JURA En kunde oprettede en klage i Ankenævn for biler, som den indklagede bilforhandler mente var helt grundløs. Det var den også, og klager fik ikke medhold.
Klager købte i marts 2013 en ny Opel Corsa hos en bilforhandler. Bilen blev leveret med 2 års fabriksgaranti fra første indregistreringsdato.
I februar 2015 - altså en måneds tid før fabriksgarantien udløb - blev bilens taktkæde udskiftet. Bilen havde kørt 76.000 km på tidspunktet for udskiftningen, som skete i henhold til bilens fabriksgaranti, selv om klager ikke havde dokumenteret, at det forskrevne service ved 60.000 km var blevet udført.
I januar 2017 begyndte bilen at sætte ud under kørsel og motorlampen lyste. Klager kontaktede bilforhandlerens værksted, som udskiftede en defekt tændspole.
Bilen ville ikke starte
Seks uger efter reparationen i februar ville bilen pludselig ikke starte og motorlampen lyste. Klager fik bilen transporteret til værkstedet, som kunne konstatere, at taktkæden skulle skiftes igen. Bilen havde på dette tidspunkt kørt ca. 143.000 km.
Klager bad værkstedet udføre reparationen og indgik efterfølgende en afdragsordning med værkstedet om betaling for reparationen, der kostede omkring 9.000 kr.
Da klager ikke overholdt betalingsordningen og blev rykket for betaling, kom klager i tanke om, at der burde være garanti på taktkæden. Klager mente også, at værkstedet, da bilen fik skiftet tændspolen seks uger forud for udskiftningen af taktkæden, burde have set, at taktkæden var defekt.
Klager giver under ankenævnets behandling af sagen udtryk for undren over, taktkæden ikke engang holder to år. Klager havde "googlet" sig frem til lignende tilfælde og mente, der var tale om et kendt problem.
Klager undrede sig desuden over, at værkstedet ikke kunne se, at der er noget galt med taktkæden, da bilen var på værkstedet seks uger tidligere. Klager giver udtryk for en forventning om at have en bil, som holder i mange år uden dyre reparationer, når den er købt som ny. Klager krævede derfor, at værksted og bilimportør/-fabrik tog ansvar og dækkede de omkostninger, der var forbundet med reparationen.
Udskiftning ikke dækket af garanti
Bilforhandleren afviste både klagers krav om udførelse af reparationen på garantien og klagers påstand om, at værkstedet burde have opdaget fejlen i forbindelse med udskiftningen af tændspolen.
Bilforhandleren oplyste til sagen, at udskiftningen af taktkæden ikke var dækket af en garanti, fordi der i relation til udskiftningen af kæden i 2015 ikke ydedes garanti på garanti. Den indklagede bilforhandler oplyste videre, at udskiftningen af kæden i 2015 var håndværksmæssigt korrekt udført.
Reparationen, hvor tændspolen blev udskiftet, kunne efter bilforhandlerens opfattelse skyldes dårlig vedligeholdelse fra klagers side. Der var lavet service på bilen i februar 2015 ved 76.000 km og kæden blev skiftet i marts 2017 ved 142.800 km. Der var ikke fremlagt nogen servicehistorik på bilen i den mellemliggende periode.
Udskiftningen af tændspolen var efter bilforhandlerens opfattelse udført håndværksmæssigt korrekt og havde i øvrigt ingen sammenhæng til kæden.
Der var ikke ved udskiftningen af tændspolen noget, der indikerede, at der var noget galt med kæden på dette tidspunkt.
Bilforhandleren bemærkede hertil, at klager under alle omstændigheder, fordi der ikke er garanti på garantien, skulle have betalt for udskiftningen af kæden, selv om den havde været defekt ved samme lejlighed.
Da der ikke er retskrav på kulanceydelser, da udskiftning af kæden ikke var omfattet af hverken garanti eller kulance og idet værkstedet hverken havde begået fejl i forbindelse med udskiftning af kæden i 2015 eller ved udskiftning af tændspolen i 2017, havde klager efter den indklagede bilforhandlers opfattelse ikke krav på vederlagsfri udskiftning af kæden, ligesom klager skulle overholde den aftalte betalingsordning.
Enigt ankenævn
Ankenævnet træffer uden dissens afgørelse om, bilen er leveret til klager med 2 års fabriksgaranti fra registreringsdatoen den 14. marts 2013. Som følge heraf må nævnet også lægge til grund, at taktkæde nr. to er gået i stykker på et tidspunkt, der ligger efter udløbet af både fabriksgarantien og købelovens 2-årige reklamationsret. Klageren kunne derfor ikke rette et garantikrav mod hverken bilforhandleren eller bilimportøren.
Klageren havde videre heller ikke godtgjort, at indklagedes værksted begik fejl i forbindelse med isætningen af taktkæden i februar 2015, eller at der var fejl på den kæde, som blev sat i bilen.
Det var desuden ikke godtgjort, at der var begået fejl i forbindelse med udskiftning af tændspolen primo 2017. Klageren kunne derfor heller ikke med den begrundelse rette et krav mod indklagede. Herefter kunne klager ikke gives medhold.
Resultatet forekommer oplagt og det frustrerede bilforhandleren at skulle bruge tid og kræfter på at svare i sagen. Sagen blev dog behandlet meget hurtigt i ankenævnet - kun halvanden måned tog det - og afgørelsen er med til at fastlægge praksis på området til gavn for resten af branchen.
Når garantien ikke dækker
Bilejer havde ikke ret til garantidækning for udskiftet taktkæde.