23948sdkhjf

3. advent: Har de ansatte kvalifikationerne i orden?

| Af Henrik Kyst | Tip redaktionen om en historie

Mennesker er nogle fantastiske skabninger. Og ikke to mennesker er ens. Eller hvad?

KARRIERE Nej, biologisk set er vi unikke, hver og én, og alligevel bruger vi udtryk som "jeg kender godt typen", eller "han er en af dem der, du ved ..."

Og hvorfor er det mon sådan? Vi skal ikke påstå, at vi kan en mere videnskabelig forklaring, men med lang erfaring og en passion for mennesketypologier og adfærd, har vi nogle bud.



Vi taler om typer, fordi det gør det nemmere at kommunikere med hinanden. Det er trods alt nemmere med 4 varianter end med 7 milliarder. Det vidner de fleste typologimodeller om, uanset at de arbejder med 4, 9 eller 16 grundtyper.

Vi bruger også generaliseringer om adfærd, fordi mennesker faktisk har ret forudsigelig adfærd i forskellige situationer. Tænk blot over kropssprog, og hvor internationalt det er, på trods af, at vi taler flere hundrede forskellige verbale sprog og aldrig bliver undervist i kropssprog.

Det har noget med instinkter og reptilhjerner at gøre. For at vi kan forstå vores forældre, før vi får et sprog, for at vi kan finde en mage, når vi bliver voksne, og for at vi kan både jage og overleve. Og hvorfor er det relevant?

Fordi man kan bruge det til at udvikle mennesker, lede mennesker og påvirke mennesker - og fordi man kan bruge det til at forstå sig selv. Og det er godt at kunne, når man vil udvikle sin virksomhed.

Læs også: Derfor vil jeg være mekaniker

Auto-generationer
I bilbranchen er der en del ejerledede virksomheder i både 1. og 2. generation, og man kan spørge sig selv, om ejerne er de bedste ledere. Ofte klarer de sig godt, fordi ejeren er tydelig. Klare holdninger og simpel kommunikation slår i mange tilfælde avancerede strategiplaner og flotte visioner.

De klarer sig af og til også skidt, fordi ejeren er tydelig. Og medarbejdere eller kunder hen ad vejen finder ud af, at hans eller hendes holdninger (som jo kommunikeres tydeligt) ikke passer til deres ønsker om en arbejdsplads eller en leverandør.

Og hjælpemidlet er det samme. I den succesfulde virksomhed kan man forstærke det, der fungerer, og i den nødlidende virksomhed kan man ændre det, der ødelægger den.

Mange ledere (og konsulenter) arbejder ud fra en grundlæggende filosofi om, at klare mål er det halve arbejde. Dertil skal der lidt træning i salg eller ledelse, og så følger man op på resultaterne, og i teorien skal man så korrigere adfærden, hvis ikke resultaterne er nået. Det er det klassiske "ledelseshjul", og er I kommet så langt, så har I da gjort et forsøg. Men måske også konstateret, at det ikke virker på længere sigt.

Læs også: Derfor skal elbiler indgå i din strategi

Mening med meningen
Mere moderne teori fortæller, at hvis de klare mål samtidig kan give "mening" og "værdi" for medarbejderen, så er det sandsynligt, at hun vil forsøge at nå dem. Det betyder, at man skal have en dialog om målene for at sikre netop "mening" og "værdi", og dermed får man også en involvering, som er motiverende. Meget bedre. Så langt, så godt.

Når så målene skal nås, skal der gøres "indsatser". Der skal ringes til nye kunder, eller der skal følges op på eksisterende. Der skal stilles krav til medarbejdere, og der skal følges op på om det går godt. Der skal holdes både nemme og svære samtaler, og der skal prøves ting og metoder, man ikke har brugt tidligere.

Her smutter det ofte. Og ikke kun for dem der ikke er forandringsparate. Ikke kun for dem, der har for travlt. Og ikke kun for dem, der alligevel ikke møder kunder. Det sker for langt de fleste. På grund af reptil hjernen. Den vil ikke noget, den ikke er sikker på lykkes. Med mindre den er MEGET sulten, MEGET bange, eller MEGET forelsket.

Derfor tilfører de bedste virksomheder mental træning til deres ledelse. De sørger for, at deres medarbejdere ikke alene kan se mening og værdi med deres mål og indsatser, men at de tillige har tro på opgaven og på sig selv, og dermed mod til at kaste sig ud i det.

Læs også: 1. advent: Kan du finde de rette medarbejdere?

Med andre ord sikre den moderne leder sig, at det han forventer af en medarbejder giver BÅDE mening, værdi OG at medarbejderen har tro og mod på opgaven. Så kommer den fornyede adfærd, og så kommer de fornyede resultater.

Der skal stadig følges op, og der skal stadig korrigeres adfærd løbende. Forskellen er, at det nu giver effekt, og at det holder længere, og dermed bliver en varig forandring. Prøv det før din konkurrent.

Bemærk, at 4. advent alene bringes online, da dette er sidste udgivelse i 2017.

Mere om: Automatters | jul | Karriere
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Foretrækker FDM frie værksteder?

FDMs medlemmer udgør jo en slags facitliste for den samlede autobranche. Derfor er det så interessant at lytte til netop FDMs holdninger. Vi stiller FDMs adm. direktør Thomas Møller Thomsen syv skarpe.

Plus

Nye målemetoder gør bilerne dyrere

Stik imod de politiske intentioner vil bilernes priser stige i gennemsnit mellem 5000-8000 kroner.

Tenneco deler sig op

DRiV er navnet på Tennecos nye virksomhed inden for motordele efter opkøbet af Federal-Mogul.

Ude og inde i autobranchen

Plus

Bliv bildesigner på efterskole

Danmarks første faglinje i Automotive Design starter i august 2019 på Højer Designefterskole.

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Japansk bilgigant lukker fabrik i Storbritannien i 2021

It-platform angriber salg af brugte biler

Plus

Bod, bilimportører og dummebøder

Fremtiden på talerstolen

Plus

50 år med bilforhandling på Fyn

Aktier i Europa: Dækproducenter ligger godt efter Michelin-tal

Forsikringsselskaber vinder på vejhjælp

Ni ud af ti danskere har en vejhjælpsaftale, men kun 16 procent har den gennem en bilforhandler, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Ajour med den danske autobranche

God start på bilsalget i årets første måned

De seneste års høje bilsalg er fortsat intakt og der er solgt ca. 1.400 biler mere i januar i år mod sidste års første måned.

Ford kalder næsten halvanden million pickuptrucks tilbage

FDM: Forbud mod benzinbiler har social slagside

Dansk Industri: Ambitiøst at EL vil hurtigt af med benzinbilen

Plus

21 F1-løb kan ses på ny tjeneste

Plus

AutoBranchen Danmark ind til city

Plus

Manglende ladestik blev dyrt for forhandler

Skal der gives oplysning om, at en bil er brugtimporteret ved salg på det danske marked, og er manglende standardudstyr en væsentlig mangel?

Plus

Det halter med forhandlernes indtjening

Blot hver tredje bilforhandler forbedrede bundlinjen sidste år, viser analyse, Motor-magasinet har foretaget.

Elbiler vinder frem i Hovedstaden

I Hovedstaden er lysten til at købe elbil fordoblet på et år, viser analyse fra Voxmeter.

Plus

Via Biler køber bilforhandler i Silkeborg

Bilforhandler-kæmpe overtager Bilhuset Per B og rykker ind med Toyota.

2

Enhedslisten i frontalangreb mod biler

I stor klimaplan vil Enhedslisten investere milliarder i kollektiv trafik og pålægge benzin- og dieselbiler afgifter.

Stjæler udstyr fra luksusbiler

Plus

Seeberg: Sig nej til opgaver

Plus

DTC vs. Super GT set med sponsorbriller

Grønt er det nye sort

Hvad er det de der gokart-piger kan?

Gæld og lav efterspørgsel holder Tesla i lavt gear

Fire importørers valgdrømme

LEDER: Den Store Krig om Data

Senest om Tom, Jan og Christina

Ole Sommer høster kulturpris

Dribe vil ændre måden danskerne har bil på

Sportens bedste fortæller røverhistorier

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Triscan løser problemer med montering af servopumper med smartrep.info

Toyota Yaris GRMN – festversionen til de fartglade

CO2 neutralt website

Hos os skal du ikke være i kæder og koncepter for at købe billige reservedele.

Det mest GENIALE værktøj til dækhåndtering

11 glade karrosserioprettere med svendebrev i hånden

Glade elever har bestået svendeprøven som autolakerer

Opbevaring af lithium-ion-batterier

Guide: Har du styr på bremsevæskerne?

Løwener søger motiveret elev

Tre gange så stor risiko - varebilschauffører glemmer den ekstra bremselængde

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

Verdens første LED lamper med udskiftelige batterier

Flere hundrede liters Adblue tanke

Mercedes mindste er stor klasse – Biltorvet kører A180d

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger til EX-område

Borbet fælgnyhed fra Rally Centeret

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Centralstøvsuger til Skjern Papirfabriks nye flisfyrede dampkedel-anlæg

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning/filtrering af svejserøg fra robotcelle.

Resurs Bank klar i AutoDesktop

Kold tekniker med bløde værdier - Audi A6

Nyheder i AutoDesktop

Biltorvet jagter LeMans-vinder i vild Porsche

GEOVENT vil fokusere på kerneforretning

Send til en kollega

0.32