23948sdkhjf

Slut med propper i dæk

Færdselsstyrelsen har udsendt ny vejledning , der skal sætte en stopper for brug af propper og præventiv tætning af dæk.

LAPPELØSNING Ny Vejledning om syn af køretøjer vil pr. 1. januar 2018 cementere Dækbranchens standarder og vejledninger til gavn for trafiksikkerheden. Dermed sættes en stopper for brugen af propper og præventiv tætning af dæk.

- Det er med stor glæde og tilfredshed, at vi i Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækbranchen Danmark hilser de nye regler velkomne, udtaler branchedirektør Volker Nitz.



Færdselsstyrelsen har netop offentliggjort en revision af Vejledning om syn af køretøjer, som især på dækområdet har fået en kraftig og tiltrængt overhaling.

Rådet for Større Dæksikkerhed

Rådet for Større Dæksikkerhed blev etableret i 1991 med det formål, at udbrede og højne forbrugernes samt offentlige instansers kendskab til dæk og de dermed forbundne sikkerhedsaspekter på en almennyttig og mærkeneutral basis.

Det er endvidere målet at udbrede kendskabet til bestemmelser og lovgivning for herigennem at medvirke til større trafiksikkerhed.
Rådet består af repræsentanter fra FDM, Teknologisk Institut, Politiet, Dækimportørforeningen, Dæk Specialisternes Landsforening og Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk.


Branchedirektør Volker Nitz uddyber:

- Vi har i meget lang tid efterspurgt mere detaljerede regler på dækområdet, da netop dækket, efter vores overbevisning, er køretøjets vigtigste sikkerhedskomponent. Dækket skal, såvel som andre sikkerhedskomponenter, repareres fagmæssigt korrekt og ikke som hver enkelt finder bedst. Især anvendelse af propper til permanent reparation er desværre noget, som stadig florerer i stor stil, og som kun hører hjemme på langsomt kørende køretøjer, ikke på person- og varebiler. Det er heldigvis nu officielt, at det ikke er tilladt ifølge den nye Vejledning om syn af køretøjer. Og det var på høje tid, for vi kan konstatere, at denne form for forkert tætning i stigende grad også anvendes som en let løsning til lastbiler og busser, hvilket vi tidligere har sammenlignet med det at spille russisk roulette.

Tydelige definitioner
Volker Nitz mener herefter, at man ikke længere diskutere, hvad der er en beskadigelse, en permanent reparation, en nødtætning eller en præventiv tætning af et dæk.

Læs også: Tilbage til køreglæden

- Forud for ændringerne har Færdselsstyrelsen blandt andre inviteret Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækbranchen til at indgive høringssvar, og jeg er umådelig glad for, at vores anbefalinger er taget til efterretning. Især problematikkerne om brugen af propper og forskellige midler til præventiv tætning af dæk på de tunge køretøjer, er noget som vi har udtrykt stærk bekymring overfor ved flere lejligheder og nu er det heldigvis ikke længere tilladt. At vi så ovenikøbet har fået klare definitioner på plads med referencer til branchens standarder og vejledninger gør, at der ikke længere kan være tvivl om, hvad der er rigtigt og dermed tilladt, og hvad der forbudt," siger Volker Nitz.

Volker Nitz tilføjer, at klarere regler og definitioner på fælgområdet også vil være noget, som dækbranchen målrettet vil arbejde med i det nye år i samarbejde med en ny sektion for dæk- og fælggrossister under Dæk Specialisternes Landsforening.

Hvornår er et dæk beskadiget?

Beskadigelsen af dæk kan bestå i:
• Brud eller skade på dækkets bærende eller lufttætte lag
• Stik- eller snitskader
• Revner i gummiet, der går ind til den indre opbygning i stål, nylon eller lignende
• Lokale udbulinger, som indikerer indre fejl i dækkets opbygning
Hvad er en reparation?
Reparation af dæk inddeles i:
• Permanent reparation
• Nødtætning
• Præventiv tætning
Hvordan må man reparere?
Permanent reparation
De eventuelle forskrifter, som dækfabrikanten har angivet, skal overholdes.
Ved reparation af dæk skal de generelle bestemmelser i STRO databogen samt reparationsstandard TI-2044 følges.
Nødtætning
Indsprøjtning af tætningsmiddel samt udefra foretagne propninger anses ikke for permanent reparation, men er kun nødtætning til kørsel til nærmeste fagmand, jf. bilfabrikantens anvisninger.
Nødtætning af dæk på lastbiler, busser og påhængskøretøjer er ikke tilladt.
Præventiv tætning
Tilføring af tætningsmiddel til præventiv tætning af dæk er ikke tilladt. Dog undtaget dæk monteret på køretøjer med en tilladt hastighed på ikke over 40 km/t.
Kilde: Vejledning om syn af køretøjer, januar 2018, punkt. 8.02.001.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (2)
Forsiden lige nu

Værkstedskæde lander solidt overskud

De danske bilister strømmer i stigende grad ind til Skorstensgaard som følge af budskabet med de tyske værkstedspriser, som ligger op til 40 procent under priserne hos mærkeværkstederne, der er de primære konkurrenter.

Plus

Elbil-importører afviser krybestrøm og forøget rustdannelse

Teknologisk Institut fastholder problematik om risiko for øget rustdannelse i elbiler og ønsker kurser om lavspænding til antirust-branchen.

Dinitrol lancerer elbil sprøjtekoncept

Kæden er klar til at rustbeskytte de mere krævende el- og hybridbiler korrekt med nye og tilpassede produkter.

Plus

Vækstkomet leder efter nye undervognscentre

Byens Bilpleje skyder i vejret med flere store samarbejdsaftaler og har nu 10 undervognscentre foruden bilklargøring og lakering.

Nyhedsbrev

Gode penge i ren luft

Danske Dinex øger salget og fordobler overskuddet til over 100 millioner kroner.

Online Avis Arkiv
Plus

Branchens ønsker til de nye EU-parlamentarikere

Søndagens valg til Europaparlamentet bliver det vigtigste for bilindustrien nogen sinde. Her er brancheorganisationernes ønskeseddel til de danske parlamentarikere.

Q&A: Nikolaj Villumsen

Karteller, bildata og grønne biler. Tidligere har vi spurgt en socialdemokrat, en DF’er og en Venstremand. Nu er det Nikolaj Villumsen fra Enhedslisten, der som den sidste kandidat svarer på spørgsmålene op til EP-valget.

Helt rent spildevand på sprøjtecentret

Dronningen uddelte mekaniker-medaljer

Medaljer til fire dygtige lærlinge fra Københavns Automekaniker Laug.

Casper Elgaard gør comeback

Copenhagen Historic Grand Prix lokker Casper Elgaard ud af pensionisttilværelsen

Ros til finalist i design-dyst

Plus

AutoIndex: Bilejere er tilfredse

Der er fremgang at spore på alle parametre for samtlige 21 bilmærker i årets AutoIndex. Fiat må dog fortsat tage sig til takke med rollen som bundskraber i samtlige kategorier.

Plus

ELBILER & VÆRKSTEDERNE
Elbiler stiller store krav til uddannelse

Den tyske leverandør Bosch undrer sig over, at der ikke findes officielle krav til undervisninger på området inden for elbiler. Det gør der i Tyskland.

Teknik-dag trak folk og gentages i juni

Plus

Luksusbilhus med nyt underskud

My Garage, der ejes af Lego-milliardæren Anders Kirk Johansen, har igen Ferrari-røde tal på bundlinjen.

Lakleverandør blev 75 år

Baden-Jensen blev fejret i Ballerup i fredags den 10. maj. På næste fredag den 24. maj sker det i Kolding.

Plus

Ædelt udstødningsstål går som varmt brød

Schmiedmann mærker stigende efterspørgsel på sportsudstødninger af flere mærker til både privatkunder og erhvervssalg.

Plus

ANALYSE: Derfor er EP-valget vigtigt

EU spiller en afgørende rolle, når det vilkårene autobranchen. Derfor skal du følge med i valgkampen.

Plus

Bosch klar med egen lærlinge-uddannelse

Fuld fokus på fejlfinding og testere, når Bosch til september laver sin helt egen, skræddersyede lærlinge-uddannelse på Skjern Tekniske Skole.

Plus

Branchen har sovet i bildata-timen

Plus

Sound-design til Fiesta

Plus

Automobit hjælper værkstederne

Plus

Derfor trækker retssager ud

Der er mange årsager til, at retssager er så langvarige - og dermed kostbare - og det er ikke kun fordi, der er salærkroner involveret.

ELBILER & VÆRKSTEDERNE
Indtjening under pres i Holland

5 korte nyheder - bl.a. om Monroe

Branchedirektør: Pas på køb af dæk på nettet

Plus 1

Triscan har udviklet Tesla-reservedele

Iværksætter køber sin virksomhed tilbage

Plus

Ude og inde i autobranchen fra uge 17

Plus

macsDIA - værkstedets nye digitale assistent

LEDER: Ses vi på tirsdag?

Lang karriere hos grossist

Plus

Sådan oplever en grossist støddæmper-markedet

Plus

ELBILER & VÆRKSTEDERNE
Bilbranchen åben overfor elbil-certificering

Vaskehallen kommer kørende

Skift fjedre uden at demontere akslen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

“Sammen opnår vi topresultater”

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning/filtrering af svejserøg, slibestøv og let olietåge

Djævelsk lang rækkevidde – Hyundais brintbil koster under 600.000 kroner

Pas på indavl, når du ansætter

Biler - dem sælger man da på nettet!

Tre nye kollegaer hos SSI SCHÄFER

Dansk Procesventilation har færdiggjort ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Velkommen til virkeligheden – vi kører 750 km i Hyundais elbil

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Den Gamle By går digitalt med nye omklædningsskabe

Det nye smykkeskrin – Range Rover Evoque er tilbage

Nyt mundstykke i sortimentet

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv hos Boehringer Ingelheim

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Vinder af hjemmeside fundet

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af Calcium-sulfat dampe hos Boehringer Ingelheim

Skynd dig - sidste chance for tilmelding Biltorvets Årsdag

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Elektrisk stjerne – her er priserne på Mercedes EQC

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye pro...

Total lancerer banebrydende produkter til el- og hybridbiler

Sådan kommer du hurtigt i drift med lagerautomaten

Sidste chance! Vind 10.000 kr på under ét minut

NYHED: 2-søjlet autolift med topramme

Send til en kollega

0.208