23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

10 vilde forudsigelser for 2018

Konsulent René Tønder har også i år kigget i krystalkuglen og kommer her med 10 bud på, hvad der kunne ske for bilbranchen i Danmark i 2018

KRYSTALKUGLE Jul og nytår er jo traditionernes tid; så derfor også i år forudsigelser om hvad der kunne ske for bilbranchen i Danmark i 2018. Husk: ideen med forudsigelserne er faktisk ikke nødvendigvis at få 100% ret, men i lige så høj grad at provokere branchen til at tænker over hvad der måske kunne ske. Og dermed være i stand til strategisk at forholde sig til mulige udviklinger.

Men som Søren Kierkegaard sagde: livet leves forlæns, men forstås baglæns. Så først skal vi lige se på forudsigelserne for 2017. Jeg ramte faktisk plet med flere forudsigelser. Totalmarkedet sætter endnu engang rekord og bilafgifterne blev ændret igen. Renten steg heller ikke og importørerne fokuserede generelt på single brand forretninger. Konsolideringen blandt forhandlerne fortsatte, men det var stadig fortrinsvis store forhandlere, som købt mindre forhandlere op.

Der var selvfølgelig også nogle skæverter. Kineserne kom heller ikke i 2017 og olieprisen steg (lidt) i stedet for at falde. Og nej, der kom ikke flere private importører.

Men nu til 2018 (og frem, da forudsigelserne i sagens natur ofte rækker udover et enkelt kalenderår). Egentlig tror jeg at 2018 bliver et forholdsvis kedeligt (i denne sammenhæng) år, hvor bilbranchen ikke vil blive voldsomt påvirket af eksterne forhold. Så måske er nedenstående forudsigelser ikke så vilde endda. Desværre vil det nok betyde, at branchen fortsat ikke får udviklet sig og f.eks. får udnyttet de digitale muligheder bedre. For det "går jo godt nok". Om 2 - 3 år vil man så få en brat opvågnen.

Totalmarkedet falder: det må jo komme på et tidspunkt og jeg tror det bliver i 2018. Ikke et dramatisk fald (og segment mikset bliver forbedret pga. de lavere afgifter), men nok til at ...

... Antallet af konkurser stiger: svagheden i den generelle forretningsmodel i vores branche er de senere år blevet opvejet af et stærkt totalmarked og lave renter. Ved bare mindre ændringer i disse rammevilkår ændres profitabiliteten og - endnu vigtigere - likviditeten hos nogle af de svageste forretninger og de må dreje nøglen om.

Renten stiger (lidt): De fleste såkaldte eksperter har sagt det i 5 - 6 år. Men i 2018 får de endelig ret og vi vil se stigende renter, både korte og lange. Så branchen kommer til at betale mere for sin likviditet. Det bliver dog ikke voldsomt, i hvert fald ikke endnu, men kan ses som en advarsel til bilforhandlerne om, at forretningsmodellen skal ses efter i sømmene.

Bilafgifterne ændres ... ikke! I 2018 (og formentlig også i 2019) bliver der ro på bilafgifterne. Den nye regering (se nedenfor) har andet at se til. Branchen er formentlig lettet.

VLAK regeringen må give op: Og nu en forudsigelse indenfor det politiske (politik har jo desværre stor indflydelse på vores branche). Den nuværende regering falder pga. interne stridigheder. Nyvalg giver nøglerne til Statsministeriet til Mette Frederiksen. I første omgang får det ikke den store betydning for bilbranchen, men fremtidige investeringer i infrastruktur bliver nu drejet mere over mod kollektiv trafik og væk fra vejene.

Olieprisen falder: Jeg prøver igen i 2018. Fra nuværende niveau omkring $65 pr. tønde, tror jeg at olieprisen i slutningen af 2018 vil være lavere, da USA’s produktion fra fracking fortsætter med at stige.

Forhandlernettet reduceres: I 2018 starter importørerne en ny runde af konsolidering blandt de autoriserede forhandlere, som dog først rigtig slår igennem i 2020. Nogle importører vil følge Semlers eksempel og ændre kontrakterne, så de passer bedre til den digitale verden. Forhandlerne finder først for sent ud af, hvor stor betydning det vil få senere.

Kun få opkøb: De store forhandlere, i hvert fald dem som rent faktisk har forholdt sig til den digitale udvikling, vil i 2018 stoppe deres opkøb af mindre forhandlere. De er klar over, at de ikke har brug for flere mursten, men i stedet bør allokere deres udviklingsbudgetter til online. For de mindre forhandlere betyder det, at en exit mulighed lukker ned og at de får svært ved at sælge deres forretning.

Kineserne kommer ikke: Det bliver heller ikke i 2018, at en kinesisk bilproducent finder ved til det danske marked. Formentlig heller ikke i 2019. De koncentrerer sig om andre markeder end det europæiske, som vel er det mest vanskelige og konkurrenceprægede marked i verden for biler.

Euro-uro: Og så slutter vi med en storpolitisk forudsigelse. Der vil i 2018 igen komme uro omkring Euroen, da Brexit trækker ud, Tyskland formentlig skal have nyvalg og brudlinien i EU-samarbejdet mellem vest og øst bliver endnu tydeligere. Den fornuftige økonomiske vækst i Europa, som jo er med til at understøtte totalmarkedet, vil således stagnere, men dog stadig være positiv. Det vil være en medvirkende årsag til spådom nr. 1.

P.S. Den opmærksomme læser vil have bemærket, at jeg - måske lidt kontraintuitivt - ikke specifikt har digitaliseringen med i ovennævnte 10 forudsigelser. Det skyldes ganske enkelt, at jeg ser den digitale udvikling som så grundlæggende for den fremtidige udvikling i branchen, at det ikke giver mening at forudsige det som en hændelse i et enkelt kalenderår.

Det kan siges kort: Alt hvad der, med kommerciel mening, kan digitaliseres, vil blive digitaliseret. Og de forhandlere som ikke får tilpasset deres forretningsmodel til dette grundvilkår i de kommende år, vil simpelthen dø.

René Tønder
Direktør i toender.org
Forretningsudvikling og strategi inden for bilbranchen og detailhandel

BREAKING
{{ article.headline }}
0.163