Et spændende år i bilbranchen

| Af Gunni Mikkelsen, DBI | Tip redaktionen om en historie

DE DANSKE BILIMPORTØRER: Rekord høj efterspørgsel og endnu en kærkommen afgiftsreduktion i 2017 med større fokus på miljøaspektet - men vi mangler fortsat en grundlæggende reform.

DE DANSKE BILIMPORTØRER 2017 var præget af mange dagsordener - fokus på bilsalg, registreringsafgift, bæredygtig omstilling af bilparken, sikkerhed i bilerne, førerløse biler, "connected cars" og ikke mindst udfordring af begrebet mobilitet og det traditionelle ejerskab af bilen.

2017 bød samtidig på endnu et rekordhøjt bilsalg, et resultat af den generelt gode økonomi kombineret med nye lavere bilafgifter. Dette giver nu grundlag for, at forbrugerne kan anskaffe biler som i højere grad matcher deres behov og ikke blot anskaffe den bil, som der var råd til. Danskerne kører dog fortsat i de mindste biler i Europa.





Incitamenterne til at anskaffe en miljøvenlig bil blev bedre i ’17 - med en politisk aftale som giver elbilerne lidt mere stabile markedsvilkår, og en ny registreringsafgift med et forstærket grønt incitament, bringer os endnu nogle små skridt nærmere en mere grøn bilpark. Men på sikkerhedsområdet kom vi ikke så langt, som vi håbede; der er fortsat urimeligt høje afgifter på moderne sikkerhedsudstyr, uagtet at vi fik nye og lidt lavere afgiftssatser.



Danmarks ambition om mere miljøvenlig trafik, og i mere sikre biler, er en ambition som vi deler hos De Danske Bilimportører. Ja faktisk er det vores fabrikker, som skaber den.

Derfor er vi glade for, at regeringen i 2017 valgte at sænke registreringsafgiften og skærpe det grønne element. Vi er blot ikke i mål. Faktisk er vi langt fra det, der burde være et oplagt politisk ønske at få en mere sikker og en mere grøn bilpark. For det er jo ret simpelt: Man skal beskatte det, man vil have mindre af, ikke det man vil have mere af. Derfor giver det stadig ikke meget mening, at vi ikke giver en større skattemæssig bonus for at vælge de sikre og miljørigtige biler.



Derfor fortsætter vi vores kamp for en omlægning til teknisk baserede afgifter.

Læs også: Januar-bilsalget i tidlig spurt

De teknisk baserede afgifter vil nemlig også være den bedste måde at gøre op med den ekstremt tunge administration, vi har i dag. Samtidig vil en sådan afgiftsreform også være den eneste måde at sikre, at alle biler og alle brugere, i erhvervslivet eller i det private, betaler præcis det samme i afgift på den samme bil. Efterårets lovforslag gjorde et forsøg på at nå i den retning - det blev et lille men desværre besværligt skridt i den rigtige retning. Det har resulteret i stor usikkerhed og kommer til at kræve unødvendig ekstra administration for branchen og for myndighederne. En masse bøvl for alligevel ikke rigtigt at komme i mål.



Derfor håber vi, at regeringen vil tage seriøse og alvorlige skridt hen mod, at det bliver nemmere at skifte bilen ud til en mere miljøvenlig og trafiksikker udgave. Vi stiller os som altid til rådighed med sparring og idéer. Vi glæder os til at tage del i de politiske drøftelser og diskussioner igen næste år. Og vi glæder os til at sælge endnu flere biler til danske familier det kommende år.



Godt nytår!



Gunni Mikkelsen,

Læs også: Ønsket var enkelt, løsningen blev uigennemskuelig

Adm. direktør

De Danske Bilimportører



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Interdan overtager Opel-import i Danmark

Det bliver fremover Interdan, som skal stå for at hente Opel-modeller til Danmark og Sverige.

De vigtigste nyheder fra udlandet

Plus

Ny målemetode indføres i to trin

Skatteministeren følger branchens ønske om en midlertidig lempeligere beregning af registreringsafgift ved omregning mellem ny og gammel målemetode.

Plus

Lars Løkke freder VW

Plus

Danskerne drømmer tysk

VW og Audi er danskernes drømmebil, viser ugens Voxmeter.

Nyhedsbrev

Plus

Seks ud af seks stjerner til mini-GTI

Verdens bedste. Præcist som en GTI skal være. Nu må Volkswagen og ikke mindst Peugeot vågne op - for lige nu er Renault og i den grad bedst blandt lomme-GTI’er. Den bedste af de bedste er den nye Clio R.S

Online Avis Arkiv

Dinex runder omsætning på én milliard kroner

Trods et travlt 2017 lykkedes det Dinex at runde en markant omsætning og skabe det til dato bedste resultat.

Fem andre mini-GTI’er

Bilhackere på overarbejde

Hackere skulle være det store show på Infosecurity messe - de skulle hacke sig ind i en låst bil.

Plus

Kritik af høje SKI-gebyrer

Ud i det blå med stjerne på

Mercedes lancerer nyt oplevelseskoncept i Indre København - gratis tur i den nye A-Klasse.

Plus

I video-kontakt med kunden med ny app

Dieselgate
Tidligere Volkswagen-topchef sigtet i dieselsag i USA

To bilfabrikker lukker ned for diesel

To store spillere tror ikke for alvor på, at dieselbiler hører hjemme på det europæiske marked.

Plus

Renault fremhæver stolt underleverandør

Udstødningssystemer er vigtige for GTI-bilerne, og hos Renault fremhæver man hellere end gerne ekstern udvikler.

Digitaliseringen - nu er det virkelighed

Fem fede bilnyheder

Plus

Danske Opel-forhandlere slipper for nedskæringer

Gigant tilfreds med regnskab

Autohuset Vestergaard fik et overskud på 103 millioner kroner i 2017.

Bilimportør anker dom

Nissan er uenig i dom, som giver forhandler medhold i, at opsigelse var forkert.

Plus

Ny Prius - Toyota-forhandlerens stærkeste kort

Vel er plugin-teknikken det mest interessante ved den nyeste Prius, men mest overraskende er bilens præcise køreegenskaber.

Plus

Den bedste på el, den bedste på plug-in

Plus

Regeringens energiudspil efterlader elbiler i tåge

Plus

S vil sænke skat på grønne firmabiler

Plus

Aalborg-firma producerer opsigtsvækkende brændselscelle

Plus

Hvordan virker reglerne om forhandlerkontrakter?

Plus

SUV-salg sikrer mere loyale kunder og større dæksalg

Selvkørende debat

1

Stop det politiske keglespil nu!

Plus

Bilforhandler i Næstved solgt

Ny dom: Brancheforeningerne mener

Plus

Hold øje med kravene til slutseddelen

Magnussen: Hele bilens side var revet op

Plus

Derfor er det dyrt at føre sager ved domstolene

LEDER: Tillykke til de frie værksteder!

Danmarks største fysiske auktion over specialkøretøjer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & 7500 CER (keramiske korn)

Oliespecifikationer – læg puslespillet rigtigt!

HØJGLANSPOLERING af metaller. PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl.

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Stor fynsk it-virksomhed tilbage i topform

BS 18 LTX BL I (602350660) Akku-bore-/skruemaskine 2x18V/5.5Ah LiHD

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX skrubskive.

Helt bimmelims over bimmer

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX skrubskive.

PENTOSIN – unikke produkter er nu en del af FUCHS’ sortiment

Sidste frist for tilmelding til Biltorvets Årsdag

Guide: Hvordan vælger du den rigtige automatgearolie?

Husk at melde dig til Biltorvets Årsdag

Allround Sealing Spray

HPA C400 fra B.A. Maskinservice

FUCHS Smøreolieguide - Find den rigtige olie med vores olieguide

NYHED: Ny kølig produktgruppe hos FLEX1ONE

Fang kunder bedre: Biltorvet inviterer til Årsdag

FTZ indgår salgs- & samarbejdsaftale med Digital-servicebook.com

Har din virksomhed styr på miljøkravene?

[GDPR] Sådan sikrer du jeres fysiske dokumenter

Nu har FUCHS udvidet personbilssortimentet med TITAN SYN SN SAE 0W-20.

Køb brugt og kør gratis i to år

Send til en kollega

0.224