23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

"Vi nærmer os en åbning for at ændre i lak-loven"

Der kan være lettere dispensationer på vej for autolakerer, der skal opføre nyt eller ombygge eksisterende anlæg.

LAKLOV Alt for længe har det været et hovedbrud for autolakerer, at reglerne ifølge flere branchefolk har været for rigide, når det handler om at opføre nye værksteder til lakopgaver. En frustration som ifølge autolakerer Allan Blinkilde fra Holbæk Autolakering bunder i utidssvarende lovgivning tilbage fra midten af 1980’erne.

Den frustration forstår man godt hos Johnny Lauridsen, der er miljøkonsulent hos AutoBranchen Danmark. Han har i en længere periode arbejdet indgående med den såkaldte Autoværkstedsbekendtgørelsen. Den rummer en række regler for, hvad der skal overholdes, hvis man som automand vil bygge eller udvide sin forretning med eksempelvis et område med autolakering.

- Den gode nyhed er, at vi er meget tæt på åbning for, at man i langt højere grad vil kunne få dispensation, hvis man som autolakerer kan dokumentere, at man vil opstille 0-emissions-anlæg, der ikke skader det nærliggende miljø, fortæller Johnny Lauridsen fra AutoBranchen Danmark.

Helt konkret skal han mødes med embedsmænd fra Miljøministeriet og Miljøstyrelsen i denne uge for at drøfte mulighederne for at sikre, at reglerne i langt højere grad end i dag afspejler det sande marked.

- Målsætningen er ikke at få en gennemgribende reform af hverken Autoværkstedsbekendtgørelsen eller Arbejdstilsynets bekendtgørelse på område, for det er sandsynligvis ikke realistisk. I stedet går vi efter med god dokumentation at oplyse embedsværket om, at man skal kunne få dispensation, hvis man er ved at bygge et moderne anlæg, der filtrerer den skadelige luft korrekt, forklarer Johnny Lauridsen.

En meget lang kamp
Ifølge miljøkonsulenten fra organisationen har kampen med Miljøstyrelsen og Arbejdstilsynet været lang - faktisk flere år. Men inden for de seneste to, tre måneder er begge instanser ifølge Johnny Lauridsen gået mere konkret til værks.

- Og så har det altså hjulpet, at miljøministeren har pålagt sine embedsmænd at undersøge området hurtigst muligt for at få afklaret, om kritikken fra autobranchen havde noget på sig. Så langt, så godt, siger Johnny Lauridsen.

Han forventer ikke, at der falder en egentlig aftale på plads i denne uge. I stedet ser han mødet som et godt afsæt til at få forventningsafstemt holdningerne til regelsættet, så man hurtigt kan komme videre.

- Jeg er bare glad for, at vi endelig er nået så langt her, fordi alene det er en lille sejr for os. Nu skal der selvfølgelig også leveres, men det håber jeg også meget, at der bliver, fortæller Johnny Lauridsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079