3. advent: Har de ansatte kvalifikationerne i orden?

| Af Henrik Kyst | Tip redaktionen om en historie

Mennesker er nogle fantastiske skabninger. Og ikke to mennesker er ens. Eller hvad?

KARRIERE Nej, biologisk set er vi unikke, hver og én, og alligevel bruger vi udtryk som "jeg kender godt typen", eller "han er en af dem der, du ved ..."

Og hvorfor er det mon sådan? Vi skal ikke påstå, at vi kan en mere videnskabelig forklaring, men med lang erfaring og en passion for mennesketypologier og adfærd, har vi nogle bud.

Vi taler om typer, fordi det gør det nemmere at kommunikere med hinanden. Det er trods alt nemmere med 4 varianter end med 7 milliarder. Det vidner de fleste typologimodeller om, uanset at de arbejder med 4, 9 eller 16 grundtyper.

Vi bruger også generaliseringer om adfærd, fordi mennesker faktisk har ret forudsigelig adfærd i forskellige situationer. Tænk blot over kropssprog, og hvor internationalt det er, på trods af, at vi taler flere hundrede forskellige verbale sprog og aldrig bliver undervist i kropssprog.

Det har noget med instinkter og reptilhjerner at gøre. For at vi kan forstå vores forældre, før vi får et sprog, for at vi kan finde en mage, når vi bliver voksne, og for at vi kan både jage og overleve. Og hvorfor er det relevant?

Fordi man kan bruge det til at udvikle mennesker, lede mennesker og påvirke mennesker - og fordi man kan bruge det til at forstå sig selv. Og det er godt at kunne, når man vil udvikle sin virksomhed.

Auto-generationer
I bilbranchen er der en del ejerledede virksomheder i både 1. og 2. generation, og man kan spørge sig selv, om ejerne er de bedste ledere. Ofte klarer de sig godt, fordi ejeren er tydelig. Klare holdninger og simpel kommunikation slår i mange tilfælde avancerede strategiplaner og flotte visioner.

De klarer sig af og til også skidt, fordi ejeren er tydelig. Og medarbejdere eller kunder hen ad vejen finder ud af, at hans eller hendes holdninger (som jo kommunikeres tydeligt) ikke passer til deres ønsker om en arbejdsplads eller en leverandør.

Og hjælpemidlet er det samme. I den succesfulde virksomhed kan man forstærke det, der fungerer, og i den nødlidende virksomhed kan man ændre det, der ødelægger den.
Læs også: 4. advent: ”Jeg har en plan…”


Mange ledere (og konsulenter) arbejder ud fra en grundlæggende filosofi om, at klare mål er det halve arbejde. Dertil skal der lidt træning i salg eller ledelse, og så følger man op på resultaterne, og i teorien skal man så korrigere adfærden, hvis ikke resultaterne er nået. Det er det klassiske "ledelseshjul", og er I kommet så langt, så har I da gjort et forsøg. Men måske også konstateret, at det ikke virker på længere sigt.

Mening med meningen
Mere moderne teori fortæller, at hvis de klare mål samtidig kan give "mening" og "værdi" for medarbejderen, så er det sandsynligt, at hun vil forsøge at nå dem. Det betyder, at man skal have en dialog om målene for at sikre netop "mening" og "værdi", og dermed får man også en involvering, som er motiverende. Meget bedre. Så langt, så godt.

Når så målene skal nås, skal der gøres "indsatser". Der skal ringes til nye kunder, eller der skal følges op på eksisterende. Der skal stilles krav til medarbejdere, og der skal følges op på om det går godt. Der skal holdes både nemme og svære samtaler, og der skal prøves ting og metoder, man ikke har brugt tidligere.

Læs også: 1. advent: Kan du finde de rette medarbejdere?

Her smutter det ofte. Og ikke kun for dem der ikke er forandringsparate. Ikke kun for dem, der har for travlt. Og ikke kun for dem, der alligevel ikke møder kunder. Det sker for langt de fleste. På grund af reptil hjernen. Den vil ikke noget, den ikke er sikker på lykkes. Med mindre den er MEGET sulten, MEGET bange, eller MEGET forelsket.

Derfor tilfører de bedste virksomheder mental træning til deres ledelse. De sørger for, at deres medarbejdere ikke alene kan se mening og værdi med deres mål og indsatser, men at de tillige har tro på opgaven og på sig selv, og dermed mod til at kaste sig ud i det.

Med andre ord sikre den moderne leder sig, at det han forventer af en medarbejder giver BÅDE mening, værdi OG at medarbejderen har tro og mod på opgaven. Så kommer den fornyede adfærd, og så kommer de fornyede resultater.

Der skal stadig følges op, og der skal stadig korrigeres adfærd løbende. Forskellen er, at det nu giver effekt, og at det holder længere, og dermed bliver en varig forandring. Prøv det før din konkurrent.

Bemærk, at 4. advent alene bringes online, da dette er sidste udgivelse i 2017.

Mere om: Automatters | jul | Karriere


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Hver anden kvinde uden tillid til bilforhandleren

It-firmaet CDK Glo bal har identificeret forskellen mellem mænds og kvinders kundeoplevelser i en stor undersøgelse.

Bilforhandler Bjarne Nielsen lukker to Ford-forretninger

1

Brintbiler: Første dansker prøvekører ny Hyundai Nexo

Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, har, som den første dansker, prøvekørt Hyundais nye brintbil, Nexo. Bilen er opkaldt efter Nexø på Bornholm, og blev præsenteret for et internationalt publikum i weekenden i forbindelse med Vinter-OL i Sydkorea.

Forhandlerne kender ikke deres kunder

Hvert år bruger bilforhandlerne tusindvis af kroner på at kommunikere til kunderne. Faktum er dog, at de rammer forkert i op til 25 procent af tilfældene, Det koster - både på marketingbudgettet og i kampen for at opbygge en loyal kundebase.

Plus

3 skarpe om salget af Dacia Duster

Nyhedsbrev

Plus

SUV og plugin - på vej til det nye sort

Hos BMW er 3-serien den mest kendte. Men i realiteten ligger den kommende indtjening måske i en anden type bil, nemlig SUV’erne. Og tilsvarende er det med andre bilmærker og typer - indtjeningen er ved at flytte.

Online Avis Arkiv
Plus

Nu skal der Daciaer ud over disken

Plus

Er bilbyen et 70’er-levn?

Der var store planer om en bilby i Randers - overdækket som var den lufthavnen i München og med indendørs offroad-bane. Nu er ideen imidlertid aflivet; der er en vingård på vej. Hvor efterlader sagen Randers-bilby i dag?

Mange bilfolk fik nyt om afgifter og persondata

Vækst i leasing af premiumbiler

For fjerde år i træk kan Nellemann Leasing præstere vækst på 20 procent.

Plus

Renault/Nissan er størst - eller er det Volkswagen?

Plus

Bilsalg: Få salgsfif af englænderne

Plus

Westfalia rykker til Danmark

Plus

Alfa Romeo udvider forhandler- netværk efter markant fremgang

Med titlen som det mest voksende bilmærke i 2017 og en ny forhandler i Jylland tager det fart for Alfa Romeo, der med de nye Giulia og Stelvio modeller atter har indtaget det danske bilmarked.

Ajour med det nyeste på fire hjul

Nyt om det fineste engelske mærke plus om hybridsalget. Plus meget mere.

Plus

Fleksible bilabonnementer hitter

Forbrugerne fravælger i stigende grad egen bil til fordel for abonnementsbaserede lejeløsninger, der bliver stadigt mere fleksible. Seneste skud på stammen er Movon fra Europcar.

Slut med F1-pigerne

Plus

Bosch øger omsætning og indtjening markant

Omsætningen når op på 78 milliarder euro, og indtjeningen før renter og skat stiger til 5,3 milliarder euro hos Bosch, som melder, at området Mobility Solutions stiger hurtigere end bilproduktionen.

Plus

Undgå svindel ved bilsalg

Nets kommer med en række forslag, der kan begrænse risikoen for svindel.

Plus

De hårdeste GTI’er er en niche, ja - men en afgørende niche

En række fabrikker, blandt dem i den grad Renault, ser feltet af GTI’er som voksende - især feltet af hardcore-GTI’er. Dér lander den nye Megane R.S. i den grad.

Rattet rundt - uge 7

LEDER: Jeg kipper med flaget for bilbranchen

Motor-magasinets chefredaktør, Flemming Haslund, sender anerkendende hilsner til danske firmaer i autobranchen, der angriber udlandet.

Plus

Snakker kunder om værksteder eller bilannoncer?

De ældre snakker om værksteder, de yngre om bilreklamer, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Overraskende koreaner: På kanten af et gennembrud for plugin-hybrid

Med lanceringen af Kia Optima Plug-in Hybrid er der gået yderligere hul på salget af denne type bil. I januar i år solgte Kia 132 Optima Plug-in’er - hele sidste års salg var 614.

STS Biler køber op

Plus

Nyt blad med brugte biler til salg

Plus

Kunsten at vurdere en bil

Mc’er udstillet i lokomotivværksted

Kevin Magnussen dropper Danmark for at optimere karriere

To fængslet for momssvindel

Plus

Januar-bilsalget i tidlig spurt

Ajour med alverdens autobranche

Lær bilen at parkere selv

Plus

Billigere at være bilejer

Video: Dansk firma vil lette indskrivningen

Plus

Bilinfo klar med prisberegner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

TOTAL Denmark støtter dansk motorsport

Slanger fra Galli Erio hos JO Hydraulics A/S

Polar Tools kampagne fra AD Danmark

Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til

Testkuffert Jaeger til 7 og 13 pol elsæt på personbiler

Lær at tage gode bilfotos - det sælger bedre

Fabrikskampagner fra 38 bilmærker

Renault Master, Opel Movano, Nissan NV400. Trin til biler med baksensor

Bilindretning til kampagnepriser 64414418

Alle biler skal til service!!!

Canbus finder uden at skade kabler Canfinder

Fire nye sortimentskasser i programmet

Har du set vores 2018 katalog?

Sådan har vi altid gjort

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Digitalisering udfordrer gamle vaner

Ny medarbejder hos Rally Centeret.

DENIOS Systemcontainer

50.000 samtykker indsamlet

Volvo XC40 – Ikea på hjul

Varmekapper fra DENIOS

Bilbasen hyrer erfaren redaktør til journalistisk satsning

Honda Civic diesel – økologisk køreglæde

Hans Schourup A/S åbner salgsafdeling på Sjælland

Send til en kollega

0.266