Det sku vær’ så godt og så det faktisk skidt

| Af Henrik Pedersen, Dansk Bilbrancheråd | Tip redaktionen om en historie

DANSK BILBRANCHERÅD: Må vi bede om bedre politisk håndværk om de mange elementer, der berører autobranchen - tak!

DANSK BILBRANCHERÅD Sådan lyder omkvædet på en gammel revyvise, som er skræmmende tæt på den oplevelse, man sidder tilbage med her ved årets udgang. I en tid hvor opmærksomheden på erhvervsuddannelserne er større end nogensinde før, og det i den grad er i ellevte time, når det handler om at ændre på de unge menneskers valg af uddannelse og karriereretning, forekommer det i den grad urovækkende, at man fortsat skærer i midlerne til netop erhvervsuddannelserne. Det lyder ellers flot, når man efter finanslovsforhandlingerne kunne melde ud, at man havde afsat ekstra 150 millioner kroner til netop dette, men sandheden er jo, at det er på baggrund af en besparelse på 270 millioner, som man i forvejen havde pålagt uddannelserne, så ud fra den betragtning kan det være svært at få øje på fremskridtet.



Omlægningen af AUB midlerne, og de deraf følgende bidrag, er i skrivende stund, her 14 dage før de skal træde i kraft, stadig noget miskmask. Ingen ved endnu, hvordan det bliver udmøntet; hvad kommer det til at koste den enkelte virksomhed, og hvad bliver kvoten for en virksomheds lærlingeindtag?





Efter mange års utrættelig indsats for at få ændret på reparationsreglerne for trafikskadede biler lykkedes det endelig, med ekstrem god hjælp fra Dansk Folkeparti, at få gennemført en tilbagevenden til den tidligere grænse på 75 procent. Det positive i ændringen denne gang er, at den ikke er midlertidig men blivende, i hvert tilfælde indtil man igen beslutter noget andet. Det negative er, at ændringen først bliver indfaset ad to omgange i 2019 og 2020, og at det ikke lykkedes med at ændre på opgørelsesmetoden, til gavn for beskæftigelsen og miljøet. Heller ikke i denne omgang skulle det lykkedes med en omlægning af registreringsafgift loven til en teknisk baseret, men i stedet endnu en lap på det kludetæppe, som i årevis har været noget makværk. Et lyspunkt er det dog, at man, med god hjælp fra Jyllandsposten, fik sat så meget fokus på hele det cirkus, der har været omkring leasingområdet, at man fra politisk hold næsten ikke kunne undslå sig for at gøre noget ved det.

At hele processen omkring forhandlingerne om finansloven så skulle ende med at trække ud i det næsten uendelige, og dermed tage en hel branche som gidsel, er simpelthen ikke i orden. Må vi så bede om noget bedre politisk håndværk og noget respekt for det erhvervsliv, som trods alt er dem, der genererer pengene til forretningen Danmark.



Her til slut skal der da trods alt være plads til en rigtig solstråle historie. 6. maj var Dansk Bilbrancheråd og Værkstedernes Indkøbsforening sammen om det største arrangement i begge foreningers historie. Bilfestival på Egeskov Slot med mere end 1800 besøgende medlemmer og 150 udstillede køretøjer var så stor en succes, at det velfortjent blev belønnet med Auto Awards-prisen for årets bedste åbent hus arrangement. Stor tak til alle som bidrog til arrangementet, både deltagere, medarbejdere og udstillere.



Med ønsket om et godt og fremgangsrigt nyt år.

Læs også: Ønsket var enkelt, løsningen blev uigennemskuelig



Henrik Pedersen,

Landsformand

Dansk Bilbrancheråd



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

SKI-aftale: Autobranchen kan score en halv milliard

Lokale forhandlere kan med ny aftale få gavn af offentlig indkøbsservice.

S: Nu vil vi forbyde dieselbiler

Bilbasen får ny topchef

Chefrokade hos eBay Danmark sender en dansker i spidsen for selskabets motoraktiviteter. Nikolaj Gjeding Larsen skal udvikle Bilbasen og Bilinfo i de kommende år.

Tre plus én friske bilnyheder

Pepper overtager bilsælgernes job

Nyhedsbrev

Plus

Kia Stinger er en øjenåbner

Vi spørger Kia’s PR-ansvarlige, om Stinger stimulerer salget af mere almindelige Kiaer.

Online Avis Arkiv
Plus

Hvem ønsker sig bil nr. 2?

Især Seat-ejere overvejer en ekstra bil.

Plus

Kia Stinger versus Audi og Volkswagen

Plus

Derfor er det dyrt at føre sager ved domstolene

Bilimportør anker dom

Nissan er uenig i dom, som giver forhandler medhold i, at opsigelse var forkert.

Plus

Værksted klar med elektronisk testbane

Plus

Råd kræver reelle brændstoftal

Plus

Bilers energimærke skal ændres

Nye biler mister et trin, hvis skalaen forbliver uændret, viser beregninger.

Plus

Er det slut med de selvkørende biler?

KLUMME: For at øge trafiksikkerheden må føreren ud af ligningen. Men det kræver computerkraft og at bilbranchen lærer at forstå tankegangen i IT-branchen, skriver Rene Tønder.

Ny dom: Brancheforeningerne mener

Danmarks største fysiske auktion over specialkøretøjer

Plus

LEDER: Hallo, hvem vil tjene en halv milliard?

Snydebiler kan imødese bøderegn

Plus

NyFord Focus med fokus på sikkerhed

Ford Focus i den nye 2018-udgave maser sig i eftersommeren ind , hvor der er allermest trængsel. Den nye bil i C-klassen med mange førerassistenter og raffinerede motorer kommer i nærkamp med bl.a. Golf, Astra og 308.

Plus

Andersen Biler: "Vi har jo kun ét forspring"

Rekordoverskud hos Ejner Hessel

Bildynastiet Ejner Hessel har svært ved at få armene ned efter offentliggørelsen af 2017-regnskabet.

Forhandler vinder over bilimportør

En nybilforhandler har fået medhold i, at virksomheden på tre adresser havde ret til at blive genoptaget som autoriseret reparatør, selv om importøren af det pågældende mærke havde opsagt forhandlerkontrakten.

Leveringsomkostninger lægges oveni prisen

Over halvdelen af forhandlerbilerne på Bilbasen har fået lagt posten til leveringsomkostninger oveni prisen, viser analyse.

Sorte bilfirmaer mister milliarder

Kia udnævner ny europæisk topchef

Brugtbilsalg giver få tvister

Nu over tre millioner biler i Danmark

Plus

En innovativ dag i de grønne brændstoffers tegn

Facebook-gruppe giver fælleskab

Volkswagen henter ny topchef i egne rækker

Gamma Team dækker også dit behov for fælge

Gamma Team Dæk & Fælge Grossist A/S er en af landets førende dækleverandører, men det omfattende produktkatalog byder også på et stort udvalg af TÜV-godkendte fælge for enhver smag

Turanza T005 dæk til den nye Audi A7

Alliance i klargøring

Vivino-mand udruller danske deletrailere globalt

Plus

Bilforhandlere advares mod kreative gebyrer

Plus

Brugtvogns-forhandlere med i SMV-fællesskab

Hyundai angriber dansk motorsport

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Der er frit værkstedsvalg i Danmark MEN!!!

CO2 neutralt website, et dansk initiativ.

Mindre offentligt opgavetyveri, tak!

Online booking en overraskende succes

Bilen til den hippe pensionist – BMW X2

FUCHS Lubricants opdaterede sortiment af motorolie

1 minut der ændre dit værksted.

Se tre-årig skifte hjul på en bil

Stor fremgang i populært bilsalgsprogram

Garantidækning & Gennemskuelighed,

Løwener søger erfaren reservedelschef med branchekendskab

Pulterrum og cykelparkering til beboerne i Risskov Brynet i Aarhus

Skab tillid med klima ikon

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl

Ny webside? Kør den ind med Biltorvet

Løwener hovedleverandør til Sølvsten Bilers nye værksted

Nu skal der turbo på brugtbilssalget

Strategas Virksomhedscheck

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

CO2 neutralt website

JO Hydraulics A/S store lager med orbitmotorer.

Sådan er du som virksomhed stillet under en konflikt

Dansk Bilforhandler Union bliver en del af SMVdanmark

Send til en kollega

0.279