Rekruttering og uddannelse vil fylde

| Af Gitte Seeberg, Autobranchen Danmark | Tip redaktionen om en historie

AUTOBRANCHEN DANMARK: Vilkårene i autobranchens værkstedsfag er bedre end for 25 år siden - vi skal sætte ind på at fortælle det til forældre til også de unge kvinder.

AUTOBRANCHEN DANMARK 2017 blev et år, hvor registreringsafgiften løb med størstedelen af opmærksomheden. Den trak også tænder ud i branchen, og nu har vi brug for ro på den del.

Med den nye lavere registreringsafgift, og deraf følgende billigere biler, er reparationsgrænsen reelt sænket. Det vil komme til at gøre ondt på værkstederne, og samtidig er det skidt for miljøet. I det hele taget er det en skidt idé, at reparationsgrænsen først i 2020 kommer på niveau med de 65 procent, vi kendte før afgiftsnedsættelsen. Derfor vil vi i AutoBranchen Danmark fortsætte med at gøre politikerne og bilisterne opmærksomme på det usmarte i reparationsgrænsen. Helst ser vi den helt fjernet, så alle biler, der kan repareres sikkerhedsmæssigt forsvarligt, også bliver repareret.



Når alt det er sagt, så tror jeg, at rekruttering og uddannelse bliver et stort tema i 2018. I det forgangne år kom det snigende. Der er fokus på manglen på kvalificeret arbejdskraft i alle håndværksfag, og fra alle sider bliver der mere end nogensinde talt om uddannelse af de unge på tekniske skoler.



Autobranchen har brug for kvalificeret arbejdskraft. Vi har brug for at sikre et tilstrækkeligt grundlag af tilgang til faget - det gælder både på pladeværksted, malerværksted og på mekaniske værksteder. Hvor er kvinderne for eksempel? Måske afskærer vi os fra 50 procent af rekrutteringsgrundlaget ved ikke at henvende os målrettet til de unge kvinder, der skal vælge uddannelse. Vores autolakerere er et skridt foran med ansættelsen af kvinder på værkstedet. Her forlyder det fra flere sider, at kvinder er en klar styrke i faget.



Branchen skal gå langt og gøre et godt stykke arbejde for at skaffe nye medarbejdere. Men vi kan ikke gøre det alene. De tekniske skoler skal også op på beatet. Vejlederne i folkeskolen skal det samme, og ikke mindst skal vi allesammen gøre de unges forældre opmærksomme på, at autobranchen er under forandring, og at værkstederne ser anderledes ud i dag, end de gjorde, da forældrene selv var unge for 25 år siden.



Det kommer vi til at arbejde med i 2018. Blandt meget andet, der optager branchen.

Læs også: Hvor kører autobranchen hen?



Godt nytår



Gitte Seeberg, adm. direktør

AutoBranchen Danmark



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

FORMEL 1 / LE MANS
Dansk Porsche-kører vinder Le Mans i sin klasse

Michael Christensen var med til at vinde Le Mans i LM GTE Pro-klassen. Toyota vandt i den bedste klasse.

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Hvor kører Formel 1 hen, Peter Nygaard?

FORMEL 1 / LE MANS
"Jeg tænkte, wauwww!"

Porsche kan jo ikke vinde LMP1, for tyskerne deltager ikke i den klasse. Men de kan antagelig vinde konkurrencen om at komme med løbets fedest bemalede bil. The Pink Pig flyver igen, med Michael C. bag rattet.

FORMEL 1 / LE MANS
"Det smukke, det rædsomme ved Le Mans"

Målet er selvfølgelig af stå i midten på podiet i kongeklassen LMP1 på Le Mans, slår Toyota fast.

24 timer før de 24 timer

Vær klar lørdag kl 15.00 til det store wroarrr fra 60 biler med speederen nærmest under gulvet.

Nyhedsbrev

Plus

Kritik af EU-plan for fri adgang til bildata

Der er brug for mere håndgribelig lovgivning på området, mener autoudvalg.

Online Avis Arkiv

Norske tilstande er på vej til Danmark

Tab op til 50 procent er på vej, påpeger norsk bilekspert. Her er de dramatiske konsekvenser.

Stigende dansk stjerne

Mikael Moeslund fra firmaet Easi’r fik en “Rising Star Award" fra Automotive News Europe.

Plus 2

Bilsælgere ignorerer elbilerne

Le Mans - det er Porsche-kurverne

FORMEL 1 / LE MANS
Hvor kører Le Mans hen, Tom Kristensen?

Motor-magasinet har spurgt Mr. Le Mans, hvordan han tror, det legendariske motorløb udvikler sig. Bliver det mon helt elektrisk?

Amerikanske Tesla varsler massefyringer

Forhandlerne venter fald i bilsalg

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Le Mans-teknik kører ind på Jyllandsringen

Verdens mest avancerede sportsvogne er dem, der kører på Le Mans. Ikke mindst i kongeklassen LMP1, hvor flere motorer og træk på alle hjul er opskriften på mest fart - den teknik har også kørt i Danmark.

Plus

Salget af mikroerne er i frit salg

Også Skatteministeriet har opdaget, at salget af de mindste biler falder og falder. Det fremgår af en ny analyse.

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Letvægt sikrer danske Agile Porsche-fart

Den nye danske producent af sportsvogne er på vej med såvel racerbilen SCX samt gadebilen SC122, begge i avanceret kulfiberopbygning som langt dyrere biler à la Koenigsegg.

Plus

Hvor er de skarpe tænder, Ford?

Ny bestyrelse i Bilbranchen

På Bilbranchens årsmøde fik de cirka 300 medlemmer mulighed for at forberede sig på fremtiden med blandt andet elbiler.

AutoDesktop runder millionen

En milepæl med én million tilbud i salgsprogrammet blev fejret hos Biltorvet, der nu lancerer flere nyheder i AutoDesktop.

Plus

Hvad kan Ecosport gøre for Ford?

Kalder en Sydamerikansk Ford hertil. Holder den - den nye Ecosport?

Norske tilstande lurer!

LEDER Like it or not! Det nytter ikke bare at kigge den anden vej - norske tilstande med elbilernes indtog og dramatisk fald i eftermarkedets omsætning kommer,konstaterer chefredaktør Flemming Haslund

Kevin Magnussen slutter som nummer 13 efter flagkaos

Begge Haas-kørere sluttede uden point i Montreal, da Sebastian Vettel vandt og fører i den samlede stilling.

Magnussen kalder sin start for øv-omgange

Over 1000 investorer fik del i deletrailerne

Plus

Peugeot-forhandler skifter til kæde

Plus

Undgå at gå i GDPR-fælden

Plus

Vi køber og bruger biler som aldrig før

Plus

Firma klar med lim uden epoxy

Magnussen fik det maksimale ud af løbet i Monaco

Plus

LEDER: Færdselsstyrelsen er ude af syn(c)

Deletrailere på børsen

Plus

Hård kamp om at blive Årets Varebil

IT-selskab tilfreds trods millionminus

Accept Auto i god gænge

Dieselgate
Tidligere Volkswagen-topchef sigtet i dieselsag i USA

Plus

Autogigant: Sådan overlever udskældt brændstof

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Westfalia anhængertræk, direkte fra Tyskland.

Autocom køber Bud På Bilen

Bestil smøremidler hos Q8 og få et olieskab med i købet

Lær at tage salgsfotos af biler

Rådgiver du små og mellemstore virksomheder - er du SMV-rådgiver ……

Ny produktserie med miljømæssig merværdi - Glasurit Eco Balance

TOTAL introducerer nyt produkt i Danmark

Mød SMVdanmark på Folkemødet

FUCHS bygger nyt topmoderne blandeanlæg i Sverige

NYHED: SPS forhandler nu Norton Saint-Gobain produkter

Originale Mercedes og Opel reservedele, direkte fra Tyskland

Alt du skal vide om kør-selv-ferie

Boost din bilvask - og øg din indtjening med minimum 20%

Beskyt dig: En teenager kan hacke din virksomhed

8 hacks der giver flere bilkunder

4 nye F24 motorvejsanlæg er åbnet

Se video om at fange bilkunder online

Danmarks BILLIGSTE 3D 4-hjulsudmåler

Vidste du, at – om smøring af køretøjer

Ny side med referenceprojekter

Lokalt netværk blev afgørende for valg af leverandør

Skab tillid med klima ikon

TOTAL lancerer et nyt TOPMODERNE produkt!

AutoDesktop runder millionen

Eksplosion i samtykker ved D-Dag

Send til en kollega

0.277