Fart på værkstedskæde: Svært at skaffe de rette lærlinge

Men et topmoderne lak- og rustbeskyttelsescenter i Avedøre med den nyeste teknologi og attraktivt arbejdsmiljø hos AutoCenter København er et godt argument over for de jobsøgende.

VÆRKSTEDER For ekspanderende AutoCenter København er det svært at skaffe arbejdskraft. Et rigtigt godt argument over for jobsøgende - ud over gode arbejdsforhold og en fornuftig løn - er dog fine, miljøvenlige og topmoderne arbejdsfaciliteter, og det er præcis, hvad AutoCenter København kan byde på i kædens nye center på Stamholmen 111 på Avedøre Holme.

Her har værkstedskæden netop slået dørene op for et spritnyt autolakereri og rustbeskyttelsescenter ved siden af hinanden på samlet 2000 kvadratmeter.



Byggeperioden har varet et halvt år, og indehaver Christian Buhelt har investeret omkring otte millioner kroner i det topmoderne center.

Til en start er det nye lakcenter bemandet af tre autolakerere, mens Dinitrol-centret ved siden af fra en start betjenes af fire mand, heraf tre sprøjteteknikere. Og de ytrede stor tilfredshed med det nye, moderne center, da Motor-magasinet i fredags blev vist rundt.

- Det er jo fedt at være et sted, hvor man bygger nyt. Hvor der er lyst og lækkert, og hvor det virker, siger Christian Buhelt selv.

Forkælede unge
42-årige Christian Buhelt, som selv er uddannet automekaniker, begyndte som selvstændig med en enkelt svend for 14 år siden på sit værksted, Buhelt Auto, på Mesterlodden i Gentofte.

Siden er det gået stærkt, og selskabet tæller i dag et Bosch Car Service værksted og Dinitrol-center i Gentofte, to skadecentre i Gentofte og på Gungevej i Hviovre, teknisk værksted, dieselcenter og bilsyn (Plus) foruden det nye dobbelt-center i Avedøre, idet han gennem årene har overtaget et par store værksteder i Gentofte og Hvidovre (Danadko). Samlet tæller staben således i dag 75 medarbejdere.

Det er ikke kun svært at få fagfolk - det er også svært at få lærlinge, mener Christian Buhelt, selv om man mest hører om det modsatte problem:

At lærlingene ikke kan finde lærepladser.

- Det er svært at få de rette lærlinge, som kan møde til tiden og har den rette indstilling. Mange unge er i dag forkælede, fordi der ikke stilles krav til dem, mener Christian Buhelt, som for tiden beskæftiger fem lærlinge i Gentofte og Hvidovre.

- Vi vil for eksempel gerne have maler-lærlinge i det nye autolakereri, tilføjer han.

Efteruddanner
- Tiderne gør, at man bør satse på store værksteder som os. Vi gør meget inden for markedsføring, vi oplever en tilgang af nye typer af kundeaftaler med for eksempel leasingselskaber og forsvaret og er aktive i forbindelse med udbudsforretninger. Vi investerer løbende i den nyeste teknologi, vi efteruddanner og vi har tænkt os at udvide virksomheden med flere nye afdelinger, supplerer Henrik Byrnel, som er salgschef i firmaet.

Dinitrol-centret på Stamholmen havde kørt i 14 dage, da Motor-magasinet den 5. januar var på besøg, mens lak-centret netop havde klaret den første prøve-lakering. Og det var gået godt. På grund af den nye teknologi i kabinen, som tørrer ved 70 grader, er tørretiden skåret helt ned til 14 minutter mod normalt 30 minutter ved 60 grader.

4000 biler om året
Det nye Dinitrol-center er bygget op om en decideret produktionslinje, hvor bilen skubbes fra adskillelse til vask og sprøjtning, tørring og samling.

Kabinen, som er udført af Nordenskov (NIM), er stor og kan også håndtere store kassevogne.

- Vi burde kunne lave 20 biler om dagen, når vi for alvor kommer op at køre, siger Christian Buhelt.

Målet er at rustbehandle omkring 4000 biler i både Gentofte og Avedøre i år.

I det nye Dinitrol-center, som kører med varm voks, er der gjort klar til at lave en produktionslinje mere ved siden af, mens der i lak-centret, hvor kabinen også er monteret af NIM, ligeledes er gjort klar til en kabine mere ved siden af.

Det topmoderne anlæg i lak-centret opfylder i øvrigt alle miljøkrav, så det er fremtidssikret, og i den nye store malerkabine er udsuget så kraftigt, at man uden problemer kan male to biler i to forskellige farver - på samme tid.

Det nye lak-center rummer også en særlig flytbar "emhætte" i form af en fylder-kabine med gardiner.

AutoCenter København har i dag to autotransportere, som transporterer biler til reparation på kædens værksteder, og en tredje er på vej.

- Det giver fleksibilitet, at vi kan flytte biler og medarbejdere rundt mellem afdelingerne. Vi er ved at være en stor spiller på markedet, ligesom vi jo står helt frit, påpeger Christian Buhelt.

AutoCenter København er Eurogarant-certificeret på sine pladeværksteder, ligesom det er planen at blive det på det nye lakcenter. Værkstedsfirmaet er i øvrigt medlem af SKAD og DBR.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

FORMEL 1 / LE MANS
Dansk Porsche-kører vinder Le Mans i sin klasse

Michael Christensen var med til at vinde Le Mans i LM GTE Pro-klassen. Toyota vandt i den bedste klasse.

Plus

Tysk udbyder skruer op for ATF-maskiner

Plus

Mekanikere skifter ofte fag

Kun 54 procent af automekanikerne arbejder i branchen 10 år efter deres uddannelse, mens det gælder for hele 93 procent af pædagogerne.

Grossist vinder over 3F

OPDATERET. Forbunds konfliktvarsler mod en række au2parts selskaber afvist af Arbejdsretten. CAC er tilfreds, mens 3F ærgrer sig.

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Kevin, er du klar til ni spørgsmål om F1-fremtiden?

Efter lange og frustrerende omveje er Kevin Magnussens Formel 1-karriere tilbage i ideal-sporet. Motor-magasinet har spurgt ham om 2018, Haas, kørestil og om fremtiden.

Nyhedsbrev

Plus

Brancheforening kalder tal fortvivlende

Dansk Bilbrancheråd beklager, at halvdelen af de uddannede har forladt autobranchen efter 10 år.

Online Avis Arkiv

Øko-serie skal lette CO2-aftryk fra værksteder

Plus

Midtsjællandsk værksted i fuldt firspring

Gazelle-virksomheden Kjulerup Auto- & Pladeværksted har fin succes ude på landet - midt vejs mellem Køge og Ringsted.

Plus

Robert Bosch kom forbi

Aaløkkesholm autoværksted på Fyn kåret til Årets Bosch Car Service Værksted.

Plus

Kritik af EU-plan for fri adgang til bildata

Der er brug for mere håndgribelig lovgivning på området, mener autoudvalg.

Bosch udnævner ny kædechef

Her vises Le Mans i tv

Nyt elværktøj fra HC

Bosch i Esbjerg, HC, er blevet leverandør af Bosch Power Tools til autobranchen.

DBR bliver forbundne på Folkemøde

Dansk Bilbrancheråd lægger op til debat om connectivity på Folkemødet på Bornholm.

Plus 1

Staten tjener 52 mia. kr. på bilafgifter

Den danske stat tjener fedt på brændstof og biler.

Plus

Kritik af Fords pr-hjul

Plus

Læg frygten på hylden: Elbiler skal smøres

Apropos norske forhold: Hvis man som mekaniker eller værkstedsejer er nervøs for elbilernes indtog, er der godt nyt på smøremiddel-fronten.

Plus

Nordjysk succes ligger i hente-og-bringe

Kom ud til kunderne og sørg i høj grad for, at de ikke er tvunget til at komme til dig, er mantraet hos ny nordjysk lakerer.

Plus

46 år i branchen: Her er lakerernes Mr. Serie 90

Når man har beskæftiget sig med Glasurit Serie 90 i 25 år, kan man vist godt kaldes en rigtig laknørd.

Få styr på svendenes ferie

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Big fan af BigMag & K-Mag

Hvis man bliver gengivet som vægmaleri på en kæmpelastvogn, kan man vel næppe komme længere.

Plus

Salgsdirektør stoppet

Steen Kikkenborg har forladt NDI efter 20 år.

1

Debat om dele: Pudsig markedsføring

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Kulfiber fra Kolding var otte gram fra Formel 1

Tim M. Hansen og hans House of Composites har fundet formlen til at bage superlette og stærke kulfiber-dele til Le Mans og anden motorsport - og Formel 1 kan være næste udfordring, for det har været meget tæt på.

Fyraftensmøder i farvernes tegn

Plus

Tillæg er let at overse i Qapter-opdatering

Plus 1

Ford Danmark: Stort problem med alternative dele

Auto-veteraner laver rådgiver-forening

1

Alternative dele udgør kun seks procent

Renault følger Ford

Plus

Lakprogram tager pladeværksteder med

Plus

Fremtidens Mekaniker
God jobsikkerhed for autoteknologer

Debat: Tiden står ikke stille i branchen - gør du?

Plus

Flere lakopgaver skal op i skyen

Plus

F&P: Dele skal vurderes fra bil til bil

Plus

Undgå at gå i GDPR-fælden

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Westfalia anhængertræk, direkte fra Tyskland.

Autocom køber Bud På Bilen

Bestil smøremidler hos Q8 og få et olieskab med i købet

Lær at tage salgsfotos af biler

Rådgiver du små og mellemstore virksomheder - er du SMV-rådgiver ……

Ny produktserie med miljømæssig merværdi - Glasurit Eco Balance

TOTAL introducerer nyt produkt i Danmark

Mød SMVdanmark på Folkemødet

FUCHS bygger nyt topmoderne blandeanlæg i Sverige

NYHED: SPS forhandler nu Norton Saint-Gobain produkter

Originale Mercedes og Opel reservedele, direkte fra Tyskland

Alt du skal vide om kør-selv-ferie

Boost din bilvask - og øg din indtjening med minimum 20%

Beskyt dig: En teenager kan hacke din virksomhed

8 hacks der giver flere bilkunder

4 nye F24 motorvejsanlæg er åbnet

Se video om at fange bilkunder online

Danmarks BILLIGSTE 3D 4-hjulsudmåler

Vidste du, at – om smøring af køretøjer

Ny side med referenceprojekter

Lokalt netværk blev afgørende for valg af leverandør

Skab tillid med klima ikon

TOTAL lancerer et nyt TOPMODERNE produkt!

AutoDesktop runder millionen

Eksplosion i samtykker ved D-Dag

Send til en kollega

0.235