23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Momsregler kan koste fængselsstraf til bilsælgere

Køber man biler fra forsikringsselskaber, skal der betales fuld moms ved videresalg.

REGLER At genopbygge biler købt af forsikringsselskaberne er en forretningsvej mange benytter sig af her i landet. En dom fra juni 2017 har dog gjort det surt at sælge genopbyggede biler, da det efter dommen er slut med at anvende brugtmomsregler ved salg af genopbyggede biler. Gør man det alligevel, risikerer man fængselsstraf. Det fortæller foreningen SKAD og advokat med speciale i momsregler.

- SKAD blev opmærksom på dommen gennem en pressemeddelelse fra advokat Diana Mønnich, som er momsdirektør hos Advokatfirmaet Bachmann og Partners, siger Thomas Krebs, direktør hos SKAD.

Dommen SKM2017.443.VLR fra Vestre Landsret den 20. juni 2017 har betydet, at der skal betales fuld moms, altså 25 procent af hele salgsprisen. Det betyder i klartekst, at indkøbsprisen reelt stiger med 20 procent, idet virksomhederne fremover ikke kan nøjes med at betale moms af sin fortjeneste i forbindelse med videresalget.

Dommen fastslår, at forsikringsselskabers momsfritagelse ved salg af varer ikke er omfattet af momsloven men alene af praksis. Derfor kan reglerne for brugtmoms ikke anvendes.

Mere end blot avancen
Brugtmomsreglerne, som hidtil er blevet anvendt, betyder, at der kun skal betales moms af avancen. Men det er slut nu. Dommen betyder også, at de virksomheder, som fortsætter med at sælge genopbygningsbiler med videre efter brugtmomsreglerne, kan blive straffet med bøde eller fængsel.

- Derfor mener SKAD, at det er vigtigt, at værkstederne i Danmark, der genopbygger biler, er klar over dette forhold. Ved indkøb af biler uden moms hos forsikringsselskaberne skal virksomhederne kalkulere med, at budsummen reelt er 20 procent højere, idet virksomheden skal afregne moms af den fulde salgspris, forklarer Thomas Krebs.

Problemet er markedsprisen
Det siger ifølge Thomas Krebs sig selv at det kan blive en voldsom udfordring at sælge genopbyggede biler, der lige pludseligt stiger væsentlig i pris. Her må værkstedet sikre en fornuftig indkøbspris, hvis man ikke vil blive siddende på bilen efter genopbygning. I takt med at registreringsafgiften er sænket, og nye biler bliver billigere, så skal genopbygger-biler også tilpasses i pris, så man kan være konkurrencedygtig.

SKAD er informeret om, at dommen er kæret til Højesteret, og at der er anmodet om en præjudiciel forelæggelse af sagen for EU-Domstolen således, at reglerne om brugtmoms bliver fortolket ens i alle EU-medlemslande.

- Vi må håbe på, at Højesteret ændrer Landsretsdommen, men indtil da skal der betales fuld moms ved videresalg af genopbygningsbiler, anfører Thomas Krebs.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093