23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kona skal være topsælger

I omegnen af 2000 stk. håber Hyundai på at sælge i 2018 af den nye livsstils mini-SUV.

LIVSSTIL Koreanske Hyundai har læst europæernes hang til høje minibiler og vil imødekomme efterspørgslen med modellen Kona. En spritny platform, der dog deler motor med søsteren Kia Stonic. Priserne starter fra 180.000 for en 1.0 benzinmodel med 120 heste. En model med 7 trins automatisk DCT-gearkasse og en 1,6 liters motor med 177 heste koster lige under de 300.000. Senere i 2018 kommer også en dieseludgave ligesom en firhjulstrækker kommer på programmet.



Meget passende havde Hyundai valgt at lægge den danske premiere på det hippe Vesterbro, nærmere bestemt den überhippe Kødbyen for at understrege, at her er bilen til den travle byfamilie med hang til individualitet og livsstil.



Derfor er designet også en anelse mere dristigt end man ellers kender det fra den koreanske producent. Der er også mulighed for at få bilen levet i tofarvede lakeringer, ligesom interiøret kan peppes op med pang-agtige orange, røde eller limefarvede detaljer.



Dertil kommer, at selv entry-udgaven, Life, er spækket med sikkerhedsudstyr, som blandt andet omfatter automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, træthedsovervågning, fartpilot og vognbaneassistent. Og skulle det alligevel ende galt, kan Kona bryste sig med de maksimale fem antal stjerner i Euro NCAP crash-test.



I de efterfølgende varianter, Select, Trend og Premium er der skuret yderligere op for udstyrsniveauet.



- Vi sigter efter at sælge i omegnen af 2000 stk. Kona, som skal være i top 3 i vores sortiment - i konkurrence med i30 og Ioniq, siger Torben Lynge Overgaard, der er Hyundais danske chef for marketing og kommunikation. Dermed erkender han, at Hyndai i Danmark vil nedprioritere b-bilen i20, som sammen med mikroen i10 ellers har været blandt Hyundais topscorere herhjemme.



Kona kommer i skarpt konkurrence mod blandt andre Årets Bil Seat Arona, VW’s kommende T-Cross, Citroen C3 Aircross, Peugeot 2008 og Renault Captur.



Kona præsenteres hos de godt 45 forhandlere 2. weekend i januar. Præmiereren skydes i gang med en større tv-reklamekampagne, oplyser Torben Lynge Overgaard.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.37