AFPRØVNING Det tyske bilblad Autobild har lyttet til dele af kritikken fra den franske dækgigant Michelin om, at slidte dæk godt kan have masser af vejgreb tilbage - også under flere forskellige vejrforhold. Derfor har bladet en sin meget tilbundsgående test for helårsdæk i år kigget nærmere på CrossClima+, der er Michelins kæmper i slaget om grip hele året rundt.
Tyskerne havde derfor dæk med både 4 millimeter og 2 millimeter gennem testmøllen, og Michelin CrossClimate+ kunne ifølge dæktesterne sagtens stå fast, når det handlede om bremselængde, også selv om slitage var under de anbefalede 3 millimeter.
Michelins analyser har ifølge virksomheden selv tidligere vist, at de bedste premiumdæk bevarer deres gode egenskaber på våd og tør vej helt ned til 1,6 mm mønsterdybde.
Reducerer CO2-udledning
Derfor er det en strategi i et led i Michelins miljøindsats for at reducere CO2-udledningen. Sigtet er blandt andet at undgå, at dæk bliver kasseret før, det er nødvendigt - og derved minimere omkostningerne for forbrugerne, mener Michelin.
Vælger bilisterne dæk, som bevarer deres gode præstationer i hele dækkets levetid, er der ifølge de franske dækfolk penge at spare. Dæks rullemodstand falder i takt med, at de bliver slidt. Faktisk er rullemodstanden ved 1,6 mm mønsterdybde hele 80 procent lavere, end da dækket var nyt. Det sparer brændstof. Udskiftes dæk for tidligt, belaster det altså både miljøet og pengepungen unødigt.
Hele Autobilds dæktest kan læses i nummer 47, 2017.
Dæk står fast i ’slid-debat’
Tyske Autobild har testet slidte helårsdæk fra Michelin i forlængelse af debat om mønsterdybde og sikkerhed.