FORSIKRING & PENSION Velkommen til 2018. Et nyt år indvarsler næsten altid nye udfordringer og nye muligheder. I år er ingen undtagelse, og 2018 handler om data. For mens alle taler om selvkørende biler, overses det nemt, at biler, der triller af samlebåndet i dag, populært sagt allerede er små kørende datacentre.
Mens bilsalget i Danmark peger mod endnu et rekordår, bliver bilejernes adgang til egne bildata derfor mere og mere relevant. For digitaliseringens konsekvens er, at næsten alt og alle i dag genererer data. Data er det nye råstof; data er penge, og data er en værdifuld handelsvare. Data danner bunden for meget af verdens nye værdiskabelse og infrastruktur. Der er allerede data i og om næsten alting, men hvordan sikrer vi, at bilejerne også får andel i værdien af deres egne data? Motorverdenens fremtidige værdiskabelse kommer derfor i høj grad til at handle om, hvordan data bruges og håndteres.
Moderne biler genererer store mængder data, og under europæisk lovgivning skal denne form for data behandles som den enkelte bilejers personlige data. Derfor bør det også være op til den enkelte bilejer at bestemme, hvilke serviceudbydere der kan få adgang til ejerens bildata.
Det vil muliggøre, at bilejerne kan få nytte af nye, innovative serviceydelser som for eksempel fjern-diagnoser, der sikrer effektiv reparation og mere målrettede bilforsikringer. Kun fantasien sætter grænser for, hvilke innovative løsninger tech-udviklere kan stille til rådighed for bilejerne.
Men bilproducenterne har allerede udviklet systemer, der kan give dem monopol på adgang til bilernes data. Bilfabrikkerne vil også kunne bestemme omfang og kvalitet af de data, der gøres tilgængelige for andre serviceudbydere. Dette begrænser bilejernes muligheder for at have kontrollen over egne data og benytte nye, innovative serviceydelser.
Bilproducenterne har derfor store konkurrencefordele, og uden nogen indgriben fra EU kan de forsætte med at implementere systemer, der giver dem fuld kontrol over hvilke serviceudbydere, der kan få adgang til bilens data.
For at starte debatten er vi i Forsikring & Pension sammen med vores europæiske forsikringsorganisation, Insurance Europe, gået i luften med kampagnen #Data4Drivers. Vi opfordrer alle forbrugere og interesseorganisationer til at bakke op om kampagnen og deltage i underskriftsindsamlingen på denne kampagneside http://www.data4drivers.eu/
Rigtig godt nytår!
Jacob Nisgaard Larsen,
Chefkonsulent i Forsikring & Pension
Det kørende datacenter
FORSIKRING & PENSION: Data er penge og en værdifuld handelsvare - forsikringsselskaber i Europa har startet en kampagne for at debattere ejerskabet af bildata.