23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Lakerere kan ikke erstattes af robotter

Den tekniske udvikling og trends hos bilfabrikkerne er individuel lakering via robot-teknologi.

OPTIMERING BMW blev på Lak & Knowhow-dagen fremhævet af specialist Gerhard Wiechert, Baden-Jensen A/S, der talte om teknisk udvikling, farver og trends hos OEM - altså bilfabrikkerne - med afsmitning i eftermarkedet. For BMW har specielt hård klarlak og efterhånden mange specialfarver, der kun kan købes via bilfabrik og importør. Dermed kan en BMW kundebil hurtigt komme til at stå op mod en uge på et lakereri i Danmark.

- Jeres kunder forventer OEM-kvalitet og holdbarhed. Det kræver træning, viden, og integration af nye processer. Og husk, at farvemålere kun kan måle i overfladen, de kan ikke se dybereliggende flerlags farver - derfor er it og udvikling bag også systemer til farvemåling på eftermarkedet så vigtigt i dag. Korrekt farvemåling kan kun ske på finslebet og oppoleret bund, sagde Gerhard Weichert. Han tilføjede, at store ændringer i lakbranchen tidligere er sket hvert 10. år med eksempelvis vandfortyndbar basislak i 1994, VOC lovgivning i 2004 og ReCH-direktivet om opløsningsmidler i 2015. Fremover vil der ske store ændringer med blot få års mellemrum, såsom tofarvede biler og karrosseridele og tekniker med våd-i-våd og indfarvede klarlakker.

Følger trends i markedet

Baden-Jensen følger farvetrends, der eksempelvis byder på svære hvide farver, kraftig perlemor, High Chroma og tiltagende brug af indfarvet klarlak i retro- og naturfarver, tofarvet og med dekorationer overalt - især på små biler. Masser af individualitet, røde og blå samt matte farver. Hertil Royal Blue, Aqua og Turquoise perl­-effekt samt kraftige effekter (Glasflake) og ekstremt fint aluminium i lakker samt Sort Color Additiv.

Opfordring: Skaf os dele

- Bilfabrikkerne maler i dag hver bil individuelt med blot 40-50 my laktykkelse via robotter og lynhurtigt udskiftelige og drejelige farve-klokker. Men bare rolig, håndværket i eftermarkedet kan ikke bare erstattes af robotter, selv ikke med specialindrettede malerkabiner. Men I kan hjælpe os i vores bestræbelser på at følge markedet ved at skaffe specielle karrosseridele til analyse, opfordrede Gerhard Wiechert.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.105|instance-web03