23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ny motorstyrelse effektiv og smidig

SKAT: Der venter et stort arbejde med at etablere den nye Motorstyrelsen under Skat i Aalborg, der skal sikre samlet faglighed også overfor autobranchen.

SKAT Først og fremmest vil jeg gerne på vegne af Skat takke for et godt samarbejde i det forløbne år og ønske alle Motor-magasinets læsere et godt nytår.

Jeg kom til Skat fra Nordjyllands Trafikselskab i november sidste år, hvor jeg blev ansat som direktør for den kommende Motorstyrelse. Noget af det, jeg glæder mig allermest til i det kommende år, er at lære de mange aktører i motorbranchen endnu bedre at kende og fortsætte og forbedre det gode samarbej-de mellem os som myndighed og branchen.

Min opgave som direktør for den kommende Motorstyrelse er at etablere en selvstændig Motorstyrelse i Aalborg pr. 1. juli 2018 som led i regeringens plan om at erstatte Skat med syv nye styrelser. Motorstyrelsen skal fortsat sikre, at alle motorkøretøjer er registreret korrekt, og at værdifastsættelse og afgiftsbereg-ning foregår korrekt, effektivt og nemt til glæde for branchen og alle de danskere, der er afhængige af deres bil i hverdagen. Jeg vil arbejde hårdt for at sikre et smidigt og velfungerende bilmarked til glæde for hele Danmark.



Motorstyrelsen løfter en meget vigtig samfundsopgave, som jeg ser meget frem til at bidrage til. Jeg tror på, at der er store fordele ved at samle den store motorviden, der i dag er forskellige steder i Skat, i ét stærkt fagligt miljø. Der vil fortsat være motorekspeditioner i Høje-Taastrup, Odense og Aarhus, men alle øvrige motoropgaver vil i de kommende år blive flyttet til den nye Motorstyrelse i Aalborg.



Motorområdet har de senere år været præget af stor stigning i antallet af leasingkøretøjer. Og af stor debat om den dertil knyttede forholdsmæssige registreringsafgift. Det førte til et lovindgreb i november, som betyder, at leasingbilers værdi skal revurderes efter fire måneder. Lovændringen er en del af Bilpak-ken, der også indeholder nedsættelse af den lave registreringsafgiftssats fra 105 procent til 85 procent, forhøjelse af skalaknækket til 185.100 kroner og skærpede krav til de registrerede forhandleres sikker-hedsstillelse. Læs mere om Bilpakken i Skats nyhedsbrev og på Skat.dk KLIK HER.



En anden hændelse, vi nok husker 2017 for, er desværre, at Motorregistret (DMR) i perioder henover sommeren kørte ustabilt. Det skyldtes en teknisk platformsopgradering af DMR, som fejlede. Vi har siden sommer arbejdet hårdt på at få fejlen udbedret og få efterposteret de rettelser, der opstod i kølvandet. Jeg skal være den første til at beklage den ulejlighed, det har medført - særligt i lyset af, at DMR indtil da har haft en imponerende høj "oppetid", siden lanceringen i 2012.



2018 bliver et flytteår. Med "sikker drift" som absolut topprioritet vil mine medarbejdere og jeg bruge 2018 - og de kommende år - på at sikre, at etableringen af den kommende Motorstyrelse kommer til at foregå så nemt og smidigt som muligt, så det ikke får utilsigtede konsekvenser for motorbranchen og for den enkelte motorejer. På længere sigt fører omlægningen til en mere enkel og effektiv administration af motorafgifterne til gavn for alle. Der er meget at tage fat på - og jeg glæder mig til at komme i gang og til samarbejdet med alle interessenter på motorområdet.



Jens Otto Størup,

direktør i Skats Motorstyrelsen

BREAKING
{{ article.headline }}
0.09