MYTER: Værkstedet spiller stadig en væsentlig rolle for en del af dagens elbilejere, idet bilerne er så it-prægede, at mange ejere har behov for at komme omkring værkstedet for at få bilens software opdateret, hvis de vil have de nyeste features.
Det viser ny forskning ved afdelingen for menneske-maskine interaktion, som er en del af projektet DiCyPS, der arbejder på, hvordan software og data bedre kan indgå i vores hverdag. Studiet er det første af sin art herhjemme omkring, hvordan elbiler og den stigende grad af "forbundenhed" bliver brugt. Det blev præsenteret på en konference om menneskers brug af it, såkaldt HCI, på en konference i Østrig i september.
Michael K. Svangren har som Ph.D.-studerende studeret 13 husholdninger med elbiler, hvor formålet var at afdække, hvordan elbilejere reelt bruger bilen og interagerer med dens it på forskellige platforme såsom smartphone, tablet og pc, samt brugernes oplevelse af opdatering og opgradering af bilernes software, og oplevelsen af sikkerhed og privatliv.
- Vi blev overraskede over at se, at elbil-brugerne er gode til at planlægge opladning af bilen i hjemmet og oplever det at skulle lade undervejs som et planlagt frirum, hvor man kan tage en kop kaffe eller læse. For mange var det blot et spørgsmål om tilvænning og at tænke ruten forud. Generelt er elbilejerne glade og imponerede over, hvad deres elbiler kan - nogle ser endda bilerne som gadgets og lækker ny teknologi, andre er mere fornøjede over at være frontløbere på miljøsiden, hvad transport angår, fortæller Michael Svangren. Bilerne i undersøgelsen omfattede fem Tesla’er, seks Nissan Leaf, to e-Golf, en Renault Fluence og en e-NV, idet nogle husholdninger i undersøgelsen havde to elbiler.
Bilproducenter interesseret
Michael Svangren og det øvrige forskerhold har i stigende grad bemærket en stor interesse for elbiler fra producenternes side og har igennem DiCyPS kontakt til forskellige instanser, der har fattet interesse for det danske studie. For eksempel, har VW netop afsat et milliardbeløb for at kunne lancere en stribe elbiler i 2020 med mål om at blive førende. Michael Svangren tilføjer, at der stadig er visse problematikker i at have forbundne biler.
Elbilejere frygter andet end strømmangel
Et studie på Aalborg Universitet viser, at danske ejere af elbiler er mere bekymrede for datasikkerhed og it i de opkoblede biler end for at løbe tør for strøm. Mange bruger værkstedet til regelmæssige it-opdateringer.