Manglende serviceeftersyn på leaset bil kostede dyrt

Det koster en forbruger 5300 kroner, at hun ikke havde afholdt serviceeftersyn for sin leasingbil, selv om det fremgik af kontrakten, at hun skulle. Man bør sætte sig ind i vilkårene, når en aftale indgås, råder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

LEASINGBILER Det er ikke nok at betale for en leaset bil. Der kan også følge pligter om service og vedligehold med. Det må en forbruger sande efter at have tabt sin sag i Pengeinstitutankenævnet, fordi forbrugeren ikke havde overholdt sin del af aftalen med det finansieringsselskab, Peugeot Finans v/Jyske Finans, som bilen blev leaset af.

Det kostede forbrugeren 5300 kroner, at hun ikke sendte bilen til serviceeftersyn, selv om det stod i service- og vedligeholdelsesaftalen.

- Forbrugerne kan undgå ubehagelige overraskelser ved at sætte sig ind i aftalevilkårene, hver gang de indgår en aftale. Så ved de, hvilke forpligtelser de og selskabet hver især har. Det gælder ikke kun ved aftaler om billeasing, men for eksempel også ved leje af elektronik og andre produkter, siger souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

Læs også: Disse firmabiler hittede i 2017

To gange et-årig aftale

I sagen fra Pengeinstitutankenævnet indgik forbrugeren en et-årig kontrakt med et finansieringsselskab om billeasing. To gange efterfølgende indgik hun en ny et-årig aftale om at lease den samme bil.

I service- og vedligeholdelsesaftalen, som var en del af leasingkontrakten, stod der, at forbrugeren havde pligt til at sende bilen til eftersyn, inden den blev tilbageleveret til finansieringsselskabet.
Læs også: Leasingmarkedet faldt med ny registreringsafgift


Hver gang forbrugeren skulle underskrive en ny kontrakt, sendte finansieringsselskabet hende desuden en mail, hvor der stod, at hun skulle huske at få bilen til serviceeftersyn, når den pågældende kontraktperiode udløb, også selv om hun måtte indgå en ny privatleasingaftale. Forbrugeren tog dog ikke bilen til serviceeftersyn efter kontraktperioderne.

Generator itu

Da bilens generator i den tredje kontraktperiode gik i stykker, krævede finansieringsselskabet, at forbrugeren skulle betale 5300 kroner til reparation, fordi bilen ikke havde været til serviceeftersyn.

- Vores råd til forbrugere, der indgår aftale om leasing eller leje af et produkt, er, at de sætter sig ind i, hvilke pligter de selv har, for eksempel i forhold til vedligeholdelse af produktet. Er der noget i aftalevilkårene, de ikke forstår, er det en god idé at spørge selskabet, siger Susanne Aamann.

Pengeinstitutankenævnet gav finansieringsselskabet medhold i, at forbrugeren skulle betale for reparationen, fordi forbrugeren ikke havde overholdt sin pligt til at få sendt bilen til eftersyn i de første to kontraktperioder.

FDM: Forpligtelser skal opfyldes

I en kommentar til sagen siger Lennart Fogh, afdelingschef for FDM’s juridiske rådgivning:
- Vi kender ikke noget til sagen, kun fra presseomtalen. Men i alle aftaler, også for leasingbiler, gælder forpligtelser for begge parter. Hvis man inden for billeasing tilsidesætter vilkårene, får det konsekvenser.
- Læren er, som styrelsen også påpeger, at man skal læse sin aftale grundigt igennem og opfylde ens forpligtelser. Det er der intet usædvanligt i, udtaler Lennart Fogh over for Motor-magasinet.
- Det falder helt i tråd med vores medlemsrådgivning, hvor vi peger på, at man skal sørge for at overholde eksempelvis service-intervaller og rust-kontrol. Ikke kun fordi det er aftale-vilkår, men også fordi det er bedst for bilen, siger Lennart Fogh.

Finans og Leasing: Intet at komme efter

 Hos Finans og Leasing siger direktør Christian Brandt:

- Jeg lægger vægt på, at det er en 5-0 afgørelse, der har ikke været tvivl om afgørelsen. Det er helt rigtigt, at man skal læse og forstå aftaler, men det er ikke sagens kerne. Forbrugeren har her undladt at agere i henhold til de breve, som leasingselskabet har sendt om at huske service.

- En bil jhar man jo typisk i længere tid, og en bil skal serviceres løbende. Intet holder jo evigt. Det er hensigtsmæssigt ikke kun for at bilen skal være sikker, men også for at at vedligeholde dens garanti. Desuden gør en ny bil selv opmærksom på, når det er tid til service. Så der er Intet at komme efter, udtaler Christian Brandt til Motor-magasinet.

Han peger på, at sagen således ikke giver anledning til at ændre på FDM-aftalen om en standardkontrakt.

Mere om: leasingbiler


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Poul Therkelsen
Sådan er Verden nu en gang!

Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Nu skal der Daciaer ud over disken

Mange bilfolk fik nyt om afgifter og persondata

Plus

3 skarpe om salget af Dacia Duster

Vækst i leasing af premiumbiler

For fjerde år i træk kan Nellemann Leasing præstere vækst på 20 procent.

Plus

SUV og plugin - på vej til det nye sort

Hos BMW er 3-serien den mest kendte. Men i realiteten ligger den kommende indtjening måske i en anden type bil, nemlig SUV’erne. Og tilsvarende er det med andre bilmærker og typer - indtjeningen er ved at flytte.

Nyhedsbrev

Plus

Er bilbyen et 70’er-levn?

Der var store planer om en bilby i Randers - overdækket som var den lufthavnen i München og med indendørs offroad-bane. Nu er ideen imidlertid aflivet; der er en vingård på vej. Hvor efterlader sagen Randers-bilby i dag?

Online Avis Arkiv
Plus

Renault/Nissan er størst - eller er det Volkswagen?

Plus

Bilsalg: Få salgsfif af englænderne

Plus

Westfalia rykker til Danmark

Plus

Alfa Romeo udvider forhandler- netværk efter markant fremgang

Med titlen som det mest voksende bilmærke i 2017 og en ny forhandler i Jylland tager det fart for Alfa Romeo, der med de nye Giulia og Stelvio modeller atter har indtaget det danske bilmarked.

Ajour med det nyeste på fire hjul

Nyt om det fineste engelske mærke plus om hybridsalget. Plus meget mere.

Plus

Undgå svindel ved bilsalg

Nets kommer med en række forslag, der kan begrænse risikoen for svindel.

Plus

De hårdeste GTI’er er en niche, ja - men en afgørende niche

En række fabrikker, blandt dem i den grad Renault, ser feltet af GTI’er som voksende - især feltet af hardcore-GTI’er. Dér lander den nye Megane R.S. i den grad.

Rattet rundt - uge 7

Plus

Fleksible bilabonnementer hitter

Forbrugerne fravælger i stigende grad egen bil til fordel for abonnementsbaserede lejeløsninger, der bliver stadigt mere fleksible. Seneste skud på stammen er Movon fra Europcar.

Slut med F1-pigerne

Plus

Bosch øger omsætning og indtjening markant

Omsætningen når op på 78 milliarder euro, og indtjeningen før renter og skat stiger til 5,3 milliarder euro hos Bosch, som melder, at området Mobility Solutions stiger hurtigere end bilproduktionen.

Plus

Snakker kunder om værksteder eller bilannoncer?

De ældre snakker om værksteder, de yngre om bilreklamer, viser ugens analyse fra Voxmeter.

LEDER: Jeg kipper med flaget for bilbranchen

Motor-magasinets chefredaktør, Flemming Haslund, sender anerkendende hilsner til danske firmaer i autobranchen, der angriber udlandet.

Plus

Overraskende koreaner: På kanten af et gennembrud for plugin-hybrid

Med lanceringen af Kia Optima Plug-in Hybrid er der gået yderligere hul på salget af denne type bil. I januar i år solgte Kia 132 Optima Plug-in’er - hele sidste års salg var 614.

STS Biler køber op

Plus

I sønderjysk mudder til skærmkasserne

Salget af X1 stiger, fra 49 i 2015 til 873 sidste år. Alligevel konstaterer vi, at den testede X1 havde for mange fejl til prisen.

Nyt underskud hos dansk elbilsproducent

Plus

Nyt blad med brugte biler til salg

Plus

Kunsten at vurdere en bil

Mc’er udstillet i lokomotivværksted

Kevin Magnussen dropper Danmark for at optimere karriere

To fængslet for momssvindel

Plus

Januar-bilsalget i tidlig spurt

Lær bilen at parkere selv

Plus

Billigere at være bilejer

Ajour med alverdens autobranche

Video: Dansk firma vil lette indskrivningen

Plus

Bilinfo klar med prisberegner

Plus

Få styr på samtykket

Plus

Fremtidens Mekaniker
Andrea: Mekaniker? Lytter til mine forældre

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Polar Tools kampagne fra AD Danmark

Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til

Testkuffert Jaeger til 7 og 13 pol elsæt på personbiler

Lær at tage gode bilfotos - det sælger bedre

Fabrikskampagner fra 38 bilmærker

Renault Master, Opel Movano, Nissan NV400. Trin til biler med baksensor

Bilindretning til kampagnepriser 64414418

Alle biler skal til service!!!

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Canbus finder uden at skade kabler Canfinder

Fire nye sortimentskasser i programmet

Har du set vores 2018 katalog?

Sådan har vi altid gjort

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Digitalisering udfordrer gamle vaner

Ny medarbejder hos Rally Centeret.

DENIOS Systemcontainer

50.000 samtykker indsamlet

Volvo XC40 – Ikea på hjul

Varmekapper fra DENIOS

Bilbasen hyrer erfaren redaktør til journalistisk satsning

Honda Civic diesel – økologisk køreglæde

Hans Schourup A/S åbner salgsafdeling på Sjælland

Smartrep.info: Montageanvisninger og anvendelse af specialværktøj ved Gates...

Bilvask med FoamSensation

Send til en kollega

0.24