BALANCE Den populære minibil Ford Fiesta var med i kapløbet om at blive Årets Bil i Danmark i 2018, men måtte se sig slået af Seat Arona. Ikke desto mindre fik den lille bil fra Ford roser med på vejen for gode køreegenskaber, og dele af den ros bør tilfalde støddæmperne - i hvert fald hvis man skal tro producenten Tenneco.
Den amerikanske producent af støddæmper-systemer til en række forskellige bilmærker har nemlig sat sig på udviklingen og leverancen af de såkaldte Multi-Tuned Valve (MTV) støddæmpere til den nyeste Ford Fiesta. Skal man tro Tenneco selv, så giver MTV-systemet i højere grad end med passive dæmpere mulighed for, at støddæmperne sætter sig mere aktivt efter den kørestil, man har. Det skal sikre skarpere køreegenskaber og gøre dæmperne bedre til at adoptere sig efter vejforholdene.
Støjreduktion
Motor-magasinet har for nyligt testet den nye Ford Fiesta i ST-line, der er den mest sportslige af de modeller, som Ford udbyder minibilen i lige nu, over 600 kilometer og kan bekræfte, at bilen er underholdende og holder fast i nogle af de mere klassiske dyder for Fiesta-navnet, nemlig sportslighed.
Tenneco lover også, at opsætningen giver mindre støj, og sammenligner man Fiesta i nyeste generation med den foregående, så er det tydeligt at mærke, at bilen er blevet langt mere voksen og samtidig har skruet ned for lydniveauet. Hertil er den primære forklaring sandsynligvis, at man har styrket den beklædning, som holder lyde fra (i den testede version) 140-hestes EcoBoost-version væk fra kabinen.
MTV-ventilsystemet er nyudviklet og kan anvendes i både enkeltrørs gasdæmpere og dobbeltrørs gasdæmpere til biler lige fra premium klassen til kompakt-biler.
Ford Fiesta til markederne i både Europa, Mellemøsten og Afrika produceres i Köln i Tyskland i alle Fords udstyrstrin, dermed både Trend, Titanium, Vignale, ST-linien og Active.
Tenneco/Monroe producerer de tilsvarende støddæmpere på nye fabrikker i Gliwice, Polen og i Hodkovice i Tjekkiet.
Dæmpere skal reducere støj i populær minibil
Bilproducenter elsker at tænke i helhedsløsninger, og det er også kendetegnet ved en nyudviklet støddæmper-opsætning på den nyeste version af Ford Fiesta.