Smart system følger bilen til dørs

Bilkoncernen Andersen & Martini har indført et digitalt flow-system, der holder styr på bilen fra sælgeren trykker på salgsknappen til vognen leveres hos en kunde. Det har udryddet fejl og sparer tid.

IT-VÆRKTØJ Hos Andersen & Martini er det slut med store foldede papirsagsmapper, der flyder over med noter fra diverse sælgere, mekanikere og andre. I det øjeblik hvilken som helst sælger klikker på "udført salg" på sin pc, popper et nyt vindue op med en række stationer, som bilen nu skal igennem. Første station er ankomst til Danmark, hvorefter stationerne følger i en lind strøm. Det er for eksempel transport til leveringssted samt kosmetisk- og mekanisk klargøring. Sidste station på rejsen er levering hos kunden.

Undervejs på de forskellige stationer klikkes udført arbejde af, så vognen meldes klar til næste station. På den måde er det let for alle at følge med i, hvor langt vognen er nået. Det har også den fordel, at alle sælgere på tværs i organisationen kan se, om leveringsdatoen stadig holder vand, eller om der skal justeres undervejs. Hvis en given sælger således er syg eller bortrejst, kan alle slå op i systemet og give svar med det samme.



Styr på bilerne
- Især på leasingaftaler kan der ske ændringer, fordi kunderne vil have en anden bil, eller have den leveret et andet sted. Det sker oftere, end man tror, og hver gang er der papirer, som skal udfyldes manuelt, og diverse noter bliver skrevet ind i fysiske sagsmapper. Det slipper man helt for nu, hvor det bare er at skrive ændringerne ind i flowsystemet, og så genberegner systemet tiderne, så man får en ny leveringsdato, siger

Niels Kinnerup, seniorudvikler hos Biltorvet A/S, der står bag systemet.

Flow-systemet er en udvidelse til salgsstyringsprogrammet AutoDesktop. Det er bygget til at holde styr på bilerne, og hvornår de senest skal have været igennem en station for at nå leveringsdatoen. På den måde kan eksempelvis værkstedet se, hvor mange biler der er i kø, og hvornår de senest skal have været igennem klargøringen og være sendt videre til næste station for at nå deadline.

Hent fem timer pr. bil
Indlagt i systemet er også de mange administrative opgaver såsom bestilling af nummerplader, servicebog og serviceaftaler, samt oprettelse i arkivet. Alle kan til enhver tid se alle biler, og hvor langt de er i processen.

Læs også: Et frit autoværksted der tør

Behovet for systemet opstod på baggrund af en undersøgelse af det administrative tidsforbrug.

- Vi målte, at vi brugte knap 11 timer i gennemsnit på administration på hver fabriksbestilt bil. Den kortest mulige tid ville være seks timer, så der var hvert fald fem timer at hente per bil, husker Jesper Bjørn Hansen, der er vicedirektør hos Andersen & Martini.

Med tanke på at koncernens ni afdelinger sælger mange tusinder nye biler og varevogne om året, giver det en del timer at hente.

Det fejler aldrig
De fem timers forskel skyldtes ofte, at der skete fejl undervejs. Flow-værktøjet i gamle dage bestod af et fælles regneark, som sælgerne kunne ændre i. Havde man brug for oplysninger om en bil, blev de printet, men der kunne blive tilføjet nye oplysninger af andre sælgere eller medarbejdere, og det bevirkede, at udskrifterne ikke altid var opdaterede. Jesper Bjørn Hansen nævner et andet eksempel:

Læs også: MC-branchen ræser frem med ny it-platform

- Slutsedler var på papir og kørte mellem afdelingerne på en postvogn. Det skete, at de blev væk. Sådanne fejl slipper vi for i dag, hvor alt kører digitalt. Vi har i den sammenhæng ingen fejl længere, siger han.

Smid de gamle vaner
Jesper Bjørn Hansen fortæller, at den største udfordring undervejs var at få medarbejderne til at smide de gamle vaner og bruge bilsalgsværktøjet AutoDesktop til alt. Indførelsen af den ny teknologi skete derfor én afdeling ad gangen.

- Der var meget skeptiske folk, som nærmest nægtede det nye IT-system. Men i dag får systemet meget ros, og mange vil ikke undvære det. Flere er direkte begejstrede. Igen er det fordi, alle kan tydeligt se, at der sker færre fejl, siger han.

Og har man så hentet de fem timers administrativt spild?

- Vi har faktisk ikke målt det. Men jeg kan fortælle, at vi i dag sælger 20 procent flere biler, men er gået fra fem en halv administrativ medarbejder ned på tre en halv i samme tidsrum, oplyser han.

Alle kan få systemet skræddersyet
Selv om flow-systemet er skræddersyet til Andersen & Martini, kan det fint leveres til andre bilhuse. Biltorvet A/S, der står bag Autodesktop, oplyser, at it-produktet kan skræddersys som også mindre versioner med få stationer i flowet.

Åbent track & trace for kunder
Snarest skal systemet også være tilgængeligt for kunderne, der, i stedet for at ringe ind og spørge, selv vil kunne følge med i leveringen af en bil ligesom de velkendte track & trace-systemer ved pakkepost. Det vil være god service og spare sælgerne en masse tid.
Mere om: It


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

SKI-aftale: Autobranchen kan score en halv milliard

Lokale forhandlere kan med ny aftale få gavn af offentlig indkøbsservice.

S: Nu vil vi forbyde dieselbiler

Bilbasen får ny topchef

Chefrokade hos eBay Danmark sender en dansker i spidsen for selskabets motoraktiviteter. Nikolaj Gjeding Larsen skal udvikle Bilbasen og Bilinfo i de kommende år.

Tre plus én friske bilnyheder

Pepper overtager bilsælgernes job

Nyhedsbrev

Plus

Kia Stinger er en øjenåbner

Vi spørger Kia’s PR-ansvarlige, om Stinger stimulerer salget af mere almindelige Kiaer.

Online Avis Arkiv
Plus

Hvem ønsker sig bil nr. 2?

Især Seat-ejere overvejer en ekstra bil.

Plus

Kia Stinger versus Audi og Volkswagen

Plus

Derfor er det dyrt at føre sager ved domstolene

Bilimportør anker dom

Nissan er uenig i dom, som giver forhandler medhold i, at opsigelse var forkert.

Plus

Værksted klar med elektronisk testbane

Plus

Råd kræver reelle brændstoftal

Plus

Bilers energimærke skal ændres

Nye biler mister et trin, hvis skalaen forbliver uændret, viser beregninger.

Plus

Er det slut med de selvkørende biler?

KLUMME: For at øge trafiksikkerheden må føreren ud af ligningen. Men det kræver computerkraft og at bilbranchen lærer at forstå tankegangen i IT-branchen, skriver Rene Tønder.

Ny dom: Brancheforeningerne mener

Danmarks største fysiske auktion over specialkøretøjer

Plus

LEDER: Hallo, hvem vil tjene en halv milliard?

Snydebiler kan imødese bøderegn

Plus

NyFord Focus med fokus på sikkerhed

Ford Focus i den nye 2018-udgave maser sig i eftersommeren ind , hvor der er allermest trængsel. Den nye bil i C-klassen med mange førerassistenter og raffinerede motorer kommer i nærkamp med bl.a. Golf, Astra og 308.

Plus

Andersen Biler: "Vi har jo kun ét forspring"

Rekordoverskud hos Ejner Hessel

Bildynastiet Ejner Hessel har svært ved at få armene ned efter offentliggørelsen af 2017-regnskabet.

Forhandler vinder over bilimportør

En nybilforhandler har fået medhold i, at virksomheden på tre adresser havde ret til at blive genoptaget som autoriseret reparatør, selv om importøren af det pågældende mærke havde opsagt forhandlerkontrakten.

Leveringsomkostninger lægges oveni prisen

Over halvdelen af forhandlerbilerne på Bilbasen har fået lagt posten til leveringsomkostninger oveni prisen, viser analyse.

Sorte bilfirmaer mister milliarder

Kia udnævner ny europæisk topchef

Brugtbilsalg giver få tvister

Nu over tre millioner biler i Danmark

Plus

En innovativ dag i de grønne brændstoffers tegn

Facebook-gruppe giver fælleskab

Volkswagen henter ny topchef i egne rækker

Gamma Team dækker også dit behov for fælge

Gamma Team Dæk & Fælge Grossist A/S er en af landets førende dækleverandører, men det omfattende produktkatalog byder også på et stort udvalg af TÜV-godkendte fælge for enhver smag

Turanza T005 dæk til den nye Audi A7

Alliance i klargøring

Vivino-mand udruller danske deletrailere globalt

Plus

Bilforhandlere advares mod kreative gebyrer

Plus

Brugtvogns-forhandlere med i SMV-fællesskab

Hyundai angriber dansk motorsport

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Der er frit værkstedsvalg i Danmark MEN!!!

CO2 neutralt website, et dansk initiativ.

Mindre offentligt opgavetyveri, tak!

Online booking en overraskende succes

Bilen til den hippe pensionist – BMW X2

FUCHS Lubricants opdaterede sortiment af motorolie

1 minut der ændre dit værksted.

Se tre-årig skifte hjul på en bil

Stor fremgang i populært bilsalgsprogram

Garantidækning & Gennemskuelighed,

Løwener søger erfaren reservedelschef med branchekendskab

Pulterrum og cykelparkering til beboerne i Risskov Brynet i Aarhus

Skab tillid med klima ikon

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl

Ny webside? Kør den ind med Biltorvet

Løwener hovedleverandør til Sølvsten Bilers nye værksted

Nu skal der turbo på brugtbilssalget

Strategas Virksomhedscheck

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

CO2 neutralt website

JO Hydraulics A/S store lager med orbitmotorer.

Sådan er du som virksomhed stillet under en konflikt

Dansk Bilforhandler Union bliver en del af SMVdanmark

Send til en kollega

0.228