23948sdkhjf

3. advent: Har de ansatte kvalifikationerne i orden?

| Af Henrik Kyst | Tip redaktionen om en historie

Mennesker er nogle fantastiske skabninger. Og ikke to mennesker er ens. Eller hvad?

KARRIERE Nej, biologisk set er vi unikke, hver og én, og alligevel bruger vi udtryk som "jeg kender godt typen", eller "han er en af dem der, du ved ..."

Og hvorfor er det mon sådan? Vi skal ikke påstå, at vi kan en mere videnskabelig forklaring, men med lang erfaring og en passion for mennesketypologier og adfærd, har vi nogle bud.



Vi taler om typer, fordi det gør det nemmere at kommunikere med hinanden. Det er trods alt nemmere med 4 varianter end med 7 milliarder. Det vidner de fleste typologimodeller om, uanset at de arbejder med 4, 9 eller 16 grundtyper.

Vi bruger også generaliseringer om adfærd, fordi mennesker faktisk har ret forudsigelig adfærd i forskellige situationer. Tænk blot over kropssprog, og hvor internationalt det er, på trods af, at vi taler flere hundrede forskellige verbale sprog og aldrig bliver undervist i kropssprog.

Det har noget med instinkter og reptilhjerner at gøre. For at vi kan forstå vores forældre, før vi får et sprog, for at vi kan finde en mage, når vi bliver voksne, og for at vi kan både jage og overleve. Og hvorfor er det relevant?

Fordi man kan bruge det til at udvikle mennesker, lede mennesker og påvirke mennesker - og fordi man kan bruge det til at forstå sig selv. Og det er godt at kunne, når man vil udvikle sin virksomhed.

Læs også: Derfor vil jeg være mekaniker

Auto-generationer
I bilbranchen er der en del ejerledede virksomheder i både 1. og 2. generation, og man kan spørge sig selv, om ejerne er de bedste ledere. Ofte klarer de sig godt, fordi ejeren er tydelig. Klare holdninger og simpel kommunikation slår i mange tilfælde avancerede strategiplaner og flotte visioner.

De klarer sig af og til også skidt, fordi ejeren er tydelig. Og medarbejdere eller kunder hen ad vejen finder ud af, at hans eller hendes holdninger (som jo kommunikeres tydeligt) ikke passer til deres ønsker om en arbejdsplads eller en leverandør.

Og hjælpemidlet er det samme. I den succesfulde virksomhed kan man forstærke det, der fungerer, og i den nødlidende virksomhed kan man ændre det, der ødelægger den.

Mange ledere (og konsulenter) arbejder ud fra en grundlæggende filosofi om, at klare mål er det halve arbejde. Dertil skal der lidt træning i salg eller ledelse, og så følger man op på resultaterne, og i teorien skal man så korrigere adfærden, hvis ikke resultaterne er nået. Det er det klassiske "ledelseshjul", og er I kommet så langt, så har I da gjort et forsøg. Men måske også konstateret, at det ikke virker på længere sigt.

Læs også: Derfor skal elbiler indgå i din strategi

Mening med meningen
Mere moderne teori fortæller, at hvis de klare mål samtidig kan give "mening" og "værdi" for medarbejderen, så er det sandsynligt, at hun vil forsøge at nå dem. Det betyder, at man skal have en dialog om målene for at sikre netop "mening" og "værdi", og dermed får man også en involvering, som er motiverende. Meget bedre. Så langt, så godt.

Når så målene skal nås, skal der gøres "indsatser". Der skal ringes til nye kunder, eller der skal følges op på eksisterende. Der skal stilles krav til medarbejdere, og der skal følges op på om det går godt. Der skal holdes både nemme og svære samtaler, og der skal prøves ting og metoder, man ikke har brugt tidligere.

Her smutter det ofte. Og ikke kun for dem der ikke er forandringsparate. Ikke kun for dem, der har for travlt. Og ikke kun for dem, der alligevel ikke møder kunder. Det sker for langt de fleste. På grund af reptil hjernen. Den vil ikke noget, den ikke er sikker på lykkes. Med mindre den er MEGET sulten, MEGET bange, eller MEGET forelsket.

Derfor tilfører de bedste virksomheder mental træning til deres ledelse. De sørger for, at deres medarbejdere ikke alene kan se mening og værdi med deres mål og indsatser, men at de tillige har tro på opgaven og på sig selv, og dermed mod til at kaste sig ud i det.

Læs også: 1. advent: Kan du finde de rette medarbejdere?

Med andre ord sikre den moderne leder sig, at det han forventer af en medarbejder giver BÅDE mening, værdi OG at medarbejderen har tro og mod på opgaven. Så kommer den fornyede adfærd, og så kommer de fornyede resultater.

Der skal stadig følges op, og der skal stadig korrigeres adfærd løbende. Forskellen er, at det nu giver effekt, og at det holder længere, og dermed bliver en varig forandring. Prøv det før din konkurrent.

Bemærk, at 4. advent alene bringes online, da dette er sidste udgivelse i 2017.

Mere om: Automatters | jul | Karriere
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Bil-gigant rykker

Plus

Semler skærer ned på antallet af VW-forhandlere

De danske VW-forhandlere får nye kontrakter fra 1. april 2020 - ligesom i hele Europa. Det betyder færre ejere, mens antallet af udsalgssteder bevares.

Plus

Luksusbilhus med nyt underskud

My Garage, der ejes af Lego-milliardæren Anders Kirk Johansen, har igen Ferrari-røde tal på bundlinjen.

Ferrari bilhus åbnet i Lyngby

8500 kvadratmeter til et stort arkitekttegnet bildomicil, der rummer virksomheden Formula - den danske forhandler og importør af de italienske bilikoner Ferrari og Maserati.

Nyhedsbrev

Plus

Sound-design til Fiesta

Online Avis Arkiv

Tom K. - legenden på Le Mans

Plus

Konkurser i autobranchen i april

Hjernemadsen er på bilsælgere

Plus

Ude og inde i autobranchen - uge 17 og 18

Plus

ANALYSE: Derfor er EP-valget vigtigt

EU spiller en afgørende rolle, når det vilkårene autobranchen. Derfor skal du følge med i valgkampen.

Plus 1

Dyre biler kører bedst

Tesla-ejere er mest tilfredse, mens ejere af Renault ligger i bund, når det gælder opfattelsen af bilenes køreegenskaber

Magnussen efter Grosjean-duel: Vi skal have en snak

De to Haas-kørere duellerede i slutningen af søndagens Formel 1-grandprix i Barcelona.

Vaks Magnussen ender som nummer syv i Barcelona

Den danske Formel 1-kører udnyttede en safety car-periode mod slutningen til at køre sig på syvendepladsen.

Fagsnak, netværk og branchefest på Gram Slot

To fulde branchedage med fokus på omstilling, fremtid og forretning trak autobranchen til Sønderjylland.

Plus

Q&A: Anders Vistisen fra Dansk Folkeparti

Karteller, bildata og grønne biler. I sidste uge spurgte vi en socialdemokratisk EP-kandidat. Nu er det Anders Vistisen fra Dansk Folkeparti er svarer på spørgsmålene her op til EP-valget.

Nic. Christiansen Gruppen i plus

Godt salg af premium- og grønne biler sikrer for Nic. Christiansen Gruppen et stærkt regnskab.

Toyotas indtægt falder med en fjerdedel på et år

Ny el-VW kan forudbestilles nu

Bilen i Golf-klassen kan først leveres om tidligst et år, men kunder kan mod et et depositum på kr. 7000 prebooke VW’s nye elbil, der har verdenspremiere til september på IAA i Frankfurt

Porsche sender biler til Kina via ny silkevej

Togtur på 11.000 kilometer med 88 Porsche-sportsvogne tager 18 dage, siger transportvirksomhed om ny silkevej.

Andreas til tops som bilfabrikant

Ti danske biløkonomer spillede om millioner af dollars i USA.

Plus

Folketingsvalg udskyder lovindgreb

Dieselgate
Porsche får bøde på fire milliarder kroner

Porsche er blevet idømt bøden for at have brudt reglerne for udledning af udstødningsgasser.

Ejner Hessel afleverer rekordregnskab

Succes med salg af premium-biler og nyt værkstedskoncept har givet lutter plusser på bundlinjen.

Mere fart på bestyrelse i AutoBranchen Danmark

Malene Hasselbalch-Holm, der er eftermarkedsdirektør hos Bilcentret A. Nielsen i Middelfart, er nyt bestyrelsesmedlem i AutoBranchen Danmark. Nye vedtægter skal sikre en mere aktiv bestyrelse.

Plus

Ude og inde i autobranchen fra uge 17

Gennembrud for serviceaftaler

Citroën i Vejle er konkurs

Nordjysk bilhus fejrer 80 års dag

Fordelsprogram for bilforhandlerne

Ajour med autobranchen

Ude og inde i autobranchen

Er det i år, du skal prøve at køre trackday?

Frygt for aflyste afgifter drev bilsalget til ny rekord

Plus

Ghaneser fik salgsfif i Danmark

Plus

Portal på forkant med GDPR

En god bil til en god pris

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Velkommen til virkeligheden – vi kører 750 km i Hyundais elbil

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Den Gamle By går digitalt med nye omklædningsskabe

Det nye smykkeskrin – Range Rover Evoque er tilbage

Nyt mundstykke i sortimentet

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv hos Boehringer Ingelheim

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Vinder af hjemmeside fundet

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af Calcium-sulfat dampe hos Boehringer Ingelheim

Skynd dig - sidste chance for tilmelding Biltorvets Årsdag

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Elektrisk stjerne – her er priserne på Mercedes EQC

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Total lancerer banebrydende produkter til el- og hybridbiler

Sådan kommer du hurtigt i drift med lagerautomaten

Sidste chance! Vind 10.000 kr på under ét minut

NYHED: 2-søjlet autolift med topramme

Kør bilspil med Biltorvet - vind for 10.000 kr

Dan Johnsen er ny medarbejder hos JO Hydraulics A/S

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Po...

ONE STOP svejse-shopping hos Løwener

Skab tillid med klima ikon

Tre centrale udfordringer i Supply Chain Management & hvordan man kan løse ...

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger...

Send til en kollega

0.196