REAKTIONSEVNE Forestil dig, at du skal gå 12 omgange Floyd Mayweather. Her har du ømme punkter, og du har stærke punkter - lidt som konstruktionen af biler efterlader områder, der ved uheld, slag om man vil, er sårbare. Et eksempel er påkørsler vinkelret på dørene.
Men hvad nu hvis, at bilen i løbet af et halvt sekund kan undvige den frontale påkørsel og i stedet forsvare sig bag det højstyrkestål, som visse dele af karrosseriet er bygget af? Ja, det spørgsmål har ingeniører og udviklingerne af Audi A8’s aktive undervogn faktisk besvaret - simpelthen ved at bilens affjedring kan vippe bilen op til otte centimeter i den side, som er ved at blive påkørt.
Det sker takket være en række sensorer, som er forbundet til bilens centrale kontrolsystem, Audi kalder det zFAS. Hvis sensorerne registrerer et køretøj, som kører over 25 km/timen med direkte retning mod siden på A8’eren, så løftes bilen med det samme. Skal man tro Audi, så reducerer det risikoen for fatale skader på passagerne med op til 50 procent, fordi bilens højstyrkestål vil afbøje størstedelen af stødet, mens dørenes selvstændige forstærkning og airbags vil klare resten.
Audi har samtidig monteret fire styk 2kW elektromotorer ved hvert hjul, som hver 15. millisekund afstemmer affjedringen i forhold til underlaget. Ifølge Ingolstadt-producenten reducerer det energiforbruget markant i forhold til et mere konventionelt hydraulisk system. Samtidig er bilen firehjulsstyret.
Affjedring løfter ministerbil i sikkerhed
Den nye Audi A8 bliver ved med at imponere bilverdenen med sikkerhedssystemer. Også undervognen spiller aktivt med.