3. advent: Har de ansatte kvalifikationerne i orden?

| Af Henrik Kyst | Tip redaktionen om en historie

Mennesker er nogle fantastiske skabninger. Og ikke to mennesker er ens. Eller hvad?

KARRIERE Nej, biologisk set er vi unikke, hver og én, og alligevel bruger vi udtryk som "jeg kender godt typen", eller "han er en af dem der, du ved ..."

Og hvorfor er det mon sådan? Vi skal ikke påstå, at vi kan en mere videnskabelig forklaring, men med lang erfaring og en passion for mennesketypologier og adfærd, har vi nogle bud.



Vi taler om typer, fordi det gør det nemmere at kommunikere med hinanden. Det er trods alt nemmere med 4 varianter end med 7 milliarder. Det vidner de fleste typologimodeller om, uanset at de arbejder med 4, 9 eller 16 grundtyper.

Vi bruger også generaliseringer om adfærd, fordi mennesker faktisk har ret forudsigelig adfærd i forskellige situationer. Tænk blot over kropssprog, og hvor internationalt det er, på trods af, at vi taler flere hundrede forskellige verbale sprog og aldrig bliver undervist i kropssprog.

Det har noget med instinkter og reptilhjerner at gøre. For at vi kan forstå vores forældre, før vi får et sprog, for at vi kan finde en mage, når vi bliver voksne, og for at vi kan både jage og overleve. Og hvorfor er det relevant?

Fordi man kan bruge det til at udvikle mennesker, lede mennesker og påvirke mennesker - og fordi man kan bruge det til at forstå sig selv. Og det er godt at kunne, når man vil udvikle sin virksomhed.

Læs også: Derfor skal elbiler indgå i din strategi

Auto-generationer
I bilbranchen er der en del ejerledede virksomheder i både 1. og 2. generation, og man kan spørge sig selv, om ejerne er de bedste ledere. Ofte klarer de sig godt, fordi ejeren er tydelig. Klare holdninger og simpel kommunikation slår i mange tilfælde avancerede strategiplaner og flotte visioner.

De klarer sig af og til også skidt, fordi ejeren er tydelig. Og medarbejdere eller kunder hen ad vejen finder ud af, at hans eller hendes holdninger (som jo kommunikeres tydeligt) ikke passer til deres ønsker om en arbejdsplads eller en leverandør.

Og hjælpemidlet er det samme. I den succesfulde virksomhed kan man forstærke det, der fungerer, og i den nødlidende virksomhed kan man ændre det, der ødelægger den.

Mange ledere (og konsulenter) arbejder ud fra en grundlæggende filosofi om, at klare mål er det halve arbejde. Dertil skal der lidt træning i salg eller ledelse, og så følger man op på resultaterne, og i teorien skal man så korrigere adfærden, hvis ikke resultaterne er nået. Det er det klassiske "ledelseshjul", og er I kommet så langt, så har I da gjort et forsøg. Men måske også konstateret, at det ikke virker på længere sigt.

Læs også: 4. advent: ”Jeg har en plan…”

Mening med meningen
Mere moderne teori fortæller, at hvis de klare mål samtidig kan give "mening" og "værdi" for medarbejderen, så er det sandsynligt, at hun vil forsøge at nå dem. Det betyder, at man skal have en dialog om målene for at sikre netop "mening" og "værdi", og dermed får man også en involvering, som er motiverende. Meget bedre. Så langt, så godt.

Når så målene skal nås, skal der gøres "indsatser". Der skal ringes til nye kunder, eller der skal følges op på eksisterende. Der skal stilles krav til medarbejdere, og der skal følges op på om det går godt. Der skal holdes både nemme og svære samtaler, og der skal prøves ting og metoder, man ikke har brugt tidligere.

Her smutter det ofte. Og ikke kun for dem der ikke er forandringsparate. Ikke kun for dem, der har for travlt. Og ikke kun for dem, der alligevel ikke møder kunder. Det sker for langt de fleste. På grund af reptil hjernen. Den vil ikke noget, den ikke er sikker på lykkes. Med mindre den er MEGET sulten, MEGET bange, eller MEGET forelsket.

Derfor tilfører de bedste virksomheder mental træning til deres ledelse. De sørger for, at deres medarbejdere ikke alene kan se mening og værdi med deres mål og indsatser, men at de tillige har tro på opgaven og på sig selv, og dermed mod til at kaste sig ud i det.

Læs også: 2. Advent: Kender du de rigtige medarbejdere?

Med andre ord sikre den moderne leder sig, at det han forventer af en medarbejder giver BÅDE mening, værdi OG at medarbejderen har tro og mod på opgaven. Så kommer den fornyede adfærd, og så kommer de fornyede resultater.

Der skal stadig følges op, og der skal stadig korrigeres adfærd løbende. Forskellen er, at det nu giver effekt, og at det holder længere, og dermed bliver en varig forandring. Prøv det før din konkurrent.

Bemærk, at 4. advent alene bringes online, da dette er sidste udgivelse i 2017.

Mere om: Automatters | jul | Karriere


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Q&A til Thomas Møller Sørensen

Branchedirektør Thomas Møller Sørensen fra Bilbranchen DI, foretrækker et fastfrosset afgiftsniveau på biler fremfor de senere års salami-nedsættelser.

3300 danske BMW’er skal retur

AutoBranchen Danmark flytter domicil til centrum

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE - VW T-Roc

Hvad skal mekanikeren og hvad skal sælgeren vide om VW's bedste modstander til Nissan Qashqai? Her er svarene.

Plus

Årets brugtbil fundet: Titlen går til ...

BMW 1 tager prisen Årets Brugtbil 2018. Det plus det faktum, at den kommende 1’er får forhjulstræk, kan gøre den gamle til en samlerbil.

Nyhedsbrev

Ikke alle har champagnen på køl

Der sælges nye biler som aldrig før. Men der jubles ikke alle steder.. Chefredaktøren liner de frie værksteders problematik op.

Online Avis Arkiv
Plus

Hvad gør Line "Kølig" Lykke ...

... når hun og køreren er ved at gå på taget? Svaret på netop dette spørgsmål er med til at tegne et billede af en af de ambitiøse rallypiger, co-driveren Line Lykke Jensen.

"Jeg elsker alle biler"

Hvis Jørgen Strøjer nu skulle vælge en af sit bilmuseums perler, f.eks. den bordeauxrøde Alfa Romeo førkrigs-racer frem for kvinder, ville han sikkert komme i vanskeligheder.

Mirakel-coating øger effekten - og sænker CO2

I motorsport finder teknikerne alle smutveje for at øge effekten. Her er en af de smarteste, en keramik-coating på udstødningen. Samme trick kan anvendes på almindelige biler for at sænke forbruget.

Super-bilsælgere kommer

Marie Sylvest Nielsen kan bruge ny rådgiveruddannelse aktivt til at skabe et mersalg hos Bjarne Nielsen i Birkerød.

Testmetode-kaos hersker

Bilproducenterne kæmper i de her måneder med at blive klar til nye regler.

Konkurser i juli

Ny målemetode skruer op for CO2-aftrykket

CO2-udledningen for den gennemsnitlige nye personbil stiger på grund af ny måde at opgøre brændstofforbrug på.

Plus

Autouncle på spring trods eBay-nederlag

Det er to år siden, eBay fik medhold i landsretten mod Autouncles crawling af bildata. Men flere rige onkler har meldt sig som investorer hos Autouncle, der nu kan se lyst på fremtiden.

Fernando Alonso stopper i Formel 1 efter sæsonen

Den dobbelte verdensmester Fernando Alonso dropper Formel 1 i næste sæson. Han har kørt Formel 1 siden 2001.

De korte og vigtige fra udlandet

4 korte: Skat, moms og Leaf samt sponsorship

Der er rigeligt atholde øje med i hverdagen - her er fire af de vigtige, små nyheder - ikke mindst for brugtvognshandlere.

Tysk-amerikansk projekt ned selvkørende biler

Bilkøberne vil have en reel byttepris

Der skal være en troværdig byttepris på den gamle bil, før kunderne køber en ny. Bilforhandler ERA Biler på Sjælland har med succes investeret i byttebils-teknologi fra Autouncle.

Plus

Traktortræk i nyt terræn

Mercedes-Benz vil sælge pickup trucks med luksus. Det lykkes delvist med ny X-klasse.

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE: Alfa Stelvio

Hvad skal mekanikeren vide? Og hvad skal bilsælgeren viden om den italienske SUV? Motor-magasinet giver nogle af svarene.

1

LEDER: billige reservedele

Ugens leder i Motor-magasinet.

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE: VW Polo GTI

Hvad skal mekanikeren vide? Og hvad skal bilsælgeren viden om den hurtige Polo. Motor-magasinet giver nogle af svarene.

Plus

Mazda nægter brændstof-snyd

Varebilsalget faldt otte procent i juli

Leasing er faldet tilbage

Opladningshybrid-biler begynder at hitte

Ny hjemmeside om brændstofforbrug

Bent Pedersen A/S overtager salget af Citroën i Esbjerg

Vettel tager skylden for Ferrari-nedtur på Hockenheim

Haas-chef: Vi skal stoppe med at skade os selv

Plus

Kamera i bilruden assisterer føreren på bilferien sydpå

Plus

Når superbiler har brug for mekanikerhjælp

Plus

Autocom køber Bud På Bilen

Bygger Opel bilhus i Hillerød

Plus

Fremtidens Mekaniker
Minister har hjælp til lærlinge på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sådan undgår du stress bag rattet

Ny Salgs og marketingschef i WashTec A/S

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

Flg. værksteder er nu på forkant med den teknologiske udvikling i bilbranchen.

Hvad har en fejlkode på tænding i cylinder 2 med ABS-systemet at gøre?

Univar Lubesnake – Den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Eftertragtet byttebils-funktion gratis for bilforhandlere

Tak for besøget på CHGP

Ny Faymonville multimax.

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Nyhedsbrev fra SINDBY

Vinderen – Volkswagen Amarok V6

Hvorfor skal værkstedet bruge Digital-Servicebook ?

Ekstra vandpumper – ny produktserie i vandpumpeprogrammet

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Skovens helt – Toyota Hilux

Japansk fremskridt – Nissan Navara

Fine fornemmelser – Mercedes X-Klasse

Derfor er SMVdanmark imod revisionspligt

Triscan kabelprogram: Vi øger, forbedrer og tester

Et værktøj for professionelle – Isuzu D-Max

Italiensk for begyndere – Fiat Fullback

Flere højtuddannede melder sig ind i a-kasser

Undgå svindel når du køber brugt firmabil

Trailer-kongen – Ford Ranger Wildtrak

Send til en kollega

0.221