23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Lempeligere regler for brug af prøveplader

Folketinget vedtager nye regler for autoforhandleres mulighed for at køre små svinkeærinder, når de henter biler på prøveplader i udlandet.

GRÆNSEHANDEL Myndighederne bliver mindre emsige med at fratage værksteder retten til prøveskilte og prøvemærker. Folketinget vedtog tirsdag en lov, der indskrænker anvendelsen af karensperioder op til et halvt år. De skal kun fastsættes ved grove eller gentagne overtrædelser. Eksempelvis bliver en tur omkring en grænsehandelsbutik på ruten bliver tilladt.

Ved lovforslagets tilblivelse foreslog Autobranchen Danmark og Bilbranchen med held denne lempelse, så en smuttur omkring en bordershop ikke koster prøveskiltet.

Skat ser for strengt på uvedkommende befordring af gods i uregistrerede biler på prøveskilte, mener autoforhandlerne.

Et konkret eksempel er en bilimportør, der fik inddraget sine prøveplader, fordi han købte Øl og chokolade til eget brug, efter at have hentet en bil i Tyskland.

Privat befordring af personer eller ting, som er af underordnet betydning i forhold til kørslens tilladte formål, anses ikke som uvedkommende for formålet med kørslen, fastslår skatteminister Karsten Lauritzen (V).

Det giver altså plads til at en lille omvej til et supermarked på Fehmarn eller i Flensborg på vej nordover.

Det vil nemlig være en ubetydelig afvigelse af en 100 km lang rute i fremtiden, hvis den forøges med et par km, mens den samme afvigelse på en to km rute kan udløse en karensperiode, forklarer Skatteministeriet.

Prøveskilt til klargører
Virksomheder, der klargør biler i forbindelse med salg eller leasing, får mulighed for at bruge prøveskilte eller prøvemærker. Virksomheder kan dog ikke låne hinandens prøveskilte.

Her er undtagelsen ansatte i firmaer, der hører hjemme i samme koncern.

Den ny lov om prøveskilte træder i kraft 1. januar 2018.

Loven indeholder flere "diverse" elementer angående bilafgifter bl.a. om biogas, veteranbiler og autocampere. Alle partier bortset fra Enhedslisten stemte for den endelige version

Loven er ifølge Karsten Lauritzen led i en forenkling, der vil gøre det muligt at anvende ikke-registrerede køretøjer til såkaldt anerkendelsesværdige formål.

Det gælder eksempelvis ved færdselsulykker. Loven indfører en pragmatisk tilgang i situationer, hvor en offentlig ansat skal kontrollere eller fjerne et køretøj. Han eller hun kan sætte sig bag rettet i en uregistreret bil for at fjerne den fra vejbanen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.158|instance-web01