Nye regler om pisk og gulerod giver praktikkaos

Fra årsskiftet er det nye praktikpladsafhængige arbejdsgiverbetalte uddannelsesbidrag, AUB, trådt i kraft. Undervisningsministeren forsvarer kritik fra håndværksorganisationen SMVdanmark.

UDDANNELSE Hvor mange lærlinge skal en virksomhed i autobranchen have for at undgå en regning og i stedet modtage tilskud for sin uddannelsesindsats? Det er der ingen, der ved, for de endelige tal kommer først til april, lyder kritikken fra SMVdanmark, det tidligere Håndværksrådet.

Kritikken modgås delvis af undervisningsminister Merete Riisager (LA), der til Motor-magasinet udtaler, at hun godt forstår, at virksomhederne efterspørger information om den nye praktikpladsmodel.



- Derfor udsender vi en pjece til alle berørte virksomheder lige efter nytår. Formålet er at få skabt de praktikpladser, der giver de unge mod på en erhvervsuddannelse og sikrer faglært arbejdskraft til fremtiden. Modellens grundtanke er jo flere praktikpladser, desto større belønning, siger Merete Riisager.

Klodset indfasning
Første januar trådte det nye praktikpladsafhængige Arbejdsgiverbetalte Uddannelsesbidrag, AUB, i kraft som et led i trepartsaftalen mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter, og målet er at få flere unge til at blive faglærte.

Dorte Kulle, uddannelsespolitisk chefkonsulent i SMVdanmark, finder de nye regler mangelfulde.

- Lad det være sagt med det samme: Det er helt fair, at man som virksomhed bidrager til uddannelsen af den faglærte arbejdskraft, man får brug for. Enten ved selv at uddanne lærlinge eller ved at bidrage til de virksomheder, der påtager sig et uddannelsesansvar. Men indfasningen af det nye AUB-system forekommer meget klodset, mener Dorte Kulle.

Læs også: En lakverden under pres

Tal er for gamle
De nye regler indebærer, at virksomhederne skal have et vist antal lærlinge i forhold til faglærte for at undgå at indbetale et merbidrag til ordningen. Der er bare stadig ingen, der ved, hvor mange lærlinge der er nok, anfører håndværksfagenes organisation.

- I SMVdanmark har vi fulgt sagen med stadig større undren, for hele forløbet har været præget af forsinkelser, siger Dorte Kulle.

Hun forklarer, at AUB, der er en statslig enhed under ATP, vil melde nogle såkaldte aggregerede tal ud her i starten af januar, som man kan bruge til at udregne det antal lærlinge, man skal have i sin virksomhed per ansat faglært.

- Tallene er dog udregnet på baggrund af forældede virksomhedsdata fra 2016. Det ’rigtige’ antal lærlinge kan virksomhederne først se i deres forskudsopgørelse, som kommer i april 2018.

Læs også: Marinbiologen der læste videre til mekaniker

- Alle er efterhånden klar over, at vi kommer til at mangle faglærte. Derfor synes vi principielt, det er rigtig fint, at regeringen har valgt at bruge et millionbeløb på at skabe en AUB-ordning, der belønner virksomheder med lærlinge. Men ordningen er blevet absurd kompliceret og belønner kun dem, der tager endnu flere elever, end de har gjort de seneste tre år. Og altså ikke dem, der allerede har mange lærlinge og allerede tager deres del af ansvaret for at uddanne fremtidens faglærte, siger Dorte Kulle.

Bliver kimet ned
SMVdanmark, som repræsenterer 18.000 små og mellemstore virksomheder, er siden før jul blevet kimet ned af frustrerede medlemmer. De vil vide, hvor mange lærlinge de skal have, og hvornår de får noget at vide.

- Det giver ingen mening at påbyde virksomhederne at overholde regler, før disse er fastlagt, og der er kommet information ud om dem. Det er tvært imod i strid med god lovgivningsskik. Det eneste rimelige ville være, at man stopper den mislykkede nytårsquiz nu og udskyder ikrafttrædelsen, til reglerne er på plads, siger Dorte Kulle. Hun tilføjer, at SMVDanmark stadig efterlyser den tidligere ordning, der gav virksomhederne op til 70.000 kroner per elev.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

3300 danske BMW’er skal retur

Jubilar hyldet med 150 aircontjek

Plus

Partner-koncept skal være et lokalt våben

Onlinehandel kan være hård mod mindre værksteder, men det vil BMW-eksperter forsøge at gøre op med.

Plus

Deadline udsat for at indstille til Auto Awards

På opfordringer har Auto Awards valgt at udsætte fristen for Indstillinger af værdige virksomheder og tiltag til fredag den 31. august.

Konkurser i juli

Nyhedsbrev

Plus

Hella fortsætter frasalg

Online Avis Arkiv
Plus

Nimalift vil erobre Sverige

Dansk maskinleverandør har fået en vild start på det svenske marked.

Ny målemetode skruer op for CO2-aftrykket

CO2-udledningen for den gennemsnitlige nye personbil stiger på grund af ny måde at opgøre brændstofforbrug på.

Finsk dækproduktion skal 30 procent op

Fernando Alonso stopper i Formel 1 efter sæsonen

Den dobbelte verdensmester Fernando Alonso dropper Formel 1 i næste sæson. Han har kørt Formel 1 siden 2001.

Danskerne vil have hybridbiler

Hybrid vinder frem på bekostning af diesel. Men der er store forskelle fra landsdel til landsdel.

Plus

Rustcentre skal på skolebænken

Pava vil i den kommende tid opdatere sine ansatte med kurser i de nyeste processer. Mersalg venter forude, vurderer firmaet.

De korte og vigtige fra udlandet

Plus

Spørgsmål om gigant-opkøb

Plus

Dinitrol trak det længste strå

Sydsjællandsk værkstedsmand har prøvet flere udbydere, men er startet på ny.

Plus

FTZ og Inter-Team opkøbt for tre milliarder kroner

Spektakulær grossist-overtagelse blev en realitet lige før ferien.

Plus

"FTZ bliver stærkere"

Sven Kristensen, adm. direktør for FTZ Autodele & Værktøj A/S glæder sig over, at opkøbet giver adgang til større sortiment og flere kompetencer.

Plus

DTC-teknik under karrossen

De kalder dem Ford Mustang og Chevrolet Camaro; de hurtige biler i Danmarks kongeklasse. Men det er helt forkert. En DTC-racerbil er i realiteten udtænkt og bygget til amerikansk oval-racing.

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE: Alfa Stelvio

Hvad skal mekanikeren vide? Og hvad skal bilsælgeren viden om den italienske SUV? Motor-magasinet giver nogle af svarene.

1

LEDER: billige reservedele

Ugens leder i Motor-magasinet.

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE: VW Polo GTI

Hvad skal mekanikeren vide? Og hvad skal bilsælgeren viden om den hurtige Polo. Motor-magasinet giver nogle af svarene.

Plus

App skal lokke bilforhandlere til at vaske løs

Firmaet Washtec har bygget en ny platform, der på forhånd kan vise kø, give adgang til abonnementer og mobilt salg.

Hurtige noter om Motorsporten

Vi kører lige en hurtig runde med sømmet i bund.

Viborg og biler med hjertet

Biler og byen Viborg er både en levevej og en passion for Martin Pedersen, direktør og indehaver af JP Group koncernen i Viborg, som fylder 60 år den 5. august.

Plus

NDI ansætter ny finansdirektør

Ny ejer af autoværksted

Ekspansiv værkstedskæde åbnet i Egå

Vettel tager skylden for Ferrari-nedtur på Hockenheim

Plus

Sommermagasinet
En lakverden under pres

Haas-chef: Vi skal stoppe med at skade os selv

Plus 6

DEBAT: Dansen om den varme grød

Plus

Hurtigere saksedonkrafte rammer markedet

Ny lærlingeforening for værkstedernes små alfer

Auto-G grossist køber op og udvider

Kør gokart-ræs og vind den lokale håneret

Plus

Sommermagasinet
Mekanikere er supersælgere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sådan undgår du stress bag rattet

Ny Salgs og marketingschef i WashTec A/S

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

Flg. værksteder er nu på forkant med den teknologiske udvikling i bilbranchen.

Hvad har en fejlkode på tænding i cylinder 2 med ABS-systemet at gøre?

Univar Lubesnake – Den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Eftertragtet byttebils-funktion gratis for bilforhandlere

Tak for besøget på CHGP

Ny Faymonville multimax.

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Nyhedsbrev fra SINDBY

Vinderen – Volkswagen Amarok V6

Hvorfor skal værkstedet bruge Digital-Servicebook ?

Ekstra vandpumper – ny produktserie i vandpumpeprogrammet

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Skovens helt – Toyota Hilux

Japansk fremskridt – Nissan Navara

Fine fornemmelser – Mercedes X-Klasse

Derfor er SMVdanmark imod revisionspligt

Triscan kabelprogram: Vi øger, forbedrer og tester

Et værktøj for professionelle – Isuzu D-Max

Italiensk for begyndere – Fiat Fullback

Flere højtuddannede melder sig ind i a-kasser

Undgå svindel når du køber brugt firmabil

Trailer-kongen – Ford Ranger Wildtrak

Send til en kollega

0.251