23948sdkhjf

Ny kampagne skal sikre bilisters data

Underskriftsindsamling at sikre, at adgangen til bilers data ikke udelukkende ender hos bilproducenterne.

TELEMATIK I flere dele af den uafhængige del af autobranchen er holdningen, at lovgiverne er nødt til at sætte fokus på bilisternes manglende kontrol over de stigende mængder bildata, moderne biler skaber. Bilister skal have rådighed over deres egne data.

Problematikken med data gør den danske brancheorganisation Forsikring og Pension nu også opmærksom på i en kampagne sammen med dens tilsvarende europæiske forsikringsorganisation Insurance Europe.

Kampagnen skal få lovgiverne i EU til at sikre, at bilisterne, snarere end bilproducenterne, kan bestemme, hvem der har adgang til deres bilers data og hvad disse data må bruges til. Det har også stor betydning for, hvor meget data værkstederne kan få adgang til og det kan fortælle forbrugeren mere specifikt, hvornår det er tid til værkstedsbesøg.

Opfordring til underskifter
I AutoBranchen Danmark hilser adm. direktør Gitte Seeberg kampagnen mere end velkommen.

- Vi vil arbejde for, at alle de data, der knytter sig til en bil ikke bliver monopoliseret hos producenterne, men i stedet bliver stillet til rådighed for alle på en fælles platform, som forhandlerne og eftermarkedet også har adgang til. Derfor synes vi, at denne kampagne er en god idé, siger Gitte Seeberg, der ser dataproblematikken som en af branchens store udfordringer for fremtiden.

Forsikring og Pension opfordrer forbrugere og interesseorganisationer til at bakke op om kampagnen og deltage i underskriftindsamlingen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.218