23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Udkantsdanmark har hårdt brug for autohjælp

Subaru-forhandleren på Langelund er netop lukket. Det kalder på politisk handling over for bankerne, mener mærkets danske direktør.

FORHANDLERLUKNING En af landets Subaru-forhandlere, Rødgaard Biler ApS i Humble på Langeland har for kort tid indgivet frivillig konkursbegæring. Herefter der der i alt 17 Subaru-forhandlere og -værksteder tilbage i Danmark. Rødgaard Biler ApS eller "Biler fra svinget i Humble" blev drevet af Søren Rødgaard, der i sin tid overtog firmaet fra sin far Preben Rødgaard.

Firmaet på Eggertsvej 3 i Humble rummede ud over salg af nye Subarubiler værksted, brugtbilsalg, håndtering af forsikringsskader, Pava undervognscenter og autoopretning.

Dermed er endnu en autoforretning bukket under - se også artiklen "Forhandlere ramt af uro om afgifter." Men i en tid, da udkantsdanmark er en afgørende del af den politiske handlekraft, er spørgsmålet, hvor hjælpen kan komme fra.

Borgmester: "Vi kan intet gøre"

Vi retter spørgsmålet til Langelands kommende borgmester, Tonni Hansen, SF.

Tonni Hansen, hvad kan du som kommende borgmester gøre for et autofirma som Søren Rødgaards?

- Ingenting! Det er det konkrete svar. Der jo et privat drevet firma, og jeg ved jo intet om, hvordan det er drevet, og hvad årsagen kan være, forklarer Tonni Hansen. Men han fortsætter:

- Men vi kan som kommune understøtte de lokale firmaer - tage lokale hensyn. Men vi skal jo også passe på borgernes penge, så derfor skal prisen jo også være rigtig.

- Kommunen har jo en større bilpark, som skal fornyes og serviceres; og her vil jeg da gerne tænke lokalt. Men igen - kommunen skal jo købe ind til den rigtige pris.

Politikere må komme til hjælp

Niels Thaning, slagsdirektør for Subaru Nordic AB, der importerer den japanske bil, har et klart svar på en løsning:

- Jeg synes jo, det er synd, der ikke er hjælp at hente til en forhandler som Søren Rødgaard helt specielt og til det lokale erhvervsliv generelt. Tag nu Sørens situation: Han kørte med de laveste timepriser, og alligevel var der ikke kunder nok. Nu er der så ingen Subaru-forhandler i området længere og de over 130 Subaru-ejere på Sydfyn og øerne må nu køre til Odense. Det er jo ikke godt for Subaru - men heller ikke for lokalområdet i det hele taget, når man tvinges til de større byer.

Men hvordan kan det generelle problem løses?

- For mig at se bør der være en politisk reaktion, der fører til, at reglerne for bankernes krav til lånesikkerhed lempes. Det er jo netop dér stopklodsen kan være for mange firmaer - præcist som den var for Søren Rødgaard. Præcis det vil jo være til fordel for autobranchen i udkantsdanmark og for udkantsdanmark i det hele taget - udkantsdanmark, som så mange politikere vil gøre så meget for lige nu.

PS: Langelands kommende borgmester Tonni Hansen har i øvrigt tidligere fået sin egen bil, en Volkswagen Jetta, serviceret hos Søren Rødgaard. Men da han fik job i Svendborg, "lå det jo mere for, at holde ind til værkstedet der," som han siger.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.178