23948sdkhjf

Slut med propper i dæk

Færdselsstyrelsen har udsendt ny vejledning , der skal sætte en stopper for brug af propper og præventiv tætning af dæk.

LAPPELØSNING Ny Vejledning om syn af køretøjer vil pr. 1. januar 2018 cementere Dækbranchens standarder og vejledninger til gavn for trafiksikkerheden. Dermed sættes en stopper for brugen af propper og præventiv tætning af dæk.

- Det er med stor glæde og tilfredshed, at vi i Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækbranchen Danmark hilser de nye regler velkomne, udtaler branchedirektør Volker Nitz.



Færdselsstyrelsen har netop offentliggjort en revision af Vejledning om syn af køretøjer, som især på dækområdet har fået en kraftig og tiltrængt overhaling.

Rådet for Større Dæksikkerhed

Rådet for Større Dæksikkerhed blev etableret i 1991 med det formål, at udbrede og højne forbrugernes samt offentlige instansers kendskab til dæk og de dermed forbundne sikkerhedsaspekter på en almennyttig og mærkeneutral basis.

Det er endvidere målet at udbrede kendskabet til bestemmelser og lovgivning for herigennem at medvirke til større trafiksikkerhed.
Rådet består af repræsentanter fra FDM, Teknologisk Institut, Politiet, Dækimportørforeningen, Dæk Specialisternes Landsforening og Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk.


Branchedirektør Volker Nitz uddyber:

- Vi har i meget lang tid efterspurgt mere detaljerede regler på dækområdet, da netop dækket, efter vores overbevisning, er køretøjets vigtigste sikkerhedskomponent. Dækket skal, såvel som andre sikkerhedskomponenter, repareres fagmæssigt korrekt og ikke som hver enkelt finder bedst. Især anvendelse af propper til permanent reparation er desværre noget, som stadig florerer i stor stil, og som kun hører hjemme på langsomt kørende køretøjer, ikke på person- og varebiler. Det er heldigvis nu officielt, at det ikke er tilladt ifølge den nye Vejledning om syn af køretøjer. Og det var på høje tid, for vi kan konstatere, at denne form for forkert tætning i stigende grad også anvendes som en let løsning til lastbiler og busser, hvilket vi tidligere har sammenlignet med det at spille russisk roulette.

Tydelige definitioner
Volker Nitz mener herefter, at man ikke længere diskutere, hvad der er en beskadigelse, en permanent reparation, en nødtætning eller en præventiv tætning af et dæk.

Læs også: Hvad er så problemet, d’herrer?

- Forud for ændringerne har Færdselsstyrelsen blandt andre inviteret Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækbranchen til at indgive høringssvar, og jeg er umådelig glad for, at vores anbefalinger er taget til efterretning. Især problematikkerne om brugen af propper og forskellige midler til præventiv tætning af dæk på de tunge køretøjer, er noget som vi har udtrykt stærk bekymring overfor ved flere lejligheder og nu er det heldigvis ikke længere tilladt. At vi så ovenikøbet har fået klare definitioner på plads med referencer til branchens standarder og vejledninger gør, at der ikke længere kan være tvivl om, hvad der er rigtigt og dermed tilladt, og hvad der forbudt," siger Volker Nitz.

Volker Nitz tilføjer, at klarere regler og definitioner på fælgområdet også vil være noget, som dækbranchen målrettet vil arbejde med i det nye år i samarbejde med en ny sektion for dæk- og fælggrossister under Dæk Specialisternes Landsforening.

Hvornår er et dæk beskadiget?

Beskadigelsen af dæk kan bestå i:
• Brud eller skade på dækkets bærende eller lufttætte lag
• Stik- eller snitskader
• Revner i gummiet, der går ind til den indre opbygning i stål, nylon eller lignende
• Lokale udbulinger, som indikerer indre fejl i dækkets opbygning
Hvad er en reparation?
Reparation af dæk inddeles i:
• Permanent reparation
• Nødtætning
• Præventiv tætning
Hvordan må man reparere?
Permanent reparation
De eventuelle forskrifter, som dækfabrikanten har angivet, skal overholdes.
Ved reparation af dæk skal de generelle bestemmelser i STRO databogen samt reparationsstandard TI-2044 følges.
Nødtætning
Indsprøjtning af tætningsmiddel samt udefra foretagne propninger anses ikke for permanent reparation, men er kun nødtætning til kørsel til nærmeste fagmand, jf. bilfabrikantens anvisninger.
Nødtætning af dæk på lastbiler, busser og påhængskøretøjer er ikke tilladt.
Præventiv tætning
Tilføring af tætningsmiddel til præventiv tætning af dæk er ikke tilladt. Dog undtaget dæk monteret på køretøjer med en tilladt hastighed på ikke over 40 km/t.
Kilde: Vejledning om syn af køretøjer, januar 2018, punkt. 8.02.001.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Morten Lord
Har brugt skum hvis jeg eller andre har haft en sive punktering og har aldrig oplevet noget negativt tværtimod holder det bedre da det lægger en elastisk hinde som forebygger punkteringer!

Ole Jensen
Hvornår tvinges bilfabrikanterne til igen at vedlægge reservehjul, i det elektroniske industriaffald, de smider ud på vejene???

Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Faldgrube: Undgå ulovlige turboladere

Plus

Reparatør: Sådan holder vi liv i flere dæk

Bildæk er en miljøbelastning, men branchen er i fuld gang med at kigge på løsninger til at gøre noget ved det.

Stenhøj indtager messe med kæmpe-stand

Løfter-producent deltager på au2messe 2018 med stand på hele 400 kvadratmeter.

Plus

Kaster nyt lys over au2messen

De fire vigtigste svejsetendenser i autobranchen

Nyhedsbrev

Plus

Grossist slår til mod voksende byrde

Online Avis Arkiv
Plus

Kæmpe grossistmesse boomer og er klar i Fredericia

Autogrossisten au2parts byder inden for i Fredericia til messe, hvor især digitalisering fylder mere end før.

Plus

Fabrikker sparer på galvanisering

Dioder løber med pris på megamesse

Plus

Fri kæde samler på mærkeværksteder

De autoriserede forhandlere vil blive samlet på færre hænder i fremtiden, mens forbrugernes behov stiger. Ifølge CarPeople skaber det en udfordring i autobranchen, som kæden nu imødekommer ved at tilbyde ambitiøse værksteder medlemskab.

Motor-magasinet ændrer på holdopstillingen

Redaktionen rykker lidt rundt på stolene, så vi kan give læserne en endnu bedre dækning af autobranchen.

Plus

Antirust-leverandør får ny ejer

Plus

Udbyder: OEM-produkter til ruder vinder frem

Ifølge en af landets største aktører inden for rudelim vælger flere værksteder OEM-lim, når de udskifter frontruder.

Skorstensgaard åbner værksted i Køge

Bilfirma gennem 50 år

Gunnar Juul kan fejre sit 50 års jubilæum i bilbranchen.

Autobranchen i tal: Indkøbere er til ny teknologi

Der er stor forskel på, hvad forskellige faggrupper går op i, når de vælger bil, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Klimaplanen: Sådan vurderer store brancheaktører den

Regeringen lægger op til at ændre den danske transportsektor drastisk de kommende år. Men hvad mener autobranchen selv om den ny klimaplan? Motor-magasinet giver overblikket.

Plus

BMW-nørder udvider biksen

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

Plus

Paradoks: LED stemples fortsat som ulovligt

Trods overlegne tekniske egenskaber kan Philips og Lumiled fortsat ikke sælge en LED-serie lovligt på eftermarkedet.

Plus

Svensk autoglasfirma klar i Danmark

Plus

Pierre-kæde scorer stor aftale

Næsten alle biler fra VW, Skoda, Seat og Audi skal også de næste mange år behandles hos pierre.dk.

Udspil: Stadig store gråzoner for bilafgifter

Regeringens klimaudspil lægger sig kun fast på elbilafgifterne de kommende år. Ærgerligt, mener elbranchen.

Plus

Auto-jura: Hvornår opstår en fejl egentlig?

Plus

En uvis lys-fremtid for værkstederne

Distributører laver netværk

Ryds på opkøb i England

Plus

Fynsk producent lyste op på messe

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

1

If årets forsikringsselskab

DBR: Brændeovne sviner mere end bilerne

Plus

Dansk autoglasværktøj på messe

Plus

To nye donkrafte lanceret

Plus

En overflod af dækmesser

Plus

Den danske NOX-dræber

Plus

Gummi-duo på eftermarkedet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliarder kr.

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Tjen 240 millioner

Førsteklasses kvalitet siden 1888: Nu med et nyt udseende

Nyt Renault bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Peugeot bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Stor erfaring med import af brugte motorer

Nyt Opel bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Nissan bilindretnings katalog - 64 41 44 18

ATE, LUK, Contitech og Ernst reservedele, direkte fra Tyskland

Nyt Mercedes bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Ny medarbejder søges!

Originale Mercedes, Opel og Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Ny varevognsfælg fra MSW

Farvede solceller i facaden - også hvide?

Vil du starte din egen webshop? Kom godt i gang med Billys webshop-serie

Send til en kollega

1.307