23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Svenskere vil hæve indtjening på lakjob

En mere intelligent indretning af værksteder med autolakering kan sende flere biler igennem portene.

INDRETNING Forestil dig at stå midt på en auto-messe og male en kofanger uden noget egentligt aftræk ud til det fri. Utænkeligt i forhold til skadelige skyer fra lakken? Nej, mener svenske Pivab, som lakmanden Allan Blinkilde fra Holbæk Autolakering nu vil bringe i spil på det danske marked.

Pivab producerer ifølge Allan Blinkilde nogle af de bedste kabiner på markedet, som netop kan nedbryde tanken om, at autolakering ikke kan foregå i følsomme miljøer, eller eksempelvis midt på en messestand.

- Jeg så Pivab demonstreret første gang på en messe i Göteborg og blev virkelig forundret over, at der stod en maler midt på messen og lakerede flere bildele på en Volvo. Jeg tænkte straks: Det kan han da ikke. Men det jeg så fik syn for sagen om, at Pivab-kabinen faktisk indsamle, filteret og til sidst sende luft ud som er renere end resten af luften i messehallen, så var jeg overbevist om, at den her løsning skulle til Danmark, fortæller Allan Blinkilde.

Pivab har som mærke eksisteret siden 1976, men har aldrig rigtig fået fodfæste på dansk jord. I stedet er markederne i Sverige, Norge og Finland blevet tildelt hele opmærksomme.

- Selv er jeg ved at anlægge et nyt lakeringscenter, og jeg er overbevist om, at en løsning fra Pivab er den rigtige vej at gå, hvis vi skal kunne præsentere et værksted, der skærer helt ned på udledningen af skadelige stoffer til omverdenen.

Flere biler og flere opgaver
En af de helt store springpunkter ved Pivab er ikke alene luftbehandlingen, men også den ’kasse-tækning’, som svenskerne har mange års erfaring med.

- Fordelen er, at man kan isolerer sine arbejdsopgaver. Det betyder, at man under det samme loft kan udføre både almindelige mekanikeropgaver, alt imens en lakerer i rummet ved siden af kan male, forklarer lakmanden fra Holbæk og fortsætter:

- Rigtig mange steder er det sådan, at man har en eller flere til at rende rundt om natten og lakere biler, indtil støvskyen var så kraftig, at man gik hjem. Og så var bilen, eller bilerne klar til næste morgen. Det her giver en helt anden arbejdsgang.

Ifølge Allan Blinkilde kan man med en Pivab-løsning dermed få langt flere biler i gennem ’samlebåndet’,

- Værkstedet bliver på én og samme tid et samlebånd, hvor man mere effektivt kan tage bilen igennem de processer, den er blevet booket ind til. I min optik er det smartere, frem for at man måske skal bremse dele af arbejdsstyrken, fordi der skal males, slibes eller skæres, siger Allan Blinkilde.

Pivab leverer foruden løsninger til autobranchen også tilsvarende storskala-løsninger til både fly- og togindustrien.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078