Smart system følger bilen til dørs

Bilkoncernen Andersen & Martini har indført et digitalt flow-system, der holder styr på bilen fra sælgeren trykker på salgsknappen til vognen leveres hos en kunde. Det har udryddet fejl og sparer tid.

IT-VÆRKTØJ Hos Andersen & Martini er det slut med store foldede papirsagsmapper, der flyder over med noter fra diverse sælgere, mekanikere og andre. I det øjeblik hvilken som helst sælger klikker på "udført salg" på sin pc, popper et nyt vindue op med en række stationer, som bilen nu skal igennem. Første station er ankomst til Danmark, hvorefter stationerne følger i en lind strøm. Det er for eksempel transport til leveringssted samt kosmetisk- og mekanisk klargøring. Sidste station på rejsen er levering hos kunden.

Undervejs på de forskellige stationer klikkes udført arbejde af, så vognen meldes klar til næste station. På den måde er det let for alle at følge med i, hvor langt vognen er nået. Det har også den fordel, at alle sælgere på tværs i organisationen kan se, om leveringsdatoen stadig holder vand, eller om der skal justeres undervejs. Hvis en given sælger således er syg eller bortrejst, kan alle slå op i systemet og give svar med det samme.



Styr på bilerne
- Især på leasingaftaler kan der ske ændringer, fordi kunderne vil have en anden bil, eller have den leveret et andet sted. Det sker oftere, end man tror, og hver gang er der papirer, som skal udfyldes manuelt, og diverse noter bliver skrevet ind i fysiske sagsmapper. Det slipper man helt for nu, hvor det bare er at skrive ændringerne ind i flowsystemet, og så genberegner systemet tiderne, så man får en ny leveringsdato, siger

Niels Kinnerup, seniorudvikler hos Biltorvet A/S, der står bag systemet.

Flow-systemet er en udvidelse til salgsstyringsprogrammet AutoDesktop. Det er bygget til at holde styr på bilerne, og hvornår de senest skal have været igennem en station for at nå leveringsdatoen. På den måde kan eksempelvis værkstedet se, hvor mange biler der er i kø, og hvornår de senest skal have været igennem klargøringen og være sendt videre til næste station for at nå deadline.

Hent fem timer pr. bil
Indlagt i systemet er også de mange administrative opgaver såsom bestilling af nummerplader, servicebog og serviceaftaler, samt oprettelse i arkivet. Alle kan til enhver tid se alle biler, og hvor langt de er i processen.

Læs også: Lakprogram tager pladeværksteder med

Behovet for systemet opstod på baggrund af en undersøgelse af det administrative tidsforbrug.

- Vi målte, at vi brugte knap 11 timer i gennemsnit på administration på hver fabriksbestilt bil. Den kortest mulige tid ville være seks timer, så der var hvert fald fem timer at hente per bil, husker Jesper Bjørn Hansen, der er vicedirektør hos Andersen & Martini.

Med tanke på at koncernens ni afdelinger sælger mange tusinder nye biler og varevogne om året, giver det en del timer at hente.

Det fejler aldrig
De fem timers forskel skyldtes ofte, at der skete fejl undervejs. Flow-værktøjet i gamle dage bestod af et fælles regneark, som sælgerne kunne ændre i. Havde man brug for oplysninger om en bil, blev de printet, men der kunne blive tilføjet nye oplysninger af andre sælgere eller medarbejdere, og det bevirkede, at udskrifterne ikke altid var opdaterede. Jesper Bjørn Hansen nævner et andet eksempel:

Læs også: Et frit autoværksted der tør

- Slutsedler var på papir og kørte mellem afdelingerne på en postvogn. Det skete, at de blev væk. Sådanne fejl slipper vi for i dag, hvor alt kører digitalt. Vi har i den sammenhæng ingen fejl længere, siger han.

Smid de gamle vaner
Jesper Bjørn Hansen fortæller, at den største udfordring undervejs var at få medarbejderne til at smide de gamle vaner og bruge bilsalgsværktøjet AutoDesktop til alt. Indførelsen af den ny teknologi skete derfor én afdeling ad gangen.

- Der var meget skeptiske folk, som nærmest nægtede det nye IT-system. Men i dag får systemet meget ros, og mange vil ikke undvære det. Flere er direkte begejstrede. Igen er det fordi, alle kan tydeligt se, at der sker færre fejl, siger han.

Og har man så hentet de fem timers administrativt spild?

- Vi har faktisk ikke målt det. Men jeg kan fortælle, at vi i dag sælger 20 procent flere biler, men er gået fra fem en halv administrativ medarbejder ned på tre en halv i samme tidsrum, oplyser han.

Alle kan få systemet skræddersyet
Selv om flow-systemet er skræddersyet til Andersen & Martini, kan det fint leveres til andre bilhuse. Biltorvet A/S, der står bag Autodesktop, oplyser, at it-produktet kan skræddersys som også mindre versioner med få stationer i flowet.

Åbent track & trace for kunder
Snarest skal systemet også være tilgængeligt for kunderne, der, i stedet for at ringe ind og spørge, selv vil kunne følge med i leveringen af en bil ligesom de velkendte track & trace-systemer ved pakkepost. Det vil være god service og spare sælgerne en masse tid.
Mere om: It


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Sommermagasinet
Verdens bedste klassiker-show

Messen Techno Classica Essen blander fornøjelse og skinnende klassikere for millioner.

Magnussen er utilfreds med teamkollega og niendeplads

Magnussen slutter nier i dramatisk Silverstone-grandprix

Kevin Magnussen tog niendepladsen, mens Sebastian Vettel sejrede i tæt kamp på Silverstone i England.

Haas-chef: Vi skal stoppe med at skade os selv

Plus

Sommermagasinet
Dansk vellyd og tysk grundighed

Den danske højttalerproducent Dynaudio har lydsystemer til biler som sin største indtægtskilde. Flagskibet sidder i den nye Volkswagen Touareg. Sommer-magasinet har besøgt fabrikken i Skanderborg.

Nyhedsbrev

1

Sommermagasinet
Manden bag DK’s Flotteste Bil

Det startede med en ufattelig gul Alfasud racerbil. Og eksploderede med en BMW Cabriolet med nærmest magisk lak.

Online Avis Arkiv
Plus

Sommermagasinet
"Jeg har altid været vild med formen"

Flemming Nøhr har noget med Datsun og den særlige form, der minder ham om studietiden.

Dæk af mælkebøtter får forskningspris

Plus

Analyse: Brugtmarkedet viser fremgang

Plus

Sommermagasinet
Udbyder: Almindelige biler er blevet samleobjekter

Plus

Energiaftalen er godt nyt for elbilsalget

Efter ugers forhandlinger er samtlige partier enige om en ny energiaftale med lempede elafgifter og havmøller. Dansk Elbil Alliance, Brintbranchen og Dansk Energi glæder sig over nye muligheder.

Plus

Sommermagasinet
Hi-fi på fire hjul

Kinesisk Byton elbil på europæisk charmetur

Oslo var - naturligvis - et showpoint for den avancerede kinesiske elbil, som forventes lanceret i Europa i 2020.

Forkert foto ved konkurs

Plus

Første danske test: Sådan vil Focus generobre Golf-klassen

Efter flere år i skyggen skal den nye Ford Focus genvinde det vigtige C-segment, og det med mere end kun køreegenskaber.

Plus

Sommermagasinet
Klassiske biler kan få deres originale dæk

Stort dæksite har allerede set på området for klassiske biler og vurderet, at forretningsgrundlaget er stort.

Plus

Sommermagasinet
Biler og Rock

Tag en køretur med de mest berømte musiknumre, der handler om biler. Og lyt til numrene på Spotify.

Plus

Sommermagasinet
Når hobby bliver til forretning ruller milliarderne

Klassiske biler og B2B er inden for de senere år smeltet sammen. Langt flere aktører har set et lys i biler med patina.

Plus

Semler sætter fart på det digitale bilsalg

Danskerne vil inden længe kunne foretage bilkøbet langt mere digitalt. Semler Gruppen sætter nu for alvor turbo på den digitale udvikling med ansættelsen af Kristoffer de Hemmer Hamborg som ny direktør for digital vækst og e-business og vil allerede i 2018 lancere nye muligheder for bilkøberne.

Plus

Kamera i bilruden assisterer føreren på bilferien sydpå

Plus

Når superbiler har brug for mekanikerhjælp

Magnussen på Haas-jubeldag: Helt utroligt

Kevin Magnussen var smil fra øre til øre, efter at Haas scorede tredjeflest point af alle teams i Østrig.

Plus

Autocom køber Bud På Bilen

Plus

Elbil-festival gav miljøbilerne medvind

Der var gode politiske toner, standup-sjov og kørsel med en skov af el- og hybridbiler, da Struer lagde forblæst havn til landets første elbilfestival.

Plus

Fremtidens Mekaniker
Minister har hjælp til lærlinge på vej

Plus

Sommermagasinet
Retrotest: Hvordan mon det var på Le Mans?

Bygger Opel bilhus i Hillerød

Fjerde generation er klar i Slagelse

Plus

Peugeot-forhandler skifter til kæde

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Hvor kører Formel 1 hen, Peter Nygaard?

Over 1000 investorer fik del i deletrailerne

Plus 2

Bilsælgere ignorerer elbilerne

Le Mans - det er Porsche-kurverne

Forhandlerne venter fald i bilsalg

Plus

Undgå at gå i GDPR-fælden

Plus

Vi køber og bruger biler som aldrig før

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mezzaniner udgør platformen for indretningen i Skanderborg Ungdomsskole

Skab tillid med klima ikon

Biltorvet laver blog for bilforhandlere

[GUIDE] 3 sikre tips til egenkontrol af jeres pallereoler

Nu kan alle lande bruge Digital-Servicebook - slut med km fusk i bilbranchen.

Tillykke til Thy Bilvask med bilvask fra WashTec

Biltorvet forærer ny byttepris-funktion til forhandlere

Modulkontor midt i produktionen gør hverdagen lettere for medarbejdere og ledelse

Kongen af køreglæde – Ford Focus

Nu indføres NemID til køb af bilen

Process Manager | Effektivitet & Kontante fordele | Scandinavia Paint Solution

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

Når indpakning af biler bliver en god investering

Tjek vores fantastiske hjemmeside...

Nu kan man lave serviceaftaler i AutoDesktop

Optimer din virksomhed med ProcessManager

Lactosan optimerer produktion med nyt affugtningsanlæg

Fedt på den rigtige måde

Pallereoler på centimetermål udnytter lagerpladsen maksimalt

Piiiift: Volvo V90 CC Ocean Race vinder alle hjerter

Ernst udstødning, direkte fra Tyskland

18 volt støvsuger fra Metabo

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Ny medarbejder hos norm-teknik

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Po...

Send til en kollega

0.279