DELEØKONOMI Hvorfor eje en bil, når man bare kan praje en, når man skal bruge den? Spørgsmålet er, om de store bilproducenter vil forny sig eller uddø.
Ordene kommer fra Brad Templeton fra Singularity Universitet i Californien, USA. Han er ekspert i autobranchen og har noteret sig de mange partnerskaber de store bilproducenter indgår i. Ganske enkelt for at sikre deres egen overlevelse, vurderer han.
- I fremtiden vil man ikke sælge biler. Man vil sælge transport.
Blandt de seneste partnerskaber, der bekræfter denne tendens, er GM, der har besluttet at investere 500 millioner dollars i delebilstjenesten Lyft.
GM ønsker at samarbejde med Lyft for at skabe et "netværk af on-demand autonome køretøjer." Det er et opgør væk fra den traditionelle model med at sælge biler til enkeltpersoner.
Volvo samarbejder med Uber
Svensk/kinesiske Volvo har underskrevet en rammeaftale med en anden delebilstjeneste, navnkundige Uber, om at sælge flere tusinde kompatible selvkørende basisbiler. Bilerne skal leveres i perioden 2019 til 2021.
- Bilindustrien er under indflydelse af teknologien, og Volvo vælger at være en aktiv medspiller, siger Håkan Samuelsson, adm. direktør og koncernchef i Volvo Car Group og fortsætter:
- Vores mål er at være den foretrukne leverandør til de globale delebilstjenester med fokus på selvkørende biler. Det er vores aftale med Uber et glimrende eksempel på.
Basisbilerne bliver udviklet på Volvo’s egen modulære Scalable Product Architecture (SPA og bruges for øjeblikket til Volvo’s 90-serie og til den nye mellemklasse SUV XC60.
Volvo’s og Uber’s ingeniører har arbejdet tæt sammen om at udvikle den XC90 premium SUV, der skal leveres til Uber. Basisbilerne indeholder al den sikkerhed og teknologi til autonom kørsel, som Uber skal bruge som supplement til sin egen selvkørende teknologi.
- Vi er glade for at udvide vores partnerskab med Volvo. Med den nye aftale er vi på vej mod en masseproduktion af selvkørende biler i stor skala, siger Jeff Miller, chef for Auto Alliances hos Uber.
Samtidig med, at Volvo forsyner Uber med kompatible selvkørende biler, skal Volvo selv bruge den samme basisbil i videreudviklingen af sin egen, uafhængige strategi for autonom kørsel, som efter planerne kulminerer i introduktionen af Volvo’s første fuldt selvkørende bil i 2021.
København som testmarked
Også de tyske giganter har haft gang i partnerskaberne. I Danmark har Københavnerne siden 2015 kunnet køre rundt i delebiler fra DriveNow, der er et selskab ejet af BMW og udlejningsfirmaet Sixt. I den danske konstellation er desuden transportselskabet Arriva samt energiselskabet E.ON, der skal levere strøm til at lade de hybride elbiler op, med på holdet. Projektet er desuden støtte af Københavns Kommune og Energistyrelsen - også Rejsekortet A/S er partner i projektet.
DriveNow opererer også i storbyer som München, Berlin, London og San Francisco.
BMW-konkurrenten Daimler, der står bag Mercedes og de små Smart-biler, har en lignende global delebils tjeneste kaldet car2go, som også har opereret i København men lukkede efter i begyndelsen af 2016 efter kun 17 måneder - blandt andet fordi firmaet ikke kunne få en gunstig parkeringsaftale med Københavns Kommune.
I den tyske finanspresse spekuleres der i, at de to firmaer, DriveNow og car2go, står foran en fusion. En øvelse, der angiveligt vil betyde, at Sixt bliver købt ud.
Partnerskaber skal sikre bilbranchens overlevelse
Selvkørende biler vil ændre hele transportsektoren. At sælge en biler til kunder er ikke længere en levedygtig forretningsmodel, vurderer analytiker.