Hattrick i miniklassen: Suzuki rydder bordet

De nye afgiftsregler har vendt op og ned på tingene i miniklassen, selv om de lidt større biler i B segmentet ikke er nær så hårdt ramt af reformen som de mindre mikrobiler.

BILPRISER Hvor den ekstremt brændstoføkonomiske Fiat Punto umiddelbart før afgiftsreformen i følge bilvurderingstjenesten Bilpriser.dk kom ud med laveste kilometerpris - alt indregnet undtagen den individuelle udgift til forsikring - høster Suzuki efter reformen æren som Danmarks billigste bil målt efter totaløkonomi.

Den seneste analyse fra Bilpriser.dk må være sød musik for importøren og forhandlerne af det japanske bil- og motorcykelfabrikat. Ud over førstepladsen til Suzuki Swift, snupper Suzuki de to følgende pladser til modellerne Baleno og Ignis.

Swift er med en kilometerpris på 1,63 kroner kun marginalt billigere end søstrene Baleno og Ignis. De koster henholdsvis 1,64 og 1,65 kroner at eje og bruge med de indlagte forudsætninger i form af fire års ejertid, 20.000 kørte kilometer årligt, fuld finansiering til seks procent i rente og 10,50 kroner pr. liter benzin.

De tre musketerer

Fra de "tre musketerer fra Hamamatsu" til nærmeste konkurrent - Skoda Fabia - er der lidt større afstand. 1,67 kroner pr. kilometer koster det at eje og bruge det tjekkiske medlem af VW-familien. I det hele taget ligger feltet meget tæt i toppen, hvor kilometerprisen typisk springer med en øre eller to fra bilmodel til bilmodel.

I den dyre ende af skalaen er der mere spredning mellem placeringerne. Op 10 øre pr. kilometer. Mindst billige bil i analysen er Honda Jazz til 1,95 kroner pr. kilometer.

Mere blandet billede

Læs også: Suzuki-darling lige på trapperne

Et kig over skulderen til forholdene umiddelbart før bilafgiftsreformen viser et mere blandet billede. 11 ud af 19 analyserede biler er blevet dyrere at eje og bruge. Resten er enten billigere eller uændret målt efter totaløkonomi. Til sammenligning er alle mikrobilerne undtagen VW Up blevet dyrere.

De to billigste minier før reformen var Fiat Punto og Dacia Sandero. De er begge steget markant i kilometerpris. Punto er gledet fra en 1. til en 15. plads. Sandero fra en 2. til en 5. plads.

En væsentlig forklaring på Suzukis dominerende rolle inden for totaløkonomi er lav pris og værditab. Kun en bil Dacia Sandero er billigere i indkøb end Swift og Ignis, der begge koster 129.990 kroner. Dacias mini med teknik fra Renault koster 116.279 kroner, men højere benzinforbrug og markant større værditab, sender den ned i rækkerne trods den lave købspris.
Læs også: Ny mikro booster Suzuki


Kvalitet og livsstil

Chefanalytiker hos Bilpriser.dk Niels Grøftehauge mener, at Suzukis gode ry som smart japansk kvalitetsbil sammen med de lave købspriser er svær at slå.

- Efterhånden som bilerne kører længere og længere på literen, bliver værditabet en meget afgørende faktor. Ingen minibil har et lavere værditab end Suzuki Ignis. Swift er nummer to. Begge kan betegnes som en slags livsstilsbiler, siger Niels Grøftehauge.

Selv om minibilerne har taget markedsandele fra mikrobilerne, er der dog stadig en pæn afstand mellem de to klasser målt efter totaløkonomi. Billigste mikro er som beskrevet i en tidligere analyse fra Bilpriser.dk Hyundai i10, der koster 1,22 kroner pr. kilometer efter afgiftsreformen.

Mere om: Suzuki


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Her er Skills 2018-vinderne

Tre talentfulde unge fra autobranchen gik helt til tops ved Skills 2018 i Herning.

LEDER: Hvor mange penge er du klar til at miste i år?

Ajour fra bilverdenen

Pres på priser på brugte biler

Bilbasen har analyseret prisudviklingen for nye og brugte biler og det står klart, at de brugte biler ikke er fulgt med de nye ned i pris gennem de seneste tre år.

Plus

Få styr på reglerne for udlejning af biler

Plus

Bilforhandlerne tredobbelt ramt

Nyhedsbrev

Bud efter hvide biler

Online Avis Arkiv
Plus

De bedste økonomer ser stort på komfortzonen

17 biløkonomer dimitterede med en strøm af gode ord med på den videre karrierevej mod topposter i autobranchen.

Plus 1

Momsregler kan koste fængselsstraf til bilsælgere

Plus

Andersen Bilers Peter Selck i Hall of Fame

Indehaver af Andersen Biler fik årets Biløkonomprisen for sin entusiasme og iværksætterånd, der har højnet autobranchen.

Plus

Dæk står fast i ’slid-debat’

Fremtidens bilhus åbner i Aarhus

Ejner Hessel indvier ny Mercedes Benz-afdeling i Tilst for 80 millioner kroner.

Plus

Kender leasingkunder deres kørselsforbrug?

Kun omkring en tredjedel af de unge mellem 18-29 år kender deres kørselsbehov et år frem i tiden.

Plus

Almindelige betingelser - holder de i retten? - Del II

Plus

Salgs-boomet, der aldrig kom

De langvarige forhandlinger om de lavere bilafgifter er skyld i et mistet salg på 10.000 biler, viser nye beregninger.

360-graders salgsvideo skal sælge flere biler

Plus

Video
En tur i den historiske skrammelkasse

Motor-magasinet pt. yngste medarbejder er født i 1989, samme år som Berlinmurens fald og sammenbruddet af Østtyskland. Med til DDR-tiden hører også Trabant - eller Trabi. Redaktionens ’Benjamin’ tog en Trabi-tur forleden.

Firmabil-app får en overhaling

Firmabilsbrugere skal have en bedre digital oplevelse med Arvals ny app.

Plus

Ketchup! Hvilken ketchup?

Plus

Store bilnyheder på CES

Vel er CES en elektronikmesse; men det forhindrer ikke en række af de store bilfabrikker i at lancere nye biler netop her.

Plus

Stop press: De seneste bilnyheder

Nyt om Cecilie Beck og Paul McCartney. Plus nogle biler i øvrigt blandt dem verdens kedeligste.

Plus

Staten tjener mere på biler

Statens indtægt af afgiften på nye biler bliver som sædvanlig højere i år end de foregående år - trods afgiftsnedsættelser.

Plus

Crashtest: Fiat fortsat til salg trods nul stjerner

Fjernes den italienske bil fra markedet? Skal man som Punto-ejer skynde sig at sælge? Og hvad med andre minier fra nullerne, f.eks. Ford Fiesta og VW Polo?

Run på nytårskure

Ekstraordinær weekend-travlhed hos Autoproff.

Plus

Hjælp til genberegning af svære nye bilafgifter

Plus

NYTÅRSUDTALELSER 2018
Ny motorstyrelse effektiv og smidig

Bilforhandlerne forventer fremgang

Hattrick i miniklassen: Suzuki rydder bordet

ABAX opkøber danske Fleetfinder

Ny importør af Kawasaki MC’er

Plus

Fremtidens Autobranche
Forsøg med førerløse busser i Danmark er lige om hjørnet

Forsvaret køber 675 varebiler

LEDER: Får vi en "Trump" eller "Volkswagen?"

Plus

Pas på annonceteksterne

Plus

Digitale danske frontløbere

Skat giver svar på uklarheder om bilafgifter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

In-house kvalitetskontrol: For hurtige svar og god service

Ny VW Crafter & MAN TGE trin bag udviklet til biler med baksensor pdc

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af Calcium-sulfat dampe hos Boehringer Ingelheim

På næste tirsdag: Kom til gratis foredrag med Toke Kruse

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Borbet design VTX

Undgå motorskade forårsaget af LSPI

Stor interesse for afgiftsberegner

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Autoparts24 Motor – over 21.000 brugte bilmotorer samlet ét sted

Ny værktøjskampagne i SINDBY

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

ABS-sensorer: Markedets bedst dækkende program og nok laveste reklamationsprocent

Har du styr på dit olielager?

Mød Geovent på vandværksmesse i Roskilde.

Vægtoptimeret fælg til SUV modeller

Tesla Model S100D – elektrisk elegance

Brandsikre løsninger fra DENIOS

Exide kampagne fra AD Danmark

Vind en bilindretning

Modstrøm gør Rikke bevidst om energiforbruget

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra C...

Kan du regne demobilen ud?

Far, jeg skal kaste op: Juletur i Stinger GT

Her bestiller du en prøvetur hos Jaguar House

Send til en kollega

0.26