23948sdkhjf

Manglende serviceeftersyn på leaset bil kostede dyrt

Det koster en forbruger 5300 kroner, at hun ikke havde afholdt serviceeftersyn for sin leasingbil, selv om det fremgik af kontrakten, at hun skulle. Man bør sætte sig ind i vilkårene, når en aftale indgås, råder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

LEASINGBILER Det er ikke nok at betale for en leaset bil. Der kan også følge pligter om service og vedligehold med. Det må en forbruger sande efter at have tabt sin sag i Pengeinstitutankenævnet, fordi forbrugeren ikke havde overholdt sin del af aftalen med det finansieringsselskab, Peugeot Finans v/Jyske Finans, som bilen blev leaset af.

Det kostede forbrugeren 5300 kroner, at hun ikke sendte bilen til serviceeftersyn, selv om det stod i service- og vedligeholdelsesaftalen.

- Forbrugerne kan undgå ubehagelige overraskelser ved at sætte sig ind i aftalevilkårene, hver gang de indgår en aftale. Så ved de, hvilke forpligtelser de og selskabet hver især har. Det gælder ikke kun ved aftaler om billeasing, men for eksempel også ved leje af elektronik og andre produkter, siger souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

To gange et-årig aftale

I sagen fra Pengeinstitutankenævnet indgik forbrugeren en et-årig kontrakt med et finansieringsselskab om billeasing. To gange efterfølgende indgik hun en ny et-årig aftale om at lease den samme bil.

I service- og vedligeholdelsesaftalen, som var en del af leasingkontrakten, stod der, at forbrugeren havde pligt til at sende bilen til eftersyn, inden den blev tilbageleveret til finansieringsselskabet.

Hver gang forbrugeren skulle underskrive en ny kontrakt, sendte finansieringsselskabet hende desuden en mail, hvor der stod, at hun skulle huske at få bilen til serviceeftersyn, når den pågældende kontraktperiode udløb, også selv om hun måtte indgå en ny privatleasingaftale. Forbrugeren tog dog ikke bilen til serviceeftersyn efter kontraktperioderne.

Generator itu

Da bilens generator i den tredje kontraktperiode gik i stykker, krævede finansieringsselskabet, at forbrugeren skulle betale 5300 kroner til reparation, fordi bilen ikke havde været til serviceeftersyn.

- Vores råd til forbrugere, der indgår aftale om leasing eller leje af et produkt, er, at de sætter sig ind i, hvilke pligter de selv har, for eksempel i forhold til vedligeholdelse af produktet. Er der noget i aftalevilkårene, de ikke forstår, er det en god idé at spørge selskabet, siger Susanne Aamann.

Pengeinstitutankenævnet gav finansieringsselskabet medhold i, at forbrugeren skulle betale for reparationen, fordi forbrugeren ikke havde overholdt sin pligt til at få sendt bilen til eftersyn i de første to kontraktperioder.

FDM: Forpligtelser skal opfyldes

I en kommentar til sagen siger Lennart Fogh, afdelingschef for FDM’s juridiske rådgivning:
- Vi kender ikke noget til sagen, kun fra presseomtalen. Men i alle aftaler, også for leasingbiler, gælder forpligtelser for begge parter. Hvis man inden for billeasing tilsidesætter vilkårene, får det konsekvenser.
- Læren er, som styrelsen også påpeger, at man skal læse sin aftale grundigt igennem og opfylde ens forpligtelser. Det er der intet usædvanligt i, udtaler Lennart Fogh over for Motor-magasinet.
- Det falder helt i tråd med vores medlemsrådgivning, hvor vi peger på, at man skal sørge for at overholde eksempelvis service-intervaller og rust-kontrol. Ikke kun fordi det er aftale-vilkår, men også fordi det er bedst for bilen, siger Lennart Fogh.

Finans og Leasing: Intet at komme efter

 Hos Finans og Leasing siger direktør Christian Brandt:

- Jeg lægger vægt på, at det er en 5-0 afgørelse, der har ikke været tvivl om afgørelsen. Det er helt rigtigt, at man skal læse og forstå aftaler, men det er ikke sagens kerne. Forbrugeren har her undladt at agere i henhold til de breve, som leasingselskabet har sendt om at huske service.

- En bil jhar man jo typisk i længere tid, og en bil skal serviceres løbende. Intet holder jo evigt. Det er hensigtsmæssigt ikke kun for at bilen skal være sikker, men også for at at vedligeholde dens garanti. Desuden gør en ny bil selv opmærksom på, når det er tid til service. Så der er Intet at komme efter, udtaler Christian Brandt til Motor-magasinet.

Han peger på, at sagen således ikke giver anledning til at ændre på FDM-aftalen om en standardkontrakt.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094