Giv os arbejdsro i 2018

| Af Thomas Møller Sørensen | Tip redaktionen om en historie

BILBRANCHEN: Ikke mere afgifts-salami - autobranchen har brug for ro til store udfordringer i det nye år.

BILBRANCHEN Så gik 2017. Endnu et samlet set godt år for bilforhandlerne. Et år med et meget højt antal indregistrerede biler, god aktivitet på værkstederne og en tilfredsstillende indtjening for de fleste. Og alligevel er vi mange, der sidder med en følelse af, at året kunne og burde have været endnu bedre. Det blev nemlig tredje gang, politikerne valgte at føre forhandlinger om registreringsafgiften for åbne mikrofoner i en alt for lang periode med stilstand i bilsalget til følge.



Bilbranchen og Dansk Industri har i mange år skubbet på for en sænkning og om-lægning af registreringsafgiften. Hvorfor er vi så ikke entydigt begejstrede, når sænkningerne trods alt trækker i den rigtige retning? Fordi prisen hver gang har været høj. Hver gang afgiften sænkes med et fingerknips, falder værdien af bilfor-handlernes lagre af biler tilsvarende. De sidste tre år med hundredvis af millioner kroner og hver gang har statsstøtteregler forhindret kompensation for forhandler-ne, selvom vi i branchen har arbejdet intensivt for det.



Læs også: Dækspecialister i vækst

Udover det betragtelige tab på lagrene måtte vi også i 2017 se vort salg af biler stå nært ved stille i tre måneder. Allerede efter sommerferien kom de første udmel-dinger i pressen, og dernæst fulgte den politiske armlægning og de dertil hørende drillerier. Det var først et godt stykke inde i november, mere end en måned efter aftalen, da de sidste leasing-tilbud var på plads, at forhandlerne berettede om nær ved normale tilstande.



Vi ønsker i branchen en omlægning af registreringsafgiften, men det skal gøres or-dentligt og én gang for alle. Denne "salami-metode", hvor der hvert år skæres lidt af afgiften samtidig med, at dette diskuteres åbenlyst i pressen, er simpelthen for dyr. I mange år har der på Christiansborg været en tradition for, at bilafgifter er noget man taler om bag lukkede døre. Og at den dag, man ændrer på afgifterne, kommer det, af respekt for branchen, som en tyv om natten. Den tradition skal vi tilbage til.

Læs også: Ønsket var enkelt, løsningen blev uigennemskuelig



Med mindre der tegner sig et flertal for en egentlig omlægning, ønsker branchen sig derfor først og fremmest arbejdsro i 2018. For arbejdsro får vi brug for. Det nye år byder blandt andet på deadline for persondataforordning, nye emissionsstandar-der for både lastbiler og personbiler, evaluering af den nye registreringsafgift, eva-luering af elbilaftale, øget indsats for tiltrækning af lærlinge til branchen, fortsat fokus på digitalisering og meget mere.



Det er spændende tider forude, og der er rigeligt at tage fat på. Jeg ønsker derfor medlemmer, kolleger og samarbejdspartnere et godt og lykkebringende nytår.



Thomas Møller Sørensen,

direktør i Bilbranchen under DI



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Andersen Bilers Peter Selck i Hall of Fame

Indehaver af Andersen Biler fik årets Biløkonomprisen for sin entusiasme og iværksætterånd, der har højnet autobranchen.

360-graders salgsvideo skal sælge flere biler

Plus

En tur i den historiske skrammelkasse

Motor-magasinet pt. yngste medarbejder er født i 1989, samme år som Berlinmurens fald og sammenbruddet af Østtyskland. Med til DDR-tiden hører også Trabant - eller Trabi. Redaktionens ’Benjamin’ tog en Trabi-tur forleden.

Firmabil-app får en overhaling

Firmabilsbrugere skal have en bedre digital oplevelse med Arvals ny app.

Plus

Salgs-boomet, der aldrig kom

De langvarige forhandlinger om de lavere bilafgifter er skyld i et mistet salg på 10.000 biler, viser nye beregninger.

Plus

Almindelige betingelser - holder de i retten? - Del II

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Ketchup! Hvilken ketchup?

Plus

Store bilnyheder på CES

Vel er CES en elektronikmesse; men det forhindrer ikke en række af de store bilfabrikker i at lancere nye biler netop her.

Plus

Stop press: De seneste bilnyheder

Nyt om Cecilie Beck og Paul McCartney. Plus nogle biler i øvrigt blandt dem verdens kedeligste.

Plus

Staten tjener mere på biler

Statens indtægt af afgiften på nye biler bliver som sædvanlig højere i år end de foregående år - trods afgiftsnedsættelser.

Plus

Crashtest: Fiat fortsat til salg trods nul stjerner

Fjernes den italienske bil fra markedet? Skal man som Punto-ejer skynde sig at sælge? Og hvad med andre minier fra nullerne, f.eks. Ford Fiesta og VW Polo?

Run på nytårskure

Ekstraordinær weekend-travlhed hos Autoproff.

Plus

Hjælp til genberegning af svære nye bilafgifter

Nye regler om prismærkning stiller krav til forhandlerne

I år træder nye regler om prismærkning i kraft. De giver blandt andet forbrugerne bedre vilkår, når de skal købe både ny og brugt bil.

Bilforhandlerne forventer fremgang

Plus

NYTÅRSUDTALELSER 2018
Ny motorstyrelse effektiv og smidig

Plus

Vagtskifte på Rovsingsgade

Forhandler P. Christensen rykker op i den tunge liga med københavnsk opkøb.

Plus

Annonce-rabatter skal sætte gang i salgshjulene

Plus

Overvågning i bilen hitter

Formel 1-chef er brændt varm på København

Plus

Fremtidens Autobranche
Kør bil med tankens kraft

ABAX opkøber danske Fleetfinder

Hattrick i miniklassen: Suzuki rydder bordet

Ny importør af Kawasaki MC’er

Plus

Fremtidens Autobranche
Forsøg med førerløse busser i Danmark er lige om hjørnet

Forsvaret køber 675 varebiler

LEDER: Får vi en "Trump" eller "Volkswagen?"

Plus

Pas på annonceteksterne

Plus

Digitale danske frontløbere

Skat giver svar på uklarheder om bilafgifter

Det var i maj, at ...

Plus

Fremtidens Autobranche
Toyota melder ud: Overlev eller dø!

Det var i marts at...

Plus

Lempeligere regler for brug af prøveplader

Det var i januar, at ...

LEDER: Ny autouddannelse - så vidt så godt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stor interesse for afgiftsberegner

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Autoparts24 Motor – over 21.000 brugte bilmotorer samlet ét sted

Ny værktøjskampagne i SINDBY

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

ABS-sensorer: Markedets bedst dækkende program og nok laveste reklamationsprocent

Har du styr på dit olielager?

Mød Geovent på vandværksmesse i Roskilde.

Vægtoptimeret fælg til SUV modeller

Tesla Model S100D – elektrisk elegance

Brandsikre løsninger fra DENIOS

Exide kampagne fra AD Danmark

Vind en bilindretning

Modstrøm gør Rikke bevidst om energiforbruget

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Kan du regne demobilen ud?

Far, jeg skal kaste op: Juletur i Stinger GT

Her bestiller du en prøvetur hos Jaguar House

Bilindretning, vi er klimabevidst

Den nye digitale tachograf fra VDO – Hurtigere, enklere og mere fleksibel

Ny sensorbrochure giver overblik over Triscans omfattende program

Polar Tools kampagne fra AD Danmark

Biltorvet tester Seat Arona - Årets Bil i Danmark

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye pro...

Mød Billys stifter Toke Kruse til Festival for Selvstændige d. 30. januar -...

Send til en kollega

0.225