BILSALG Sluttede bilsalget 2017 så med den store ketchup-effekt? Kom salget op på niveau eller måske mere, da først de lavere registreringsafgifter og dermed bilpriser var en realitet?
Det korte svar er: Nej. Eller ja, måske. Eller vel mest præcist et sted midt i mellem med mest hældning mod ingen ketchup-effekt.
Det samlede bilsalg oplevede ikke, at bilsalget kom tilbage på niveau. Inden dagbladet Politiken den 23. august i en opsigtsvækkende forsideartikel oplyste, at regeringen lagde op til at sænke registreringsafgiften, var 2017 på vej til at slå alle rekorder.
Men efter den 23. august gik salget om ikke helt i stå, så i hvert fald meget ned.
Da en aftale om lavere bilafgift rent faktisk faldt på plads 21. september - altså fire uger senere, indhentede salget aldrig det tabte, vise salgstallene.
Men det mere nuancerede billede er noget anderledes. For eneklte bilimportører og deres forhandlere oplevede i den grad en ketchup-effekt. Vi har stillet spørgsmålet "ketchup eller ikke" til samtlige importører.
Én kommentar samler den samlede branches holdning til bilsalget 2017.
Mange opgraderer på udstyr
Thomas Hjortshøj, PR-ansvarlig for Volkswagen, siger:
- Det var naturligvis frustrerende, at de politiske forhandlinger om ændring af registreringsafgiften fik et så langt forløb. Til trods for at bilsalget oplevede en brat opbremsning under efterårets forhandlinger, havde Volkswagen så god vind i sejlene, at 2017 alligevel endte med at overgå vores salgsmål for året. Naturligvis kunne salget have ligget endnu højere, hvis vi ikke havde haft en pause i salget, men vi kan se tilbage på 2017 med stor tilfredshed.
- Omlægningen af registreringsafgiften gav danskerne mulighed for at købe en større, sikrere og mere miljøvenlig bil. Vores erfaring er, at bilkøberne nu handler bil inden for det samme budget, som de gjorde før omlægningen af registreringsafgiften, men de har så opgraderet med hensyn til model, motor og udstyr.
Større salg af SUV og plugin
Men hvorfor reagerede køberne, som de gjorde. Kias Lene Mejdal Iversen, PR-ansvarlig, forklarer:
- Vi har reelt ikke oplevet nogen ketchupeffekt på bilsalget efter afgiftsændringen. Den umiddelbare effekt af ændringen var en nedgang i salget af de små biler, og en stigning i salget af SUV og modeller med plugin-hybrid. Egentlig er det jo meget logisk: Man har en vare, der stiger, en vare, der koster det samme og en vare, der falder i pris. Interessen stiger på varen, hvor man oplever en spareeffekt.
... og her: Fuld ketchupeffekt
Et af de i følge rundspørgen syv mærker, der har oplevet en egentlig ketchup-effekt, er Mercedes. Her siger Christian Kynding, der er salgschef for Mercedes-Benz Danmark:
- Med en stigning på hele 310 procent fra september til november mærkede Mercedes-Benz en regulær ketchup-effekt i efterspørgslen på personbilerne. Så vi er kommet godt ud på den anden side af efterårets politiske proces om bilafgifter. Det er klart, at vi ligesom vores kolleger i branchen kunne mærke, hvordan kunderne tøvede i september og oktober, mens de nye afgifter blev behandlet på Christiansborg, siger Christian Kynding. - Men da afklaring langt om længe kom, kunne vi endelig levere de biler, vores kunder har ventet på.
Ketchup! Hvilken ketchup?
En hel autobranche sad og håbede på, at det tabte bilsalg under afgiftsforhandlingerne i efteråret ville blive indhentet - og måske mere til - når først de lavere afgifter var på plads. Men det skete ikke.