23948sdkhjf

Hackere truer de forbundne biler

Tysk sikkerhedsløsning skal beskytte biler mod hacking.

IT-SIKKERHED Med de forbundne bilers indtog i den digitale virkelighed bliver det stadigt nemmere for de kløgtige hackere at overtage kontrollen af din bil. Tyske T-Systems, som er en underafdeling af Deutsche Telekom, har derfor udviklet en avanceret sikkerhedsløsning til sikring af vores mekaniske følgesvende.

Hver tredje bil har i dag internet-adgang som standard, og antallet er stødt stigende. I takt med at der bliver produceret flere forbundne biler med IoT-applikationer i massevis, stiger mulighederne også for, at kriminelle kan hacke din bil.



T-Systems har derfor udviklet en række sikkerhedsløsninger for hele IT og telekommunikations infrastrukturen i computerstyrede biler og er nu i gang med at implementere løsningerne hos flere store bilproducenter. De fleste bilproducenter nøjes med at sikre deres indvendige computersystemer, men de skal i virkeligheden være ligeså bekymrede for deres back-end systemer, som er lavet af forskellige producenter og udbydere.

- Nøglen til at opnå fuld sikkerhed og komplet privatliv i bilerne er at indbygge sikkerheden i alle nye bilmodellers komponenter og software helt fra start, udtaler Thomas Fischer, Head of Embedded Digital Solutions hos T-Systems.

IoT kan lukke fjenden ind
Markedet for nyproducerede biler med dataforbindelse - enten gennem indbyggede kommunikationsmoduler eller en forbindelse til en mobil enhed - vil på verdensplan nå op på 61 millioner i 2020, viser tal fra analyseinstituttet Gartner. Det forudser samtidigt, at der i 2020 kommer til at køre 250 millioner forbundne biler på vejene verden over, eftersom det bliver muligt at installere IoT-applikationer i eksisterende biler.

Indtil nu er internetforbindelsen i de forbundne biler blevet brugt til noget så harmløst som navigationssystemer, underholdningsprogrammer og vedligeholdelsessystemer. Men med det efterhånden avancerede brug af internet til underholdning, USB-input og stemmestyring stiger indgangspunkterne også, og hackerne kan tage biltyveri til det næste niveau.

Læs også: If: Nemmere at være bilejer

Hvis skaden sker, og hackerne logger sig på bilens netværk, er tyveri ikke det eneste problem. Idet de nye forbundne biler snakker med trafiklys, jernbaneoverskæringers bomme og broer, udgør det en stor trussel, hvis bilens netværk bliver infiltreret af en hacker.

"Samtalen" sker på et netværk, der normalt er sikret af myndighederne. Men hvis hackerne allerede er logget ind på bilens netværk, kan de nemmere knække det sikre netværk og derved overtage styringen af trafiklys og vejbomme til at skabe totalt kaos.

Ny digital vagthund
Derfor har T-Systems udviklet sikkerhedslåsen, ESLOCKS. Den sidder som en gateway i bilens interne kommunikationsnetværk, der forbinder alle digitale komponenter i køretøjet. Her tjekkes alle systemer for anormale anmodninger og signaler.

Opfanges en anormalitet, fortæller systemet føreren, at der er en mulig fare. Anormaliteterne bliver derefter delt med resten af systemerne i bilen, og med hjælp fra machine learning, der genkender de sikre anmodninger, kan afsenderen blive blokeret.

Læs også: Bilhackere på overarbejde

Opfattes anormaliteten som en trussel, vil føreren blive advaret og vedkommende kan derved reagere, slukke bilen og derved afværge truslen.

Hackere som gidseltagere
Udover de klassiske motiver for at stjæle en bil, er der med car hacking opstået en ny form for kriminalitet, der kobler cybersikkerhed og fysisk sikkerhed uløseligt sammen.

For selvom car hacking umiddelbart kan ses som en cyberhandling, når det handler om computere og kodning, så kommer mennesker reelt i fare, når hackere overtager styringen af en bil.

Enkelte eksempler er set på at holde føreren af bilen som gidsel. Ved at låse føreren inde i bilen og overtage kontrollen over styresystemer, radio og låse, kan hackeren nemt kræve en løsesum af føreren. Betales pengene ikke, kan kidnapperen gennem sit tastatur hjemme bag computeren gøre stor skade.

Siden 2015, hvor en journalist fra deta amerikanske tech-magasin Wired frivilligt satte sig bag rattet af en hacket bil og oplevede, hvor slemt det kan gå, har der været fokus på, hvordan man kan øge sikkerheden i de ny-producerede biler. Med hjælp fra white-hat-hackere, som finder frem til sikkerhedsbrister og udnytter det i den gode sags tjeneste, er T-Systems med deres sikkerhedsløsninger tættere på at sikre sine kunder mod denne stigende trussel.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Jysk leverandør har fundet en guldåre i moderne værksteder

Flex1One i Brørup har succes med at give værksteder et klinisk look.

Brødre nomineret til pris

Plus

Autobutler opnår tysk hæder

Plus

To konkurrerende bilhuse i nyt lak-partnerskab

Du holder da weekend-åbent?

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Kodesprog for farve-kultur

AD Danmark finder afløsere for topchef

Grossisten AD Danmark skifter ud i ledelsen i forbindelse med afgangen af deres salgs- og konceptchef

Plus

Stort opkøb på termostat-markedet

Plus

Topchef stopper hos AD Danmark

Tidligere FTZ-chef er også fortid i AD Danmark.

Stenhøj løfter sig til rekord

Dansk producent opnår det bedste resultat i virksomhedens 100 års historie.

Alternativ dobbeltmaskine til aircon

Plus

Ny problemknuser er klar på nettet 24/7

Pava udvider i Birkerød

Plus

Ekstra kraftigt batteriværktøj på messe

Handsker helt ud til finger­spidserne

Masser af nyt fra KS Tools

En vinklet slagnøgle i en helt ny serie luftværktøj og unikt wifi-kamerasonde til smartphone er blandt nyhederne på au2messen.

Autogrossist fik jackpot

Det bedste regnskab nogensinde for autogrossisten FTZ.

AR-brillen flytter ind på værkstedet

Stenhøj indtager messe med kæmpe-stand

Løfter-producent deltager på au2messe 2018 med stand på hele 400 kvadratmeter.

De fire vigtigste svejsetendenser i autobranchen

Plus

Dansk auto-succes sætter farten op

Roskilde-firmaet Lindgaard Pedersen har fortsat fuldt fokus på sine fartpiloter til at eftermontere på flere modeller.

Plus

Populær rudelim holder timeplanen

Plus

Reparatør: Sådan holder vi liv i flere dæk

Bildæk er en miljøbelastning, men branchen er i fuld gang med at kigge på løsninger til at gøre noget ved det.

Plus

Faldgrube: Undgå ulovlige turboladere

Plus

Kaster nyt lys over au2messen

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

Plus

Fabrikker sparer på galvanisering

Plus

Antirust-leverandør får ny ejer

Plus

Grossist slår til mod voksende byrde

Skorstensgaard åbner værksted i Køge

Plus

BMW-nørder udvider biksen

Plus

Svensk autoglasfirma klar i Danmark

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

Distributører laver netværk

Plus

En uvis lys-fremtid for værkstederne

Ryds på opkøb i England

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Din logistik specialist i Danmark

Den komfortable crossover

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

EffiMat automatiserer onlinebutikkernes lagre

Hvad er det, de har proppet i forenden?

Remus udstødning til ny M5

Franske turbokræfter i Nissan Qashqai

Tillykke til bilhuset Elmer med deres nye bilvaskemaskine

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliarder kr.

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Tjen 240 millioner

Førsteklasses kvalitet siden 1888: Nu med et nyt udseende

Nyt Renault bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Peugeot bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Send til en kollega

0.278