Slut med propper i dæk

Færdselsstyrelsen har udsendt ny vejledning , der skal sætte en stopper for brug af propper og præventiv tætning af dæk.

LAPPELØSNING Ny Vejledning om syn af køretøjer vil pr. 1. januar 2018 cementere Dækbranchens standarder og vejledninger til gavn for trafiksikkerheden. Dermed sættes en stopper for brugen af propper og præventiv tætning af dæk.

- Det er med stor glæde og tilfredshed, at vi i Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækbranchen Danmark hilser de nye regler velkomne, udtaler branchedirektør Volker Nitz.

Færdselsstyrelsen har netop offentliggjort en revision af Vejledning om syn af køretøjer, som især på dækområdet har fået en kraftig og tiltrængt overhaling.

Rådet for Større Dæksikkerhed

Rådet for Større Dæksikkerhed blev etableret i 1991 med det formål, at udbrede og højne forbrugernes samt offentlige instansers kendskab til dæk og de dermed forbundne sikkerhedsaspekter på en almennyttig og mærkeneutral basis.

Det er endvidere målet at udbrede kendskabet til bestemmelser og lovgivning for herigennem at medvirke til større trafiksikkerhed.
Rådet består af repræsentanter fra FDM, Teknologisk Institut, Politiet, Dækimportørforeningen, Dæk Specialisternes Landsforening og Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk.


Branchedirektør Volker Nitz uddyber:

- Vi har i meget lang tid efterspurgt mere detaljerede regler på dækområdet, da netop dækket, efter vores overbevisning, er køretøjets vigtigste sikkerhedskomponent. Dækket skal, såvel som andre sikkerhedskomponenter, repareres fagmæssigt korrekt og ikke som hver enkelt finder bedst. Især anvendelse af propper til permanent reparation er desværre noget, som stadig florerer i stor stil, og som kun hører hjemme på langsomt kørende køretøjer, ikke på person- og varebiler. Det er heldigvis nu officielt, at det ikke er tilladt ifølge den nye Vejledning om syn af køretøjer. Og det var på høje tid, for vi kan konstatere, at denne form for forkert tætning i stigende grad også anvendes som en let løsning til lastbiler og busser, hvilket vi tidligere har sammenlignet med det at spille russisk roulette.
Læs også: Dækspecialister i vækst


Tydelige definitioner
Volker Nitz mener herefter, at man ikke længere diskutere, hvad der er en beskadigelse, en permanent reparation, en nødtætning eller en præventiv tætning af et dæk.
Læs også: Kendt dækmand siger stop


- Forud for ændringerne har Færdselsstyrelsen blandt andre inviteret Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækbranchen til at indgive høringssvar, og jeg er umådelig glad for, at vores anbefalinger er taget til efterretning. Især problematikkerne om brugen af propper og forskellige midler til præventiv tætning af dæk på de tunge køretøjer, er noget som vi har udtrykt stærk bekymring overfor ved flere lejligheder og nu er det heldigvis ikke længere tilladt. At vi så ovenikøbet har fået klare definitioner på plads med referencer til branchens standarder og vejledninger gør, at der ikke længere kan være tvivl om, hvad der er rigtigt og dermed tilladt, og hvad der forbudt," siger Volker Nitz.

Volker Nitz tilføjer, at klarere regler og definitioner på fælgområdet også vil være noget, som dækbranchen målrettet vil arbejde med i det nye år i samarbejde med en ny sektion for dæk- og fælggrossister under Dæk Specialisternes Landsforening.

Hvornår er et dæk beskadiget?

Beskadigelsen af dæk kan bestå i:
• Brud eller skade på dækkets bærende eller lufttætte lag
• Stik- eller snitskader
• Revner i gummiet, der går ind til den indre opbygning i stål, nylon eller lignende
• Lokale udbulinger, som indikerer indre fejl i dækkets opbygning
Hvad er en reparation?
Reparation af dæk inddeles i:
• Permanent reparation
• Nødtætning
• Præventiv tætning
Hvordan må man reparere?
Permanent reparation
De eventuelle forskrifter, som dækfabrikanten har angivet, skal overholdes.
Ved reparation af dæk skal de generelle bestemmelser i STRO databogen samt reparationsstandard TI-2044 følges.
Nødtætning
Indsprøjtning af tætningsmiddel samt udefra foretagne propninger anses ikke for permanent reparation, men er kun nødtætning til kørsel til nærmeste fagmand, jf. bilfabrikantens anvisninger.
Nødtætning af dæk på lastbiler, busser og påhængskøretøjer er ikke tilladt.
Præventiv tætning
Tilføring af tætningsmiddel til præventiv tætning af dæk er ikke tilladt. Dog undtaget dæk monteret på køretøjer med en tilladt hastighed på ikke over 40 km/t.
Kilde: Vejledning om syn af køretøjer, januar 2018, punkt. 8.02.001.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Morten Lord
Har brugt skum hvis jeg eller andre har haft en sive punktering og har aldrig oplevet noget negativt tværtimod holder det bedre da det lægger en elastisk hinde som forebygger punkteringer!

Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

"Vi nærmer os en åbning for at ændre i lak-loven"

Plus

Lærlinge må godt koste på bundlinjen

Egentlig lægger Bjørn Mogensens værksted op til to lærlinge - men der er tre. Hvorfor? "Jeg har et ansvar for at hjælpe de unge i gang. Det har alle da."

Plus

Autolakerer revser gammel lovgivning

Reglerne for at bygge og indrette moderne værksteder til autolakering og pladearbejde er håbløs forældede, mener lakerer.

Plus

Afløser for Autograf kan give bedre data

Plus

Svenskere vil hæve indtjening på lakjob

En mere intelligent indretning af værksteder med autolakering kan sende flere biler igennem portene.

Nyhedsbrev

Plus

Gør værkstedernes tiltag indtryk?

Voxmeter analyserer, hvilke aldersgrupper der lægger mærke til værkstedernes positive tiltag?

Online Avis Arkiv

Generationsskifte hos dækgigant

Plus

Rattet Rundt med motorsporten

Plus

Dæk står fast i ’slid-debat’

Plus

Dæmpere skal reducere støj i populær minibil

Forening jubler over 3D-tegninger

Endelig kan Qapter-program håndtere 3D-modeller af dele.

Plus

Affjedring løfter ministerbil i sikkerhed

Plus

Håndholdt dækscanner har det hele

Med laserteknologien i Groove Glove kan man både måle mønsterdybde og se om styretøjet trænger til justering.

Plus

Ford Tuning med fabriksgaranti

Ford Performance Parts til eftermontering tæller blandt andet motortuning, støddæmpere og kalibreringssæt.

Plus

Dæk-kæde rykker rundt i Horsens

Plus

Dansk prisvinder udvikler dele til Tesla

Styretøjsdele til el- og hybridbiler skal rykke salget yderligere.

75.000 kroner til tankmand

Tankkæde Uno-X hædrer årets partner. Vinderen er ...

Ny direktør for Pilkington

Carsten Randrup afløser Kenneth Waagenes, der skifter til Ryds Bilglas.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER 2018
Ønsket var enkelt, løsningen blev uigennemskuelig

2

LEDER: Lærlingene vi ikke har

Fart på værkstedskæde: Svært at skaffe de rette lærlinge

Men et topmoderne lak- og rustbeskyttelsescenter i Avedøre med den nyeste teknologi og attraktivt arbejdsmiljø hos AutoCenter København er et godt argument over for de jobsøgende.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER 2018
Lad kvalitet blive fokus i 2018

Plus

NYTÅRSUDTALELSER 2018
Dækspecialister i vækst

Plus

Rattet Rundt med motorsporten

Plus

NYTÅRSUDTALELSER 2018
Det kørende datacenter

Plus

NYTÅRSUDTALELSER 2018
Finansloven afsporer vejen for fremtidens faglærte

Plus

NYTÅRSUDTALELSER 2018
Connectivitet og reelle bilpriser

Lastvognsmekanikere viser sig frem ved Skills-finale

Stem på din motorsports-favorit

Plus

LED-lys skal lyse rundt om hjørnerne

Hjælp til at tackle syge ansatte

Stor olieproducent opkøbt af Würth

LEDER: Får vi en "Trump" eller "Volkswagen?"

Rattet Rundt med motorsporten

Plus

Digitale danske frontløbere

Super grossist-opkøb

Se alle Medlemmernes egne nyheder

In-house kvalitetskontrol: For hurtige svar og god service

Ny VW Crafter & MAN TGE trin bag udviklet til biler med baksensor pdc

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af Calcium-sulfat dampe hos Boehringer Ingelheim

På næste tirsdag: Kom til gratis foredrag med Toke Kruse

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Borbet design VTX

Undgå motorskade forårsaget af LSPI

Stor interesse for afgiftsberegner

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Autoparts24 Motor – over 21.000 brugte bilmotorer samlet ét sted

Ny værktøjskampagne i SINDBY

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

ABS-sensorer: Markedets bedst dækkende program og nok laveste reklamationsprocent

Har du styr på dit olielager?

Mød Geovent på vandværksmesse i Roskilde.

Vægtoptimeret fælg til SUV modeller

Tesla Model S100D – elektrisk elegance

Brandsikre løsninger fra DENIOS

Exide kampagne fra AD Danmark

Vind en bilindretning

Modstrøm gør Rikke bevidst om energiforbruget

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra C...

Kan du regne demobilen ud?

Far, jeg skal kaste op: Juletur i Stinger GT

Her bestiller du en prøvetur hos Jaguar House

Send til en kollega

0.221