TILPASNING "Race & Speed - nye produkter" var meget sigende overskriften for lakleverandøren Baden-Jensens årlige temadag forleden, Lak & Knowhow 2017, hos Toyota Danmark i Middelfart for cirka 60 fremmødte autolakerere og gæster fra blandt andet forsikringsselskaber og FDM. For fart og effektivisering er nøgleordene for de autolakerere, som skal gøre sig håb om at vækste i fremtiden - endsige overleve.
En række indlægsholdere gav indblik i tidens trends på bil- og lakområdet, samt en masse gode råd til optimal daglig drift med eksempelvis korrekte lakeringsopgørelser i Autotaks/Forsi, samt udvikling og effektiviseringer med nye teknologier, ikke mindst de digitale. Flere indlægsholdere var enige om, at især et bedre samarbejde mellem karrosseriværkstederne og autolakererne er nødvendigt, især for lakererne som under-underleverandører via karrosseriværkstederne til især kunder fra forsikringsbranchen - en konstellation som er helt unik i Danmark, og knapt så hensigtsmæssig for lakeringsbranchen.
Taksatorindblik i maskinrummet
Enkelte gæsteindbudte forsikringsfolk sagde sidst på dagen til Motor-magasinet, at de havde haft stor gavn af at få indblik i lakerernes udfordringer - og at de omtalte effektiviseringer på lakområdet gerne skal gavne forsikringsselskaberne.
- Det er spændende at få mulighed for at kigge med i autolakerernes "maskinrum" . Vi kan via indlæggene forstå, at de lakere, der kan styre effektiviseringer og omkostninger, kan tjene penge, og effektiviseringer skal da gerne komme os som kunder til gode. Men omvendt kan vi også se, at der er store udfordringer med korrekt afregning - lakererne skal naturligvis have afregnet, hvad arbejdet kræver. Også vi forsikringsselskaber har behov for effektive arbejdsprocesser, derfor ønsker vi at bibeholde den primære kommunikation med karrosseriværkstederne, som er hovedentreprenør for det samlede skadesarbejde, og ikke direkte med malerne, sagde cheftaksator Peter Ronex, Taksatorringen, til fagbladet.
Direktør i Baden-Jensen A/S, Martin Baden-Jensen, kunne i sit indlæg fortælle om forudsætninger for lak-tekniske muligheder og forudsætninger for lakeringsarbejde: Bilparken er vokset 2,7 procent på et år, og der sælges mange brugtbiler, der skal istandsættes. Men for få svende på arbejdsmarkedet presser lønningerne op.
Martin Baden Jensen fortalte om virksomhedens digitale værktøjer såsom e-flow, der er i kraftig vækst med nu 122 brugere og 4,8 millioner kroner i omsætning med 1100 Forsi-rapporter synkroniseret. Samt om eConomic til statistik og Necolor, hvor første aftale træder i kraft fra årsskiftet med blandt andet automatisk fakturering.
- Det er nødvendigt at tage tyren ved hornene og sørge for digitale værktøjer samt energioptimering. I kan glæde jer til 2018 med blandt andet integrering af Phoenix, udvidet dashboard, Daisy Wheel integrering samt intelligent webshop med lagerstyring, sagde Martin Baden Jensen. Han demonstrerede på storskærm, hvordan eflow grafisk eksempelvis kan vise en virksomheds status i forskellige processer såsom omsætning, fordeling af kundetyper, hvordan afleveringstider overholdes og antallet af afhentede biler.
Alt sammen vigtig for autolakerere, der gerne vil eksistere, når næste Lak & Knowhow dag afvikles til næste år...
Lak-vejen frem et race i effektivitet og samarbejde
Indbudte forsikringstaksatorer på Lak & Knowhow-dagen fik indblik i lakbranchens udfordringer som underleverandør til karrosseribranchen.