SUV-SALG Jo, vi ved det godt - det er power i SUV’erne. Nissan Qasqai sælger så den er øverst på Top 10, mini-SUV’erne kommer fra alle sider, Volkswagen kommer nu drønende med T-Roc med lav startpris.
Så der er SUV’er fra 135.000 kr. for en Suzuki Ignis til den nordlige side af de fire millioner kr. for en Bentley Bentayga.
En lang række af SUV’erne fører sig frem over asfalten på en særdeles sporty måde. Accelerationstider til 100 km/t nede i nærheden af fem sekunder og en topfart på den anden side af de 250 km/t. Det er der faktisk en håndfuld SUV’er, der kan.
Her kører vi i alt fem af de bedste sports-SUV’er. Altså dem med fart. Fælles for dem alle er, at man først og fremmest sidder glimrende. Den høje placering, det store udsyn går jo igen i alle SUV’er og altså også her.
Men så kommer det næste: Luksus i kabinen i form af lækre sæder oftest af læder og et fedt rat - hér skiller SUV stavet med S sig ud fra de øvrige. Og dernæst, den største af alle forskellene mellem de almindelige SUV’er og performance-SUV’er: Motorernes effekt og dermed bilernes kunnen.
Men læg mærke til, at tre af de fem har en 4-cylindret motor, hvilket sikrer, at forbruget ikke stikker af - her er biler, hvoraf flere kører over 225 km/t, men alligevel har de et forholdsvist lavt forbrug svarende til mellem 11 og 13 km/t.
Men måske mest overraskende af alt er de fems formåen i sving. Nej, de ligger ikke flynderfaldt som en ægte sportsvogn, men alle kan de alligevel dette at køre i sving som selv de mest agile versioner af typen BWM 3. Alfa Romeo markerer sig med et millimeter-præcist styretøj, Porsche kan faktisk skifte retning, som de fleste ville sige umuligt for en bil, der trods alt er ganske høj. Og Mercedesen - det er den, der kan trækkes sidelæns i en kurve.
Velkommen til SUV’erne i sportsland. De dygtigste ingeniører har haft held til at bøje bilkonstruktionernes grundlove.
Der er mersalg i de dyre SUV’er
... eller er der? Normalt øger en dyrere bil salget af en billigere. Men gælder det også i SUV’ernes verden? Vi kører dem af de bedte sports-SUV’er i jagten på svaret på det afgørende spørgsmål - mere salg eller ej.