23948sdkhjf

Slut med propper i dæk

Færdselsstyrelsen har udsendt ny vejledning , der skal sætte en stopper for brug af propper og præventiv tætning af dæk.

LAPPELØSNING Ny Vejledning om syn af køretøjer vil pr. 1. januar 2018 cementere Dækbranchens standarder og vejledninger til gavn for trafiksikkerheden. Dermed sættes en stopper for brugen af propper og præventiv tætning af dæk.

- Det er med stor glæde og tilfredshed, at vi i Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækbranchen Danmark hilser de nye regler velkomne, udtaler branchedirektør Volker Nitz.



Færdselsstyrelsen har netop offentliggjort en revision af Vejledning om syn af køretøjer, som især på dækområdet har fået en kraftig og tiltrængt overhaling.

Rådet for Større Dæksikkerhed

Rådet for Større Dæksikkerhed blev etableret i 1991 med det formål, at udbrede og højne forbrugernes samt offentlige instansers kendskab til dæk og de dermed forbundne sikkerhedsaspekter på en almennyttig og mærkeneutral basis.

Det er endvidere målet at udbrede kendskabet til bestemmelser og lovgivning for herigennem at medvirke til større trafiksikkerhed.
Rådet består af repræsentanter fra FDM, Teknologisk Institut, Politiet, Dækimportørforeningen, Dæk Specialisternes Landsforening og Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk.


Branchedirektør Volker Nitz uddyber:

- Vi har i meget lang tid efterspurgt mere detaljerede regler på dækområdet, da netop dækket, efter vores overbevisning, er køretøjets vigtigste sikkerhedskomponent. Dækket skal, såvel som andre sikkerhedskomponenter, repareres fagmæssigt korrekt og ikke som hver enkelt finder bedst. Især anvendelse af propper til permanent reparation er desværre noget, som stadig florerer i stor stil, og som kun hører hjemme på langsomt kørende køretøjer, ikke på person- og varebiler. Det er heldigvis nu officielt, at det ikke er tilladt ifølge den nye Vejledning om syn af køretøjer. Og det var på høje tid, for vi kan konstatere, at denne form for forkert tætning i stigende grad også anvendes som en let løsning til lastbiler og busser, hvilket vi tidligere har sammenlignet med det at spille russisk roulette.

Tydelige definitioner
Volker Nitz mener herefter, at man ikke længere diskutere, hvad der er en beskadigelse, en permanent reparation, en nødtætning eller en præventiv tætning af et dæk.

Læs også: Tilbage til køreglæden

- Forud for ændringerne har Færdselsstyrelsen blandt andre inviteret Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækbranchen til at indgive høringssvar, og jeg er umådelig glad for, at vores anbefalinger er taget til efterretning. Især problematikkerne om brugen af propper og forskellige midler til præventiv tætning af dæk på de tunge køretøjer, er noget som vi har udtrykt stærk bekymring overfor ved flere lejligheder og nu er det heldigvis ikke længere tilladt. At vi så ovenikøbet har fået klare definitioner på plads med referencer til branchens standarder og vejledninger gør, at der ikke længere kan være tvivl om, hvad der er rigtigt og dermed tilladt, og hvad der forbudt," siger Volker Nitz.

Volker Nitz tilføjer, at klarere regler og definitioner på fælgområdet også vil være noget, som dækbranchen målrettet vil arbejde med i det nye år i samarbejde med en ny sektion for dæk- og fælggrossister under Dæk Specialisternes Landsforening.

Hvornår er et dæk beskadiget?

Beskadigelsen af dæk kan bestå i:
• Brud eller skade på dækkets bærende eller lufttætte lag
• Stik- eller snitskader
• Revner i gummiet, der går ind til den indre opbygning i stål, nylon eller lignende
• Lokale udbulinger, som indikerer indre fejl i dækkets opbygning
Hvad er en reparation?
Reparation af dæk inddeles i:
• Permanent reparation
• Nødtætning
• Præventiv tætning
Hvordan må man reparere?
Permanent reparation
De eventuelle forskrifter, som dækfabrikanten har angivet, skal overholdes.
Ved reparation af dæk skal de generelle bestemmelser i STRO databogen samt reparationsstandard TI-2044 følges.
Nødtætning
Indsprøjtning af tætningsmiddel samt udefra foretagne propninger anses ikke for permanent reparation, men er kun nødtætning til kørsel til nærmeste fagmand, jf. bilfabrikantens anvisninger.
Nødtætning af dæk på lastbiler, busser og påhængskøretøjer er ikke tilladt.
Præventiv tætning
Tilføring af tætningsmiddel til præventiv tætning af dæk er ikke tilladt. Dog undtaget dæk monteret på køretøjer med en tilladt hastighed på ikke over 40 km/t.
Kilde: Vejledning om syn af køretøjer, januar 2018, punkt. 8.02.001.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (2)
Forsiden lige nu

Ryds køber Danglas

Viggo Hansen har solgt sine ni autoglas-afdelinger til svenske Ryds Bilglas.

Plus

Q&A: Konkurrerer Semler Værktøj med sig selv?

Der findes kun få totalleverandører til indretning af bilhuse. Vi har spurgt Semler Værktøjs salgschef Hans Hansen, om konkurrencen er stor nok, og hvad han tænker om at indrette bilhuse for konkurrenter til Semlers egne bilmærker.

Plus

De unge er vilde med autobranchen

Plus

Youtube videoer sikrer effektivitet på værkstedet

AC Hydraulic har produceret en række fejlfindings- og reparationsvideoer, der skal gøre det nemt for værksteder selv at servicere løfter-produkterne.

Superlav luft-løfter

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Fremtiden på talerstolen

Plus

Kalendere i en #metoo-tid

Flere firmaer er hoppet med på bølgen med tækkelige kalendere - bl.a. danske Bell Add, der har lavet en værkstedskalender under temaet “Pas på din bil mens du kan" og “Pas på dine kunder mens du kan".

Plus

Specialister danner ny forening

Koed og Gørløse Autoimport, specialister i BMW og Mercedes, har stiftet Car Parts Specialists Union. Dermed genopstår det gamle DATI næsten.

Værkstedsfejl giver politiets biler bremseproblemer

Forkert servicering har skabt problemer med bremserne i politiets biler i Nordsjælland og på Vestegnen. En politikreds har opsagt kontrakt med værkstedskæde.

Ajour med den danske autobranche

Plus

Tiden løber fra de mobile rudeskift

Ford kalder næsten halvanden million pickuptrucks tilbage

Plus

Stenhøj DK gearer op på totalindretning

Efter kraftig vækst, med danske og internationale virksomhedsopkøb, er nye kræfter sat ind hos Stenhøj DK for i højere grad at blive totalleverandør og partner med de danske autohuse.

Glasvæg har øget kundeindsigten

Plus

Brintrens af motorer skal udbredes på værkstederne

Hydrive tilbyder nu sine brint-rensemaskiner i et leasingkoncept til autobranchen med en ny Force Technology-rapport om virkningsgrad i hånden.

Plus

AutoBranchen Danmark ind til city

Plus

Værksted er begejstret

Det glæder BMW-specialisten Koed at have adgang til dele, det ellers kan være svært at få fat i.

Her er de første uddannede taksatorer

Første hold af certificerede værkstedstaksatorer er klar fra Forsikringsakademiet.

Plus

Q&A Børge Madsen

Den netop forhøjede skrotpræmie er naturligvis godt for autoophuggerne, men den stigende brug af leasing- og delebiler trækker i den anden retning. DAG’s direktør Børge Madsen svarer på fem skarpe spørgsmål.

Plus

Dieselbilen er langtfra død

Med de rigtige partikelsystemer vil dieselbiler også køre i fremtiden, når hysteriet har lagt sig, mener konsulent og systemekspert Dieter Schäbethal.

260.000 biler kører på sommerdæk i vintervejret

Rådet for Større Dæksikkerhed har offentliggjort tallene fra uge 4's dokumentation af danskernes valg af dæk til vinterkørsel. 10 procent af bilerne var udstyret med sommerdæk.

Plus

Glas-kobraen bliver sort

Wibotec lancerer en ny serie værktøj under navnet Black Cobra.

Mini-kran til autoruden med blot én mand

Plus 2

BMW vil sælge brugte dele

BMW-værksteder vil med salg af brugte reservedele forsøge af fastholde kunder hos deres mærkeværksteder.

Plus

Olieskift kan koste værkstedet dyrt

Danskerne ønsker bedre beskyttelse af data i biler

Ajour med den danske autobranche

Fuld fart på ny lak-serie

Spray til kosmetiske skader på især plastdele

Nyt superstål efter oldgammel opskrift

Ny lagerhal til Triscan bliver også den sidste

Nobelpris-vindende mirakelstof under kølerhjelmen

Karrosseritekniker godkender ny svejsemaskine til autoreparation

Ajour med den danske autobranche

Plus

Strammere regler for nybilsforhandlere

Plus

Positiv stemning i autobranchen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Glade elever har bestået svendeprøven som autolakerer

Opbevaring af lithium-ion-batterier

Guide: Har du styr på bremsevæskerne?

Løwener søger motiveret elev

Tre gange så stor risiko - varebilschauffører glemmer den ekstra bremselængde

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

Verdens første LED lamper med udskiftelige batterier

Flere hundrede liters Adblue tanke

Mercedes mindste er stor klasse – Biltorvet kører A180d

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger til EX-område

Borbet fælgnyhed fra Rally Centeret

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Centralstøvsuger til Skjern Papirfabriks nye flisfyrede dampkedel-anlæg

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning/filtrering af svejserøg fra robotcelle.

Resurs Bank klar i AutoDesktop

Kold tekniker med bløde værdier - Audi A6

Nyheder i AutoDesktop

Biltorvet jagter LeMans-vinder i vild Porsche

GEOVENT vil fokusere på kerneforretning

Sådan monteres bananformede spiralfjedre korrekt

Biltorvet søger studentermedhjælper

Autec fælgnyhed fra Rally Centeret

Få hjælp til din bogføring med Billy Bogføringshjælp

Produktnyhed fra DENIOS

SSI SCHÄFER udstiller på LogiMAT 2019

Send til en kollega

0.196