Manglende serviceeftersyn på leaset bil kostede dyrt

Det koster en forbruger 5300 kroner, at hun ikke havde afholdt serviceeftersyn for sin leasingbil, selv om det fremgik af kontrakten, at hun skulle. Man bør sætte sig ind i vilkårene, når en aftale indgås, råder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

LEASINGBILER Det er ikke nok at betale for en leaset bil. Der kan også følge pligter om service og vedligehold med. Det må en forbruger sande efter at have tabt sin sag i Pengeinstitutankenævnet, fordi forbrugeren ikke havde overholdt sin del af aftalen med det finansieringsselskab, Peugeot Finans v/Jyske Finans, som bilen blev leaset af.

Det kostede forbrugeren 5300 kroner, at hun ikke sendte bilen til serviceeftersyn, selv om det stod i service- og vedligeholdelsesaftalen.



- Forbrugerne kan undgå ubehagelige overraskelser ved at sætte sig ind i aftalevilkårene, hver gang de indgår en aftale. Så ved de, hvilke forpligtelser de og selskabet hver især har. Det gælder ikke kun ved aftaler om billeasing, men for eksempel også ved leje af elektronik og andre produkter, siger souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

To gange et-årig aftale
I sagen fra Pengeinstitutankenævnet indgik forbrugeren en et-årig kontrakt med et finansieringsselskab om billeasing. To gange efterfølgende indgik hun en ny et-årig aftale om at lease den samme bil.

I service- og vedligeholdelsesaftalen, som var en del af leasingkontrakten, stod der, at forbrugeren havde pligt til at sende bilen til eftersyn, inden den blev tilbageleveret til finansieringsselskabet.

Hver gang forbrugeren skulle underskrive en ny kontrakt, sendte finansieringsselskabet hende desuden en mail, hvor der stod, at hun skulle huske at få bilen til serviceeftersyn, når den pågældende kontraktperiode udløb, også selv om hun måtte indgå en ny privatleasingaftale. Forbrugeren tog dog ikke bilen til serviceeftersyn efter kontraktperioderne.

Læs også: Leasing af firmabiler stiger igen efter afgiftsændringer

Generator itu
Da bilens generator i den tredje kontraktperiode gik i stykker, krævede finansieringsselskabet, at forbrugeren skulle betale 5300 kroner til reparation, fordi bilen ikke havde været til serviceeftersyn.

- Vores råd til forbrugere, der indgår aftale om leasing eller leje af et produkt, er, at de sætter sig ind i, hvilke pligter de selv har, for eksempel i forhold til vedligeholdelse af produktet. Er der noget i aftalevilkårene, de ikke forstår, er det en god idé at spørge selskabet, siger Susanne Aamann.

Pengeinstitutankenævnet gav finansieringsselskabet medhold i, at forbrugeren skulle betale for reparationen, fordi forbrugeren ikke havde overholdt sin pligt til at få sendt bilen til eftersyn i de første to kontraktperioder.

FDM: Forpligtelser skal opfyldes

I en kommentar til sagen siger Lennart Fogh, afdelingschef for FDM’s juridiske rådgivning:
- Vi kender ikke noget til sagen, kun fra presseomtalen. Men i alle aftaler, også for leasingbiler, gælder forpligtelser for begge parter. Hvis man inden for billeasing tilsidesætter vilkårene, får det konsekvenser.
- Læren er, som styrelsen også påpeger, at man skal læse sin aftale grundigt igennem og opfylde ens forpligtelser. Det er der intet usædvanligt i, udtaler Lennart Fogh over for Motor-magasinet.
- Det falder helt i tråd med vores medlemsrådgivning, hvor vi peger på, at man skal sørge for at overholde eksempelvis service-intervaller og rust-kontrol. Ikke kun fordi det er aftale-vilkår, men også fordi det er bedst for bilen, siger Lennart Fogh.

Finans og Leasing: Intet at komme efter

 Hos Finans og Leasing siger direktør Christian Brandt:

- Jeg lægger vægt på, at det er en 5-0 afgørelse, der har ikke været tvivl om afgørelsen. Det er helt rigtigt, at man skal læse og forstå aftaler, men det er ikke sagens kerne. Forbrugeren har her undladt at agere i henhold til de breve, som leasingselskabet har sendt om at huske service.

- En bil jhar man jo typisk i længere tid, og en bil skal serviceres løbende. Intet holder jo evigt. Det er hensigtsmæssigt ikke kun for at bilen skal være sikker, men også for at at vedligeholde dens garanti. Desuden gør en ny bil selv opmærksom på, når det er tid til service. Så der er Intet at komme efter, udtaler Christian Brandt til Motor-magasinet.

Han peger på, at sagen således ikke giver anledning til at ændre på FDM-aftalen om en standardkontrakt.

Mere om: leasingbiler


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Poul Therkelsen
Sådan er Verden nu en gang!

Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Super-bilsælgere kommer

Marie Sylvest Nielsen kan bruge ny rådgiveruddannelse aktivt til at skabe et mersalg hos Bjarne Nielsen i Birkerød.

Plus

Autouncle på spring trods eBay-nederlag

Det er to år siden, eBay fik medhold i landsretten mod Autouncles crawling af bildata. Men flere rige onkler har meldt sig som investorer hos Autouncle, der nu kan se lyst på fremtiden.

Ny målemetode skruer op for CO2-aftrykket

CO2-udledningen for den gennemsnitlige nye personbil stiger på grund af ny måde at opgøre brændstofforbrug på.

Fernando Alonso stopper i Formel 1 efter sæsonen

Den dobbelte verdensmester Fernando Alonso dropper Formel 1 i næste sæson. Han har kørt Formel 1 siden 2001.

4 korte: Skat, moms og Leaf samt sponsorship

Der er rigeligt atholde øje med i hverdagen - her er fire af de vigtige, små nyheder - ikke mindst for brugtvognshandlere.

Nyhedsbrev

Tysk-amerikansk projekt ned selvkørende biler

Online Avis Arkiv

De korte og vigtige fra udlandet

Bilkøberne vil have en reel byttepris

Der skal være en troværdig byttepris på den gamle bil, før kunderne køber en ny. Bilforhandler ERA Biler på Sjælland har med succes investeret i byttebils-teknologi fra Autouncle.

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE: Alfa Stelvio

Hvad skal mekanikeren vide? Og hvad skal bilsælgeren viden om den italienske SUV? Motor-magasinet giver nogle af svarene.

Plus

Traktortræk i nyt terræn

Mercedes-Benz vil sælge pickup trucks med luksus. Det lykkes delvist med ny X-klasse.

1

LEDER: billige reservedele

Ugens leder i Motor-magasinet.

Plus

Mazda nægter brændstof-snyd

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE: VW Polo GTI

Hvad skal mekanikeren vide? Og hvad skal bilsælgeren viden om den hurtige Polo. Motor-magasinet giver nogle af svarene.

Varebilsalget faldt otte procent i juli

Leasing er faldet tilbage

Brandfare får BMW til at tilbagekalde 324.000 biler

OPDATERET MED DANSK KONSEKVENS. Efter at over 100.000 BMW-dieselbiler blev tilbagekaldt i Sydkorea, kommer turen nu til Europa.

En ægte motornørd er død

Chefredaktør og bil- og motorcykelnørd Tommy Rønn er gået bort.

Opladningshybrid-biler begynder at hitte

Plus

Omvæltning på elbil-markedet i vente

Tesla fører i fremtidens e-mobilitet løb, men de store tyske OEM’er i fuld fart i gang med at overhale og det vil ske inden 2021.

En mand og hans 220 klassiske Ford-biler

Handel med Tesla-aktie suspenderet

Plus

Tungmetal kan tilbagekalde 124.000 biler

Både el- og hybridbiler i VW-koncernen kan være omfattet.

BMW bruger syv milliarder kroner på ny fabrik

Plus

Ny testmetode: Forbruget skrues kunstigt op

Ny hjemmeside om brændstofforbrug

Bent Pedersen A/S overtager salget af Citroën i Esbjerg

Vettel tager skylden for Ferrari-nedtur på Hockenheim

Haas-chef: Vi skal stoppe med at skade os selv

Plus

Kamera i bilruden assisterer føreren på bilferien sydpå

Plus

Når superbiler har brug for mekanikerhjælp

Plus

Autocom køber Bud På Bilen

Bygger Opel bilhus i Hillerød

Plus

Fremtidens Mekaniker
Minister har hjælp til lærlinge på vej

Plus

Sommermagasinet
Retrotest: Hvordan mon det var på Le Mans?

Forkert foto ved konkurs

Fjerde generation er klar i Slagelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Eftertragtet byttebils-funktion gratis for bilforhandlere

Tak for besøget på CHGP

Ny Faymonville multimax.

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Nyhedsbrev fra SINDBY

Vinderen – Volkswagen Amarok V6

Hvorfor skal værkstedet bruge Digital-Servicebook ?

Ekstra vandpumper – ny produktserie i vandpumpeprogrammet

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Skovens helt – Toyota Hilux

Japansk fremskridt – Nissan Navara

Fine fornemmelser – Mercedes X-Klasse

Derfor er SMVdanmark imod revisionspligt

Triscan kabelprogram: Vi øger, forbedrer og tester

Et værktøj for professionelle – Isuzu D-Max

Italiensk for begyndere – Fiat Fullback

Flere højtuddannede melder sig ind i a-kasser

Undgå svindel når du køber brugt firmabil

Trailer-kongen – Ford Ranger Wildtrak

De små virksomheder har rystet krisen af sig

Nyt in-house testudstyr til EGR ventiler

Efterspurgte kurser er nu åbnet - meld dig til nu

Virksomheder har potentiale til at spare tusindvis på telefonregninger

Danmarks største pickup-test

Flere med lav indkomst melder sig ud af a-kasser

Send til en kollega

0.239