set samme reparation. Herover to beregninger for en opgave med bagskærmen på de to forskellige biler.

- I Qapter er det muligt på VW at aktivere ikoner, der udløser de forbrugsmaterialer for et stort beløb. Samme materialer skal anvendes ved udskiftning af bagskærm på en Hyundai, men her skal delene tastes som 1000 numre. Alle der beregner skader ved, at det gør forhandlingerne om prisen vanskeligere end på VW, siger Finn Larsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|instance-web01