Det sku vær’ så godt og så det faktisk skidt

| Af Henrik Pedersen, Dansk Bilbrancheråd | Tip redaktionen om en historie

DANSK BILBRANCHERÅD: Må vi bede om bedre politisk håndværk om de mange elementer, der berører autobranchen - tak!

DANSK BILBRANCHERÅD Sådan lyder omkvædet på en gammel revyvise, som er skræmmende tæt på den oplevelse, man sidder tilbage med her ved årets udgang. I en tid hvor opmærksomheden på erhvervsuddannelserne er større end nogensinde før, og det i den grad er i ellevte time, når det handler om at ændre på de unge menneskers valg af uddannelse og karriereretning, forekommer det i den grad urovækkende, at man fortsat skærer i midlerne til netop erhvervsuddannelserne. Det lyder ellers flot, når man efter finanslovsforhandlingerne kunne melde ud, at man havde afsat ekstra 150 millioner kroner til netop dette, men sandheden er jo, at det er på baggrund af en besparelse på 270 millioner, som man i forvejen havde pålagt uddannelserne, så ud fra den betragtning kan det være svært at få øje på fremskridtet.



Omlægningen af AUB midlerne, og de deraf følgende bidrag, er i skrivende stund, her 14 dage før de skal træde i kraft, stadig noget miskmask. Ingen ved endnu, hvordan det bliver udmøntet; hvad kommer det til at koste den enkelte virksomhed, og hvad bliver kvoten for en virksomheds lærlingeindtag?



Læs også: Dækspecialister i vækst

Efter mange års utrættelig indsats for at få ændret på reparationsreglerne for trafikskadede biler lykkedes det endelig, med ekstrem god hjælp fra Dansk Folkeparti, at få gennemført en tilbagevenden til den tidligere grænse på 75 procent. Det positive i ændringen denne gang er, at den ikke er midlertidig men blivende, i hvert tilfælde indtil man igen beslutter noget andet. Det negative er, at ændringen først bliver indfaset ad to omgange i 2019 og 2020, og at det ikke lykkedes med at ændre på opgørelsesmetoden, til gavn for beskæftigelsen og miljøet. Heller ikke i denne omgang skulle det lykkedes med en omlægning af registreringsafgift loven til en teknisk baseret, men i stedet endnu en lap på det kludetæppe, som i årevis har været noget makværk. Et lyspunkt er det dog, at man, med god hjælp fra Jyllandsposten, fik sat så meget fokus på hele det cirkus, der har været omkring leasingområdet, at man fra politisk hold næsten ikke kunne undslå sig for at gøre noget ved det.

At hele processen omkring forhandlingerne om finansloven så skulle ende med at trække ud i det næsten uendelige, og dermed tage en hel branche som gidsel, er simpelthen ikke i orden. Må vi så bede om noget bedre politisk håndværk og noget respekt for det erhvervsliv, som trods alt er dem, der genererer pengene til forretningen Danmark.



Læs også: Ønsket var enkelt, løsningen blev uigennemskuelig

Her til slut skal der da trods alt være plads til en rigtig solstråle historie. 6. maj var Dansk Bilbrancheråd og Værkstedernes Indkøbsforening sammen om det største arrangement i begge foreningers historie. Bilfestival på Egeskov Slot med mere end 1800 besøgende medlemmer og 150 udstillede køretøjer var så stor en succes, at det velfortjent blev belønnet med Auto Awards-prisen for årets bedste åbent hus arrangement. Stor tak til alle som bidrog til arrangementet, både deltagere, medarbejdere og udstillere.



Med ønsket om et godt og fremgangsrigt nyt år.



Henrik Pedersen,

Landsformand

Dansk Bilbrancheråd



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Her er Skills 2018-vinderne

Tre talentfulde unge fra autobranchen gik helt til tops ved Skills 2018 i Herning.

LEDER: Hvor mange penge er du klar til at miste i år?

Ajour fra bilverdenen

Pres på priser på brugte biler

Bilbasen har analyseret prisudviklingen for nye og brugte biler og det står klart, at de brugte biler ikke er fulgt med de nye ned i pris gennem de seneste tre år.

Plus

Få styr på reglerne for udlejning af biler

Nyhedsbrev

Plus

Bilforhandlerne tredobbelt ramt

Online Avis Arkiv

Bud efter hvide biler

Plus 1

Momsregler kan koste fængselsstraf til bilsælgere

Plus

De bedste økonomer ser stort på komfortzonen

17 biløkonomer dimitterede med en strøm af gode ord med på den videre karrierevej mod topposter i autobranchen.

Plus

Dæk står fast i ’slid-debat’

Fremtidens bilhus åbner i Aarhus

Ejner Hessel indvier ny Mercedes Benz-afdeling i Tilst for 80 millioner kroner.

Plus

Andersen Bilers Peter Selck i Hall of Fame

Indehaver af Andersen Biler fik årets Biløkonomprisen for sin entusiasme og iværksætterånd, der har højnet autobranchen.

Plus

Kender leasingkunder deres kørselsforbrug?

Kun omkring en tredjedel af de unge mellem 18-29 år kender deres kørselsbehov et år frem i tiden.

Plus

Salgs-boomet, der aldrig kom

De langvarige forhandlinger om de lavere bilafgifter er skyld i et mistet salg på 10.000 biler, viser nye beregninger.

Plus

Almindelige betingelser - holder de i retten? - Del II

360-graders salgsvideo skal sælge flere biler

Plus

Video
En tur i den historiske skrammelkasse

Motor-magasinet pt. yngste medarbejder er født i 1989, samme år som Berlinmurens fald og sammenbruddet af Østtyskland. Med til DDR-tiden hører også Trabant - eller Trabi. Redaktionens ’Benjamin’ tog en Trabi-tur forleden.

Firmabil-app får en overhaling

Firmabilsbrugere skal have en bedre digital oplevelse med Arvals ny app.

Plus

Ketchup! Hvilken ketchup?

Plus

Store bilnyheder på CES

Vel er CES en elektronikmesse; men det forhindrer ikke en række af de store bilfabrikker i at lancere nye biler netop her.

Plus

Stop press: De seneste bilnyheder

Nyt om Cecilie Beck og Paul McCartney. Plus nogle biler i øvrigt blandt dem verdens kedeligste.

Plus

Staten tjener mere på biler

Statens indtægt af afgiften på nye biler bliver som sædvanlig højere i år end de foregående år - trods afgiftsnedsættelser.

Run på nytårskure

Ekstraordinær weekend-travlhed hos Autoproff.

Plus

Crashtest: Fiat fortsat til salg trods nul stjerner

Fjernes den italienske bil fra markedet? Skal man som Punto-ejer skynde sig at sælge? Og hvad med andre minier fra nullerne, f.eks. Ford Fiesta og VW Polo?

Plus

Hjælp til genberegning af svære nye bilafgifter

Plus

NYTÅRSUDTALELSER 2018
Ny motorstyrelse effektiv og smidig

Bilforhandlerne forventer fremgang

Hattrick i miniklassen: Suzuki rydder bordet

ABAX opkøber danske Fleetfinder

Ny importør af Kawasaki MC’er

Plus

Fremtidens Autobranche
Forsøg med førerløse busser i Danmark er lige om hjørnet

Forsvaret køber 675 varebiler

LEDER: Får vi en "Trump" eller "Volkswagen?"

Plus

Pas på annonceteksterne

Plus

Digitale danske frontløbere

Skat giver svar på uklarheder om bilafgifter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

In-house kvalitetskontrol: For hurtige svar og god service

Ny VW Crafter & MAN TGE trin bag udviklet til biler med baksensor pdc

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af Calcium-sulfat dampe hos Boehringer Ingelheim

På næste tirsdag: Kom til gratis foredrag med Toke Kruse

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Borbet design VTX

Undgå motorskade forårsaget af LSPI

Stor interesse for afgiftsberegner

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Autoparts24 Motor – over 21.000 brugte bilmotorer samlet ét sted

Ny værktøjskampagne i SINDBY

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

ABS-sensorer: Markedets bedst dækkende program og nok laveste reklamationsprocent

Har du styr på dit olielager?

Mød Geovent på vandværksmesse i Roskilde.

Vægtoptimeret fælg til SUV modeller

Tesla Model S100D – elektrisk elegance

Brandsikre løsninger fra DENIOS

Exide kampagne fra AD Danmark

Vind en bilindretning

Modstrøm gør Rikke bevidst om energiforbruget

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra C...

Kan du regne demobilen ud?

Far, jeg skal kaste op: Juletur i Stinger GT

Her bestiller du en prøvetur hos Jaguar House

Send til en kollega

0.212