Hackere truer de forbundne biler

Tysk sikkerhedsløsning skal beskytte biler mod hacking.

IT-SIKKERHED Med de forbundne bilers indtog i den digitale virkelighed bliver det stadigt nemmere for de kløgtige hackere at overtage kontrollen af din bil. Tyske T-Systems, som er en underafdeling af Deutsche Telekom, har derfor udviklet en avanceret sikkerhedsløsning til sikring af vores mekaniske følgesvende.

Hver tredje bil har i dag internet-adgang som standard, og antallet er stødt stigende. I takt med at der bliver produceret flere forbundne biler med IoT-applikationer i massevis, stiger mulighederne også for, at kriminelle kan hacke din bil.



T-Systems har derfor udviklet en række sikkerhedsløsninger for hele IT og telekommunikations infrastrukturen i computerstyrede biler og er nu i gang med at implementere løsningerne hos flere store bilproducenter. De fleste bilproducenter nøjes med at sikre deres indvendige computersystemer, men de skal i virkeligheden være ligeså bekymrede for deres back-end systemer, som er lavet af forskellige producenter og udbydere.

- Nøglen til at opnå fuld sikkerhed og komplet privatliv i bilerne er at indbygge sikkerheden i alle nye bilmodellers komponenter og software helt fra start, udtaler Thomas Fischer, Head of Embedded Digital Solutions hos T-Systems.

IoT kan lukke fjenden ind
Markedet for nyproducerede biler med dataforbindelse - enten gennem indbyggede kommunikationsmoduler eller en forbindelse til en mobil enhed - vil på verdensplan nå op på 61 millioner i 2020, viser tal fra analyseinstituttet Gartner. Det forudser samtidigt, at der i 2020 kommer til at køre 250 millioner forbundne biler på vejene verden over, eftersom det bliver muligt at installere IoT-applikationer i eksisterende biler.

Indtil nu er internetforbindelsen i de forbundne biler blevet brugt til noget så harmløst som navigationssystemer, underholdningsprogrammer og vedligeholdelsessystemer. Men med det efterhånden avancerede brug af internet til underholdning, USB-input og stemmestyring stiger indgangspunkterne også, og hackerne kan tage biltyveri til det næste niveau.

Læs også: If: Nemmere at være bilejer

Hvis skaden sker, og hackerne logger sig på bilens netværk, er tyveri ikke det eneste problem. Idet de nye forbundne biler snakker med trafiklys, jernbaneoverskæringers bomme og broer, udgør det en stor trussel, hvis bilens netværk bliver infiltreret af en hacker.

"Samtalen" sker på et netværk, der normalt er sikret af myndighederne. Men hvis hackerne allerede er logget ind på bilens netværk, kan de nemmere knække det sikre netværk og derved overtage styringen af trafiklys og vejbomme til at skabe totalt kaos.

Ny digital vagthund
Derfor har T-Systems udviklet sikkerhedslåsen, ESLOCKS. Den sidder som en gateway i bilens interne kommunikationsnetværk, der forbinder alle digitale komponenter i køretøjet. Her tjekkes alle systemer for anormale anmodninger og signaler.

Opfanges en anormalitet, fortæller systemet føreren, at der er en mulig fare. Anormaliteterne bliver derefter delt med resten af systemerne i bilen, og med hjælp fra machine learning, der genkender de sikre anmodninger, kan afsenderen blive blokeret.

Læs også: Bilhackere på overarbejde

Opfattes anormaliteten som en trussel, vil føreren blive advaret og vedkommende kan derved reagere, slukke bilen og derved afværge truslen.

Hackere som gidseltagere
Udover de klassiske motiver for at stjæle en bil, er der med car hacking opstået en ny form for kriminalitet, der kobler cybersikkerhed og fysisk sikkerhed uløseligt sammen.

For selvom car hacking umiddelbart kan ses som en cyberhandling, når det handler om computere og kodning, så kommer mennesker reelt i fare, når hackere overtager styringen af en bil.

Enkelte eksempler er set på at holde føreren af bilen som gidsel. Ved at låse føreren inde i bilen og overtage kontrollen over styresystemer, radio og låse, kan hackeren nemt kræve en løsesum af føreren. Betales pengene ikke, kan kidnapperen gennem sit tastatur hjemme bag computeren gøre stor skade.

Siden 2015, hvor en journalist fra deta amerikanske tech-magasin Wired frivilligt satte sig bag rattet af en hacket bil og oplevede, hvor slemt det kan gå, har der været fokus på, hvordan man kan øge sikkerheden i de ny-producerede biler. Med hjælp fra white-hat-hackere, som finder frem til sikkerhedsbrister og udnytter det i den gode sags tjeneste, er T-Systems med deres sikkerhedsløsninger tættere på at sikre sine kunder mod denne stigende trussel.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Sommermagasinet
En lakverden under pres

Grossist vinder over 3F

OPDATERET. Forbunds konfliktvarsler mod en række au2parts selskaber afvist af Arbejdsretten. CAC er tilfreds, mens 3F ærgrer sig.

Plus

Sommermagasinet
Verdens bedste klassiker-show

Messen Techno Classica Essen blander fornøjelse og skinnende klassikere for millioner.

Magnussen er utilfreds med teamkollega og niendeplads

Magnussen slutter nier i dramatisk Silverstone-grandprix

Kevin Magnussen tog niendepladsen, mens Sebastian Vettel sejrede i tæt kamp på Silverstone i England.

Nyhedsbrev

Haas-chef: Vi skal stoppe med at skade os selv

Online Avis Arkiv
Plus

Analyse: Brugtmarkedet viser fremgang

Plus

Applus Danmark vender flere års underskud

For første gang leverer synsvirksomheden overskud.

Plus

Mekanikernes hjælpelinje

FTZ Bilteknisk Support vil i år hjælpe danske mekanikere i mere end 20.000 sager med problemer.

Plus

Bosch ansætter ny nordisk direktør

Per Boye Rasmussen skal stå i spidsen for Automotive Aftermarket hos Bosch i Norden. Han afløser hollandske Mans Verstijnen den 1. juli.

Plus

Sommermagasinet
Udbyder: Almindelige biler er blevet samleobjekter

Plus

Sommermagasinet
Marinbiologen der læste videre til mekaniker

Den højt universitetsuddannede forsker Anders Bang valgte at sige farvel til reagensglas og faglitteratur i akademiker-miljøet for i stedet at skrue i biler - til en langt lavere løn.

Plus

Sommermagasinet
"Jeg har altid været vild med formen"

Flemming Nøhr har noget med Datsun og den særlige form, der minder ham om studietiden.

Dæk af mælkebøtter får forskningspris

Plus

Værkstedskæde sætter turbo på indtjeningen

QuickPot har forbedret bundlinjen gennem effektiviseringer og et øget fokus på webshoppen, men manglen på kvalificeret arbejdskraft bremser virksomhedens vækstambitioner.

Kør gokart-ræs og vind den lokale håneret

Plus

Sommermagasinet
Når hobby bliver til forretning ruller milliarderne

Klassiske biler og B2B er inden for de senere år smeltet sammen. Langt flere aktører har set et lys i biler med patina.

Plus

Sommermagasinet
Biler og Rock

Tag en køretur med de mest berømte musiknumre, der handler om biler. Og lyt til numrene på Spotify.

Plus

Thansen taber penge som autogrossist

Indtoget på den professionelle del af automarkedet har været et dyrt bekendtskab for T. Hansen Gruppen, som alligevel kan notere et overskud på 82 millioner kroner.

Plus

Sommermagasinet
Mekanikere er supersælgere

Plus

Sommermagasinet
Klassiske biler kan få deres originale dæk

Stort dæksite har allerede set på området for klassiske biler og vurderet, at forretningsgrundlaget er stort.

Plus

Beder minister om lov til at søge EU-arbejdskraft

Byens Bilpleje mangler kandidater til syv autolakerer-stillinger. AutoBranchen Danmark vil have autobranchen godkendt til at kunne søge arbejdskraft uden for EU.

Magnussen på Haas-jubeldag: Helt utroligt

Kevin Magnussen var smil fra øre til øre, efter at Haas scorede tredjeflest point af alle teams i Østrig.

DM-titel fylder i ordrebogen

Nyslået Danmarksmester i klimateknik, Martin Benjaminsen fra Heden Auto i Ringe, mærker allerede nu gevinsten af sin triumf. Kunderne strømmer til, og en ekstra fyldestation er netop blevet leveret.

Plus 6

DEBAT: Dansen om den varme grød

Plus

Hurtigere saksedonkrafte rammer markedet

Ny lærlingeforening for værkstedernes små alfer

Auto-G grossist køber op og udvider

Lift-mærke bliver komplet i Danmark

Udviklingsteam hos Compac

Rådgiver-alliance for SMV'er dannet

Plus

Bilbranchen blander sig i debat om karrosseridele

Plus

Ford svarer på kritik af reservedele

1

Debat om dele: Pudsig markedsføring

Fjerde generation er klar i Slagelse

Din bil sladrer om mere end du aner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Nexa Autocolor | Scandinavia Paint Solution

Mezzaniner udgør platformen for indretningen i Skanderborg Ungdomsskole

Skab tillid med klima ikon

Biltorvet laver blog for bilforhandlere

[GUIDE] 3 sikre tips til egenkontrol af jeres pallereoler

Nu kan alle lande bruge Digital-Servicebook - slut med km fusk i bilbranchen.

Tillykke til Thy Bilvask med bilvask fra WashTec

Biltorvet forærer ny byttepris-funktion til forhandlere

Modulkontor midt i produktionen gør hverdagen lettere for medarbejdere og ledelse

Kongen af køreglæde – Ford Focus

Nu indføres NemID til køb af bilen

Process Manager | Effektivitet & Kontante fordele | Scandinavia Paint Solution

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

Når indpakning af biler bliver en god investering

Tjek vores fantastiske hjemmeside...

Nu kan man lave serviceaftaler i AutoDesktop

Optimer din virksomhed med ProcessManager

Lactosan optimerer produktion med nyt affugtningsanlæg

Fedt på den rigtige måde

Pallereoler på centimetermål udnytter lagerpladsen maksimalt

Piiiift: Volvo V90 CC Ocean Race vinder alle hjerter

Ernst udstødning, direkte fra Tyskland

18 volt støvsuger fra Metabo

Send til en kollega

0.243