23948sdkhjf

Manglende serviceeftersyn på leaset bil kostede dyrt

Det koster en forbruger 5300 kroner, at hun ikke havde afholdt serviceeftersyn for sin leasingbil, selv om det fremgik af kontrakten, at hun skulle. Man bør sætte sig ind i vilkårene, når en aftale indgås, råder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

LEASINGBILER Det er ikke nok at betale for en leaset bil. Der kan også følge pligter om service og vedligehold med. Det må en forbruger sande efter at have tabt sin sag i Pengeinstitutankenævnet, fordi forbrugeren ikke havde overholdt sin del af aftalen med det finansieringsselskab, Peugeot Finans v/Jyske Finans, som bilen blev leaset af.

Det kostede forbrugeren 5300 kroner, at hun ikke sendte bilen til serviceeftersyn, selv om det stod i service- og vedligeholdelsesaftalen.



- Forbrugerne kan undgå ubehagelige overraskelser ved at sætte sig ind i aftalevilkårene, hver gang de indgår en aftale. Så ved de, hvilke forpligtelser de og selskabet hver især har. Det gælder ikke kun ved aftaler om billeasing, men for eksempel også ved leje af elektronik og andre produkter, siger souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

To gange et-årig aftale
I sagen fra Pengeinstitutankenævnet indgik forbrugeren en et-årig kontrakt med et finansieringsselskab om billeasing. To gange efterfølgende indgik hun en ny et-årig aftale om at lease den samme bil.

I service- og vedligeholdelsesaftalen, som var en del af leasingkontrakten, stod der, at forbrugeren havde pligt til at sende bilen til eftersyn, inden den blev tilbageleveret til finansieringsselskabet.

Hver gang forbrugeren skulle underskrive en ny kontrakt, sendte finansieringsselskabet hende desuden en mail, hvor der stod, at hun skulle huske at få bilen til serviceeftersyn, når den pågældende kontraktperiode udløb, også selv om hun måtte indgå en ny privatleasingaftale. Forbrugeren tog dog ikke bilen til serviceeftersyn efter kontraktperioderne.

Læs også: Leasing tabte konkurrence-dygtighed i 2017

Generator itu
Da bilens generator i den tredje kontraktperiode gik i stykker, krævede finansieringsselskabet, at forbrugeren skulle betale 5300 kroner til reparation, fordi bilen ikke havde været til serviceeftersyn.

- Vores råd til forbrugere, der indgår aftale om leasing eller leje af et produkt, er, at de sætter sig ind i, hvilke pligter de selv har, for eksempel i forhold til vedligeholdelse af produktet. Er der noget i aftalevilkårene, de ikke forstår, er det en god idé at spørge selskabet, siger Susanne Aamann.

Pengeinstitutankenævnet gav finansieringsselskabet medhold i, at forbrugeren skulle betale for reparationen, fordi forbrugeren ikke havde overholdt sin pligt til at få sendt bilen til eftersyn i de første to kontraktperioder.

FDM: Forpligtelser skal opfyldes

I en kommentar til sagen siger Lennart Fogh, afdelingschef for FDM’s juridiske rådgivning:
- Vi kender ikke noget til sagen, kun fra presseomtalen. Men i alle aftaler, også for leasingbiler, gælder forpligtelser for begge parter. Hvis man inden for billeasing tilsidesætter vilkårene, får det konsekvenser.
- Læren er, som styrelsen også påpeger, at man skal læse sin aftale grundigt igennem og opfylde ens forpligtelser. Det er der intet usædvanligt i, udtaler Lennart Fogh over for Motor-magasinet.
- Det falder helt i tråd med vores medlemsrådgivning, hvor vi peger på, at man skal sørge for at overholde eksempelvis service-intervaller og rust-kontrol. Ikke kun fordi det er aftale-vilkår, men også fordi det er bedst for bilen, siger Lennart Fogh.

Finans og Leasing: Intet at komme efter

 Hos Finans og Leasing siger direktør Christian Brandt:

- Jeg lægger vægt på, at det er en 5-0 afgørelse, der har ikke været tvivl om afgørelsen. Det er helt rigtigt, at man skal læse og forstå aftaler, men det er ikke sagens kerne. Forbrugeren har her undladt at agere i henhold til de breve, som leasingselskabet har sendt om at huske service.

- En bil jhar man jo typisk i længere tid, og en bil skal serviceres løbende. Intet holder jo evigt. Det er hensigtsmæssigt ikke kun for at bilen skal være sikker, men også for at at vedligeholde dens garanti. Desuden gør en ny bil selv opmærksom på, når det er tid til service. Så der er Intet at komme efter, udtaler Christian Brandt til Motor-magasinet.

Han peger på, at sagen således ikke giver anledning til at ændre på FDM-aftalen om en standardkontrakt.

Mere om: leasingbiler


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Poul Therkelsen
Sådan er Verden nu en gang!

Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Brugtbilforhandler taber principiel sag til FDM

FDM glæder sig over dom ved landsretten i købelovssag om en billig bil, der brød sammen 12 dage efter købet - DBFU ærgrer sig efter først at have vundet i ankenævn og byretten.

Plus

Autotjek får forsikringskæmpe bag sig

Godt 100 bilhuse er i dag medlem af FTZ’s garantiordning, 100 % Autotjek, der får flere tryghedsforsikringer.

Alle biler skal have DAB fra 2021

Europa Parlamentet har vedtaget, at nye biler skal have digitale radioer.

Min Fremtid
Motorsport skal på skoleskemaet

Der er et helt naturligt link mellem motorsport og mekanikerfaget. Derfor står et nyt projekt under ledelse af DASU på listen over initiativer, der kan være med til at få flere unge til at søge ind på autobranchens uddannelser

1

BILTEST FOR PRO - Mitsubishi Eclipse Cross

Alle vil have en bid af den store Nissan Qashqai-kage, blandt dem også Mitsubishi. Den japanske bilfabrik - dem med Galant i 1980’erne og bilerne i VM-rally i 1990’rne, har senest lanceret denne SUV, Mitsubishi Eclipse Cross.

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Ajour med de korte branchenyheder

Sådan får bilforhandlerne gang i mere digitalt salg

100% Autotjek holdt seminar inden fagmesse: Mere digitalt salg og færre lagerdage.

Min Fremtid
Biløkonom: Sådan gik jeg hele vejen til toppen

En uddannelse som biløkonom har bragt Mikkel Westergaard til tops i autobranchen

Plus 1

DF vil sætte gang i afgiftreform nu

Min Fremtid
Fællesskab forebygger frafald hos mekanikere

Google: Vi har selvkørende taxier klar

Plus

Nøgletal: Sådan foregår bilkøb i dag

Research, forhandlerkontakt og den endelige finansiering - ny analyse viser tendenser bag typiske bilkøb i Danmark i dag.

VW: Vi har købt batterier til 50 mio. biler på el

Min Fremtid
- Vi leder efter unge med ’ild i øjnene’

Vil du i lære som salgstrainee? Så skal du ikke være ’pistolsælger’, men tålmodig, lyttende, hjælpsom og målrettet, siger salgsdirektør Henrik Brøchner Jensen

Den svenske autobranche festede løs til award show

Plus

Q&A: Leasing i store udsving

Leasing er igen oppe i gear. Men hvilke udfordringer står branchen over for. Vi spørger adm. direktør Thomas Lindgren Mortensen fra Alm. Brand Leasing A/S

1

LEDER: "Da jeg blev træt af FDM"

Plus

Mød den danske Mr. Trackday

Med en trackday hver anden uge i sæsonen er det blevet et hit at prøve sin egen bil på en racerbane. Manden, der mere end nogen anden har drevet udviklingen, er klar med en forklaring.

Nye bil-begreber forvirrer forbrugerne

Europæisk undersøgelse viser, at forbrugerne ikke kan kende forskel på forbundne og selvkørende biler.

Elektrisk Jaguar som racerbil

Magnussen tager VM-point i tiende sejr til Hamilton

Det blev til to danske VM-point i det brasilianske grandprix, hvor Lewis Hamilton tog tiende sæsonsejr og Mercedes sikrede sig konstruktørmesterskabet.

Hollandsk F1-kører straffes efter skubberi

Red Bull-køreren Max Verstappen straffes for at have skubbet F1-konkurrent efter det brasiliansk grad prix.

Bilforhandler på Amager er lukket

Brugtbilforhandleren Amager Billand taget under konkurs.

Plus

Kom med dybt ind i Renaults hemmelige F1-haller

Det kræver de ypperste mekanikere, lakerere, ingeniører, designere og naturligvis kørere at bygge en Formel 1-racer.

Specialbiler og skudklare salutkanoner

Plus

Ny vejledning om spam

Plus

Ajour med de korte branchenyheder

Plus

Krav mod forurening vil presse værkstederne

Ny luft til flade dæk

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

Når gamle biler forlades

Plus

Workflow skal gøre autoværkstederne mere effektive

Måske messens fedeste T-shirt

Motor-magasinet er klar: mød redaktionen

Fælge skal være aerodynamiske

Avant Denmark breder sig med udstyrs-nyt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vinteren kommer: Er dit værksted klar?

Automatiseringsbølgen ruller lige nu ind over e-handelen

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Startproblemer og manglende trækkraft på PSA 1.6 HDI?

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

Din logistik specialist i Danmark

Flere brandvarme leads fra biltorvet.dk

Dansk Procesventilation har færdiggjort anlæg til svejserøg, slibestøv og let olietåge

Automatiseringsbølgen ruller lige nu ind over e-handelen

Mercedes-Benz i Norge har valgt Omnicar SAM til taxaer, køreskoler og nyttekøretøjer

www.glasuritcampaign.com

Mezzanin giver 25 % mere lagerplads hos Jysk Firmatøj

MSW 73

Ejner Hessels valg af lagerautomat er igen faldet på ClassicMat™ – og det er vi glade for!

Boost din bilvask - og øg din indtjening med minimum 20%

Dansk Procesventilation har færdiggjort ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Nyt central lager i Eindhoven

www.glasuritcampaign.com

Sælger for 35 milliarder kroner biler i år

Elbiler er billigst: Slår benzinbil på faste udgifter

Nyhedsbrev fra SINDBY

Nye højtydende smeltelime til industrien

Kia fokuserer – Ceed er bedre end nogensinde

Markante ændringer i bilmarkedet og kundeadfærd truer danske bilforhandlere...

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserø...

Send til en kollega

0.304