Giv os arbejdsro i 2018

| Af Thomas Møller Sørensen | Tip redaktionen om en historie

BILBRANCHEN: Ikke mere afgifts-salami - autobranchen har brug for ro til store udfordringer i det nye år.

BILBRANCHEN Så gik 2017. Endnu et samlet set godt år for bilforhandlerne. Et år med et meget højt antal indregistrerede biler, god aktivitet på værkstederne og en tilfredsstillende indtjening for de fleste. Og alligevel er vi mange, der sidder med en følelse af, at året kunne og burde have været endnu bedre. Det blev nemlig tredje gang, politikerne valgte at føre forhandlinger om registreringsafgiften for åbne mikrofoner i en alt for lang periode med stilstand i bilsalget til følge.



Bilbranchen og Dansk Industri har i mange år skubbet på for en sænkning og om-lægning af registreringsafgiften. Hvorfor er vi så ikke entydigt begejstrede, når sænkningerne trods alt trækker i den rigtige retning? Fordi prisen hver gang har været høj. Hver gang afgiften sænkes med et fingerknips, falder værdien af bilfor-handlernes lagre af biler tilsvarende. De sidste tre år med hundredvis af millioner kroner og hver gang har statsstøtteregler forhindret kompensation for forhandler-ne, selvom vi i branchen har arbejdet intensivt for det.





Udover det betragtelige tab på lagrene måtte vi også i 2017 se vort salg af biler stå nært ved stille i tre måneder. Allerede efter sommerferien kom de første udmel-dinger i pressen, og dernæst fulgte den politiske armlægning og de dertil hørende drillerier. Det var først et godt stykke inde i november, mere end en måned efter aftalen, da de sidste leasing-tilbud var på plads, at forhandlerne berettede om nær ved normale tilstande.



Vi ønsker i branchen en omlægning af registreringsafgiften, men det skal gøres or-dentligt og én gang for alle. Denne "salami-metode", hvor der hvert år skæres lidt af afgiften samtidig med, at dette diskuteres åbenlyst i pressen, er simpelthen for dyr. I mange år har der på Christiansborg været en tradition for, at bilafgifter er noget man taler om bag lukkede døre. Og at den dag, man ændrer på afgifterne, kommer det, af respekt for branchen, som en tyv om natten. Den tradition skal vi tilbage til.



Med mindre der tegner sig et flertal for en egentlig omlægning, ønsker branchen sig derfor først og fremmest arbejdsro i 2018. For arbejdsro får vi brug for. Det nye år byder blandt andet på deadline for persondataforordning, nye emissionsstandar-der for både lastbiler og personbiler, evaluering af den nye registreringsafgift, eva-luering af elbilaftale, øget indsats for tiltrækning af lærlinge til branchen, fortsat fokus på digitalisering og meget mere.



Det er spændende tider forude, og der er rigeligt at tage fat på. Jeg ønsker derfor medlemmer, kolleger og samarbejdspartnere et godt og lykkebringende nytår.

Læs også: Q&A til Thomas Møller Sørensen



Thomas Møller Sørensen,

direktør i Bilbranchen under DI



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Top 100
Dårligt føre sled på autobranchens bundlinjer

TOP 100: Autoaktørerne har fortsat fart på, men lovændringer og skærpet konkurrence tillod ikke fuld gas sidste år.

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

Varebil-firlinger kåret som årets van

Berlingo, Partner og Combo fra PSA-bilproducenten triumferer som årets bedste internationale varebil.

Plus 1

Elbiler kan undgå afgiftshop

Energi- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) åbner for en forlængelse af den nuværende registreringsafgift på elbiler, som eller skal fordobles den 1. januar.

Plus

Biltest for professionelle Ford Mondeo 2,0 Hybrid

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Forhandlerne jubler over byttepris-widget

Plus

Byttepris modul giver 15-20 procent salg

Plus

Jysk bilmand til tops på Nürburgring

Plus

Selvkørende forsøg står helt stille

Det står sløjt til i Danmark, når det handler om forsøg med autonome køretøjer.

Magnussen ender på 18.-plads trods banerekord

Den danske racerkører sluttede som nummer 18, da der søndag blev kørt Formel 1-grandprix i Singapore.Lewis Hamilton (Mercedes) vandt løbet og udbyggede sin føring i den samlede stilling.

Banerekord er et lille lyspunkt i Magnussens skodweekend

Plus

Tyske el-missiler er rettet mod Tesla

Både Mercedes-Benz, BMW og Audi skruer op for produktionen af elbiler, der skal udrydde amerikanske Tesla i Europa.

Hvor ser du elegant ud, Michelle!

Michelle Gatting er DTC-feltets klart bedste til at møve sig ind i bilen. Fortæl os, hvordan man gør - for du er jo rigtigt god til det!

Plus

2.500 kilometer i Årets Bil 2018

Dækspark på californisk

Alt er stort i USA - også sparkedæk-oplevelser i Californien. Se hvad vi så en dag i Monteray.

Plus

Biltest for professionelle: Seat Ibiza FR 1,0 TSI

Seat Ibiza på VW Polo-platform; en af miniklassens bedste. Her er hvad mekanikerne skal vide og hvad sælgerne skal vide om den sprøde spanier.

Plus

Biltest for professionelle - VW Polo 1,0 TSI

Hvad er sælgerens bedste argument for en Polo med 3-cylindret motor? Og hvor skal han eller hun være forberedt? Her er svarene.

LEDER Vi vinder på bæredygtighed

Plus

Update: De vigtigste branchenyheder fra udlandet

Kom med rundt i krogene i den udenlandske autobranche. Nyt fra både Aston Martin og Peugeot, samt skrapt EU-udspil om CO2 reduktion.

Vil du flyve højt eller lavt?

Det er i wekenden, du har valget. Sportscar Event rykker ud med cirka 40 sportsvogne plus to helikoptere.

Kevin Magnussen anker i sag mod eksmanager

Medie: Kevin Magnussen forlænger med Haas

Ifølge BBC forlænger både den danske F1-kører og teamkollega Romain Grosjean med Haas.

Plus 1

På Gule Plader
10 kassebiler i sikkerhedstest

Vejene flyder med kassevogne - oftest tungt lastede med værktø jog materialer. Men hvor sikre er de høje, smalle biler? Er de sikre overhovedet? Det overraskende svar kommer her

Plus

Koncepthuse stiller de strengeste krav

Både underleverandør og arkitekt mærker, at moderne bilhuse stiller store krav til fagligheden og kreativiteten. Motor-magasinet ser nærmere på nogle af de særopgaver, som byggeprojekterne kræver.

Ajour med den danske autobranche

Plus

Flere kvinder i autobranchen!

LEDER Det er jo en gratis omgang!

Tank bilen og kør hjem med en Ferrari

Velrenommeret værkstedskæde på vej mod nye højder

Ajour med den danske autobranche

Lærer vi nogensinde at sige WLTP?

AutoBranchen Danmark flytter domicil til centrum

Sommervarmen har åbnet danske øjne for kølebokse

Tjek: Sådan ser klimaplanen ud

Europcar lancerer international chaufførservice

1

3300 danske BMW’er skal retur

Det store sparkedæk-Danmark

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Shell Ecopack - Nem og effektiv opfyldning og opbevaring af motorolie.

Den vigtigste opfindelse siden hjulet

Undgå problemer ved reparation af servostyringer

AutoDesktops app også til Android

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Originale Mercedes, Opel og Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Westrup A/S i Slagelse har fået forvandlet lagerplads til stort modulopbygget værkførerkontor

Kan et defekt fjederbensleje være farligt?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Nu også ARNOTT luftaffjedring produkter hos Autodele-Syd

AutoDesktop klar trods WLTP-kaos

Vi hylder Burt Reynolds og hans biler

Westfalia anhængertræk, direkte fra Tyskland.

Borbet CWD

Glasurit 283-1780 CV Multi Wash Primer Filler - fuld fleksibilitet, hurtig proces

Er du Løweners nye handelselev?

4.000.000 liter perlende pilsner fra Skanderborg Bryghus

Nyt bilmærke fra Vietnam

Hvordan virker vores nye ABS-tester og hvordan får du som kunde glæde af vores investering?

Glasvægge giver åbenhed i nyt kræftbehandlingscenter

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserø...

Univar Lubesnake – Beskytter og minimerer slitage på en ny og enkel måde

Hver femte henvendelse giver et bilsalg

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

SSI SCHÄFER fejrer 10 år i Danmark

Send til en kollega

0.277