23948sdkhjf

Det sku vær’ så godt og så det faktisk skidt

| Af Henrik Pedersen, Dansk Bilbrancheråd | Tip redaktionen om en historie

DANSK BILBRANCHERÅD: Må vi bede om bedre politisk håndværk om de mange elementer, der berører autobranchen - tak!

DANSK BILBRANCHERÅD Sådan lyder omkvædet på en gammel revyvise, som er skræmmende tæt på den oplevelse, man sidder tilbage med her ved årets udgang. I en tid hvor opmærksomheden på erhvervsuddannelserne er større end nogensinde før, og det i den grad er i ellevte time, når det handler om at ændre på de unge menneskers valg af uddannelse og karriereretning, forekommer det i den grad urovækkende, at man fortsat skærer i midlerne til netop erhvervsuddannelserne. Det lyder ellers flot, når man efter finanslovsforhandlingerne kunne melde ud, at man havde afsat ekstra 150 millioner kroner til netop dette, men sandheden er jo, at det er på baggrund af en besparelse på 270 millioner, som man i forvejen havde pålagt uddannelserne, så ud fra den betragtning kan det være svært at få øje på fremskridtet.



Omlægningen af AUB midlerne, og de deraf følgende bidrag, er i skrivende stund, her 14 dage før de skal træde i kraft, stadig noget miskmask. Ingen ved endnu, hvordan det bliver udmøntet; hvad kommer det til at koste den enkelte virksomhed, og hvad bliver kvoten for en virksomheds lærlingeindtag?





Efter mange års utrættelig indsats for at få ændret på reparationsreglerne for trafikskadede biler lykkedes det endelig, med ekstrem god hjælp fra Dansk Folkeparti, at få gennemført en tilbagevenden til den tidligere grænse på 75 procent. Det positive i ændringen denne gang er, at den ikke er midlertidig men blivende, i hvert tilfælde indtil man igen beslutter noget andet. Det negative er, at ændringen først bliver indfaset ad to omgange i 2019 og 2020, og at det ikke lykkedes med at ændre på opgørelsesmetoden, til gavn for beskæftigelsen og miljøet. Heller ikke i denne omgang skulle det lykkedes med en omlægning af registreringsafgift loven til en teknisk baseret, men i stedet endnu en lap på det kludetæppe, som i årevis har været noget makværk. Et lyspunkt er det dog, at man, med god hjælp fra Jyllandsposten, fik sat så meget fokus på hele det cirkus, der har været omkring leasingområdet, at man fra politisk hold næsten ikke kunne undslå sig for at gøre noget ved det.

At hele processen omkring forhandlingerne om finansloven så skulle ende med at trække ud i det næsten uendelige, og dermed tage en hel branche som gidsel, er simpelthen ikke i orden. Må vi så bede om noget bedre politisk håndværk og noget respekt for det erhvervsliv, som trods alt er dem, der genererer pengene til forretningen Danmark.



Her til slut skal der da trods alt være plads til en rigtig solstråle historie. 6. maj var Dansk Bilbrancheråd og Værkstedernes Indkøbsforening sammen om det største arrangement i begge foreningers historie. Bilfestival på Egeskov Slot med mere end 1800 besøgende medlemmer og 150 udstillede køretøjer var så stor en succes, at det velfortjent blev belønnet med Auto Awards-prisen for årets bedste åbent hus arrangement. Stor tak til alle som bidrog til arrangementet, både deltagere, medarbejdere og udstillere.



Med ønsket om et godt og fremgangsrigt nyt år.

Læs også: Ønsket var enkelt, løsningen blev uigennemskuelig



Henrik Pedersen,

Landsformand

Dansk Bilbrancheråd



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Danskerne i Paris

Lars Løkke Rasmussen havde jo næsten held til at lave Paris Motor Show om til sit eget elbils-show. Men Paris viser også en lang række biler, der rammer dansk bilsalg her og nu. Her er ni af de vigtigste danskernyheder.

Plus

Konkurser i september

Så denne måneds konkurser i den danske autobranche.

Bilbasen inspirerer bilforhandlerne

Plus

To konkurrerende bilhuse i nyt lak-partnerskab

Du holder da weekend-åbent?

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Bilinfo zoomer ind på salg og marketing

Kunsten er jo at gøre markedsføringen af den enkelte bil så omkostningseffektivt som muligt. For at opnå det, skifter Bilinfo spor. Fra at ville det hele stiller vi nu skarpt på digital markedsføring og salg som Mr. Bilinfo, Nikolaj Gjeding Larsen udtrykker det.

Prisbillige biler presser delebilerner

Ajour med den danske autobranche

Plus

Stort opkøb på termostat-markedet

Plus

Her er favoritterne til Årets Bil i Danmark

Finalefeltet til den vigtigste af samtlige årets bil-kåringer er klar med to elbiler. Men har bilerne på strøm en ærlig chance?

Brandudslag i august årsag til dyk

Plus

S angriber Løkkes klimaplan

Smart! Kodning sker via nettet

Biløkonomer på offroad med Scania

Også de nye biler er på vej til dansk rally

Plus

Bilforhandler vil i top 5

Syddanske Autocentralen har vokset sig stor i al ubemærkethed. Nu vokser virksomheden videre efter en 2021-plan.

Dieselgate
Domstol i München giver Audi milliardbøde for dieselsnyd

Dieselgate
Myndigheder undersøger Opel for snyd med bilers software

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE - BMW i3S

Talen er om elbiler lige nu. Men hvor langt er vi egentlig nået - vi kører og vurderer BMW's i3S med særlige afsnit til og sælgere.

Dansk kemi skal rense moderne motorer

Danfoss Drives har komponenter i over 30 millioner biler

Indland: De vigtigste autonyheder

Plus

Hvad er så problemet, d’herrer?

Dækbranchens største problemer. Hvem kan spotte og vurdere dem bedre end branchen selv? Derfor spørger vi i alt syv dækimportører, hvilke tre udfordringer de betragter som de største i dækbranchen lige nu.

Plus

Er det den, Lars Løkke drømmer om?

Statsminister Lars Løkke Rasmussen har fremlagt en ambitiøs plan om deadline for benzin- og dieselbiler og overgang til el. Men er der overhovedet biler, der kan opfylde ambitionerne? Paris Motor Show sender en lov

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

1

Ole Sommers D-Type kører igen

Toyota Mors-Thy i fusion

Plus

Q&A: Dieselforbud er en dårlig ide

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

Plus

10 hurtige om spam

EU-Parlamentet baner vej for flere elbiler med nyt CO2-mål

Bridgestone bygger ud for 1,3 mia. kroner

Dækbranchen opfattes beskidt

Hertz lukker delebilerne

Plus

Top 100
Biludlejernes bundlinjer slides tynde

Plus

Seeberg: Vi vil også have grøn afgift

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Din logistik specialist i Danmark

Den komfortable crossover

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

EffiMat automatiserer onlinebutikkernes lagre

Hvad er det, de har proppet i forenden?

Remus udstødning til ny M5

Franske turbokræfter i Nissan Qashqai

Tillykke til bilhuset Elmer med deres nye bilvaskemaskine

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliarder kr.

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Tjen 240 millioner

Førsteklasses kvalitet siden 1888: Nu med et nyt udseende

Nyt Renault bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Peugeot bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Send til en kollega

0.297