23948sdkhjf

"Den anden verden" bliver enorm i autobranchen

Som det første sted i verden kan mekanikere afprøve Augmented Reality (AR) i Danmark. Ifølge kursusleder vil AR ændre fundamentalt på den måde, man fejlfinder og reparerer biler på i nær fremtiden.

KLARSYNET Forestil dig, at du står foran et topstykke, en dør eller en elmotor. Måske er det første gang, du for alvor skal kaste dig over en på papiret kompleks opgave. I din hånd er du vant til at have enten et fysisk opslagsværk - eller også har du en manual på computeren.

Forestil dig det samme scenarie, blot uden opslagsværkerne. Og forestil dig så en verden, hvor du kigger på enten topstykket, døren eller elmotoren og pludselig vil kunne se den blive skilt ad - uden at du så meget som har rørt værktøjskassen. Ja, det er måske svært at se for sig, men når man først har prøvet det, vil alt andet sandsynligvis virke ekstremt gammeldags og i øvrigt kompliceret. Det med at se "en anden verden" udført på rigtig, fysisk ting kaldes for Augmented Reality - eller blot AR. Grundtanken er, at man bruger virtuelle data som eksempelvis grafik og lyd til at give et ekstra lag af information.



Teknologi har været nogle år undervejs og kendes blandt andet gennem Microsoft HoloLens og Googles briller, der dog aldrig blev sat i produktion. Senest har Apple på sin iOS 11-platform åbnet op for et væld af muligheder med AR-funktioner i apps - og nu tager autobranchen for alvor AR-brillerne på.

Første land i verden
Selv om det måske lyder vildt, så er danske mekanikere faktisk nogle af de første i verden, som kan blive undervist i og afprøve AR-funktionerne, når det handler om konkrete bildele. Det er Bosch, som står for undervisningen, der foregår i Ballerup. Her kan man møde Tom Bruno Pedersen, der er servicetekniker og kursusleder hos Bosch. Han kan som den første i verden tage deltagerne med til "den anden verden". Han mener, at udviklingen først lige er ved at tage fart.

- Jeg synes, det her område er vanvittigt stort. For mig at se bliver det teknologien og måden at kommunikere på fremadrettet. Samtidig bliver AR efter alt at dømme en af de mest effektive måder at udbrede viden fremover. Så for mig at se er det stort for autobranchen, især på området for kurser og efteruddannelse, fortæller Tom Bruno Pedersen.

Som eksempel bruger han en elmotor fra en hybridbil. Hvis man skal skille sådan en ad på værkstedet, er det en kompleks og ikke helt ufarlig opgave. Det er tale om stærkstrøm, og konstruktionen gør, at man ikke uden videre piller den fra hinanden.

Læs også: Manden Musk

- Der skal eksempelvis meget stor kraft til at presse rotoren i elmotoren ud af dens magnetfelt. Hvis vi afholder et kursus i håndteringen af hybridbiler, så kan vi ikke bare skille en motor fra hinanden. Men med AR kan vi åbne op for stort set uanede muligheder. Særligt oplagt er altså de her komponenter, der håndtere kraftige mængder af strøm, siger Tom Bruno Pedersen.

Timevis af arbejde sparet
Et af de første steder, mekanikere kunne afprøve teknologien, var på FTZ Fagmessen 2017 i Odense, der blev afholdt i starten af november. Her havde Bosch medbragt netop en elmotor og flere sæt AR-briller og tilhørende tablets.

- Det er egentlig lidt op til den enkelte, hvordan man vil have præsenteret sit indhold. Men man kan sige, at så snart der findes en 3D-tegning af den eller de komponenter, man skal have skilt ad, ja, så kan man også bruge Augmented Reality. Dermed er det virkelig kun fantasien, der sætter grænser for, hvilke dele man vil kaste sig over med AR. Og det smarte er jo, at man ikke blot ser delene på en ny måde, man kan også få guidelines med på vejen, trækker elementer ud i "den anden verden" og altså undgå alt for komplekse indgreb i den virkelige verden, forklarer kursuslederen og supplerer:

- Men når man så går i gang med sin opgave, så kan enten brillerne eller iPad’en hjælpe dig gennem processen. AR kan fortælle, hvor man starter, hvilke beslag, der skal fjernes først, hvordan føringen af ledninger er og en lang række andre ting. Kort sagt kan man sige, at ti sekunders arbejde med AR kan spare flere timer i den virkelige verden.

Læs også: Er Tesla bluff eller fremtidsmusik?

Den visuelle tilgang
En anden fordel ved Augmented Reality er ifølge Tom Bruno Pedersen, at man underbygger den tilgang, mange mekanikere har til faget, nemlig det visuelle frem for det boglige.

- For mig at se giver det her både unge og ældre mekanikere en langt mere visionær tilgang til deres arbejde. De yngre kan guides med AR-brillerne på, mens mere erfarne mekanikere får en helt anden måde at tilgå sig viden. På den måde rammer teknologien bredt, og det er også derfor, vi gør så meget ud af det, siger Tom Bruno Pedersen.

Det her kommer
Ikke overraskende kan Bosch Car Service-værksteder blive nogle af de første, som for alvor tager teknologien i brug i Danmark i hverdagen. Da Motor-magasinet deltog på FTZ Fagmessen 2017 i Odense, mødte en af bladets udsendte blandt andre Claus M. Pedersen, indehaver af Greve Bilcenter, der er en et Bosch Car Service-værksted.

- For mig at se, så er vi ikke langt fra en fremtid, hvor det her sikkert bliver et krav. Ikke nødvendigvis kun i vores organisation, men mere generelt. Jeg ser det som en god måde måske at hjælpe med til at forklare kunderne, hvad vi egentlig foretager os, når deres biler er på værksted. Og så ser jeg gode muligheder i videreuddannelse, forklarer Claus M. Pedersen.

Læs også: Auto-folket kan lige så godt vænne sig til AR

Han suppleres af Tom Bruno Pedersen:

- Som med alt andet på enten en smartphone eller en tablet, så kan arbejdet optages. De klip kan bruges til internt brug for at blive bedre og hurtigere, men klippene kan også bruges som dokumentation over for kunderne. Og det kan være nødvendigt i en verden, hvor bilerne er enormt komplekse, forklarer kursuslederen fra Bosch.

Tilbage hos Claus M. Pedersen lyder det:

- Gennemsigtighed er vigtigt i et stærkt konkurrencepræget marked som vores. Derfor ser jeg gode muligheder i film, Skype-opkald eller lignende, der bringer kunderne tættere på vores arbejde. Og så må jeg sige, at teknologien her virker moden. Så den kommer, siger Claus M. Pedersen.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Magnussen diskvalificeret: 100 gram benzin koster VM-point i USA

Kevin Magnussen overtrådte brændstofregel under søndagens løb i Austin og bliver diskvalificeret.

Magnussen tog point i USA - VM-afgørelsen udskudt

I et dramatisk løb i USA hentede Kevin Magnussen to point til VM-kontoen, mens finnen Kimi Räikkönen tog sin første sejr i 113 løb.

Plus

Jysk leverandør har fundet en guldåre i moderne værksteder

Flex1One i Brørup har succes med at give værksteder et klinisk look.

Brødre nomineret til pris

AD Danmark finder afløsere for topchef

Grossisten AD Danmark skifter ud i ledelsen i forbindelse med afgangen af deres salgs- og konceptchef

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Topchef stopper hos AD Danmark

Tidligere FTZ-chef er også fortid i AD Danmark.

Plus

Autobutler opnår tysk hæder

Du holder da weekend-åbent?

Plus

To konkurrerende bilhuse i nyt lak-partnerskab

Kodesprog for farve-kultur

Stenhøj indtager messe med kæmpe-stand

Løfter-producent deltager på au2messe 2018 med stand på hele 400 kvadratmeter.

Plus

Stort opkøb på termostat-markedet

Alternativ dobbeltmaskine til aircon

Stenhøj løfter sig til rekord

Dansk producent opnår det bedste resultat i virksomhedens 100 års historie.

Plus

Ny problemknuser er klar på nettet 24/7

Autogrossist fik jackpot

Det bedste regnskab nogensinde for autogrossisten FTZ.

Pava udvider i Birkerød

Plus

Ekstra kraftigt batteriværktøj på messe

Handsker helt ud til finger­spidserne

AR-brillen flytter ind på værkstedet

Masser af nyt fra KS Tools

En vinklet slagnøgle i en helt ny serie luftværktøj og unikt wifi-kamerasonde til smartphone er blandt nyhederne på au2messen.

De fire vigtigste svejsetendenser i autobranchen

Plus

Dansk auto-succes sætter farten op

Roskilde-firmaet Lindgaard Pedersen har fortsat fuldt fokus på sine fartpiloter til at eftermontere på flere modeller.

Plus

Populær rudelim holder timeplanen

Plus

Kaster nyt lys over au2messen

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

Plus

Fabrikker sparer på galvanisering

Plus

Antirust-leverandør får ny ejer

Plus

Grossist slår til mod voksende byrde

Skorstensgaard åbner værksted i Køge

Plus

BMW-nørder udvider biksen

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

Plus

Svensk autoglasfirma klar i Danmark

Distributører laver netværk

Plus

En uvis lys-fremtid for værkstederne

Ryds på opkøb i England

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvorfor vælge bilreklamer?

Er du træt af plukfejl og spildtid?

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Din logistik specialist i Danmark

Den komfortable crossover

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

EffiMat automatiserer onlinebutikkernes lagre

Hvad er det, de har proppet i forenden?

Remus udstødning til ny M5

Franske turbokræfter i Nissan Qashqai

Tillykke til bilhuset Elmer med deres nye bilvaskemaskine

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliard...

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Tjen 240 millioner

Send til en kollega

0.604