Hackere truer de forbundne biler

Tysk sikkerhedsløsning skal beskytte biler mod hacking.

IT-SIKKERHED Med de forbundne bilers indtog i den digitale virkelighed bliver det stadigt nemmere for de kløgtige hackere at overtage kontrollen af din bil. Tyske T-Systems, som er en underafdeling af Deutsche Telekom, har derfor udviklet en avanceret sikkerhedsløsning til sikring af vores mekaniske følgesvende.

Hver tredje bil har i dag internet-adgang som standard, og antallet er stødt stigende. I takt med at der bliver produceret flere forbundne biler med IoT-applikationer i massevis, stiger mulighederne også for, at kriminelle kan hacke din bil.



T-Systems har derfor udviklet en række sikkerhedsløsninger for hele IT og telekommunikations infrastrukturen i computerstyrede biler og er nu i gang med at implementere løsningerne hos flere store bilproducenter. De fleste bilproducenter nøjes med at sikre deres indvendige computersystemer, men de skal i virkeligheden være ligeså bekymrede for deres back-end systemer, som er lavet af forskellige producenter og udbydere.

- Nøglen til at opnå fuld sikkerhed og komplet privatliv i bilerne er at indbygge sikkerheden i alle nye bilmodellers komponenter og software helt fra start, udtaler Thomas Fischer, Head of Embedded Digital Solutions hos T-Systems.

IoT kan lukke fjenden ind
Markedet for nyproducerede biler med dataforbindelse - enten gennem indbyggede kommunikationsmoduler eller en forbindelse til en mobil enhed - vil på verdensplan nå op på 61 millioner i 2020, viser tal fra analyseinstituttet Gartner. Det forudser samtidigt, at der i 2020 kommer til at køre 250 millioner forbundne biler på vejene verden over, eftersom det bliver muligt at installere IoT-applikationer i eksisterende biler.

Indtil nu er internetforbindelsen i de forbundne biler blevet brugt til noget så harmløst som navigationssystemer, underholdningsprogrammer og vedligeholdelsessystemer. Men med det efterhånden avancerede brug af internet til underholdning, USB-input og stemmestyring stiger indgangspunkterne også, og hackerne kan tage biltyveri til det næste niveau.

Læs også: DEBAT: Bilens sikkerhed gælder også IT

Hvis skaden sker, og hackerne logger sig på bilens netværk, er tyveri ikke det eneste problem. Idet de nye forbundne biler snakker med trafiklys, jernbaneoverskæringers bomme og broer, udgør det en stor trussel, hvis bilens netværk bliver infiltreret af en hacker.

"Samtalen" sker på et netværk, der normalt er sikret af myndighederne. Men hvis hackerne allerede er logget ind på bilens netværk, kan de nemmere knække det sikre netværk og derved overtage styringen af trafiklys og vejbomme til at skabe totalt kaos.

Ny digital vagthund
Derfor har T-Systems udviklet sikkerhedslåsen, ESLOCKS. Den sidder som en gateway i bilens interne kommunikationsnetværk, der forbinder alle digitale komponenter i køretøjet. Her tjekkes alle systemer for anormale anmodninger og signaler.

Opfanges en anormalitet, fortæller systemet føreren, at der er en mulig fare. Anormaliteterne bliver derefter delt med resten af systemerne i bilen, og med hjælp fra machine learning, der genkender de sikre anmodninger, kan afsenderen blive blokeret.

Læs også: Kør bil med tankens kraft

Opfattes anormaliteten som en trussel, vil føreren blive advaret og vedkommende kan derved reagere, slukke bilen og derved afværge truslen.

Hackere som gidseltagere
Udover de klassiske motiver for at stjæle en bil, er der med car hacking opstået en ny form for kriminalitet, der kobler cybersikkerhed og fysisk sikkerhed uløseligt sammen.

For selvom car hacking umiddelbart kan ses som en cyberhandling, når det handler om computere og kodning, så kommer mennesker reelt i fare, når hackere overtager styringen af en bil.

Enkelte eksempler er set på at holde føreren af bilen som gidsel. Ved at låse føreren inde i bilen og overtage kontrollen over styresystemer, radio og låse, kan hackeren nemt kræve en løsesum af føreren. Betales pengene ikke, kan kidnapperen gennem sit tastatur hjemme bag computeren gøre stor skade.

Siden 2015, hvor en journalist fra deta amerikanske tech-magasin Wired frivilligt satte sig bag rattet af en hacket bil og oplevede, hvor slemt det kan gå, har der været fokus på, hvordan man kan øge sikkerheden i de ny-producerede biler. Med hjælp fra white-hat-hackere, som finder frem til sikkerhedsbrister og udnytter det i den gode sags tjeneste, er T-Systems med deres sikkerhedsløsninger tættere på at sikre sine kunder mod denne stigende trussel.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

SKI-aftale: Autobranchen kan score en halv milliard

Lokale forhandlere kan med ny aftale få gavn af offentlig indkøbsservice.

Plus

Tilliden til værkstederne stiger

Værkstedsportalen Autobutler kårer det bedste værksted og noterer, at danskernes tilfredshed med deres mekaniker er på vej op.

Plus

Fiberskiver og fejlkoder på menuen

Bosch fortæller ved Auto-G aftenerne om vigtige tændrørs-tolerancer og om ESI-tronic testernes finurligheder.

Plus

AutoPartner er bedste kæde

Plus

OBD-indgangen tilbage i lovgivningen

Glæde på AUTIG’s årsmøde over helt ny vedtagelse i Europa-Parlamentet om reglerne for typegodkendelse af biler og bildele.

Nyhedsbrev

S: Nu vil vi forbyde dieselbiler

Online Avis Arkiv
Plus

En lakforsegling beskytter investeringen

Plus

Reparationsgrænse skader fortsat

Det "grimmeste" år nogensinde med laveste reparationsgrænse, melder SKAD.

Plus

Hvor ska’ vi hen du med mekanikeruddannelsen?

Hele 22 autoskoler var repræsenteret på et velbesøgt landsmøde om udfordringerne for fremtidens mekanikere.

Rattet Rundt med motorsporten

Kort nyt fra motorsportens verden i ind- og udland - se også de selvstændige billedtekster.

Plus

CAN - kan ikke fungere...

Det er ikke "bare lige" at montere el til anhængertræk. Westfalia forklarede hvorfor og hvordan.

Plus

Grossist kursus: Elbiler er ikke for amatører

Forkert mekaniker-arbejde kan forårsage en lysbue på 6000 grader, der pulveriserer selv metal.

Plus

Grossist gav blik ind i fremtidens farer og fordele

Auto-G har i disse dage fokus på el- og hybridbil arbejde, kodning af anhængertræk og højtryks-benzinmotorer på sin event rundt i landet på tekniske skoler.

Plus

3D-printede reservedele på vej

Branchekonsulent René Tønder gav på Auto-G aften et indblik i de nye muligheder og udfordringer, der venter lige om hjørnet.

Plus

Stor autogrossist vil sælge MC-dele

Når autobranchen slukker ’brande’

Partikler i brandbiler er til skade for alle de ansatte, men der er en måde at komme røgpartiklerne til livs.

Plus

Tjen penge på slukkede baglygter

Slukkede baglygter skaber kritiske situationer. Værksteder kan afhjælpe problemet.

Plus

Nødtætninger atter tilladt

Færdselsstyrelsen har i al ubemærkethed besluttet, at nødtætninger på dæk alligevel er tilladt. Dækbranchen undrer sig over forløbet og sagen rejses i Folketinget.

Plus

Andersen Biler: "Vi har jo kun ét forspring"

Plus

Leasing sætter eftermarked for bremser under pres

Plus

De holdt hovedet koldt i klima-finalen

Vinder af Nissens DM i Klima blev Martin Benjaminsen fra Heden Auto på Midtfyn i et tæt finale-opgør.

Plus

Nissens trænings-koncept udvider

Det danske DM i Klima er en forløber for udenlandske mesterskaber hos Nissens.

Plus

Mere dæksalg: Den her bilkategori rykker voldsomt

Plus

Gearkasse-maskine skal forhindre olie-fejl

Plus

Fortsat fuld fart på Max MC Parts

En aften om bilklimaet

Bremsedele skal smøres

MC-lager holder ophørsudsalg

FDM tilfreds med karrosseri-rapport

Gamma Team dækker også dit behov for fælge

Gamma Team Dæk & Fælge Grossist A/S er en af landets førende dækleverandører, men det omfattende produktkatalog byder også på et stort udvalg af TÜV-godkendte fælge for enhver smag

Brancheforening får tilført nye kræfter

Øget indtjening på bremsedele

Plus

Bosal sælger produktion af anhængertræk

Plus

En ekstra maskine på værkstedet betaler sig

DM i klima-teknik klar til finalen lørdag

Rattet Rundt med motorsporten

Plus

Bilvarmer på el er godt for mekanikeren

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Der er frit værkstedsvalg i Danmark MEN!!!

CO2 neutralt website, et dansk initiativ.

Mindre offentligt opgavetyveri, tak!

Online booking en overraskende succes

Bilen til den hippe pensionist – BMW X2

FUCHS Lubricants opdaterede sortiment af motorolie

1 minut der ændre dit værksted.

Se tre-årig skifte hjul på en bil

Stor fremgang i populært bilsalgsprogram

Garantidækning & Gennemskuelighed,

Løwener søger erfaren reservedelschef med branchekendskab

Pulterrum og cykelparkering til beboerne i Risskov Brynet i Aarhus

Skab tillid med klima ikon

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl

Ny webside? Kør den ind med Biltorvet

Løwener hovedleverandør til Sølvsten Bilers nye værksted

Nu skal der turbo på brugtbilssalget

Strategas Virksomhedscheck

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

CO2 neutralt website

JO Hydraulics A/S store lager med orbitmotorer.

Sådan er du som virksomhed stillet under en konflikt

Dansk Bilforhandler Union bliver en del af SMVdanmark

Send til en kollega

0.348