NYSYN Hiv telefonen op eller tag brillerne på - så vil man se verdenen på en helt anden måde. Augmented Reality kan måske lyde som buzzwords, men det er en teknologi, der popper frem i stor stil i autobranchen. Både når det handler om at undervise mekanikere i nye opgaver, den daglige drift med udskiftning og reparationer af komponenter og ikke mindst salg af biler.
Augmented Reality (AR) giver mulighed for at lægge et ekstra lag på virkeligheden, så man eksempelvis kan skille en motor ad i "den anden verden", uden at en eneste skrue fjernes i den virkelige. Den gør det også muligt at vise kunderne langt flere bilmodeller med særligt udstyr - uden nødvendigvis at have et hav af demobiler holdende på parkeringspladsen. Man bladrer bare - bogstaveligt talt - for øjnene af bilkøberne.
AR giver altså både værkstedfolket og bilsælgerne mulighed for at fastlægge og udnytte data, der kan afkodes og vises enten på en skærm eller med AR-briller. Mængden af data er typisk lagret på faste steder, som blandt andet kan klares med GPS-signaler.
Uanset hvordan man personligt kigger på AR, så skal teknologien ifølge Rolf Nordahl, der er associate professor hos Aalborg Universitet København, tages meget alvorlig.
- Jeg har arbejdet med VR og AR siden 2004, og jeg vil vurdere, at teknologien er yderst moden. Især på hardwarefronten. Nu rykker det på softwaredelen, og jeg har allerede arbejdet sammen med en del virksomheder i autobranchen, som er meget varme på AR-feltet. Så man kan lige så godt vænne sig til teknologien. For den er her, og den vil blive udbygget markant i de kommende år, forklarer Rolf Nordahl.
Sådan snydes følesansen
Man skal dog ikke lede længe efter nogle i autobranchen, der straks kaster sig over det såkaldte taktile argument, mener Rolf Nordahl. Med det mener han kort og godt følesansen - hvad med det her med, at man skal køre, dufte og føle en bil eller motordel?
- Man kan sige, at AR jo så at sige er sat i verden for at snyde vores taktile sans. Vores hjerne skal tro, at den oplever en helt masse ting, alt i mens man sidder i et fiktivt førersæde og skifter alt udstyret i den bil, man gerne vil købe, på få sekunder. Jeg tror, teknologien vil få held med at snyde stadig flere, altså på den gode måde, siger Rolf Nordahl og supplerer:
- For mig at se skal man som bilsælger eller mekaniker ikke se det her som en barriere. I stedet skal man kigge på AR som en platform og et teknologisk skub, der vil reformere branchen. Her i de tidlige år kan nogle løsninger godt virke poppede, men med tiden vil vi se langt mere software, der bliver et professionelt arbejdsredskab.
En fysisk branche
Professoren fra Aalborg Universitet i København anerkender, at autobranchen i høj grad er bygget op om metal og dele, man udskifter eller reparerer. Altså fysiske stumper, der giver sved på panden og sorte negle. Derfor vil hverken Augmented Reality eller det mere overordnede Virtual Reality (VR) sandsynligvis rydde alt hands on af vejen.
- Det er første for alvor i de senere år, at software har gennemsyret autobranchen i en hidtil uset grad. Så vi taler om en branche, der måske med god grund kigger lidt skeptisk på det her og sandsynligvis lige ved første øjekast i AR-brillerne ikke kan se, hvordan det her skal have en gang på Jorden. Men for mig at se bliver det her et konkurrenceparameter, fortæller Rolf Nordahl.
Auto-folket kan lige så godt vænne sig til AR
Augmented Reality har eksisteret i over ti år, men først nu er teknologien moden og dukker op flere og flere steder i autobranchen - både på værkstedsgulvet og i salgslokalet.