TILSÆTNING I takt med at viskositeten på olie bliver ved med at falde, og olien derfor bliver stadig mere tyndtflydende, stiger presset på produktionen af additiver, der skal sikre, at blandt andet forbrændingsmotorer på hybridbiler kan holde sig kørende. Lidt forsimplet sagt er basisolierne på den måde blevet det sekundære, mens udviklingen og forskningen i additiver i dag har langt større betydning end for blot nogle få år siden.
Det var et af budskaberne fra Oliver Kuhn, der er chef for kemisk afdeling ved Liqui Moly, på et oplæg han holdte i Berlin forleden, hvor Motor-magasinet deltog. Her fortalte kemikeren om det ryk, som de tynde olier fortsat bliver ved med at tage, alt imens, at personer som Oliver Kuhn skal bruge stadig mere tid på at finde løsninger til motorkomponenter.
- Additiver stiger i betydning, fordi det er additiverne, som er den afgørende ingrediens til at reducere friktionen og rent kemisk sætte sig på overflader for at rense eller beskytte. Det kan basisolier ikke længere, og med meget lave viskositetstal, så får additiver en mere fremtrædende position, fortalte Oliver Kuhn.
En anden af oplægsholderne på mødet i Berlin var Peter Baumann, der er marketingschef hos Liqui Moly. Også han nævnte additiver som et af de vigtigste områder for virksomheden, der dog sidder på en meget lille andel af det globale marked sammenlignet med eksempelvis Shell og Total.
- I det helt store billede er salget af motorolier fladet en smule ud, men vi tror stadig på, at branchen for olie og smøremidler i mange år fremover skal bidrage til benzin- og dieselbiler. Det er klart, at især dieselbiler lider på omdømmet i øjeblikket. Men når følelserne lige har lagt sig, så tror jeg godt de fleste kan se, at en total omlægning til el ikke sker henover natten, fortalte Peter Baumann på sit oplæg.
Stor spredning i typer
Tilbage hos Oliver Kuhn lød det også, at forretningsområderne på grund af krav fra bilproducenterne bliver ved med at sprede sig. Det skyldes, at hver bilmodel lidt forsimplet sagt nærmest har sin egen motorolie.
- Det er naturligvis sat på spidsen. Men som udgangspunkt har eksempelvis Volkswagen og BMW vidt forskellige kravspecifikationer. Det er på den ene side godt, men omvendt presser det os selvfølgelig i forhold test- og udviklingsfasen, hvor vi stiller enormt store krav til os selv, sagde han.
Producent: Additiver stiger i betydning
Udviklingen med blandt andet hybridbiler skubber til udviklingen af additiver blandt olieselskaberne.