23948sdkhjf

Slut med propper i dæk

Færdselsstyrelsen har udsendt ny vejledning , der skal sætte en stopper for brug af propper og præventiv tætning af dæk.

LAPPELØSNING Ny Vejledning om syn af køretøjer vil pr. 1. januar 2018 cementere Dækbranchens standarder og vejledninger til gavn for trafiksikkerheden. Dermed sættes en stopper for brugen af propper og præventiv tætning af dæk.

- Det er med stor glæde og tilfredshed, at vi i Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækbranchen Danmark hilser de nye regler velkomne, udtaler branchedirektør Volker Nitz.



Færdselsstyrelsen har netop offentliggjort en revision af Vejledning om syn af køretøjer, som især på dækområdet har fået en kraftig og tiltrængt overhaling.

Rådet for Større Dæksikkerhed

Rådet for Større Dæksikkerhed blev etableret i 1991 med det formål, at udbrede og højne forbrugernes samt offentlige instansers kendskab til dæk og de dermed forbundne sikkerhedsaspekter på en almennyttig og mærkeneutral basis.

Det er endvidere målet at udbrede kendskabet til bestemmelser og lovgivning for herigennem at medvirke til større trafiksikkerhed.
Rådet består af repræsentanter fra FDM, Teknologisk Institut, Politiet, Dækimportørforeningen, Dæk Specialisternes Landsforening og Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk.


Branchedirektør Volker Nitz uddyber:

- Vi har i meget lang tid efterspurgt mere detaljerede regler på dækområdet, da netop dækket, efter vores overbevisning, er køretøjets vigtigste sikkerhedskomponent. Dækket skal, såvel som andre sikkerhedskomponenter, repareres fagmæssigt korrekt og ikke som hver enkelt finder bedst. Især anvendelse af propper til permanent reparation er desværre noget, som stadig florerer i stor stil, og som kun hører hjemme på langsomt kørende køretøjer, ikke på person- og varebiler. Det er heldigvis nu officielt, at det ikke er tilladt ifølge den nye Vejledning om syn af køretøjer. Og det var på høje tid, for vi kan konstatere, at denne form for forkert tætning i stigende grad også anvendes som en let løsning til lastbiler og busser, hvilket vi tidligere har sammenlignet med det at spille russisk roulette.

Tydelige definitioner
Volker Nitz mener herefter, at man ikke længere diskutere, hvad der er en beskadigelse, en permanent reparation, en nødtætning eller en præventiv tætning af et dæk.

Læs også: Tilbage til køreglæden

- Forud for ændringerne har Færdselsstyrelsen blandt andre inviteret Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækbranchen til at indgive høringssvar, og jeg er umådelig glad for, at vores anbefalinger er taget til efterretning. Især problematikkerne om brugen af propper og forskellige midler til præventiv tætning af dæk på de tunge køretøjer, er noget som vi har udtrykt stærk bekymring overfor ved flere lejligheder og nu er det heldigvis ikke længere tilladt. At vi så ovenikøbet har fået klare definitioner på plads med referencer til branchens standarder og vejledninger gør, at der ikke længere kan være tvivl om, hvad der er rigtigt og dermed tilladt, og hvad der forbudt," siger Volker Nitz.

Volker Nitz tilføjer, at klarere regler og definitioner på fælgområdet også vil være noget, som dækbranchen målrettet vil arbejde med i det nye år i samarbejde med en ny sektion for dæk- og fælggrossister under Dæk Specialisternes Landsforening.

Hvornår er et dæk beskadiget?

Beskadigelsen af dæk kan bestå i:
• Brud eller skade på dækkets bærende eller lufttætte lag
• Stik- eller snitskader
• Revner i gummiet, der går ind til den indre opbygning i stål, nylon eller lignende
• Lokale udbulinger, som indikerer indre fejl i dækkets opbygning
Hvad er en reparation?
Reparation af dæk inddeles i:
• Permanent reparation
• Nødtætning
• Præventiv tætning
Hvordan må man reparere?
Permanent reparation
De eventuelle forskrifter, som dækfabrikanten har angivet, skal overholdes.
Ved reparation af dæk skal de generelle bestemmelser i STRO databogen samt reparationsstandard TI-2044 følges.
Nødtætning
Indsprøjtning af tætningsmiddel samt udefra foretagne propninger anses ikke for permanent reparation, men er kun nødtætning til kørsel til nærmeste fagmand, jf. bilfabrikantens anvisninger.
Nødtætning af dæk på lastbiler, busser og påhængskøretøjer er ikke tilladt.
Præventiv tætning
Tilføring af tætningsmiddel til præventiv tætning af dæk er ikke tilladt. Dog undtaget dæk monteret på køretøjer med en tilladt hastighed på ikke over 40 km/t.
Kilde: Vejledning om syn af køretøjer, januar 2018, punkt. 8.02.001.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (2)
Forsiden lige nu
Plus

AD Danmark går efter billige reservedele

Værkstedskæden CarSpot, der startede for kun to år siden, gennemgår nu en relancering. Lave priser på kerneydelsen, reservedele og intet kontingent skal øge antallet af CarSports fra nuværende ti til at dække hele landet.

Plus

Konsulent: Accepter ikke værkstedssprøjtning

Teknisk konsulent Finn Larsen opfordrer rustbeskyttelsesbranchen til ikke at godtage, når mekanikere rustforebygger efter endt reparation.

Omnicar konkurs i Danmark

Svensk Bilgaranti/Fragus har taget over. Fremover satser it-selskabet kun på importører, store bilhuse og værkstedskæder, men ikke på enkeltstående bilforhandlere og værksteder.

Vaskegigant bobler af vækst

Nyhedsbrev

8.217 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Konkurser i juli i autobranchen

Online Avis Arkiv
Plus

Suvo rykker helt til Litauen

Dansk rustbeskyttelseskoncept får flere centre i Danmark, og har nu også bredt sig til Baltikum.

Opkøb i hjulvogne

Ajour med de korte nyheder fra autobranchen

Bilvask i vaskehaller i jævn stigning

Plus

Udsigt til høje bøder for brud på datasikkerheden

Datatilsynet lægger op til at udstikke gigantbøder til virksomheder for ikke at overholde reglerne.

AD Danmark lukker afdeling i Tarm

Strukturændring skal styrke AD Danmark A/S, oplyser autogrossisten, som samler sig i Varde, Esbjerg og Ringkøbing.

Så er det skiftetid på Suvo-center

"Jeg vil også være med!"

Lillesøster træder ind i familievirksomhed i en meget mandepræget branche.

Plus

Sommersæson er højsæson

Om ferien er lavsæson på værkstederne? Overhovedet ikke - i hvert fald ikke, når værkstedet ligger midt i sommerlandet. Hør bare hvad de siger hos hos Højby Autocenter i Danmark største sommerhusområde.

Kia klar med nyt gear til hybridbiler

Kia Motors præsenterer nu verdens første Active Shift Control-teknologi til hybridbiler

Højere arveafgifter giver flodbølge af generationsskifter

Plus

Elbiler stiller nye krav til lifte

Würth Danmark oplever, at et stigende antal elbiler kræver en ændring i autoliftenes udformning og værkstedernes indretning.

Prøv en hjulløfter gratis en måned

Compac når nye højder

Det går godt for den østjyske producent af løfteudstyr, der fik nye kundeemner på Autopromotec-messen og har lanceret særligt lav donkraft med stor højde.

Plus

Leverandør på forkant via sine egne værksteder

Semler Værktøj ved, hvad værkstederne har behov for i kraft af sin tilknytning til Volkswagen gruppens mange værksteder, hvor nye lift- og værkstedsløsninger kan blive testet af. En ny opretterbænk løser et kendt jig-problem.

Ny konsulent - Finn Larsen til Dansk Bilbrancheråd

Total og Stenhøj i nyt samarbejde

En licitation i foråret om leverance af olieudstyr blev vundet af Stenhøj, der har fået tilført kompetence på olieområdet.

Grossist åbner ny afdeling i Middelfart

Den ekspanderende danskejede grossist au2parts fortsætter væksten og åbner en ny afdeling den 12. august.

Ude og inde - uge 27

Ung dansker snupper sin første sejr i Formel 3

Ny triumf for dansk verdensmester i sportsvognsracing

Magnussen ærgrer sig: Grosjean drejede ind i mig

Magnussen bliver tier efter nyt sammenstød med Grosjean

Plus

Millionbøde efter brud på GDPR-reglerne

Plus

Langsomt EU-udspil skal løse gordisk knude

Nummerpladen som indgangsnøglen for dele til lastbiler

Kort nyt: Stor tilbagekaldelse // Dieselspecialist udvider // Thansen overskud

Plus

Forretning med en fremmed partner - tør jeg det?

Rally-arrangør tiltalt efter ulykke med to dræbte i Randers

Ny ejer vil udbrede Basta Car Care

TEST: Vi finder sommerens bedste fælgrens

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Momentomformere til automatgearkasser

Miljøskabe af PolyStore er for syret!

Den hjemvendte superhelt – Toyota Supra en fest fra fortiden

Herth + Buss / Jakoparts, direkte fra Tyskland

Miljøcontainer, walk-in skabet til din virksomhed

Breaking news

Brugttest: Made in China - Volvo S90 D4

Hvad er farligere end din svigermor?

Herth + Buss Jakoparts, direkte fra Tyskland.

Biltorvets debut på racerbanen stor succes

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Procesudsugning på autoværksted

#askwashtec

Drypper det på gulvet?

Ny bilvask hos Ole Jensen i Kalundborg

Ford Mustang GT – ti trin til himlen

ShieldTecs Ultra & ShineTecs Ultra - Best shine meets best protection.

Fokus på værksteder: Bliv klar til uanmeldt besøg fra Arbejdstilsynet

Vind billetter til Copenhagen Historic Grand Prix

Toyota henter Camry ud af alderdomshjemmet

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Velkommen til Varde Bilvask

Bor I i et sølvbryllupskvarter?

Har du overvejet en SUV som firmabil?

Legendarisk fælgdesign genopstår

Send til en kollega

0.179