23948sdkhjf

Et spændende år i bilbranchen

| Af Gunni Mikkelsen, DBI | Tip redaktionen om en historie

DE DANSKE BILIMPORTØRER: Rekord høj efterspørgsel og endnu en kærkommen afgiftsreduktion i 2017 med større fokus på miljøaspektet - men vi mangler fortsat en grundlæggende reform.

DE DANSKE BILIMPORTØRER 2017 var præget af mange dagsordener - fokus på bilsalg, registreringsafgift, bæredygtig omstilling af bilparken, sikkerhed i bilerne, førerløse biler, "connected cars" og ikke mindst udfordring af begrebet mobilitet og det traditionelle ejerskab af bilen.

2017 bød samtidig på endnu et rekordhøjt bilsalg, et resultat af den generelt gode økonomi kombineret med nye lavere bilafgifter. Dette giver nu grundlag for, at forbrugerne kan anskaffe biler som i højere grad matcher deres behov og ikke blot anskaffe den bil, som der var råd til. Danskerne kører dog fortsat i de mindste biler i Europa.





Incitamenterne til at anskaffe en miljøvenlig bil blev bedre i ’17 - med en politisk aftale som giver elbilerne lidt mere stabile markedsvilkår, og en ny registreringsafgift med et forstærket grønt incitament, bringer os endnu nogle små skridt nærmere en mere grøn bilpark. Men på sikkerhedsområdet kom vi ikke så langt, som vi håbede; der er fortsat urimeligt høje afgifter på moderne sikkerhedsudstyr, uagtet at vi fik nye og lidt lavere afgiftssatser.



Danmarks ambition om mere miljøvenlig trafik, og i mere sikre biler, er en ambition som vi deler hos De Danske Bilimportører. Ja faktisk er det vores fabrikker, som skaber den.

Derfor er vi glade for, at regeringen i 2017 valgte at sænke registreringsafgiften og skærpe det grønne element. Vi er blot ikke i mål. Faktisk er vi langt fra det, der burde være et oplagt politisk ønske at få en mere sikker og en mere grøn bilpark. For det er jo ret simpelt: Man skal beskatte det, man vil have mindre af, ikke det man vil have mere af. Derfor giver det stadig ikke meget mening, at vi ikke giver en større skattemæssig bonus for at vælge de sikre og miljørigtige biler.



Derfor fortsætter vi vores kamp for en omlægning til teknisk baserede afgifter.

Læs også: Kultur og hobby på fire hjul

De teknisk baserede afgifter vil nemlig også være den bedste måde at gøre op med den ekstremt tunge administration, vi har i dag. Samtidig vil en sådan afgiftsreform også være den eneste måde at sikre, at alle biler og alle brugere, i erhvervslivet eller i det private, betaler præcis det samme i afgift på den samme bil. Efterårets lovforslag gjorde et forsøg på at nå i den retning - det blev et lille men desværre besværligt skridt i den rigtige retning. Det har resulteret i stor usikkerhed og kommer til at kræve unødvendig ekstra administration for branchen og for myndighederne. En masse bøvl for alligevel ikke rigtigt at komme i mål.



Derfor håber vi, at regeringen vil tage seriøse og alvorlige skridt hen mod, at det bliver nemmere at skifte bilen ud til en mere miljøvenlig og trafiksikker udgave. Vi stiller os som altid til rådighed med sparring og idéer. Vi glæder os til at tage del i de politiske drøftelser og diskussioner igen næste år. Og vi glæder os til at sælge endnu flere biler til danske familier det kommende år.



Godt nytår!



Gunni Mikkelsen,

Læs også: Faglighed i højsædet

Adm. direktør

De Danske Bilimportører

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Aktier i Europa: Dækproducenter ligger godt efter Michelin-tal

Forsikringsselskaber vinder på vejhjælp

Ni ud af ti danskere har en vejhjælpsaftale, men kun 16 procent har den gennem en bilforhandler, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Ajour med den danske autobranche

God start på bilsalget i årets første måned

De seneste års høje bilsalg er fortsat intakt og der er solgt ca. 1.400 biler mere i januar i år mod sidste års første måned.

Plus

21 F1-løb kan ses på ny tjeneste

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Ford kalder næsten halvanden million pickuptrucks tilbage

Plus

Det halter med forhandlernes indtjening

Blot hver tredje bilforhandler forbedrede bundlinjen sidste år, viser analyse, Motor-magasinet har foretaget.

Dansk Industri: Ambitiøst at EL vil hurtigt af med benzinbilen

FDM: Forbud mod benzinbiler har social slagside

2

Enhedslisten i frontalangreb mod biler

I stor klimaplan vil Enhedslisten investere milliarder i kollektiv trafik og pålægge benzin- og dieselbiler afgifter.

Plus

AutoBranchen Danmark ind til city

Olieselskaber kalder Enhedslistens forslag for planøkonomi

Enhedslistens forslag om højere afgift på benzin og diesel rammer skævt og hæmmer udviklingen af grønne alternativer, mener Drivkraft Danmark.

Plus

Er Ford Focus den rigtige Årets Bil?

En fejl i proceduren om kåringen af Årets Bil i Danmark 2019 rejser spørgsmålet, om elbilen Hyundai Kona Electric kunne have vundet titlen. Formanden for MKD forsikrer, at Ford Focus er den rigtige vinder.

Plus

Manglende ladestik blev dyrt for forhandler

Skal der gives oplysning om, at en bil er brugtimporteret ved salg på det danske marked, og er manglende standardudstyr en væsentlig mangel?

Elbiler vinder frem i Hovedstaden

I Hovedstaden er lysten til at købe elbil fordoblet på et år, viser analyse fra Voxmeter.

Plus

Hvad kører du selv i, Bjarne?

Antallet af hestekræfter er komplet ligegyldigt. Nej, det handler om komforten i bilen og den samlede oplevelse. Sådan siger en af landets tunge drenge i bilbranchen, Bjarne Nielsen.

Bilsælger snød sig til Tesla - idømt fængsel

Bilsælger fra Holstebro dømt et års fængsel for groft bedrageri for svindel med køb af bil.

Plus

Via Biler køber bilforhandler i Silkeborg

Bilforhandler-kæmpe overtager Bilhuset Per B og rykker ind med Toyota.

Plus

Nyt koncept vil ændre måden danskerne køber bil på

Carshopper har fået et netværk på godt 50 bilforhandlere.

Plus

Fra affaldsplast til syntetisk diesel

Hele verden holder øje med den danske Quantafuel fabrik i Skive, der holdt rejsegilde med sine fire 18 meter lange pyrolyseovne, som skal lade millioner af syntetisk brændstof flyde.

Nyt spansk bølle-bilmærke

Fire danske Cupra-forhandlere. De 38 Seat-værksteder klarer servicen.

Plus

Seeberg: Sig nej til opgaver

Gratis markedsføring af elbiler

Plus

DTC vs. Super GT set med sponsorbriller

Grønt er det nye sort

Hvad er det de der gokart-piger kan?

Stjæler udstyr fra luksusbiler

Fire importørers valgdrømme

Gæld og lav efterspørgsel holder Tesla i lavt gear

LEDER: Den Store Krig om Data

Senest om Tom, Jan og Christina

Ole Sommer høster kulturpris

Sportens bedste fortæller røverhistorier

Dribe vil ændre måden danskerne har bil på

Ude og inde

Plus

Strammere regler for nybilsforhandlere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Løwener søger motiveret elev

Tre gange så stor risiko - varebilschauffører glemmer den ekstra bremselængde

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

Verdens første LED lamper med udskiftelige batterier

Flere hundrede liters Adblue tanke

Mercedes mindste er stor klasse – Biltorvet kører A180d

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger til EX-område

Borbet fælgnyhed fra Rally Centeret

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Centralstøvsuger til Skjern Papirfabriks nye flisfyrede dampkedel-anlæg

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning/filtrering af svejserøg fra robotcelle.

Resurs Bank klar i AutoDesktop

Kold tekniker med bløde værdier - Audi A6

Nyheder i AutoDesktop

Biltorvet jagter LeMans-vinder i vild Porsche

GEOVENT vil fokusere på kerneforretning

Sådan monteres bananformede spiralfjedre korrekt

Biltorvet søger studentermedhjælper

Autec fælgnyhed fra Rally Centeret

Få hjælp til din bogføring med Billy Bogføringshjælp

Produktnyhed fra DENIOS

SSI SCHÄFER udstiller på LogiMAT 2019

Originale Mercedes reservedele. Ingen fordyrende mellemled.

TECTYL får ny kædechef

Lige over grænsen – Ford Mustang Bullitt

Send til en kollega

0.688