23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Interview: Hvor kører SUV'en hen, hr. Gonsalves?

SUV, SUV og SUV over det hele. Lige nu er netop denne biltype den mest hypede, den med mest fremgang - big business. Men hvor er SUV’en på vej hen? Mister den i realiteten pludseligt pusten? Vi ved én, der kan give svaret, Mr. SUV himself.

SUV-FREMTID Ralhp Gonsalves - hvordan ser SUV’ens fremtid ud?

- Ha, med afsæt i Qashqais øjeblikkelige succes i Danmark - og i Europa i øvrigt - er jeg mildest talt begejstret. Jeg er jo glad for, at folk synes, det er interessant at sidde lidt højt.

- Men hvor det ender. Det er måske lidt poppet at sige, at "the Sky is the Limit," men jeg ser ingen grund til at fremgangen ikke skulle fortsætte. Om det så først stopper, når vi har udraderet hele det almindelige B-segment, altså Golf og den type - nej, der ender det trods alt nok ikke, siger Danmarks absolutte Mr. SUV, Nissan Danmarks adm. direktør Ralph Gonsalves, der har ansvaret for det størte SUV-salg i Danmark nogen sinde.

Hvis nogen har sat biltypen SUV eller crossover, som nogen fortsat siger, på Danmarkskortet, er det Nissan. Qashqai, lanceret i 2007, er bilen, der slet og ret har defineret den moderne SUV. Høj, med ganske CO2-venlig teknik, med komfortable køreegenskaber og godt med udstyr og med på den seneste også med det vigtige sikkerhedsudstyr.

SUV’en er den bedste allrounder
Og ansvaret for, at Qashqai har solgt så alle konkurrenter må ligge flade, har importselskabets adm. direktør Ralph Gonsalves. Mange biler, ingen tvivl om det. Men yderligere forbløffende; med at salg på 6159 biler fra januar til slutningen af november er Nissans SUV på vej til at blive dette års næstmest solgte bil. Kun banket af Peugeot 208.

Og skulle de ske, at Qq-salget falder om kuld de sidste uger af året, er en tredjeplads hjemme. En podieplads til en trods alt forholdsvis dyr bil. Den havde vi ikke lige set komme i bildanmark.

- Men jeg ser dog, at der er ved at være noget trængt i klassen, indrømmer Mr. Qashqai, der kommer jo mange nye, stærke modstandere. Men lige nu oplever vi, at 25 procent - det er jo hver fjerde SUV - er en Nissan!

- Det giver os fornyet tro på Qashqais storebror, X-Trail, der er en 7-personers Qashqai. Med de nye priser vil den antagelig kunne blande sig i salget.

Men Ralph, hvordan forklarer du succesen?
- Klart, Qashqai er jo en glimrende bil. Men det er der jo også så mange andre SUV’er, der er, siger Ralph Gonsalves. Men selvfølgelig er vi blevet hjulpet på vej af de nye, lavere bilafgifter, der jo sætter en grænse for prissænkelse på 56.000 kr. Og det passer jo lige præcis til en bil i dette prisleje; jeg mener, at det betyder nok ikke alverden om en bil i direktørklassen koster 656.000 kr. eller 600.000. Og de mindste biler på markedet er jo ikke faldet ret meget; nogle er endda steget. Men i Qashqais prisklasse - her slår prisnedsættelsen igennem for alvor.

- I øvrigt er det interessant, at konstatere, at mange kunder har "konverteret" prisnedsættelsen til mere udstyr. Man kan sige, at de køber Qashqai til den pris, de havde forestillet sig inden de nye bilafgifter. Samme pris, men mere udstyr i stedet for samme bil til lavere pris.

Qashqai er en god bil, siger du - kan vi komme et spadestik dybere mod en forklaring på bilens succes?

- Ja, Qashqai og SUV’en som sådan er for mange den bedste all-rounder. Du kan få den samlede pakke så at sige; plads, komfort, udstyr og - i hvert fald for Qashqais vedkommende - den rette pris.

Og dette med at sidde højt?
- SUV-bølgen har jo eksisteret i mange år i USA og som med så meget andet tager det nogen tid, inden det kommer hertil. Men i USA har SUV’en i mange år været især kvindernes valg, blandt andet fordi de oplever en stor sikkerhedsfornemmelse, når de sidder højt og kan overskue trafikken og omgivelserne bedre, forklarer den danske Mr. SUV.

- Og for mange ældre SUV-kørere er dette, at man kan stige direkte ind i bilen et absolut gode.

Forbrug? Intet problem
Flere, blandt dem biljournalister, påpeger, at SUV’en som type har et højere brændstofforbrug som følge af højere Cw-værdi.

- Hmm...

Lille pause her.

- Jeg tøver lidt, fordi det stort set er første gang, jeg hører netop dette. Og intet tyder på, at det er en bekymring for vores kunder. Tværtimod hæfter flere sig ved, at Qashqais vindmodstand falder med hver ny udgave. Senest har ingeniørerne monteret små diffusere i fronten; det er med til at sænke bilens Cw-værdi.

- Så alt i alt: Ja, jeg tror, at SUV’ens popularitet vil fortsætte med at stige, fordi den er den bedste allrounder, og derfor vil flere og flere få øjnene op for den som type.

- Men jeg indrømmer dog; da jeg begyndte at køre SUV, altså Qashqai, skulle jeg da lige vænne mig til at sidde så højt. Men det har jeg nu..

- Og en ting mere måske - det er udstyret i SUV’erne og i hvert fald Qashqai. Der er jo meget. Og det gælder både sikkerheds- og komfortudstyr. Det er faktisk typisk for SUV-segmentet; her får man meget af den luksus, som man ellers skulle op i de "almindelige" bilers premium-segment for at få. Et eksempel er vores version med betegnelsen Tekno +. Det er jo lige før, den selv kan lave kaffe.

- Og apropos udstyr. For mig er det jo fedt, at man ikke altid ser biler på kedelige 16 tommer stålfælge. Så altså: SUV’en henvender sig til den, der både vil have komfort og sikkerhed.

- Snusfornuftigt er jo det rent økonomiske. Man får jo meget bil for pengene i en SUV, og i og med at biltypen er så populær og efter min vurdering vil blive yderligere populær, vil en SUV også holde prisen godt som brugt bil. Det spiller selvfølgelig ind for mange - også selv om leasing fortsat vinder frem.

Og Ralph - kører du selv Qashqai?
- Ha, ja for pokker!!









BREAKING
{{ article.headline }}
0.201