23948sdkhjf

3. advent: Har de ansatte kvalifikationerne i orden?

| Af Henrik Kyst | Tip redaktionen om en historie

Mennesker er nogle fantastiske skabninger. Og ikke to mennesker er ens. Eller hvad?

KARRIERE Nej, biologisk set er vi unikke, hver og én, og alligevel bruger vi udtryk som "jeg kender godt typen", eller "han er en af dem der, du ved ..."

Og hvorfor er det mon sådan? Vi skal ikke påstå, at vi kan en mere videnskabelig forklaring, men med lang erfaring og en passion for mennesketypologier og adfærd, har vi nogle bud.



Vi taler om typer, fordi det gør det nemmere at kommunikere med hinanden. Det er trods alt nemmere med 4 varianter end med 7 milliarder. Det vidner de fleste typologimodeller om, uanset at de arbejder med 4, 9 eller 16 grundtyper.

Vi bruger også generaliseringer om adfærd, fordi mennesker faktisk har ret forudsigelig adfærd i forskellige situationer. Tænk blot over kropssprog, og hvor internationalt det er, på trods af, at vi taler flere hundrede forskellige verbale sprog og aldrig bliver undervist i kropssprog.

Det har noget med instinkter og reptilhjerner at gøre. For at vi kan forstå vores forældre, før vi får et sprog, for at vi kan finde en mage, når vi bliver voksne, og for at vi kan både jage og overleve. Og hvorfor er det relevant?

Fordi man kan bruge det til at udvikle mennesker, lede mennesker og påvirke mennesker - og fordi man kan bruge det til at forstå sig selv. Og det er godt at kunne, når man vil udvikle sin virksomhed.

Læs også: Derfor skal elbiler indgå i din strategi

Auto-generationer
I bilbranchen er der en del ejerledede virksomheder i både 1. og 2. generation, og man kan spørge sig selv, om ejerne er de bedste ledere. Ofte klarer de sig godt, fordi ejeren er tydelig. Klare holdninger og simpel kommunikation slår i mange tilfælde avancerede strategiplaner og flotte visioner.

De klarer sig af og til også skidt, fordi ejeren er tydelig. Og medarbejdere eller kunder hen ad vejen finder ud af, at hans eller hendes holdninger (som jo kommunikeres tydeligt) ikke passer til deres ønsker om en arbejdsplads eller en leverandør.

Og hjælpemidlet er det samme. I den succesfulde virksomhed kan man forstærke det, der fungerer, og i den nødlidende virksomhed kan man ændre det, der ødelægger den.

Mange ledere (og konsulenter) arbejder ud fra en grundlæggende filosofi om, at klare mål er det halve arbejde. Dertil skal der lidt træning i salg eller ledelse, og så følger man op på resultaterne, og i teorien skal man så korrigere adfærden, hvis ikke resultaterne er nået. Det er det klassiske "ledelseshjul", og er I kommet så langt, så har I da gjort et forsøg. Men måske også konstateret, at det ikke virker på længere sigt.

Læs også: 4. advent: ”Jeg har en plan…”

Mening med meningen
Mere moderne teori fortæller, at hvis de klare mål samtidig kan give "mening" og "værdi" for medarbejderen, så er det sandsynligt, at hun vil forsøge at nå dem. Det betyder, at man skal have en dialog om målene for at sikre netop "mening" og "værdi", og dermed får man også en involvering, som er motiverende. Meget bedre. Så langt, så godt.

Når så målene skal nås, skal der gøres "indsatser". Der skal ringes til nye kunder, eller der skal følges op på eksisterende. Der skal stilles krav til medarbejdere, og der skal følges op på om det går godt. Der skal holdes både nemme og svære samtaler, og der skal prøves ting og metoder, man ikke har brugt tidligere.

Her smutter det ofte. Og ikke kun for dem der ikke er forandringsparate. Ikke kun for dem, der har for travlt. Og ikke kun for dem, der alligevel ikke møder kunder. Det sker for langt de fleste. På grund af reptil hjernen. Den vil ikke noget, den ikke er sikker på lykkes. Med mindre den er MEGET sulten, MEGET bange, eller MEGET forelsket.

Derfor tilfører de bedste virksomheder mental træning til deres ledelse. De sørger for, at deres medarbejdere ikke alene kan se mening og værdi med deres mål og indsatser, men at de tillige har tro på opgaven og på sig selv, og dermed mod til at kaste sig ud i det.

Læs også: 2. Advent: Kender du de rigtige medarbejdere?

Med andre ord sikre den moderne leder sig, at det han forventer af en medarbejder giver BÅDE mening, værdi OG at medarbejderen har tro og mod på opgaven. Så kommer den fornyede adfærd, og så kommer de fornyede resultater.

Der skal stadig følges op, og der skal stadig korrigeres adfærd løbende. Forskellen er, at det nu giver effekt, og at det holder længere, og dermed bliver en varig forandring. Prøv det før din konkurrent.

Bemærk, at 4. advent alene bringes online, da dette er sidste udgivelse i 2017.

Mere om: Automatters | jul | Karriere


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Bilforhandler vil i top 5

Syddanske Autocentralen har vokset sig stor i al ubemærkethed. Nu vokser virksomheden videre efter en 2021-plan.

Smart! Kodning sker via nettet

Plus

Her er favoritterne til Årets Bil i Danmark

Finalefeltet til den vigtigste af samtlige årets bil-kåringer er klar med to elbiler. Men har bilerne på strøm en ærlig chance?

Brandudslag i august årsag til dyk

Plus

S angriber Løkkes klimaplan

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Biløkonomer på offroad med Scania

Også de nye biler er på vej til dansk rally

Dieselgate
Myndigheder undersøger Opel for snyd med bilers software

Dieselgate
Domstol i München giver Audi milliardbøde for dieselsnyd

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE - BMW i3S

Talen er om elbiler lige nu. Men hvor langt er vi egentlig nået - vi kører og vurderer BMW's i3S med særlige afsnit til og sælgere.

Dansk kemi skal rense moderne motorer

Danfoss Drives har komponenter i over 30 millioner biler

Plus

Hvad er så problemet, d’herrer?

Dækbranchens største problemer. Hvem kan spotte og vurdere dem bedre end branchen selv? Derfor spørger vi i alt syv dækimportører, hvilke tre udfordringer de betragter som de største i dækbranchen lige nu.

Indland: De vigtigste autonyheder

Plus

Er det den, Lars Løkke drømmer om?

Statsminister Lars Løkke Rasmussen har fremlagt en ambitiøs plan om deadline for benzin- og dieselbiler og overgang til el. Men er der overhovedet biler, der kan opfylde ambitionerne? Paris Motor Show sender en lov

Plus

Har din bilforretning styr på de vigtigste tal fra klimaplanen?

Plus

Skatteminister erkender ukendt milliardregning

Det bliver dyrt at stoppe salg af de afgiftstunge fossil-biler. Regeringen har sparket kattepinen til hjørne.

Plus

Tips til vigtig auto-jura: Undgå skjult gæld

Dioder løber med pris på megamesse

Komplet guide: El og hybrid i Paris

Den komplette liste over de nye el- og hybridbiler i Paris - samt officielle udmeldinger om kommende elbiler.

Bilfirma i Vejle er klar med britisk overklasse-luksus

My Garage, der siden februar har været den eneste autoriserede forhandler af Rolls Royce i Danmark, kan levere den seneste SUV model Cullinan om et år.

LEDER: Det er sommerens skyld

Der er ingen tvivl, det er nu, elbilen får sit egentlige gennembrud, det er nu, mange får lyst til at eje en elbil, mener Motor-magasinets chefredaktør Flemming Haslund. Og hvorfor lige nu: Fordi det var så varmt i sommer.

1

Ole Sommers D-Type kører igen

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

Toyota Mors-Thy i fusion

Plus

Q&A: Dieselforbud er en dårlig ide

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

Plus

10 hurtige om spam

EU-Parlamentet baner vej for flere elbiler med nyt CO2-mål

Bridgestone bygger ud for 1,3 mia. kroner

Dækbranchen opfattes beskidt

Hertz lukker delebilerne

Plus

Top 100
Biludlejernes bundlinjer slides tynde

Plus

Seeberg: Vi vil også have grøn afgift

Svensker til tops hos Daimler

Motorsports noter i 6. gear

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

EffiMat automatiserer onlinebutikkernes lagre

Hvad er det, de har proppet i forenden?

Remus udstødning til ny M5

Franske turbokræfter i Nissan Qashqai

Tillykke til bilhuset Elmer med deres nye bilvaskemaskine

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliarder kr.

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Tjen 240 millioner

Førsteklasses kvalitet siden 1888: Nu med et nyt udseende

Nyt Renault bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Peugeot bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Stor erfaring med import af brugte motorer

Nyt Opel bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Nissan bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Send til en kollega

0.363