23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Branchen får en ny auto-uddannelse

For første gang får bilbranchen sin helt egen akademiuddannelse inden for salg og rådgivning. Den 18. januar 2018 starter første hold på nyoprettet salgsrådgiveruddannelse, som løber over tre år.

TILBUD En helt ny auto-uddannelser ser dagens lys i starten af det nye år, 2018 - nemlig en specialtilrettelagt salgsrådgiver-uddannelse, der er bygget op med fem akademifag, et afgangsprojekt og temadage specielt rettet mod bilbranchen.

Der vil blive undervist i de traditionelle merkantile fag som salgspsykologi og grundlæggende salg, økonomistyring og finansiering i bilbranchen, relationssalg og optimering af tilbud samt marketingplanlægning og effektiv forhandling. Herudover i aktuelle branchespecifikke temaer for at klæde salgsrådgiveren på med ny viden og kompetencer inden for bæredygtige autoteknologier, udfordringer med deleøkonomi, digitalisering/online markedet, førerløse biler mv.

Praktik vægtes højt
Fælles for alle moduler er en praksisnær tilgang, så den studerende med det samme kan anvende sine nye færdigheder og omsætte dem til værdi ude i virksomheden.

For hvert akademifag vil der være syv undervisningsdage, en til to brancherettede temadage og en eksamen. Det første akademifag på de kommende elevers skema er ’Salgspsykologi og grundlæggende salg’.

Af andre væsentlige elementer kan nævnes, at uddannelsen giver 60 ECTS-point, så med to års ekstra erhvervserfaring efter endt uddannelse har man adgang til uddannelser på diplomniveau.

Hanne Baunkjær, der er chefkonsulent hos Bilbranchen, har sammen med en række medlemsvirksomheder og Erhvervsakademi Aarhus, været med til at stykke uddannelsen sammen.

- Bilbranchen gennemgår en utrolig stor forvandling i de her år. Kunderne bliver mere mobile og digitale, bilerne bliver mere komplekse, og nye konkurrenter finder vej ind til branchen. Det stiller store krav til ikke mindst sælgernes kompetencer og deres omstillingsparathed. Med uddannelsen sikrer vi virksomhedernes adgang til en kompetencegivende uddannelse, der har et skarpt fokus på at udvikle og dygtiggøre både erfarne og nye sælgere/salgsrådgivere.

- Uddannelsen har to store fordele for branchens virksomheder. For det første giver den mulighed for, at deltagerne kan arbejde i spændingsfeltet i mellem teori og praksis. Det betyder, at de på skolen kan få de nyeste redskabet i forhold til salg og rådgivning, og de kan gå hjem og prøve det af i praksis i hverdagen med det samme. Den anden store fordel er, at uddannelsen er kompetencegivende. Og det gør at, branchen også kan bruge uddannelsen i kampen om at tiltrække og fastholde de dygtigste medarbejdere, der bliver så hårdt brug for i årene fremover, siger Hanne Baunkjær.

Supplement til biløkonomer
Den nyoprettede salgsrådgiveruddannelse har ligheder med biløkonomuddannelsen, der i flere år også er blevet udbudt på Erhvervsakademi Aarhus, men der er også en række forskelligheder - både i form og fokus.

Uddannelseskoordinator Finn Rolighed Andersen fra Erhvervsakademi Aarhus uddyber:

- De to uddannelser har ligheder, men også væsentlige forskelle og supplerer derfor hinanden rigtigt godt. Fordi den nye salgsrådgiveruddannelse er på deltid, arbejdes der fuld tid i virksomheden sideløbende med studiet, og man kan derfor med det samme omsætte sin nye viden til praksis, fortæller Rolighed Andersen.

- Med afsæt i de ønsker, vi har fået fra branchen, har vi decideret målrettet den nye uddannelse til sælgeren, der møder kunderne på butiksgulvet og som elsker det, men som også har behov for et kompetenceløft for at matche morgendagens behov og teknologier.

- Den nye akademiuddannelse er altså en specialiseret salgsuddannelse, hvor biløkonomuddannelsen har et bredere sigte. Mange biløkonomer i branchen arbejder for eksempel med forretningsudvikling og analyseopgaver, som også er meget efterspurgte og vigtige kompetencer i branchen. I sammenhæng giver de to uddannelser et stærkt tilbud til bilbranchen, og på denne måde kan vi endnu bedre rådgive de unge og virksomhederne om det korrekte uddannelsesvalg, siger Finn Rolighed Andersen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web03