23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fuld fart på bilåret 2017

Sig "den vigtigste bilnyhed 2017" til en entusiast, og svaret kan meget vel være den hurtigste Porsche 911. Samme spørgsmål til den danske bilbranche er et helt andet - ny Ford Fiesta eller ny Volkswagen T-Roc måske.

2017-NYHEDER Hvilket bilår! 2017 var året, da alle i branchen de første måneder talte om, at ikke nu, men nu øges salget af lidt dyrere biler. Og da der så kom nye, lavere afgifter mod slutningen af året skete det så med et brag; tydeligst af alle med den dyrere, større Nissan Qashqais placering som den mest solgte bil i landet i november.

Lige nu tyder meget på, at 2017 på trods af forhandlingerne om de nye afgifter, bliver endnu et rekordår målt på antal solgte biler. Og sikkert også målt på indtjening, da salget koncentrer sig om biler med større avance end alle de mindste.

Hvilke biler rullede så ind i bildanmark i 2017 og fik afgørende betydning for importører og forhandlere - og i næste række for værkstederne og hele grossistleddet?

Blandt nyhederne, der omgående fik betydning for salget, stiller Nissan Qashqai sig forrest; den faceliftede version af den japanske SUV blev præsenteret i marts på biludstillingen i Genève og betog bildanmark fra sommeren. Og sådan blev det ved de efterfølgende måneder.

Fiesta, Ibiza, T-Roc
Tre biler i mini-klassen træder frem foran de andre i dansk betydning, nemlig hatchbacken Ford Fiesta og de to søskende, hatchbacken Seat Ibiza og den teknisk tilsvarende mini-SUV, Seat Arona.

Fiesta er vigtig for Ford, fordi den kan blive en volumensælger, der kan samle op, hvor Fokus og Mondeo ikke slår til. Og de to spaniere, Ibiza og Arona, har den biltekniske kvalitet og de rigtige priser til at blive en mulig gamechanger for Seat her i landet. Så gode biler, den ene endda i en så hypet klasse. Hvis det ikke bliver en succeshistorie, må importør og forhandlere kigge sig om efter en anden forklaring end selve bilerne.

Qashqai styrer SUV-feltet på alle måder, hvilket Volkswagen åbenbart har besluttet sig for at gøre noget ved. Våbenet, der rettes direkte mod Qashqai, er den nye T-Roc - en ny SUV baseret på teknikken fra Golf. Det ligner på forhånd en succeshistorie; ikke mindst, da T-Roc hvad udseende angår, tør tage næste skridt, ligesom de foreløbige priser signalerer "Attack"

Næppe målt på salg, men på prestigeværdi er den nye Hyundai i30N en vigtig bil for det koreanske mærke. i30N er slet og ret en hårdkogt GTI, hvilket i sig selv udgør en snæver køberskare. Men det lille N viser, hvilken vej Hyundai kører: Der er nu en N-version af alle Hyundais modeller på vej; altså vil koreanerne, at der skal være mere fart, mere luksus, men også mere pris på de fineste af mærkets modeller. Og dermed højere prestige på alle mærkets modeller.

Alfa Romeo har udviklet sig spændende i 2017, idet italienerne har lanceret luksus-SUV’en Stelvio, der med klassens hurtigste styretøj i den grad signalerer Alfa. Og for både at understrege og markere med gult netop dette, lukkede italienerne bilåret af med at annoncere sit comeback til Formel 1.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web03