23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Crashtest: Fiat fortsat til salg trods nul stjerner

Fjernes den italienske bil fra markedet? Skal man som Punto-ejer skynde sig at sælge? Og hvad med andre minier fra nullerne, f.eks. Ford Fiesta og VW Polo?

CRASHTEST Fiat Punto får nul stjerner i Euro NCAP’s crashtest. Der gik et sus gennem bilverdenen, da crashtest-organisationen meldte resultatet af sine nyeste test ud. Nul stjerner!

Euro NCAP-organisationen undersøger markedets biler for deres sikkerhed. Og blandt markedets biler er også biler, der har været til salg længe; således også den Fiat Punto, der kan købes i dag, men som blev lanceret i 2005.

Det giver mening at genteste en bil, fordi betingelserne for at opnå et bestemt antal stjerne ændrer sig med tiden. Og det var efter de nye betingelser en ny, men som konstruktion ældre Fiat Punto ramte væggen og fik dommen, nul stjerner.

Dette resultat efterlader tre centrale spørgsmål: 1) Vil importøren af Fiat fjerne bilen fra det danske marked? 2) Hvor mange stjerner ville en Punto med det danske sikkerhedsudstyr have opnået? 3) Og bør man som Punto-ejer skynde sig at sælge sin bil? Med klare konsekvenser for forhandlere med Puntoer i rækkerne.

Fiat Punto fortsat til salg

Vi stiller spørgsmålene til Steffen Holm, pressechef for FCA Danmark:

- Nej, vi har umiddelbart ingen planer om at fjerne Fiat Punto fra markedet, forklarer Steffen Holm. Dels bliver der jo ikke solgt voldsomt mange Puntoer. Og dernæst er det jo et faktum, at Punto stadig har sine fem stjerner fra den gang bilen var ny. Og sammenlignet med andre biler fra samme tid er den faktisk stadig meget sikker, siger Fiat-importørens pressechef.

Den Punto, som Euro NCAP testede, havde to airbags. I Danmark sælges Punto med andre specifikationer, blandt andet seks airbags. Hvor mange stjerner ville en Punto med danske specifikationer have opnået?

Euro NCAP’s danske repræsentant er Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør hos FDM. Rasmussen forklarer:

- Hvis den Punto, som vi testede, havde haft danske specifikationer - blandt dem seks airbags - ville den som udgangspunkt have opnået samme resultat, altså nul stjerner, forklarer Søren W. Rasmussen. Punto falder især på fraværet af sikkerhedsudstyr samt en ret ringe beskyttelse ved frontaltesten, og her havde de fire ekstra sideairbags ikke hjulpet.

Punto er overhalet

Hvor efterlader crashtesten Punto på det danske marked? Bør man som Punto-ejer skynde sig at sælge sin bil?

Bilisternes organisation er jo FDM, her siger (igen) den biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen:

- Nej, vi siger ikke, at man skal skynde sig at sælge sin Punto, man skal jo huske, at Punto i sin tid var på højde med de sikreste, men der er i mellemtiden sket så meget på sikkerhedsområdet, og her er Punto ikke fulgt med. Det samme gælder i øvrigt ejere af andre, anerkendte biler fra samme periode.

- Ikke at man skal gå på kompromis med sikkerheden; men Punto er heller ikke specielt billig. Sidst jeg tjekkede prisen på en ny Punto var den 140.000 kroner, og for de samme penge kan man få for eksempel en ny Kia Rio, der får fem stjerner i samme test - blandt andet fordi Rio også har automatisk nødbremse. Så der ikke noget, der taler for en Punto, understreger den biltekniske redaktør.

- Men man kan jo notere sig, at det aldrig har været så billigst at købe ny (og sikker) bil som i dag, og at man kan lade det indgå i sine overvejelser over, hvornår man skal købe ny bil. Så måske skal man glæde sig over den nye bil mere end at bekymre sig for den gamle, opfordrer Søren W. Rasmussen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.155